dr-masse
Forumsvar skapade
-
Om ni visste vilka sträckor vi lata, klena, dryga och allmänt översittande ståkkhålmare bär våra grejor på vissa spots (kärringviken Torö, Salnö, secret norra roslagen, ja alla ställen som är bra) och på vilka sätt vi får lägga i våra ömma, kära kolsköra tingestar (Torö, Fituna, Dalarö…) så måste jag säga en sak. 08-drygt, såklart.
Ni verkar ha en KANONSPOT för fart där. Och även om det skulle sitta en bom där, ere väl bara att kliva i vid Ygges spot, vid vindpropellern (ser ju enkelt ut vid ”ö:et” i ”Öppen bom”), eller segla över farleden, vad fasen, det måste det vara värt. Eller rigga på det som ser ut att vara Sveriges Största Riggyta och bara slöra runt piren och ladda järnet… 😀
Jag förstår inte problemet och ser bara möjligheten. Se så, ge er dit å kör nu.
40 knop!
-
Oah! Skadeglädjens leende sprider sig ohämmat över mitt ansikte i det för övrigt sommarbleka kontorslandskapet!
Tack adde, antar att du, som det heter, ”bjuuuuuuder på den dåra!”.
Naisha På!
-
Oregistrerad wrote:Tjena
Behöver ny bräda och har nu allmän brädångest. Har letat ett tag efter en beggad FSW på ca 90-100 liter men hittar inget vettigt.Funderar därför på att bredda mitt sökområde lite och har nu spanat in även andra brädor. Vad tror ni om följande:
RRD Waveswallow 88l
Starboard Evo ca 90lSålde nyss en traditional vågis på 85liter, 56bredd då jag tyckte den var för mkt ”on/off”. Vill istället ha något som planar tidigare och är mer lättseglat och tar bra eller åtminstone skaplig höjd.
Kör skånska ”vågor” med segel med ca 5.0-6.0. Dvs det blir inte så mkt att rida utan snarare B&J. Väger 86.
Ska jag fortsätta leta efter en FSW eller finns det andra alternativ? Tacksam för tips.
Du har fått ett väldans bra svar redan, tycker jag, men roar mig med att utveckla lite.
Eftersom du:
1. Vill ha något som planar tidigare
2. Är mer lättseglat och
3. tar skapligt bra höjd och
4. det snarare är B&Jså tycker jag att du varit helt rätt ute från början med en freestylewave och tycker nog att du skall hålla dig till det. Med tanke på din vikt så lutar jag nog åt minst 90 liter, men det beror ju på brädans egenskaper oxå. Dessutom så indikerar du 5.0 – 6.0 och då är ju en 85 liters FSW fasiken perfekt, men kanske lite liten för dig som inte kommer att flyta på den.
Jag har kört RRD WSW 68, 78 och 88 och även om det är najs brädor (framförallt 68 och 78) så är det inte riktigt det du verkar vara ute efter som dessa brädor är bäst på. På vågen, gärna lite slöa sådana, är de riktigt riktigt roliga däremot.
Även jag har en Fanatic FW98 som lätt- å mellanvindsvågis och måste säga att den både funkar väldigt bra på plattvatten med 6.7, men kanske framförallt i vågor med 5.7. Jag har haft den ute i riktiga vågor med både 5.7 och 5.0 (Irland) och det funkade klart över förväntan, framförallt med en riktigt vågfena i boxen. Jag har även en FW78 vilket gör att jag vågar mig på att hävda att för 5.0 – 6.0 så borde FW88 (och brädor i samma storlek, därmed) vara helt perfekt.
En bräda som jag såg på köpåsälj som kan vara ett tips är denna Fanatic Wave Skate http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=7877&sort=1&cat=12&page=3. I mina ögon en rejält underskattad sak som var lite före sin tid kanske? Rolig är den.
Kikade lite på SP och Skidsports sajter. Skidsport verkar ha ett par plankor som kan vara rättså intressanta för dig…
Syncro 91 2005, lär vara minst lika bra som 2006:an… (öh, bättre?). Fina allroundisar, kanske mer fart än Fanaticen ovan… Fast kanske väl dyr för dig som letar beggat, inser jag nu, ähum. Nåja, sök beggade syncrosar, månne?
Har kollat runt på några av de andra sajterna (onwater, activesports (har iofs en maxride 60 från 2002, men den ser jag inte som en fsw-bräda) å surfcompaniet…) men inte hittat så många rea-plankor när det gäller FSW runt 90 liter. Men en beggad går nog att hitta, tror jag!
Lycka till å Surfa På!
-
Rakt fram kan det säkerligen funka OK, men som Oscar skriver så är brädan inte gjord för att ta stora segel. Och vinsterna mot åttanoll riskerar att utebli helt. Snarare tvärtom, det kan faktiskt mycket väl bli sämre med nionoll (sämre toppfart, sämre planing, sämre i manövrar, ja helt enkelt sämre).
Så, nej. Jag skulle inte handla överdrivet stort segel till en sådan bräda.
Surfa På!
-
De e inte red line, då?
Nåja.
Denna tycker jag ser rätt najs ut. Screamer Slalom!

Screamer SL 105. Volume : 105 litres. Longueur : 251 cm. Largeur : 68 cm. Surfaces conseillées : NC.
Screamer SL 120. Volume : 120 litres. Longueur : 256 cm. Largeur : 78 cm. Surfaces conseillées : NC.
Från windsurfjournal.com där mer godis, som alltid, finns!
-
Att gå över maxgränsen, som Knatte skriver, ger sällan något extra. Seglets extra vikt/ohanterlighet tar oftast ut den lilla pontentiella prestandavinsten.
Dock, som alltid, finns det saker som ställer till ”reglerna” i vår sköna sport:
– Riggens karaktär. Med en lätt och stabil rigg kan man mycket väl komma undan med lite extra segelyta. En lätt å stabil 8.8 med lågviktad och fin mast, styv bom kan mycket väl funka bättre än en 8.0 som är tyngre och mindre stabil.
– Seglarens vikt. Lättare seglare kommer oftast undan bättre med större rigg på mindre bräda.
– Fenan, som Rasmus skriver, är ett fin-fint trick för att få upp lite mer segelsize.
– Hur stort segel brädan kan ”ta”. Är max rekommenderat segelsize 8.5 så fungerar det ofta väl att kliva upp på ett och två snäpp till runt nio kvadrat eller mer. Den pjosäntuella (%%%%) skillnaden är ändå rätt liten. Men om max segelstorlek är 5.5 så kan redan 6.0 vara för stort.
– Förhållanden. Platt å fint vatten, då kan man lasta på mer segel. Choppigt som Saaaatan (Björkvik å Fiskebäck, hej, hej) så är mindre segelstorlek ofta att föredra.Men efter att ha testat i flera år, och ofta kört större segelsize än vad tillverkaren tycker att man ska, så kör jag numera i stort sett aldrig större segelstorlek än rekommenderat. Snarare lägger jag mig lite under. Vinsterna med att gå ”över” är helt enkelt minimala eller nästan motsatta – dvs att det större seglet är såpass mycket knöligare att det faktiskt ger sämre prestanda än vad ett segel i rätt storlek gör.
Suuuuurfa På!
-
Biffig grabb. Jag skulle rekommendera den som är störst, helt enkelt. RRD FSW 110, således…. och du har ju en rrd å e du nöjd med den så…
Fina brädor bägge, möjligen att JP är lite mer ”freerideorienterad”. Det finns ju en större JP FSW, kan vara aktuell för dig.
-
Surt. Du kan mycket väl ha fått ett slag på masten där, de kan försvagas då. Men att master går av sådär är ju rätt ovanligt numera. 100% kolmaster är skörare och kräver varsam behandling.
Vilket märke var det på masten? Jag har oxå en underdel liggandes, tror jag.
-
Prisskillnaden mellan Simmer och Gun är ju inte jättestor. Om du vet att du skall köra gun-segel är ju valet enkel, men SC8 (och SC6) är klart bra allround-master.
-
Ah, underbar! Hade även jag exakt ett sådant där WC racing, var Anders idolen eller?
Känns ju fint att konstatera att han skulle kört sk-en av de allra, allra flesta av oss idag på 20 år gamla grejor. Mmmmm.
Men bäst var väl ändå musiken, kan det bli mer 1986? Nej, det kan det inte.
Suuuuuuuuurfa På! – nu är det midsommar!
-
Det var som fasen. Laddade ner eldräven, och visst – funkar!
-
Tjohoo! Nice. Vi börjar närma oss 2000-talet på prognosfronten igen. Foreca är helt OK, men hade förr en förmåga att vara lite väl positiva.
-
Hmmm, har ju aldrig kört det där seglet, väger mer än dig, ganska lite erfarenhet av RDM…. med det är dödstrist här på jobbet, så va fan!
Det där gamla tricket med att ha lite nedhal för bättre lättvindsegenskaper tror i alla fall jag är rättså kört. Efter att ha testat (öh, bör kanske ändras till ”desperat gjort allt för att plana lite i alla fall, snälla då”) med att förbättra lättvindsegenskaperna i mina segel under några år har jag kommit fram till följande revolutionerande slutsatser:
1. Det ger fasen nästan ingenting att släppa på nedhalet. Dra MINST till att seglet är fint sträckt från mastopp till nedhal. Spänt och fint skall det vara. Och ja, det skall fladdra i akterliket även i lättvind. Normalt.
2. Det nedhalet duger till, efter att ha spänts upp hyggligt, är att dra mer när det friskar i. Men oftast inte särskilt mycket mer, faktiskt. För mycket nedhal har ihjäl även den allra finaste rigg trots noga utvalda komponenter.
3. Uthal är det som funkar bäst. Spänn lite (men inte noll om du inte håller i en skön räjsrigg, men det gör du ju inte) för lättvind, mer för hårdvind. Men aldrig jättemycket, även om det blåser apa, då blir seglet plant som en bordskiva och vem vill segla med en bordskiva i 18 sekundmeter? Inte jag. Nej, lite buk behövs alltid, annars blir det fullständig obalans och, just det, bordsskiva. Lämpar sig bättre för lite improviserad rundpingis.
4. Faktiskt så har jag liksom ”upptäckt” att även i lättare vind så är ett ganska plant segel trots allt att föredra. Lite mer aktiv arbete och en rättriggad rigg ger bättre fart i lättare vindar. Tycker jag.
5. RDM har en förmåga att försämra lättvindsegenskaper en del. (snacka om att jag just nu knallade ut bakbunden med förbundna ögon på plankan över vithajarna nedanför med ett helt gäng inbitna RDM-fantaster bakom mig som bara väntar på att jag skall rasa i, men det är sånt som händer ibland). Seglet blir ju lite mjukare, vilket är helnajs i rätt vindregister, men inte lika najs i lättvind när man ofta söker lite kvickare respons i grejorna. När jag kört med RDM har jag mest saknat SDM när jag skall komma igång, faktiskt. Över typ sex kvadrat skulle jag ganska ogärna köra RDM. Den där mjuka RDMen du har gör nog att du inte får något jätteacc i lättvind, direkt. Just seglingsegenskaperna gör att jag, trots min väldokumenterade nyprylsfaibless, inte helt konverterat till RDMens lovsång. Ännu, är väl bäst att tillägga. Hållbara? Absolut, men jag har inte smällt av en SDM på fyra-fem år heller… Bättre? Njoööööääääääeeeee, jag är tveksam…. Coolare? Absolut. Och sannolikt skälet till att även jag kommer att helnöjd sitta och klämma på ett par fina RDM master om ett tag.
Så – vad vill jag säga med denna harang av ord och floskler? Jo, att du inte kommer att komma igång särskilt mycket tidigare för att du kör mindre nedhal (snarare tvärtom) samt att den däringa mjuka RDM masten kanske inte skapar de bästa förutsättningarna för skönt fjong i lättvinden även om man är en lätt och spänstig grabb som du verkar vara.
Ovanstående är noga uttestat i en superobjektiv, finkalibrerad laboriatoriemiljö på segel från Simmer, Nisse Pryd, Arrows, Gaastra, Aerotech av olika årgångar och liknande modeller (mest våg å freestyle) och bör betraktas som facit i sammanhanget. Inlägg som pekar mot andra slutsatser än mina bör du helt bortse från, ditt liv kommer att bli så mycket enklare då, ah!
Suuuuurfa På! (yepp, jag behöver komma ut. På vattnet alltså, här inne i garderoben är det svalt och skönt)
-
Ett tjugotal? Jag räknade till uppemot 60 bilar på plats… funderade lite över den sammanlagda bomkörningens ”totalkostnad”, ah!
-
Inga jättelika, vanligtvis. En rätt bra fråga, om du väljer att köpa nytt, kan vara antal reklamationer och hur väl butiken upplever att leverantören (märket) hanterat dessa, om det varit några.