dr-masse
Forumsvar skapade
-
Japp. Och visst var väl A.R.T. först med snabbkoppling på bommen?
har en sådan hemma!
-
@Knatte 405334 wrote:
…Det första seglet som använda monofilm i nästan hela seglet var Neil pryde WC racing -89 (Anders Bringdahls Signature segel för NP).
Antar att du menar att det var det första NP seglet att använda monofilm i nästan hela seglet?
Först med monofilm i nästan hela seglet var F2 med Dunken. Syddes iofs på Neil Prydes loft.
Skall se om jag hittar någon bild!
-
Nej, det får man verkligen inte.
Det där är ju en en sån bilmekar har och ligger med. Förlåt, på.
Själv tänker jag bygga något ikväll enligt ”skottkäreprincipen”, dvs ett hjul att fästa fram för långpromenader med alla grejor på Salnö och Torö, men som även kan användas fram på flygplatser. Vi får se hur det går…
-
Om det är en sådan här, och med tanke på seglet du valt, så tror jag faktiskt att en 34 fena blir fint att börja med.

Du kan nog köra 38 för lättvindsdagarna, men jag skulle lätt ta en repa med 34 fenan och 7.0 för att se hur det känns.
Planingsegenskaperna hänger ju inte bara på fenan, utan även på hur brädans kanter, bottenkurva, tjocklek och lite annat ser ut. Stropparna sitter dessutom en bit in, vilket får mig att tro att 34 nog blir utmärkt som start.
Fin planka det där, förresten.
-
Ja, Living sa till några surfpolare att det är ”uppåt-framåt” med riggen som gäller, något som jag försöker jobba med. Funkar rätt bra, men är lite jobb att ändra sin stance som är resultatet av 20 års harvande… att ständigt motarbeta den egna obegåvningen är ett evigt arbete, ah!
-
Ja, det måste jag hålla med om. Men det är väl inte ”längre linor” i sig, utan mer att skicka upp bommen som gör att man kan ha längre linor? Hursomhelst sitter min bom klart högre upp och linorna är längre när det gäller all åkning, men klart mest i lättvind.
-
Vad är det för AB+ du har? Hur ser standarfenan ut – rak slalom?
34 kommer att funka, men visst kan du sannolikt förbättra planingsegenskaperna något med en längre/kraftfullare fena.
-
Ja, såklart. Men en kite funkar ju bevisligen i lite mer vind?
-
Varför inte låta en kamera hänga från en Kite? Som får den stora äran att filma oss vindsurfare! 😀
-
@Ola_P 404578 wrote:
Det där med RDM vs. SDM är lite olika ibland har jag lagt märke till. Min 5.7a behöver mera nedhal och uthal på en SDM, trots att man tycker det borde vara tvärtom.
Intressant, har faktiskt aldrig upplevt det. Men inte riggat sådär jättemycket på RDM. Vad ere för master?
Jo, den där North-markeringen verkar ju sitta lite tokigt.
Vågar man skriva att det kan vara nackdelen med att handla från Tyskland – ibland är det najs att kunna kolla prylarna själv innan första åket… :tongue:
(japp, jag är en känd surfbutiksförsvarare, men vad fasen!)
Nåja, nytt ICE borde du ju kunna få om det sitter sådär fel. Om inte annat för rätt andrahandsvärde, ah!
-
Kör man inte med rätt North-mast kan man knappast räkna med att VTS eller HTS märkningen skall stämma.
Exempel – när jag kör RDM på mina Simmer så är det lätt 2-4 cm mer nedhal, och som ett resultat av det i stort sett lika mycket mer uthal jämfört med SDM-mast (SC&). Även hängseltampar har åkt bak ett snäpp med RDM.
Märkning i all ära, men se det mest som ett visuellt hjälpmedel att utgå från. Seglet funkar väl?
-
Jag håller med, denna sommar måste seglingmässigt vara en av de allra bästa de senaste tio åren?
-
Det har talats om att ha lite wiki här på konfen…
-
Om recensionsdelen här på konfen skall bli värd något så tycker i alla fall jag att även äldre prylar är mycket intressanta. Då kan man ju både söka på äldre prylar, och samtidigt få ett utlåtande.
Skriv på! tycker i alla fall jag.
-
Hade jag råd, tid ork och plats så skulle jag lätt kombinera kite och vindsurf. Allt som är kul på vattnet, säger jag. Riskerna med kite (som faktiskt har hållt mig ifrån det) verkar ha minskat avsevärt på sistone med bättre och mer genomtänkta prylar.
På Guincho har jag sett kiting i världsklass flera somrar i rad nu. Perfekt upp till 10-12 sekundmeter, sedan är det vindsurf som gäller. Connys kit låter mycket intressant.
Dock måste jag hålla med om en sak – ovarsamma kitare är inte kul. Jag har en j-a respekt för de där linorna och kraften i en kite. Men för det allra mesta funkar det fint.