dr-masse
Forumsvar skapade
-
Najs! Vad var det som hade hänt? Hoppas ägaren blev överraskad och glad!
-
NEJ! Kapa INTE.
Det har skrivits massor om detta. Hade det varit en gammal sunkmast, så kanske. Men NEJ, NEJ och NEJ.
Är jag tillräckligt tydlig? 😉
-
Åka shorebräjk är nog den enda grenen i vågsegling där jag faktiskt skulle titulera mig själv som något av ”expert”, oah! Efter några år av haverade riggar och märkt kropp så har man ju lärt sig lite.
Och du har ju fått fin-fina tips ovan. Timing och vinkel, kan man väl sammanfatta det hela med. Kolla seten, välj ditt tillfälle noga. Väl på väg ut, se till att möta skummet med så mycket undersida av brädan som möjligt, helst även att du möter vågen rakt på. Med denna teknik kan man kliva över förvånansvärt stora vågor.
Men en viktig lärdom är – ser det illa ut, vänd och börja om. Det är betydligt mycket mindre smärtsamt att spolas när man seglar med en våg än när man seglar mot en våg. Tro mig, detta är en gren som jag inte bara akademiskt har teoretiserat kring utan faktiskt utövat i praktiken oxå!
”Chicken jibe” kallas det visst. En klart underskattad manöver, säger jag.
Suuuurfa På!
-
Åh, härligt! Gotland är nya favvo-stället, helt klart.
För övrigt börjar 2006 års säsong (som annars varit väldigt bra när det gäller antal seglade dagar för halvklen tvåbarnsfarsa med jobb å vänner å liv å sånt, men utan de där allra bästa surfdagarna…) snart kunna sammanfattas i två ord för min del:
”Fel helg”.
Hoppas på en fin final, dock!
Suuuurfa På!
-
Trefördelar, faktiskt, är ju att
1. Skedde på land, inget vatten i brädan.
2. Du märkte det innan du gick ut igen…. inget vatten i brädan.
3. Du bor hyggligt nära Uffe Larsson i Varberg.Bara att lämna in, framförallt om du inte är sugen/har kunskapen att laga själv. Borde vara ganska lättlagat, men man vill ju att det blir snyggt å fint.
Jag hade också lämnat till någon som kan när det är en såpass ny bräda.
-
dr-masse
Medlem6 oktober, 2006 vid 11:20 som svar på: Jag var nog för snabb att idiotförklara Basse!Hur lång är en lunch? Hur långt är ett snöre? ”Lunch” är ett relativt ord i vindsurfingkretsar.
Jag brukar surfa på morgonen före jobbet ibland. Sådana morgnar brukar, lustigt nog, sträcka sig till strax efter lunch. Då har jag surfat på lunchen.
-
Jag har kört Crossover 4.2, 5.0 och 5.7 i tre säsonger nu (inne på 2007 modellerna). Det funkar fint. 4.2 går igång tidigare än man tror, vilket gör att klivet ner från 5.0 är helt OK. 2005 års Crossover tycker jag var riktigt bra, bättre förstärkta, skönare känsla med bra drag. 2007 upplever jag som att de har snäppet bättre drag, ännu bättre detaljarbete men kanske att 2005 var lite softare i manövrar.
Jag skulle verkligen rekommendera att köra FW98 med 5.7. Den storleken är sweeeeet på den brädan, och funkar fortfarande fin-fint att åka vågor med. 5.7 Crossover är mitt absoluta favoritsegel.
För övrigt håller jag med Surfmeistern om precis allt han skrivit om FW98, inte minst det att med en riktig vågfena så svänger den kalasbra på vågen. Jag brukar köra med en 22 MFC fena i vågor med 5.7.
-
Ja, flera stycken. Först att landa med någorlunda säkerhet var nog Francisco Goya. Teriitehau laddade, som vanligt, galnast. Men nu är det många som sätter dubbla framåt, bland annat Campello har ju helt sjuk rotation i sina. Vilket inte gör det mindre imponerande.
-
Nu har jag kört en sväng med 5.7 på min NW80 och vågar (he, he) nästan redan nu konstatera en sak.
Fullträff.
Ibland måste man gå lite fel för att hitta rätt. Denna kommer att bli perfekt! Återkommer med lite rejälare rapport när jag kört lite mer på den, men första intrycket var väldigt väldigt lovande. Egentligen det jag hade hoppats på – en FW78 med lite softare gång och mer kontroll. Grymt skär!
Så nöjd, tack för ”supporten”!
-
Tack Gotland!, säger jag bara. En chansning som föll väl ut, surfresestatistiken fortsätter att vara intakt.
Kan VERKLIGEN rekommendera att bo hos Peter, suveränt ställe som ligger bra till för fina dagsturer. Nu fick vi åka lite bil, men som Ståkkhålmssurfer är man ju helt van vid det. http://www.surfsafarigotland.com
Lita på att det blir fler Gotlandsresor!
-
Du, en HT can-opener kan det bli budgivning på!
-
Hörrö S66, haru smällt upp en egen El Yaque fläkt i Klagan?
Du skall vara snäll mot oss som lider här i norr. Den starkaste vindpust jag känt på sistone var från en, av mig förutfattat, tokdryg stureplans-brat som basunerade ut sin viktighet genom att i sin nya vita Porsche 911 blåsa förbi på insidan i Strandvägens bussfil. Då är det illa.
Snart åker vi söderut, oah!
-
Du kan iofs kompensera djup med yta och fet fena. Men rak och djup är rätt svårslaget när det gäller lättvindsegenskaper… Så, minst lika djup lär det behövas.
Kör med standardfenan tills vidare och känn dig fram.
-
Ja, det finns nog någon lag mot det där. Förnedrande.
Jag hade aldrig hört eller sett hans namn innan boardseeker, för 2-3 år sedan hade han varit världsmästare i freestyle med det där programmet. Typ.