dr-masse
Forumsvar skapade
-
Vill bara påpeka att jag inte har startat någon förening, eller slipad på stadgar, utan detta är ett sätt att kolla intresset.
Men 21 svar redan nu, och 3 som kan tänka sig att engagera sig lite mer känns ju som en bra start!
Och Jesper har ju ett grym start på stadgar, själv skall jag kolla hur man så snabbt och enkelt som möjligt drar igång en förening.
-
Är det någon här som kan formulera en sådan text som kan klistras in i egna brev?
Jag kan göra ett försök, men någon med lite mer juridik i kroppen än mig lär nog kunna prestera bättre.
Bra idé, tycker jag annars!
Förresten, jag gör ett test med en liten omröstning.
-
dr-masse
Medlem17 december, 2007 vid 08:54 som svar på: Jakten på den perfekta surfbilen – 4 nya utmanareTackar!
Note kanske ligger bra till då. Eller så blir det packåsnan Picanto, ah!
-
dr-masse
Medlem16 december, 2007 vid 21:13 som svar på: Jakten på den perfekta surfbilen – 4 nya utmanareNågon som vet – har Nissan Note verkligen fällbart passagerarsäte fram? Är den tillräckligt lång inuti? Kollade runt rätt mycket på deras sajt nyss, men hittade inget om det.
Vilken är den
– Minsta/billigaste bil som har fällbart (framåt) passagerarsäte fram?
– Som är tillräckligt lång för att få in 250 brädor?Visst, man kan packa genom att luta passagerarstolen bakåt, men det är mycket smidigare och rymligare (och sparar klädseln i bilen) om man kan lasta platt som i exempelvis en V50 (som är för dyr och drar för mycket).
Tanken är att hitta en billig andrabil som jag kan köra billigt till jobbet, men som ändå rymmer surfprylarna. Jag åker ensam, å vill ha allt inne i bilen så att jag kan parkera utan att oroa mig mer än nödvändigt för grejorna.
Diesel skall det vara. Snål som fan.
Tips mottages tacksamt. Tanken är att köpa ny eller nyare beggad. Äldre bilar och jag har med åren visat sig vara en dyr och trasig kombo.
-
Jag tycker att det skiljer grymt mycket i gippteknik från bräda till bräda. En 65-liters vågis kan ju inte alls gippas på samma sätt som en 110-liters fartmaskin. Även brädor inom samma ”grupp” kan vara olika, min 90-liters vågis är väldigt annorlunda i gippen mot min tidagare 98-liters. Men båda är bra, lustigt nog!
Att du inte kan luta dig framåt på Sharken stämmer säkerligen, den är gjord för att vara lättgippad med lite ”slarvig” teknik, och svarar nog därför inte alls lika bra på att lägga ner mer kant med hög fart.
-
dr-masse
Medlem14 december, 2007 vid 09:02 som svar på: Varför har du/ni inte flyttat till surfbart vatten?Jag fyllde i samtliga utom de två sista. Säger väl allt, ah!
-
dr-masse
Medlem12 december, 2007 vid 14:05 som svar på: Vad gör ni för att inte frysa? (inte en våtdräktstråd)Håll dig ordentligt varm på land. På med skoteroverall (eller rejäl jacka och skidbrallor), mössa, vantar. Ät och drick ordentligt.
Det förstnämnda har jag själv slarvat länge med, men var mycket noggrannare med i år. Rejäl skillnad, måste jag säga.
Fasen, nu är nog säsongen slut här i 08-land. Snyft.
Men då börjar planerna genast för nästa år, ah!
-
Japp, så är det. Lite hjälp av vågen är inte fel. Ofta behöver man dock göra gippa igenom lite småskvalp, å då är det bättre att ha bra skär och fart än att försöka ”mildra” det hela vilket ofta (alltid?) slutar i att man studsar ur svängen och tappar farten helt.
Ofta kan man hitta ställen, även på hav eller sjö, där det är lite plattare eller mindre skvalpigt (utom på Björkvik). Skönaste stället att gippa på är när stora vågor rensat upp och skapat riktigt skön plattvatten, en kvick gipp åsså är man på väg ut till swellet igen!
Ah, härligt med en diskussion om något så fundamentalt som gippar! Ett evigt ämne!
-
Näe, tror inte att för hög fart är problemet. Ibland går jag själv faktiskt upp lite i vind före gippen för att liksom få hjälp med fart genom svängen. Är man redan nere på en djup slör kan en dåligt inledd sväng göra att man sjunker igenom lite lättare eftersom man snabbare kommer i läns-läget.
Försök att kanske vara lite mer kräsen där du väljer att gippa. Välj ett så ”platt” ställe som möjligt, om du behöver gippa genom vågor/skvalp så se till att skära igenom och böja på benen ordentligt. Åsså tryck på mastfoten.
Det är rejält mycket enklare att göra sköna gippar på platta ställen än där det är choppigt.
-
Ah, en fin gipp är underskattat! Kanske mest för att det är ett av få moment i vår sköna sport som jag råkar ha lite koll på…
Nåja.
Brädan behöver inte bytas. Visst, det finns kanske mer lättgippade saker, men jag är nog rätt säker på att din AB+ duger fin-fint.
Som alla är inne på här så är det en teknikfråga. Du har fått många fina tips här, och andersbqs bildsekvens är ju finemang.
Men kanske saknar jag två tips, som kan vara vettiga.
1. Du saknar skär. Som många säger så står du kanske för långt bak på brädan med lite bakvikt. Ett sätt att lösa detta är att bestämma sig för att ha tryck på mastfoten, framförallt när gippen inleds är detta rätt bra. ”Häng” lite extra med framhanden och träna på att få ett lite längre skär genom att ha mer kant i.
2. Du studsar ur svängen. Även här tror jag att tryck på mastfoten kan hjälpa. Det gör att du behåller svängen bättre.Och sist, men inte minst, gippa med fart. Hög fart. Fart är din vän, och det är dessutom kul som fasen att lyckas med en skön gipp med hög rulle. Själv gillar jag det extra mycket när det är tryck i grejorna i hela gippen.
-
Tack Larry! Skönt klipp och fin start på dagen här på kontoret!
Uj, ni fick allt några riktiga kanondagar där!
-
Dagens mest inspirerande läsning! Och som så ofta förr från Jesper. Hmmm, måste nog börja ta tag i det där med SUP på riktigt.
Ett problem är storleken på brädan. Vilken är den ”minsta” storlek man kan ha som fullständig, men hyggligt ambitiös, SUP-newbie på Torö?
-
Är kanske faktiskt inte så bra som man kan tro. Har surfande kompisar som varit där, och rapporten var att de långgrunda sandstränderna inte skapar särskilt bra vågor, utan att det är ganska rörigt och ”orent” (inte smutsigt, men tror ni förstår).
Går turbåt dit, man får bara övernatta i ett par stugor eller i egen båt utanför.
Men nog går det att surfa där om man tar sig dit!
-
ah, jag hittade bilden här på konfen, å där stod det att det var Taboulet (vilket faktiskt förvånade mig lite, när jag såg honom köra i Guincho så tyckte jag inte han hade extrem höjd mot de andra). Yann Sorlut it is then!
Grymt högt, hursomhaver! Och fin bild!
-
Det är mycket vågkänsla i Fanatic FreeWave, törs jag lova. Stor skillnad mot Cross-brädorna. Vill du ha en allroundbräda med mer vågkänsla, som du skriver, så borde Fanatic FreeWave finnas högt upp bland alternativen.
I tester har väl tre märken utmärkt sig på senare år när det gäller ”vågkänsla” i sina fsw-brädor – Fanatic, Goya och RRD.
Tabou Pocket är väl en i stort sett renodlad vågbräda, med extra fokus på vågridning? Jämförs nog mer med Fanatic AllWave än FreeWave?
Däremot är nog 3S och FreeWave en bättre jämförelse, men jag har inte fått intryck av att 3S brädorna är mer vågorienterade än Fanatics freewave-plankor? Har tyvärr ej testat 3S själv, men håller med om att de ser najs ut och verkar bra.