dr-masse
Forumsvar skapade
-
Skidsport och Surfers har inte samma ägare, men de har i stort sett samma varumärken och pryttlar med lite lokala dialekter (mer vågprylar i Varberg, fler stora freerideplankor i Stockholm, typ).
Annars måste jag hålla med om att Pat Loves selar är bra. Rätt lika Da Kine, tycker jag.
-
Shit! Tonkys chachoo var helt otroligt läcker, vilken j-a kontroll.
-
Det som väl mest definierar en loop är att det låter tufft, oah! Ja, det är väl mer som en roll. Eller skruv. Men HÖG, det är den!
-
Första klippet finns ju även på boardseeker och, framförallt, är med på nya ”Addicted to ride” där allas vår Calle Nyberg filmat en hel del (dock ej det från Irland).
Annars är ju det här ett av av de absolut högsta hopp jag sett på film… och det är en bakåt.
-
Fasen. Och vi är några som också funderar på Klitmöller nästa helg… En vvk klubbresa dit lär ju utmana vindgudarna å det grövsta! Och det är återförsäljträff i krokarna samma vecka och helg, dessutom!
Men – WaveClassic gick ju av i år, så kanske är 2006 året då det sker!
-
Absolut, kontrollen är helt ooooootrolig. Och jag gillar verkligen att kolla på freestyle, och är grymt impad av vad som går att göra på en bräda på mer eller mindre helt platt vatten!
Men…. även manliga konståkare har otroligt kontroll på kropp, skridskor, is och sarg… ;-). Plugga in Vivaldis ”fyra årstiderna”, gärna ”våren”, skruva upp volymen och kolla på Mattia Pedranis klipp igen. Vad ser du? Just det – balett! 🙂
Alltså, jag tycker att freestyle rentav börjar få lite väl mycket likheter med den fina alpina grenen ”balett”, ähum. Kanske dags att börja lägga in lite nya moment i grenen? Belöna höjd, fart och explosivitet mer än vad man gör idag, kanske? Jag tycker att många av dubbeltricks, ”switch” och ”clewfirst” och ”gärna med en liten apa på huvudet” hysterin börjar göra att man söker nästan någon slags konstlad svårighet före fart, höjd och kontroll.
Förstå mig rätt här, jag tycker att freestyle nog fasen är det bästa som hänt vindsurfingen de senaste 15 åren, men att själva tävlingsformen börjar bli så extrem och introvert att ingen fattar vad som händer och ingen tänker att ”det där blir jag sugen på att testa själv” även om man är rätt duktig som surfare….
Jag vill se mer ”street” och mindre ”flat ground” för att tala skateboardspråk… (som om jag visste ett skit om skateboard, men en sak vet jag – även om det är kul att se Rodney Mullen köra flat, så är det när han kör street som det blir riktigt imponerande!)
-
En stor freestylewave!!
Kolla in brädor som RRD FSW 100 å 110, Fanatic FW 104, JP FSW 102 å 109 och liknande leksaker. Perfekt kompromiss mellan freeride och freestyle, gärna med lite våg inbakat.
Jag gillar de som fasen.
Surfa På!
-
Jösses, killen är duktig. Samtidigt, så måste det ju bara sägas att speednissarnas öknamn ”balett” ligger väldigt, väldigt nära tillhands när man ser det där klippet… 🙂
-
Det här är ju spännande! Varifrån kommer brädan? Danmark? Norge? Färöarna? Skottland? USA? Västindien? Borlänge?
Nä, nu får ni lägga ut bilder på den och så börjar spårandet… Ni får väl kolla in någon avgörande detalj på brädan som bara ägaren kan känna till och helt enkelt inte fota det…
Åh, om bara brädor kunde tala!
”Mannen som kunde tala med vindsurfingbrädor” låter ju som en filmtitel. Hmmm, känns bekant. Nåja, Robby Naish i huvudrollen i alla fall.
Spåra På!
-
Fågelöudde (Lidingö) kan bli fint på väst, även om ostligt nästan alltid är bättre.
-
Rulla ihop riggen, fäst med tampar, lägg dig på paketet och paddla. Om det är längre, vill säga.
Om bommen går av kan man vända den uppåner och köra in med den sida som är hel (om inte fronten är helt körd, vill säga).
Det funkar även att bli bogserad av en annan vindsurfare. Been there, done that.
http://www.boards.co.uk/articles/index.asp?article_type=11 innehåller rätt mycket i ämnet.
Men grundregeln – håll dig nära brädan!
-
Vill man utvecklas åt manöverhållet så måste jag säga att en stor freestyle i många fall är en kalasbräda att träna och lära sig på. Framförallt om man är lite lättare. Vill man mest bränna runt och köra med mer tryck i grejorna är freeride det rätta valet. Dock bör man kanske undvika de mest ”extrema” freestylebrädorna.
Jag tyckte att jag kanske var lite väl radikal när jag föreslog en Joker 114 som förstabräda åt syrran, men hon är mycket nöjd och vet att hon har en bräda som hon i stort sett kan utvecklas hur mycket som helst på. Just det där med att lätt komma i stroppar samt att stora freestylebrädor är väldigt välbalanserade har varit en stor fördel. Att jag själv tycker att den är oförskämt rolig att låna, lite för ofta, är en ren bonus! Bäst att låta det vara osagt om brädtipset hade egna fördelar som en dold trojan, hon är nöjd i alla fall!
Håller med Staffan helt i hans beskrivning – det handlar i stort sett helt om vilken typ av segling man är ute efter och hur man vill utvecklas!
Själv vill jag ägna mig åt allt inom vindsurfing vilket gör att jag är halvusel på allt och bäst på inget. Men ROLIGT, det är det!
-
Mmm, ser ju rättså lovande ut med hyggligt vrid.
Helt kört för mig, dock, vilket ju är extra bra för er som kan segla!
-
Det beror ju mest på hur mycket du vill använda din vågis och vilken typ av vågis du tittar på.
Men talar vi ”klassisk” vågis för bruk i mycket vind borde något från 53 till 55 brett med en 68 – 75 liter funka fint med din vikt. Då är det segel från 5.3/5.0 och mindre som gäller. 68/53 är en liten bräda, 75/55 lite mer ”normalt”.
Och ja, den kan stå rätt mycket i garaget om man har otur… men kommer det rejält med vind så blir det desto roligare!
Något som kan vara värt att tänka på i Stockholm är att det är bräckt vatten vi seglar i, så en snäppet större minsta bräda kan vara helt rätt.