dr-masse
Forumsvar skapade
-
Blev det någe bris igår (lördag)? Funderar på en tur idag.
-
Något runt 130 liter drar du rigg på rättså smärtfritt. ZeroFive är fina segel, men i just 8.0 tror jag att det kan bli lite mjukt för en person i din size. Satsa på ett med cambers för lite mer stabilitet och fart, månne? I 5.4 eller 6.0 kommer Zero-five (eller liknande segel) däremot att funka fin-fint.
Om du vill segla mycket så är det nog en uppemot 80 bred sak med 150 liters volym som gäller. Men om den skall vara skoj i mer vind, så får du nog gå ner mot en bredd på 70-75 och 130-135 liters volym.
Du kan nog satsa på 6.0 och 8.0 till att börja med, det är ett lagom ”gap” och när du kommer att ha fulltryck i sexnollan så är det nog ändå en lite mindre bräda som gäller. Det kommer att bli fin-fint att komplettera med en mindre bräda längre fram, om du vill, till den typ av bräda du nu kikar på.
Av de brädorna du tittar på så har ju Shark, Z-ride och X-cite alla fått väldigt fin kritik i tester. Explosion har jag lite mindre koll på, men Mistral säljer bra av den här typen av brädor. Just freeride brädor i 130 – 150 liters klassen har man ju designmässigt bra koll på, så jag tror helt ärligt att det är svårt att hitta någon som du inte kommer att bli nöjd med.
Det handlar nog mest om att ta reda på mer om de du är intresserad av och prata med kunnig personal i butiker som säljer de här brädorna. Och i slutändan köpa en i rätt storlek som du tycker ger mest för pengarna och tilltalar din smak.
-
dr-masse
Medlem18 juni, 2006 vid 06:27 som svar på: Är 2006 året då man skall se till att shoppa upp sig?Njäe. Bristen på kolfiber är nog rättså allmän. Och att oljepriset är högt är väl inte direkt någon hemlighet. I seglen är det nog inte plasten som är det direkta problemet, utan snarare kevlarband och annat skoj.
Men visst – ibland utnyttjas prishöjande faktorer till att höja priset än mer. Men jag tror nog att surfbranschen inte gärna höjer priset hur som helst, man är nog rättså medveten om var gränsen går för att kunna sälja vettiga volymer. Inte många skulle betala typ 25 000:- för en vindsurfingbräda… 😉
-
Alltså, nu är ju inte jag helt objektiv, men jag skulle nog rekommendera JP och Fanatic framför AHD. Båda gör fina allround freestylebrädor som får fina testresultat och brukar gillas väl av de som kör på de.
-
Läs runt lite mer här på konfen, finns massviss skrivet om brädval och olika dilemman på området…
Men en viktig fråga är i vilka vindar och hur ofta du siktar på att kunna segla samt vilka segelstorlekar du har eller tänker skaffa dig?
Brädans längd behöver du knappt alls bry dig om, bredd är viktigare att hålla koll på, ofta med volym som indikation. Du är ju en rättså vällbyggd grabb, så minst 130 liter är nog vettigt. Jag tycker att de brädorna du spanat in alla är bra att utgå från, frågan är vilken storlek (volym/bredd) som är rätt?
-
Se till att få med en sådan där mastgrej till RDM-masten, ”shim”, så är det lugnt.
Ser ut såhär:

-
Du har pm. Flygfrakt erbjudes. 🙂
-
Jo, du har ju bevisligen kläm på området. Men det verkar ju som om den epoxi som används (bör användas) för lagning av surfpryttlar ofta är mer av det snabbhärdande slaget och därför utvecklar lite mer värme?
-
Oj, nu var det ju ett tag sedan jag laborerade med fenor för fartsegling. Men ett tag hade jag typ 26, 28, 30, 31, 34 och 38 (tror jag).
Och ja, liten fena är ju bra för mera fart. Men det beror ju grymt mycket på vattenförhållandena. Ere platt så kan man köra klart mindre än vanligt. Men är det lite gropigare, kan en snäppet större fena göra att man kan ”åka på fenan” och ha högre fart. Och ja, vissa brädor hanterar mindre fenor bättre än andra (utan att för den sakens skull vara snabbare).
Det handlar ju ofta om att åka fena, och då krävs helt enkelt lite lyft. Men du är ju inne på rätt grundregel ”så liten som möjligt tills det blir problem med planing, spin out och/eller höjdtagning”. Men i ambitionen att åka så fort som möjligt så kan man nog frestas att välja en för liten fena… där man med en större hade haft bättre kontroll, vilket ofta = mer fart. Dessutom kan man kanske hänga på lite mer segel och gå fortare på det sättet.
Det är ett evigt trimmande, ah! Och faktiskt så saknar jag det, framförallt känslan när man hittat ”rätt” med mer schpeedorienterade prylar.
Surfa På!
-
Ja, där stod det ju 1400$, klappat å klart!
Nä, men det här med begpriser är ju ruggigt svårt. Hur gärna vill han ha den? Hur ser utbudet ut? Hur duktig är du på att sälja? Kommer det att blåsa imörrn och han har ingen bräda (kan lätt vara värt en tusing extra… 😉
Men ett försök. Brädan är fem år gammal, men en bra bräda. Inga lagningar, det är bra.
Två-tre år gamla brädor som är hyggligt attraktiva (alltså inte en 61 liters ultraradikal side-shore vågis) brukar ju ligga på halva nypriset eller strax under. Och här har lika lång tid till gått.
3000:- +/- några hundra pickadoller kan väl vara ett rimligt riktvärde, månne? Övre registret om stroppar och fena är fina och boardbag åker med, nedre om slitaget är lite mer påtagligt. Kolla runt lite på köp å sälj på liknande tingestar, dock bedömer jag din bräda som lite mer lättsåld än renodlade vågbrädor runt 70 liter, t ex.
Och sen beror det ju på hur vänlig du vill vara mot han du känner, ah!
-
Det är väl en kemisk reaktion som gör att det blir varmt? Mycket epoxi som härdar = hög temperatur.
Starkt jobbat, jag hade nog också gett upp låååångt tidigare. Dessutom så bekräftar detta att Deviator kan, vid rejäla kastfall, riskera att göra mer skada än nytta. Har sett rejäl nosskada där Deviatorn snarare ökade kraften i träffen än minskade eländet…
Surfa På!
-
Just när det gäller NP så är grundrekommendationen att hålla sig till NP-master. Men sc6 är en bra och prisvärd mast (har två själv, mycket nöjd) så det kan vara värt att testrigga. vågar nog påstå att den är vassare än X3, både mer kol och lägre vikt. Annars så är ju NP ”kända” för att funka bäst på sina egna master. Om du tänker fortsätta köra på NP så skulle nog jag rekommendera att köpa en bra NP mast (X6, eller är den för dyr?).
Faktiskt så ”bröt” jag nyligen själv ganska rejält mot denna regel… Körde ett 2004 NP Zone 5.3 på a: mast av annat fabrikat (amex) och b: på rdm. Funkade över förväntan, faktiskt. Så visst – det funkar att göra annorlunda också, men då kanske man skall ha lite flyt eller veta vad man gör (eller, som i mitt fall – ta det som finns och köra).
Bom kan du köpa den du gillar bäst och tycker är värd pengarna. Enkelt.
-
Verkligen kul att se att tävlingen blev av! Det var i sista stund, minst sagt.
Och ja, jag längtar tillbaka till Guincho redan nu…
-
Med en 105-liters så är du nog inne på ett bra spår. Själv kör jag 6.7 – 5.7 och tycker det är helt smärtfritt. 6.5/6.2 – 5.3 kommer att funka fint. 6.2 – 5.3 är ju ett klassisk hopp för vågsegel, typ. 5.7 och 5.3 känns ju lite överflödigt, men seglen dina kanske är ganska olika i sin karaktär?
I ren planing kommer det kanske inte att vara någon sådan där jätteskillnad, men i att behålla planing och enklare få upp högre fart kommer det att märkas. Med din vikt kan du nog få rätt mycket skön sommarsegling med ett 6.5 segel. Se till att ha rätt mast. Om du dessutom kompletterar med en bra fena för segelstorleken så kommer du att öka antalet dagar med planing och fart, helt klart.
Det är ju alltid roligare med små segel, men jag kör mycket 6.7 och det är ju alltid kul att få segla och vara förberedd för dagarna med mycket vind! Framförallt på våren och sommaren är det 6.7 som plockas fram, helt klart.
Visst, det är lite större. Men funkar för många manövrar och jag laddar (ej landar… suck…) loopar med 6.7… ;-).
Förresten. 6.5 är inte stort i Stockholm, ähum.
Surfa På!
-
Väldigt kul läsning, vilka förhållanden! Kul att det blev så bra, bästa freestyletävlingen i Sverige någonsin månne?
Nikkes handlösa flaka var ju helt otroligt läcker!