Forumsvar skapade

Sida 255 av 427
  • dr-masse

dr-masse

Medlem
    17 februari, 2007 vid 11:23 som svar på: seventy and still going strong

Härligt!

Ja, vågen har ju fasen ingen aning om man är 12 eller 85!

Inspirerande!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    17 februari, 2007 vid 11:20 som svar på: Tune your waveboard

Ja, jag är faktiskt förvånad över att man inte pratar mer om seglarens vikt/längd när man pratar shape. Rimligtvis så borde ju jag (190/77 kg) som är lång och klen/lätt (välj alternativ…) föredra en annan typ av bräda och stance än någon som är 172 och väger 80. Ytterligare en faktor är ju att jag fortfarande söker mig fram och lär mig när det gäller vågsegling, och faktiskt inte ”vet” om jag föredrar en bräda för bakfots- eller framfotssvängar. Försöker ju liksom att lära mig bägge… Och backside blir det ju helt klart mer bakfot, frontside vill jag gärna lära mig riktiga bottensvängar med framfotstryck. Och detta helst med en och samma bräda, just det.

En egen slutsats jag dragit genom åren, som mycket väl kan vara helt å h-e fel som så många andra av mina ”slutsatser”, är att jag påfallande ofta gillar brädor som är snäppet större än vad jag ”borde” segla. Det har förmodligen mycket att göra med att jag inte är någon överdängare, långtifrån, på att segla och gillar marginal (och borde kanske vänja mig av med det för att bli bättre, ähum) men jag misstänker starkt att en lite större bräda ofta tillåter en stance och setup som passar min långa lekamen lite bättre. Upplever exempelvis sällan att jag har kontrollproblem med 80-85 liters klassiska vågisar, 55-57 bredd när seglare med samma vikt, men som är kortare än mig (lustigt nog ofta portugisiska locals i Guincho) kör 70-75 liters saker som är 53-54 breda. Jag går faktiskt inte ner på en 75 liters 53-54 sak förrän det är tryck i 4.7, typ. Och då kan jag ofta gå ner ytterligare lite i brädstorlek, mot 68-70 liter och 52-53 bredd.

Det blir liksom lätt så att vid 5.3 – 5.7 så kör jag en 80-85 liters modern klassiker eller allroundmaskin (typ RRD WaveCult 84) och även när det är byig 4.7 segling, tryck i 4.7 och neråt så kör jag 68-70 liters saker med 52-53 bredd. Så har det blitt de två senaste omgångarna på Guincho… Så, den hyllade ”75-liters klassiska allroundbrädan” är faktiskt en storlek som i alla fall jag på sistone helt hoppade över, vilket jag ibland kan tycka känns lite tokigt? Nåja, det funkar för mig… (detta avspeglar en fördel när man hyr grejor och kan välja och vraka lite, roligt är det!)

Annars gillar jag videon. Kombinationen video + Arnies fina tips funkar utmärkt! Jag skall lätt använda mig av Arnies tips om att ha lite mer förlängning i nedhalet för att kunna ha bommen högre, slarvar själv med det och även om jag sätter bommen i högsta läget så är det nog lite lågt i lättare vindar. Skall nog även bredda stancen lite ytterligare, bakre stroppen åker nog ett snäpp längre bak till Irland, mmmm.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    16 februari, 2007 vid 13:17 som svar på: Laird i smårutig kavaj

Ähum, man skulle ju kunna skriva en rätt politiskt inkorrekt kommentar om vältränade män som får smaka stock här…

LH_027310.jpg

Men det är ju Laird för fasen, så det avhåller jag mig ifrån, ah!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    16 februari, 2007 vid 13:13 som svar på: Punta Preta…

Ja, jisses om tävlingen får gå av i sådana däringa förhållanden! Oj, oj.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    15 februari, 2007 vid 22:46 som svar på: Haj på daj dö.

Sorry, var lite snabb där… å nu kan jag inte flytta tillbaka?!?

Ärrhmmm….

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    11 februari, 2007 vid 05:58 som svar på: Undervattenströmmar på Margarita

Det jag menade är att det inte finns några undervattensströmmar som suger ner folk i vattnet bara sådär. Skulle nog ha förtydligat lite där.

Klart det finns undervattensströmmar. Typ Golfströmmen…

Men ibland blir jag så trött på tidningar som skriver ”sögs ner av undervattensströmmarna” när det egentligen är fråga om att folk ger sig ut och simmar i vågor utan att ha kollat vilka lokala förhållanden (och strömmar) som gäller, som du skriver.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    10 februari, 2007 vid 10:28 som svar på: Hur funkar freeridesegel runt 6.5 – 7.0 på RDM 460?

Det där beror ju även på hur tung du är, vilken typ av segel du har tänkt att köra, vanligaste förhållanden och vad för bräda seglet förväntas driva.

Min, dock inte alltför omfattande erfarenhet, är att RDM funkar fin-fint upp till 5.7. Men när jag körde 6.2 på RDM tyckte jag faktiskt inte det var någon höjdare. Visst, det funkade fint, men SDM var bättre.

Här talar jag främst om Simmer Crossover 2004/2005/2006/2007 där jag kört 4.0, 4.2, 4.7, 5.0, 5.3, 5.7, 6.2, 6.7 och 7.2 i SDM och RDM. 4.2, 5.0 och 5.7 är de storlekar som jag kört både SDM och RDM. Även Simmer XFlex 2005/3006 och Vision har jag kört i RDM (3.7, 4.0, 4.7 och 5.3 tror jag) samt ett par NP Zone (2003-4) runt 5.3.

Nu har det ju hänt en del på RDM fronten och det kommer segelmodeller upp mot 7.0 som skall riggas på RDM. Vore mycket intressant att testa! Hot Superspeed är ju exempelvis en skoj idé! Men för att ett segel skall funka bra med RDM över typ sex kvadrat så är det nog väldigt bra om det verkligen är sytt för RDM. Under sexnoll ere inte lika petigt. Tror jag i min lilla värld.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    10 februari, 2007 vid 10:20 som svar på: Hur tar man bort användare???

Skicka ett pm till adm och säg vilket id det är.

Annars ere väl bara att regga nytt och strunta i att använda det gamla.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    10 februari, 2007 vid 10:18 som svar på: Stealth 07

Det där handlar ju om ren retroaktiv plånboksspanaröverlevnad.

Jag får alltid mina surfprylar. Av mig själv. Hur gör man annars?!?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    10 februari, 2007 vid 10:16 som svar på: Nu e ja på plats

Jag tycker mest att den där vajern de har spänt tvärs över bukten ser livsfarlig ut, men dagens ”jackass” ungdomar gillar väl sånt… 🙂

(se längst ned i bilden)

7.2 på Falcon 80, intressant!!

Stället ser grymt ut.

Speeeeda På!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    10 februari, 2007 vid 10:12 som svar på: Gislövshammar

Imponerad är bara förnamnet… Det ser läckert ut!!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    9 februari, 2007 vid 12:53 som svar på: vågfenor

Tre fenor tror jag på:

– En lite längre med bredare bas, främst för 5.7. Du är lite tyngre, så en 24 lång kanske. Typ MFC Onshore
    – En mellanfena för allroundåkning, typ MFC FPT 22 – 23
    – En fena för hårdvind, mindre än 21 lär du nog aldrig behöva med din vikt.

Om du behåller orginalfenan kan du klara dig med två – en större onshore fena, och en mindre för hårdvind.

Jag har skrivit MFC fenor så att du kan kolla typ av fena, andra funkar ju oxå kalas såklart! En idé kan ju vara att handla fenor som påminner en del om den som kom med som orginal, den lär ju vara utprövad med brädan och förhoppningsvis funka bra. Därför ligger ju MFC när till hands…

Jag tycker nog att man skall ha tre fenor till sin vågis – en för lättare vindar/cross on, en allround-sak och en för hårdare vind.

Lycka till!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    8 februari, 2007 vid 13:00 som svar på: Mera fensnack

Den här tråden blir bara mer och mer intressant, även för en ickespeedster som mig.

De där röa fenorna var ju bara för läckra. Årets inlägg hittills!

Visst är väl denna tråd värd att nålas?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    7 februari, 2007 vid 16:27 som svar på: Leucate april 07-anmälning senast 30/1

Nu kommer några farliga rader, men jag skriver de ändå för att kanske locka tb att boka resan nu med er andra speednissar… 🙂

Vi talar om en av mycket få stora tävlingar i världen som aldrig ställts in… De har kört varje april där nere sedan minst 20 år tillbaka (kommer inte ihåg vad det hette före ”Mondial du Vent”, men va fasen). Vindstatistiken i den delen av Frankrike är helt grym i april, kanske bäst i världen vid den tiden på året…

http://www.mondial-du-vent.com/fr/historique.asp

Boka På!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    7 februari, 2007 vid 09:25 som svar på: Behålla masten med litet segel?

Börja med 430. Om du dessutom är lite tyngre och masten är RDM så kommer det att funka. Om du väger över 85, typ, kan det till och med vara en liten fördel att du kan gå igång lite tidigare. Men när det blåser mer kommer rätt mast att vara – rätt!

5.6 till 4.7 är dock ett ganska stort hopp, förresten… om bägge är vågsegel…

Varför inte börja med 5.6 till 5.0? Många femnollor funkar fint med 430, särskilt om man är lite tyngre och kör RDM. Min Crossover 5.0 har jag kört med båda, skillnaden är inte så stor och det funkar fint med bägge. Jag väger dock 75 och föredrar 400.

Jag skulle klart hellre köra 5.0 med 430 än 4.7, öven om det blåser rätt mycket. Och jag tror inte att du vinner så mycket mer i kontroll i mycket vind om du kör 4.7 på 430 än om du väljer 5.0.

Sida 255 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA