Forumsvar skapade

Sida 246 av 427
  • dr-masse

dr-masse

Medlem
    25 april, 2007 vid 07:33 som svar på: Förlängare

allvarligt talat, är inte kol fel material i en längare?

(nu är jag f-n så farligt ute!)

När kol går sönder, så går det sönder totalt. Aluminium, enligt min erfarenhet, ”håller emot” lite (med betoning på lite, ähum) mer och man kan faktiskt se med blotta ögat om det är på väg att gå fel eller inte.

Jag har hellre bra alu-längare i alla mina segel än kolvarianter. Feltänkt?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    24 april, 2007 vid 06:39 som svar på: Vilket är bästa jobbet för att kunna surfa mycket?

Jag tycker att GetWets ord är väldigt tänkvärda.

Samtidigt så menar jag att det sättet att tänka faktiskt kan funka rätt bra även om man sitter i ”Ekorrhjulet AB”. Jag har ett jobb som många nog skulle tro är rätt omöjligt att förena med surf och lite annat. Men genom att applicera ”getwet-tänkande” på min vardag så hittar jag minsann luckor lite här och där för familj, surf, vänner och det som är viktigast i mitt liv.

Jag gillar mitt jobb, även om det just nu är rättså intensivt. Men jag tar det, ser att det jag investerar i just nu gör att jag kan ta det lite easy senare. Så är det ju – livet går i vågor på olika fronter fast det gäller ju att hinna surfa på några vågor under tiden!

Men det där med att inte låta sig dras iväg i hus å pryl å bilhetsen är ju så sant. Då blir man snabbt ägd av sina grejor istället för tvärtom…

Intressant diskussion!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    23 april, 2007 vid 11:52 som svar på: Algarvekusten i Portugal

Ja, det ligger någon strand utanför Sagres som skall funka grymme bra.

Var det Tonel, tro?

http://www.casapomar.co.uk/Windsurfing.htm

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    22 april, 2007 vid 14:21 som svar på: ovala master !

tror inte heller det är någe problem, bara att åka på.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    21 april, 2007 vid 21:27 som svar på: ovala master !

Olika delar av masten förstärks olika. Övergången mellan dessa delar, typ mellan bottenförstärkning och bomförstärkning, kan göra att delar av masten känns lite ”ovala”.

Påverkar inte prestanda, förmodligen inget skäl till att lämna tillbaka masten (om det inte är rejält, såklart!). Jämför gärna med andra master.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    19 april, 2007 vid 18:39 som svar på: Nytt underforum: Longboard/Raceboard

Tycker det som gjorts känns som en bra lösning.

Handlar det om longboard/SUP så kan man nog nöja sig med vanlig konfen så länge. Så får vi se vad som händer framöver…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    19 april, 2007 vid 18:14 som svar på: Windsurf UK Vågsegeltest 07

Just windsurf UK (eller månne Windsurf Mag i USA) är väl kanske ”sämst i klassen” när det kommer till att tycka något kontroversiellt om grejorna.

Dock tycker jag att man får en fingervisning om känsla, seglets styrkor och användningsområdet, i alla fall. Men jag håller med, inte ger det mycket extra.

Åsså gillar jag att läsa tester i den evig vinterprylpusslandet…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    19 april, 2007 vid 06:52 som svar på: Guppa på 78 liters bräda?

Är 190 och väger 76.

Har kört fenan med standard 24, men även med 22 och 20.5. Tycker inte den verkar kräva särskilt mycket större fenor, kanske nån cm. Att standardfenan är 24 tror jag mer beror på den fenans outline och profil.

Jag har även kört den på plattvatten med 5.7 och 5.0, och det fungerade utmärkt. Som en hårdvindsbräda på platt med 5.0 var den överraskande bra.

Men nu gillar jag ju ”klassiker-känslan” i brädor rätt mycket, har jag märkt. Därav mitt brädval… 🙂

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    18 april, 2007 vid 20:11 som svar på: Nytt underforum: Longboard/Raceboard

Jag undrar fortfarande varför de som promotar ett longboard/raceboard (vilket kanske inte är fel) forum inte är reggade? Väcker mer frågor än ger svar hos mig i alla fall, men är kanske onödigt konspiratoriskt där, ah!

Att slå ihop formula/longboard känns kanske närmare?

Jag gillar egentligen inte för många underforum, men slalom/speed funkar ju oneklign rätt bra…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    18 april, 2007 vid 16:49 som svar på: Vilket är bästa jobbet för att kunna surfa mycket?

Jag kör enligt Ygges modell.

Getwets upplägg är ju annars överlägset… köra buss!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    18 april, 2007 vid 16:46 som svar på: RRD TT 115 vs the rest

Ha, ha! Roligt!

Fast jag fick höra att det var slutsålt på TT 102 2007, så någon ere ju som köper…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    18 april, 2007 vid 12:27 som svar på: Nytt underforum: Longboard/Raceboard

Om man nu tycker det så är väl ett rimligt minimkrav att registrera sig på konfen så att man vet vem som för fram åsikten… eller?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    18 april, 2007 vid 06:45 som svar på: Segel, segel, segel… jada, jada, jada…

Håller med ovanstående, sådana där jättgrymma skillnader är det kanske inte fråga om. Man kan nog dra ut med ett Saber i lite vågor.

En skön kompromiss för den typ av segling du beskriver är nog månne Excess ändå. Har ej seglat själv, men de jag sett såg fina ut både på och vid sidan av vattnet. Mer fart och stabilitet i Saber, dock.

Vad är det för bräda jada-jada-jada skall köras på?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    18 april, 2007 vid 06:42 som svar på: Algarvekusten i Portugal

Har inte varit just där och seglat själv, men försök att ta dig ut mot Sagres för fin segling. Inte vågor, men det lär vara bra.

Verkar ha ett ställe närmare Algarve också…

http://www.windsurfpoint.com/indexEN.htm

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    17 april, 2007 vid 16:48 som svar på: stockholm fre,lör

Helt seriöst – undvik utsidan av Väddö/Roslagen vid nordliga vindar den här tiden på året. 1 grad i luften och 2 (max) i vattnet är kallt, och det är fel ställe att få trasiga prylar på så här års… Det är lätt att glömma efter några soliga vårdagar i 08-land hur kallt det faktiskt kan bli däruppe vid nordliga vindar i april.

Sida 246 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA