dr-masse
Forumsvar skapade
-
dr-masse
Medlem30 januari, 2015 vid 09:29 som svar på: Beware of the marketing – Be real with yourself…Horses for courses. Don efter person. Gör din grej.
Jag är dock benägen att hålla med om att KS3 är ett av få segel jag testat (3 ggr, 4.9) på senare år som jag verkligen upplevt som ett kliv i en ny riktning. Det är en kombination av egenskaper som i alla fall jag inte upplevt tidigare i ett vågsegel. Framförallt en kul trasa att segla med.
Det andra seglet jag testat på senare år som jag verkligen upplevde som ett skapligt rejält utvecklingssteg var första generationen av Gaastra Pure. På sätt och vis påminner KS3 och Pure om varandra på ett område – förmågan att kombinera ordentligt drag (för segeltypen) med oväntat bra hanterbarhet och vindregister. Många freestyle-segel tog helt klart intryck av Pure, precis som verkar ske med KS3 inom vågsegel. Vad jag kan se.
Det här med att ”köra in sig på sina grejor” håller jag både med och inte med om. Och jag tror det beror mycket på vad man är ute efter i sin segling. Och livet. Tup.
Jag kan helt klart se värdet av att lära känna sina pryttlar ordentligt, det finns ju något speciellt i att ta fram den där brädan som man vet exakt hur den beter sig och som passar ens förmåga och stil (öh, om det nu finns i mitt fall) närmast perfekt. Samtidigt tycker jag det är grymt kul att testa nytt och vet att det många gånger har hjälpt mig att lösa delar av vågseglingen som jag haft knepigt med att få till tidigare.
Som så många gånger förr är väl någon form av balans bra här. Jag har tenderat till att behålla mina segel längre och längre och bytt brädor lite oftare. Ibland har jag bytt för ofta, emellanåt har jag fått ut riktigt mycket av att våga byta och testa nytt. Fast just nu vill jag egentligen bara ha en lite lättare och rejält hållbar version av de plankor jag har. Börjar bli småtrött på att laga dings… 🙂
Just utvecklingen på räjssidan, och större freeräjs, har jag i princip missat helt vad gäller egen erfarenhet eftersom jag inte kört sådant på typ 10 år nu… Har en stående inbjudan från västkusten att bränna runt lite i TT med moderna pryttlar, det kommer att ske i år hoppas jag.
-
@snaffe 730622 wrote:
Det var ju inte direkt i malmötrakten:)
För 08-or som åker till Bravo och GH på progg… Jo, det är i Malmö-trakten. 😉
-
-
@Nachoman 730558 wrote:
Har ännu inte hunnit prova den men funderar kring fenor. Någon som har erfarenhet från denna med single fin? Den medföljande setupen är för thruster med centerfenan på 22 cm. Rent spontant känns det som att den storleken på centerfenan borde räcka även för single fin trots att de rekommenderar en 24 cm.
Någon som testat?Spontant känns ju 22 rätt stor som mittfena för thruster. Jag har kört 18 som mittfena med 10 sidfenor på min 100-liters, som en jämförelse, och inte känt mig ”underfenad” alls.
22 borde gå fint som singel upp till typ femhalv och utan toktryck på bakfoten. Dock är det ju liiiiite (öh…) av en MUF kopia, och de seglar väl lite mindre än sin längd, om jag inte missminner mig.
Tror förresten du kommer bli bra nöjd med plankan, jag har spanat på 83:an ett tag.
-
Grymt och mycket intressant bygge. Hur tjock är HC:n, egentligen?
Fingrade på en av Fischers värstingskidor för längd hos svågern (jag åker inte längd, men lätta kolprylar har alltid stark attraktionskraft…). Sjuk kombination av låg vikt, flex, vridstyvhet och styrka, man borde ju kunna föra över detta till vindsurf, vilket ju du är inne på.
Minns de gamla goda Fanatic HC brädorna byggda i Tyskland (Schütz werke?). Lika låg eller lägre vikt än de flesta custombyggen idag och grymt hållbara.
-
@erree 730404 wrote:
Jag är inte övertygad, inget (vad jag kunde se) i jonteasus svar skulle påvisa tendon:s odisputabla fördelar framför boge:n? Ok, så tendon är lättare att byta, vilket iofs är bra, men om bogen inte blir urgängad så borde den vara starkare rent konstruktionsmässigt då den inte blir överbelastad vid upprepad böjning? Håller helt med dude i det här avseendet, på bogen ser man enkelt när sprickor uppkommer och kan då beställa en ny, när detta nu skulle inträffa, och ger f*n i att byta jointen själv för att inte förarga gängan :cool2:
Starkast hade kanske varit en tendon med en aning större och tjockare och mer boge/timglass-formad joint, dock fortfarande med den genomgående pinnen?
Det är väl inte odiskutabla fördelar, vi diskuterar ju rätt flitigt här, utan mer vilka fördelar man kan se. Och jag ser samma fördelar som Asu, därmed inte sagt att det är rätt.
Jag håller med dig helt, en lite längre och mjukare tendon, timglasformad, med någon form av genomgående säkring och infästning mot bas och längare som är solida och kan inspekteras vore väl ”the shit”?
-
jonteasu gav svaret, så slapp jag – tack!
-
Äntligen ett sätt att använda den hela halvan av min gamla HPL kolbom, tack Mackee! 😀
-
Yepp, lutar nog åt en Chinook twist on med tendon och euro pin nästa gång jag köper ny mastfot. Gillar pinne i ett stycke, är den främsta grej jag skulle vilja förbättra med Streamlined. Just grejor som kan gäna upp är väldigt onödigt. Dock föredrar jag Streamlineds mer slimmade platta/bas. Kanske skruva dit Chinooks pin i ett stycke på en Streamlined fot? 🙂
-
Som alltid har ju all design sina för- respektive nackdelar. Ere superstabilt så blir det tungt. Används värsta materialen så blir det dyrt. Är det lätt så går det sönder.
Nackdelen med Boge är gängorna mellan jointen och pinne/kopp, både mot förlängare och nedtill i infästningen.
Jag har kört med Chinook två-bult, men tyckte det var meckigt. Fick problem med att nyckeln i jointen som används för att flytta plattan blev sliten och gängade upp sig. Gillar inte kopplingen mellan joint och däckplattan, ytterligare något som kan gå sönder i min bok.
Har haft säkert 10 Streamlined mastfötter nu, aldrig haft av en enda joint. Kanske tur. Dock har pinnen gängat upp sig efter några år, Detta skedde dock när jag kollade mastfoten inför säsongen, så inga problem med ny loctite men skulle helt klart föredra en konstruktion i ett stycke a la Chinook. Dessutom sliter hålen i Streamlined mycket på säkerhetslinorna för mastfoten, byter de två-tre ggr/säsong. Har försökt fila ner kanterna i hålen, som är för vassa, med ringa framgång. Behöver en bättre och mindre rundfil…
Har haft av ett par Boge-mastfötter, med det var länge sedan nu, de verkar solida. Vad gäller tendon håller jag med Novice om att det inte är någe vidare att fästet är så svårt (omöjligt) att kolla under normal inspektion. Intressant observation med att längde och böj av tendon kanske inte är så väl utprovat, verkar ligga något i det.
När jag hyrde på HiTech på Maui hade de endast två olika typer av längare och mastfötter – Chinook och Streamlined. Säger väl en del?
Personligen tycker jag att det finns några områden inom vindsurfing som absolut borde kunna förbättras och som har ”single point of failure” design:
– Bomfästet. Går denna tamp av blir det tråkigt. Varför inte dubbla tampar eller nåt?
– Mastfoten. Skriver vi om här.
– Förlängare, kanske framförallt RDM. Förlängare som går av är rysligt jobbigt.På mastfots-fronten finns ett par designer som jag själv tycker är lite intressanta. För länge sedan hade jag en mekanisk ART-joint, den var fan asbra. Chinook verkar ha någe liknande, mest riktad för nybörjare (?), men är det så dumt med en mekanisk joint:

Och själv tycker jag att Norths nya mastfot ser rätt intressant ut med integrerad säkerhetslina (skulle dock gärna ha en modell med fast platta):

Nåja, jag kör vidare med mina Streamlined-fötter ett tag till.
Och som alltid – allt går sönder. Förr eller senare.
-
Med tanke på din vikt skulle jag säga en fsw runt 85-90 liter. Kommer bli najs med 5.6 och 5.0, skaffa en 4.5 eller 4.2 för dagar med mer vind så eru ”all set” med dina brädor för ett bra tag och olika förhållanden.
Du kommer att få jobba mer, men har den större brädan att träna teknik på och skillnaden i att lära sig segla 95 eller 85 liter är inte så stor ändå, med din vikt.
-
Pinn-tail?
-
Se där, två rövspröt bekräftade snabbt på varandra.
Då måste det vara sant.
-
De e väl en Quatro och Sinker som seglar.
Det som hänger bakom misstänker jag är något som i finare rum kallas ”come along” som är en elegant lösning att med smart utformad kolkäpp få fina pix och bilder på segling och seglare i skön vinkel.
Vi andra kallar det för rövspröt.
-
Fint!
Det där med Kahana och Kanaha misstänker jag enbart är skapat för att få nyanlända turister att köra fel. :smirk:
Det har hänt.
