Forumsvar skapade

Sida 282 av 427
  • dr-masse

Medlem
    10 april, 2006 vid 14:11 som svar på: Mera 2007

Skate 2007… (känns ju helt sjukt, men så är det)…

http://www.totalwind.net/foro/viewtopic.php?t=3468

• dr-masse

Medlem
    10 april, 2006 vid 13:36 som svar på: Fenor??

Eftersom det är en freestyle-bräda… Testa en lite kraftfullare free-move fena runt 30-32. Det brukar funka rättså bra. Om det är en mer traditionellt freeride-fena kan du nog gå upp mot 38-40 utan problem.

Men jag körde länge free-move (Maui Fin Company Goya Freemove) runt 30 som lättvindsfena för freestyleplankan och tyckte det fungerade riktigt bra.

• dr-masse

Medlem
    10 april, 2006 vid 09:31 som svar på: Irland

Jodå, en fin reserapport skall jag nog snickra ihop. Sedan får vi se om vindgudarna är snälla (p-bots gudarna har nyss varit elaka, så det kanske jämnar ut sig… 🙂 och tillåter rapport av surf.

Uppskattade din rapport mycket, helt klart tungt vägande skäl till att vi nu far iväg!

(ps törs jag ens skriva detta… – kolla vindriktning och våghöjd på windguru nu på onsdag – torsdag – fredag när vi är där… )

• dr-masse

Medlem
    10 april, 2006 vid 07:30 som svar på: Irland

Ah, surt att inte hitta transport! Vi landar på onsdag, men har endast en hyrbil som kommer att vara mer än överfull med prylar å folk… Hoppas du hittar över, prognosen ser faktiskt hygglig ut (skriver han för att inte skrämma iväg vädergudarna, märk väl).

Fasen vad jag längtar!

• dr-masse

Medlem
    7 april, 2006 vid 09:59 som svar på: Lite klipp från Chile

Helt makalöst. Vilka förhållanden, har knappast sett bättre!

• dr-masse

Medlem
    7 april, 2006 vid 09:50 som svar på: Jericoacoara – härmed struket från listan

He, he… det lär ju vara ganska choppigt där, så jag överlever nog… 🙂

• dr-masse

Medlem
    7 april, 2006 vid 08:39 som svar på: Jericoacoara – härmed struket från listan

Staffan, det där var ju elakt…. innebär ju att även Fiskebäck är struket från min lista över spots att besöka i framtiden!

Det är inte många kvar nu. Lillsjön i Bromma, kanske?

• dr-masse

Medlem
    5 april, 2006 vid 18:33 som svar på: Åsikter vid mastköp?

Alltså, allt beror ju på

a: hur seriöst du tänker segla
    b: hur mycket $$$$$ du har

Men om du tycker vindsurfing är kul och har råd, så är en bättre mast en av de vettigaste investeringarna tycker jag. En bra 460 mast har man ofta användning av länge, och det är värt det. Ett snäpp upp från 30% kan det helt klart vara värt, så länge inte prisskillnaden är astronomisk.

Men viktigast – RÄTT mast till ditt segel.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    5 april, 2006 vid 14:16 som svar på: Våtdräkt?

Det finns en annan aspekt av det där. Även om det är helnajs att surfa i enbart shorts, så bör man nog undvika det om det är kallt i vattnet (under 17-18 grader, typ). Är det en riktigt varm och fin dag så kan faktiskt en rejäl temperaturomställning, som det blir om skillnaden i vattentemp och lufttemp är stor och man är varm å go, chocka kroppen rejält.

Andy Funell, mycket duktig brittisk vindsurfare, dödsorsak angavs till att just detta, när han föll i från sin vattenskoter i kallt vatten en ovanligt varm sommardag i England.

Så – shorty eller ett underställ är nog en bra idé de allra flesta dagar i Sverige.

Men jag glömmer aldrig förra sommaren då jag och några till körde Dalarö i shorts och underställ, fy fasen vad najs det var!

• dr-masse

Medlem
    3 april, 2006 vid 14:42 som svar på: Camber

94? Hade inte North sådana där ”mjuka” cambers då? Jag kan ha det liggandes, rentav…

• dr-masse

Medlem
    1 april, 2006 vid 15:51 som svar på: Freestyle vs. FSW

Jag har testat ganska många olika fenor på freestyle, allt från renodlade FS fenor, till freemove och rena freeride-fenor, som längst en 38 fena…

Ja, det är ganska olika segling. Men som riktiga allround-maskiner för lätt och medelvind tror jag att freestylewavebrädor i 90-100 liters klassen är klart svårslagna. Läs gärna testet i april-numret av Boards, där de kör RRD FSW94, Fanatic FW98, JP FSW93 och Tabou Rocket 95 bara för att övertyga folk om vilka vinnare denna typ av bräda är… och jag håller med!

• dr-masse

Medlem
    1 april, 2006 vid 15:40 som svar på: Freestyle vs. FSW

Jag tror man uppskattar FW98 om man är en lite mer avancerad seglare. Skjuter från höften och tror att JPn är mer lättåkt, de brukar vara kända för att de är väldigt lätta att hitta rätt på och få igång. Inget som normalt begränsar, även för riktigt duktiga seglare.

• dr-masse

Medlem
    30 mars, 2006 vid 16:07 som svar på: Underbart med en surfbutik!

Ha, där kom den där SUPERSMARTA kommentaren.

Du kan ju roa dig med att läsa lite på tråden

http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=20900

Trevlig läsning!

• dr-masse

Medlem
    30 mars, 2006 vid 07:17 som svar på: Ska man satsa på Båtvädret Plus i år?

Njet, det lär inte funka. Definitivt inte samtidigt. Dessutom lär de logga så att inte alltför många olika IP-adresser loggar in på samma konto, då lär det stängas rätt snabbt och krävas kontakt + förklaring till SMHI för att öppna kontot igen.

Men man vet aldrig….

Ett alternativ är ju, som jag har funderat på, att sätta upp ett ”prognos” forum här på konfen och lägga upp lite lätt redigerad info från denna typ av sajter… ähum… 🙂

• dr-masse

Medlem
    30 mars, 2006 vid 07:13 som svar på: Freestyle vs. FSW

Jag har kört freestyle som lättvinds/lekbräda i flera säsonger (JP FS 113, Skate 100, Joker 114, Skate 100 igen…), men just till i år bytte jag till en FSW, Fanatic FW98. Dels av ren och skär nyfikenhet, men även för att se om det kunde funka bättre i vågor.

Något som förvånat mig är att skillnaden i tidig planing är såpass liten. Min erfarenhet (hittills, är bäst att lägga till, har inte kört så mycket på FW98 än) är att FW98 svarar väldigt bra på att man faller av och pumpar lite. Bättre än Skate 100 (2005 års modell), som jag mer pressade än pumpade igång. Detta kan ha att göra med att fenan är lite större i FW98, men faktiskt så har jag kört min Skate 100 med bra nära exakt samma fena (MFC Freewave 28) och tillåter mig därför att hävda att skillnaden i tidig planing är mycket liten.

Faktiskt så föredrar jag till och med FW98 i lättvind, 6.7 för min del, eftersom jag upplever att den är lättare att bibehålla hygglig fart med. Här känner jag mig faktiskt rätt säker. Med FW98 planar jag igenom vindhål klart bättre. Jag misstänker att den längre, raka delen av bottenkurvan bidrar till detta. Jag tycker även att FW98 har ett bättre skär och kan pressas mer på kanten, vilket väl är ganska naturligt.

Det jag saknar mest från Freestylen är att trixa i lättvind och pop. Klart bättre pop med en riktig freestyle, inget snack om det. Kan även sakna att det är så aslätt att komma i stropparna på en freestyle, och att de få trick jag behärskar var lättare att sätta på Skaten.

Men söker man en riktig allround-maskin som är roligare att även bränna runt med, fixar vågor bra och som är skön att dra av lite hopp med så är en Freestylewave i 100-liters klassen något som jag tror många skulle gilla. Vill man däremot utveckla sina freestyle-trick, framförallt luftburna sådana, så är ju en Freestyle ett nästan självklart val, som ofta även funkar i vågor.

Jo, en sak till. Jag upplever att FW98 har bättre kontroll än Skaten.

Jag gillar min FW98 som fasen, men det vet väl rätt många nu… för mig personligen har denna typ av bräda varit något av en ”upptäckt”, sannolikt har många känt till detta i ett par-tre år men inte jag. Freestylewave-brädor runt 100 liter är ju trotsallt en ganska ”ny” företeelse (eller skall vi säga att de har kommit tillbaka igen på senare år, förr hette det viss bump and jump eller nå’t… 🙂

Surfa På!

Sida 282 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA