dr-masse
Forumsvar skapade
-
@Rasmus_W 500799 wrote:
Och min spaning är att det inte verkade seglas speciellt mycket speed (i officiella sammanhang) mellan ungefär 1995 och 2003. Eventuellt borde du kanske dra bort de åren från dina 17. Har kan ju jag ha tokfel.
Å andra sidan postade jag en matlab-graf över speedrekordens utveckling genom åren för ett tag sen och av den grafen var det lite svårt att se nåt utplanande, snarare en platå, men det var lite svårt att dra slutsatser ur den. Jag antar att inlägget finns kvar.
Min tolkning är snarare att det kördes mindre speed ett tag eftersom förbättringarna stagnerade. När det tog emot att slå nya rekord lite rejälare blev det helt enkelt inte lika intressant.
Men det är klart att det inte var bra för utvecklingen att det stod still med tävlandet under ett antal år. Men nog fasen planade utvecklingskurvan ut… :tongue:
-
Jo, en sak till. För att vindsurfing skall kunna försvara färgerna inom speed så tror jag att det krävs någon form av lite markantare utvecklingssteg – mer avancerad rigg, ny typ av fenor eller nåt.
Åsså en lite grej till. Jag speedseglar inte själv, men följer det med stort intresse. Så mina åsikter är helt klart mer av en spaning, men kanske kan vara värd något ändå.
-
Det spelar nog inte så stor roll vad man tror om det där. Med tanke på den oerhört snabba utvecklingen inom kite och speed så kommer de att smiska vindsurfing duktigt. Oavsett om de får fördelar med hur de tar sig igenom 500 meter. Frågan är bara när.
Det tog vindsurfing knappt 5 år att gå från 30 till 40 knop (1983 till 1988), och sedan ytterligare 3 till knappt 45 (44.66 1991). Sedan blev det en liten paus på 17 år innan det höjdes rejält igen (AA i år, 49.09). (samtliga siffror från http://www.sailspeedrecords.com)
Jämför med kite…
Robby Naish – 38.74 knop 2003
Alexandre Caizergues, 47.92 knop, 2007 (officiellt rekord)
Tilmann Heinig – unofficial speed record of 50.9 knots over a 500 meter course was achieved by January 26, 2008.Det är 12 knop snabbare på fem år det… och påminner om när vindsurfing gick från 30 till 40 på lika många år…
Så – 55 knop med kite inom två-tre år känns ju inte som någon vild gissning, precis. Och kanske 60 om tio-femton?
Att jag sedan, personligen, är tveksam till om det är rekord i ”segling” med kite är en annan sak.
För är man snabbast med vind på vattnet så är man. Och snart är det en kite.
Det jag verkligen, verkligen hoppas är att vindsurfing knäcker 50 först, ah!
-
27-28 september… skriver in det med rött bläck i kalendern (eller, rättare sagt, bokar upp hela tor-fre-lör-sön-mån för viktiga möten i Outlook)… vilken färja skall jag ta… hmmmm…
Tack Peter!
-
Det där var faktiskt j-gt läckert. Kul med två kameror samtidigt! Verkade sitta grymt bra på bommen också.
-
Jag hatar, hatar, internet.
Tanken ”undrar vad det kostar att åka till island och om jag kan få ihop det på någe vis” dök för ett ögonblick upp i huvudet. Hur orealistisk kan jag bli?
Fyyyyyy.
Men kanske lite plattvatten på Värtan i alla fall? Hmmmm, ett skuggmöte där, svärmor hämtar, fixa elementskydden hemma… jo, det går nog.
-
Har sett delar av den, men nu måste jag nog köpa den.
Lär inte minska suget efter lite vågsegling ett endaste litet dugg, nejdå.
-
Jag har nog kollat detta 100 gånger, men får fortfarande rysningar. Slutet är helt makalöst. Fortfarande.
[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=JfPYVYc0U3M[/YOUTUBE]
-
Det kan väl kanske vara bra att kolla om de fått koll på det där magviruset som ju havererade resan för rätt många innan man bokar. Verkade inte så roligt. Läge att bunkra med lite magstärkande grejor för resa, kanske.
-
Eller så fixar man sina inställningar lite och lurar sig själv för en stund.
-
@JPS 499995 wrote:
Någon som kan lista ut var bilderna är tagna?
Känns bekant på någe vis…
Längst in i viken på Salnö, kanske?
-
Jag bryr mig inte ett smack om det blir RS:X eller FOD, tycker inte att vindsurfing har i OS att göra ändå.
Men nog fan tycker jag synd om de som satsat på RS:X och OS när man läser hennes rader. Bara hälften är ju tillräckligt illa.
-
Varför inte använda
http://www.surfzone.se/forum/forumdisplay.php?f=44
eller
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=51815
Glömde en sak – sidan din såg väldigt bra ut, måste jag dock säga!
-
Nej, jag har modellen innan och köpte Atan senast (provade dock bägge i butik).