dr-masse
Forumsvar skapade
-
Väger du 90 kan du helt lugnt skaffa en 400 mast till både 4.7 och 4.2, precis som S19 skriver. Jag har kört Crossover 4.2 med SDM 400 (Sc6, dessutom) helt utan problem, väger 75.
Jag förstår att 430 SC6 inte känns bra med Xflex 4.7, även om man väger 90.
-
@andersbq 478662 wrote:
Appropå gamla triangelsegel, så träffade jag förresten Johnny Myrin för några veckor sedan av en ren händelse! Har inte sett honom sen SurfSport Speed i Långedrag 1983. Kul att snacka lite om tiden innan de ”moderna” brädorna.
(Johnny var 70-talets Antoine Albeau).Åh, mannen bakom min första bräda! En JM 370! Halvrundbottnad! 😀
Surfar han fortfarande?
-
@S66 477925 wrote:
Combat: en solid, mjuk känsla med tillräckligt med kraft för vågsegling radikalt såsom lättvinds freestyle.
Icon: Snarlikt ovanstående men har en ngt mer direkt känsla, ngt lättare i handen och lite styvare.Enligt mig så är Combat mjukare än Icon. Gillar när de är soft men ändå kraftfullt så de svarar i manövrar och vågridning. Inte som en påse dacron som bara fladdrar o lever jävel 😉 och inte ens har genomgående lattor…haha!
Eller vad säger du slusken? Funkade bra i SA? Kanske skulle åka till Pozo nästan gång me hela Dacron-gänget?Ja, här kom ju facit från en som vet (till skillnad från mig, ah!) vad han snackar om. Jag har bara kört Combat en gång, då i två-tre timmar, och det var kallt och j-igt. Men kul! Jag tyckte Combat var ett väldigt skönt segel, glömde faktiskt bort helt vad jag körde på för segel redan efter någon timme och det är i min bok ett bra betyg.
-
Har undersökt lite mer nu, och båda våra dieslar rekommenderas starkt att inte tankas på mer än 5% RME. Detta pga att de har partikelfilter, om jag fattat det hela rätt.
Och jag vågar nog inte chansa, känns som om det kan bli dyrt annars.
-
@Emil_H 477880 wrote:
NP Combat e väldigt soft och mjukt. Rekommenderas.
Ett väldigt bra segel är det, Combat. Men ”soft och mjukt”, njäe. Men välbalanserat (väldigt), stabilt och väldigt följsamt med ett skönt tryck är det, helt klart. Jämför jag exempelvis med mina Simmer Icon så är de klart ”softare och mjukare” än Combat.
Som alla andra så talar man ju ofta i egen sak… Men faktum är att jag är väldigt nöjd med mina Icon 2008 som är just ”softare” men, och för mig ett viktigt ”men”, utan att tappa drag, balans och krispighet. Som tur är för mig så har minst två köpare till blivit väldigt nöjda med sina Icon efter att ha frågat om jag trodde de kunde va någe. Jag gillar verkligen att ha lite mjukare och följsammare segel i vågor och mer vind.
Nu är jag nog en rättså normalbegåvad, men skapligt rutinerad, surfare, men jag har genom åren haft förmånen att testa rätt många segel och brädor i alla fall och lärt mig en del på prylfronten åtminstone. Ha, jag kan klart mer om prylar än om hur de skall seglas, f-n så illa egentligen, men så kan det bli när tiden inte räcker för timmar på vattnet utan blir lite för mycket ”skrivbordssurfande”…. :blush:
För övrigt skulle det vara j-igt kul att testa Superfreak någon gång. Mjukare än så lär det väl knappast kunna bli, men det känns som om det är segel som man antingen gillar järnet eller inte alls.
Förresten – i denna tråd måste jag hålla med slusken, oah! 😀
-
Humor?!? Näe, det gick mig spårlöst förbi… 😀
Ja, mer västkust kommer det att bli! Har ju fina kontakter där nere, och än bättre numera när folk flyttar ner!
Jag blir faktiskt mer och mer förundrad över hur många fina spots det finns kvar att upptäcka och segla bara här i Sverige. Riktigt roligt är det. Bara mina korta resor till Gotland har gett en oerhörd mersmak. Enda nackdelen är att det tenderar till att bli Gotland istället för Västkusten, måste nog få lite bättre balans i den relationen tror jag…
När kommer bilderna från Dalen senast, förresten?
-
@gurra1978 477441 wrote:
…saknar jag ofta. Här kommer några pics från Apelviken istället(var annars :tongue: ) ,tagna för någon timme sen. Om ni anser mig spamma konfen med för mycket bilder kan ni välja att ignorera mig :grin::grin::grin:
Psst…. är det nya Simmer 09 vi ser på två bilder måntro:blush::smirk:
Mer bilder kommer senare på http://www.kulingvarning.nu
Jag kanske är ute och åker ordentligt nu, men inte var väl de där Apel pixen så mycket FETARE än vissa Fituna-bilder…. :tongue: Färjan var iofs fet. 😀
Och Gurra, nu skall du inte rättfärdiga din fina Västkustflytt med att förnedra oss stackare som försöker snickra ihop ett liv med surf, dollars, familj och vänner här i 08-land. Har sett andra sluskiga tendenser till sådana påhopp här på konfen, ah! Vi kämpar som fasen, och det vet du. :crazy:
Skall nog trycka upp små stickers och dela ut till Hallands/Skåne/Gotland/Ölandssurfers där det står ”Var snäll mot din lokala 08-surfare! 100 mil tur och retur för lite vågor och vind förtjänar respekt.” Lär inte bli någon storsäljare, vid närmare eftertanke… 😉
Som sagt – alla bilder är välkomna, men för mig så står feta vågbilder högst i kurs oavsett var i Svea de fångas!
-
Jag fick förklarat för mig hur lagningen av min mastficka var gjord. Det var ganska mycket jobb, eftersom det låg flera lager duk där som skulle sprättas och bytas, och att få mastfickan rätt påverkar seglets egenskaper rätt mycket.
Sjysst blev det, extra bra för mig som Simmer-ägare att det användes orginalduk så lagninen syns inte alltför mycket och seglet funkar som det skall.
-
Jag hade en rejäl reva i maststrumpan på mitt Icon 4.7 som lagades förnämligt bra på Surfers loft. Hyggligt knepig lagning, om jag får säga det själv (övre trededelen av maststrumpan var helt förstörd). Körde en heldag på seglet ett par veckor sedan, funkade fin-fint. Fixade snabbt, vettigt pris och, framförallt, hög kvalitet med rätt material.
Den bästa lagning jag fått gjord, i alla fall!
Har testat 4-5 olika loft genom åren, med lite olika nivå på lagningar. Basri som lagade segel för i Stockholm (numera i Tarifa?!?) är den enda jag känner till som kunde konkurrera.
-
@FJ69 477273 wrote:
Kul att du uppskattade dem Dr Masse! Det var en fantastiskt dag med mycket härlig action! Jag kan ana hur du sitter nu med Ryan Airs avgångtabell
till Irland mumlandes…..cross off…..mummel……..jag skall…..minsann….visa dom…ah se här 25 sept ..t o m..17 oktober….3.5 kvm…69 liter..masthögt….mummel….lägg i varukorg….sådär.Har jag fel?
Fedrik
Ha, ha, ha, du har så fruktansvärt rätt!
Förutom delen ”…jag skall…..minsann…visa…dom…” som bör bytas ut till ”jag skall….minsann….också få till…..en rejäl toppsväng”.
För ”visa….dom” kommer aldrig att hända, oah!
Går allt vägen och gudarna vill kan det nog smekas in en vecka-tio dar i Brandon mot senhösten. 😀 😀
Just nu har det här året börjat illa med ”seglingstajmingen” för min del. Har hållt fel veckor och helger, helt enkelt. Men hemma renoveras det för fullt, i alla fall… :crazy:
-
Vilka härliga bilder!
Jösses, vad jag har mycket kvar att lära i vågseglingen. Den här toppsvängen av Ola är ju rättså najs…
[IMG]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=36712&d=1214252606[/IMG]
-
Var ligger Bredsundsviken? Är det här?
http://www.hitta.se/ViewDetailsPlace.aspx?vad=&var=bredsund+76049&PlaceId=2454984
Har surfat rätt mycket på Singö i lite mer än 20 år…
-
Står det i handboken?!? Kanske dags att läsa den, ah!
Mycket intressant, frugan har ju en VW diesel hon med. Vad har du för spis i din Touran? 2.0 TDI?
Hur stor skillnad blir det i serviceintervall?
Ah, Svenne, jag visste att du hade koll på det här!
-
Är det bara jag som tycker mig se en tendens i denna tråd till att vi vindsurfare börjar få en, ähum, lite högre genomsnittsålder?
Synd att jag missat så mycket Fituna på sistone…