dr-masse
Forumsvar skapade
-
Det skall vara en ganska rejäl smäll på railen för att den skall ta in vatten, i vanliga fall. Där lappas väven oftast (alltid?) över varandra.
peterkas tips låter intressant. Kan faktiskt räcka med att göra samma sak utan vatten, det brukar pysa eller hålla emot lite när man öppnar luftskruven sådär.
Tänk på att det även i helt nya brädor kan komma lite vatten ur luftskruven pga kondens. Har varit med om det själv och blev först grymt förbryllad (”va?, vatten i en helt ny bräda?!?) men fick sedan förklaringen att det kan förekomma.
-
ah, en skön ryktestråd är igång.
Jag tror nog att JP mycket väl kan snegla på Kauli. Det handlar ju inte bara om prylarna, utan vad seglaren kan skänka märket för glans och trovärdighet. Och då tror inte jag det spelar sådär jättestor roll om Kauli åker runt på typ quadfenor, när standarbrädorna sedan bara har singelfenor i boxen. De lär sälja ändå.
De enda som bryr sig är sådana som är alldeles för insnöade i den här sporten och lever i någon slags varumärkesfobisk inbillad verklighet. Du och jag, alltså adde…
Jag tycker snarare att det har varit lite skumt att vindsurfingens klarast lysande stjärna faktiskt inte är signad av någon av de större tillverkarna. På många sätt härligt, men samtidigt en gnutta märkligt.
-
Måste man värma hela bommen, då? Räcker kanske med ett litet område där man, om inte annat, kan värma händerna?
Något som jag har funderat på är handskar som är som öppna tumvantar på ovansidan och nästan hela vägen runt, men som har tunnare fingervantar inuti. Då skulle man kunna värma ovansidan ganska enkelt.
-
Jag håller med Ola H.
Men ett jobb som verkar svårslaget för mycke surf är att bli pilot.
-
Mig veterligen designar TP hela kalaset. Sedan lär väl Sylvain ha ansvar för test och prototyper av cambertrasorna, men sista handen lär nog komma från mannen i Halmstad. Som alltid.
Kul med lite silly season. Såg någe rykte om att Kauli var på väg …
-
Mitt namn på gps speedsurfing är Ian Fox.
Fast det hade ni väl redan listat ut.
-
Den är inte dum alls. Faktiskt så tycker jag att de är väldigt snygga oxå!
Om jag inte missminner mig hade den mer volym än 85 liter, men ansågs ha väldigt bra kontroll. Är så vitt jag vet en ganska vågorienterad FreeStyleWave (nog därför de heter ”FreeWave”). Många duktiga seglare körde med sådana här även för riktig vågsegling i lättare vindar.
Men som alltid med begagnat – skicket är viktigast!
http://www.fanatic.com/public/content/e554/e1018/index_eng.html?show=true&year=2004&keyword=fw+85
-
@Nachoman 436694 wrote:
What!! Kan man köra för fort?! 😉
Skulle det alltså fungera att slänga på ett snabbare segel på min freestylepadda? Det känns ju som att den vill kantra och helt plötsligt lyfta när man kör riktigt fort! (Ett tillägg är att jag inte mätt med GPS nån gång så jag tror fortfarande att jag alltid kör närmare 30 knop 😉 (bättre lyckligt omedveten än medvetet olycklig)
När du säger att den var ”för snabb”, vad menar du då? Att den var för snabb för det du ville göra med den eller att den var för snabb så att du blev skrämd. Har man en bräda som är snabb och kontrollerbar borde det väl vara alright!
Nu får det fan ta och bli lite varmare så att man kan börja säsongen igen!
Jo, det går nog att slänga på ett snabbare segel även på en freestylepadda. Nackdelen är att den är bred (69.5, väl?) med stropparna, även i yttersta läget, långt in mot mitten på brädan. Då är det inte så bekvämt att köra fort. Men visst går det.
Den var för snabb för mig i vågorna. Jag insåg att för en agressivare (läs: bättre och yngre) seglare än mig skulle den nog varit kanonskön, men jag hade svårt att tajma vågor och manövrar eftersom det liksom gick så jävla fort hela tiden. Lite bättre kontroll/lugnare gång efterlyste jag oxå. Men på plattare vatten var den riktigt, riktigt rolig! 😀
-
Jag håller med. Igen.
”Omständigheter och utrustning” är mitt personliga mantra. Det, och brist på pengar (inte talang), är det enda som hindrat min bana mot att bli en vindsurfinglegend. På vattnet, alltså.
-
Lite snabb med skärmdumpen där, ähum. Nu med objektivinfo!
Som du kan se av dumparna var det jättesvårt och krävde grymma programmeringskunskaper. Jag tar naturligtvis åt mig hela äran.
-
@NLC 436669 wrote:
Nu vill jag inte påstå mig vara någon kung på speed och självklart finns det brädtyper som är mer lätta att segla snabbt med än andra (och vissa känns mycket snabbare än andra), men jag tror ändå att de största faktorerna för att segla fort är trim, stance och commitment hos seglaren. Kolla även denna tråden för lite tips om val av FSW.
Är benägen att hålla med. Folk som kör snabbt är snabba på nästan all utrustning.
Minns väl när min gode vän Glen Alpin körde 30 knop+ på en Fanatic Skate 100 och ett Simmer XD 6.4. De allra flesta camberseglare fick se sig omkörda den dagen.
-
Din freestyle är ju ingen fartraket, direkt. Men kanske mest beror det på ditt segel, Expression är ju tänkt för snabb planing, hyfsad fart och rejält lätthanterat i manövrar.
Jo, det kommer att gå lättare att köra fort på en fsw. Det kommer dessutom att gå klart snabbare när du kör på den eftersom det blåser mer, och du kommer att ha mycket bättre kontroll. Om man är riktigt sugen på fart med en liten fsw, välj ett lite mer fartorienterat segel, i med dubbestropp bak, framstropparna längst ut, en snabb fena och 30 knop är fullt realistiskt.
Så – fortare kommer det allt att gå.
Men skall man åka fort på riktigt, ja – då är det fortåkargrejor som gäller. Men för de flesta av oss duger fartpotentialen i en lite freestylewave väldigt långt.
Faktum är att jag sålde min i övrigt grymma Fanatic FreeWave 78 för att jag tyckte att den var för snabb.
-
Jag kopierade bilden, klistrade in den i Office Picture Manager (det där asavancerade bildbehandlingsprogrammet) högerklickade och valde ”properties” och – där var infon!
Busenkelt.
-
Du kan helt lugnt köra sjuhalv på din JP. Fast själv undviker jag större än den sexhalva du redan har på en freestyle, det ger inte sådär supermycket mer segling, och blåser det för lite för att plana med sexhalv och en 109 liters freestyle så tränar jag på lite segeltrick och annat i lättvind om jag nu vill ut på vattnet. Kör vidare med sexhalvan och vänta lite med större segel, är nog mitt första tips.
Det finns flera sju-sjuhalv segel som funkar bra på 460 mast.
Med din segelportfölj kommer en 85 liters 56-58 bred freestylewave att bli närmast perfekt. En sådan tar 5.7 fin-fint, och kommer att fungera kalas även med 4.7.
Om du gillar din JP så kika kanske först på en sådan. Jag tycker personligen att det är lite skönt att känna sig ”bekant” med grejorna, vilket det på någe vis blir om man har lite liknande prylar. Stroppar, pads, känsla och sådant går ofta igen inom ett märke, tycker jag.
Men det finns många fina freestylewave-brädor därute, så sök framförallt efter en som du tror att du kommer att bli nöjd med! När det gäller JP lär de ha blivit mer vågorienterade de senaste två säsongerna. Jag tyckte att den jag körde kanske var lite väl mycket ”freeride” i sin karaktär (dock har jag bara testat en JP FSW en gång, och det var ett tag sedan!).
Två tillverkares freestylewavebrädor som jag kört desto mer och verkligen tycker är bra är Fanatic (FreeWave 78 och 98 samt 95 har jag kört) och RRD (85, 90, 95 och 100 har jag testat). Rätt lika i sin karaktär, Fanatic lite ”livligare” och upplevd av mig som lite kvickare i sina rörelser, där RRD erbjuder lite mer lugn och skön känsla. Bägge fungerar mycket bra både på platt och i riktiga vågor.
Personligen tycker jag att just runt 80-85 liter är en fsw nästan som allra bäst. Senare kan du komplettera med en oförskämt billig men fin 70-liters äkta vågis (sådana kan man hitta i mycket, mycket fint skick till klart låga priser) så är du rustad för allt!
-
Till att börja med – grattis! Gotland har verkligen potential. Det dräller av spots. Du lär snabbt bli bekant med öjns sköna locals, kolla in http://www.surfsafarigotland.se för mer tips!
Ljugarn, Grogarns, Ekeviken, Gnisvärd, Kallis, Sandviken, Ireviken…
och det bästa av allt.
MYCKET kvar att upptäcka!