dr-masse
Forumsvar skapade
-
Ja, bash verkar till å med ha 430 på 7.0.
-
Nu kom jag ihåg en grej. Det bästa speedseglingsställe jag upplevt i Sverige var i juni 1989 i Höllviken. Vi körde faktiskt med ett RAF Speed i rak frånlandsvind, riktigt skoj var det. Potentiell fartsänkare är sjögräs, men inget större problem den dagen.
Sattes det inte ett svenskt speedrekord av Mikael Delfs där i krokarna?
-
Frågan om man planar tidigare med 5.9 och 100% lätt och fin kolmast eller med 6.5 och en tyngre, segare 30% mast är ju klart intressant.
Såklart man skall ha en bra (den bästa man har) masten i sitt största segel. Jag har 100% i för segel över sex kvadrat, min kanske bästa surfinvestering sett i antal timmar och nöje på vattnet. Ju större segel och längre mast, desto mer får man ut av att välja en vassare mast.
Men skulle vi istället välja en hyggligt bra mast till 6.5 (typ 55-75% kol) så är jag rätt säker på att samma seglare på aktuell bräda (Skate 112) planar tidigare och har bättre fart i vindhål än med 5.9 på en 100-procentare.
Sen så ere såklart rätt att man aldrig vet allt för att ge segelrekommendationer såhär på en konf. Men min erfarenhet pekar på att 6.5 är en klart bra size på Skate 112. Å gärna med en bra mast!
-
Jo, men har är imponerande bra i vågor också. Jag kan inte undgå att impas av sådana som Albeau och KP som kör allt från formula till våg. Albeau är väl vassare i freestyle än KP, medans den KP är vassare i vågor. Det var ju rätt grymt när Albeau laddade dubbla i Pozo senast.
Fast annars stämmer jag in i den allmänna hyllningskören här – Kauli är riktigt grym. Såg honom köra i Guincho dagarna efter PWA och jösses, pöjken kan segla. Fullständigt i en klass för sig själv. Att det verkar vara en trevlig prick gör inte det hela sämre. Min favorit är det.
-
Alltså, jag har oxå spanat den här tråden ett tag, men inte gett mig in. Nu gör jag det. Tycker att boysen är ute å segler (hö, hö) lite här.
Klart du skall ha ett segel runt sexhalv på en skate 112. Du kommer att plana tidigare och, framförallt, ha mycket enklare att behålla fart. Det enda skälet till att köra 5.9 som störst är om man är inne på mer avancerad freestyle och har riktigt bra teknik. Men tro mig, nu när vinternärminnet är som allra sämst, de där dagarna kommer att KOMMA när du bara önskar att du hade ett större segel än sexfem… Skate 112 kan man faktiskt klämma på sjuhalv utan problem på, sexfem är fin-fint.
Så, kör på det större, 6.5 – 5.3 kommer att funka bra. Jag har kört 6.4 – 5.3 utan problem.
-
Att du har glömt Antoine Albeau borde du faktiskt skämmas lite (eller ganska mycket) över…. 😉
Den bäste? Ingen freestyle man, men i stort sett ALLT annat.
-
Freddan, är den någe bra? Funderar på att köpa en själv.
-
Najs, blev det twintipen? Tror du kommer att gilla den.
Surfa På!
-
Eftersom du ändå har kvar den lite mindre brädan kanske du skulle slå till på en 100-liters? Lite stor för din vikt kanske, men lättare att hitta sådana och du kommer ha väldigt skoj före ALLA andra, ah!
TwinTipen på 90 är ju teoretiskt (min favvogren) rätt för dig och din vikt, men som sagt – går du upp lite i volym så blir alternativen många fler. Jag tror du kommer att kunna hitta en hundraliters freestalj som passar fint, kanske inte kalas med 4.0 dock men från fyrhalv upp till sexhalv. Fanatic Skate, JP, F2 Compstyle, RRD, Tabou, Starboard – många finns det!
-
Även jag tycker att det senaste Surf-testet är klart bra. De prickar in brädornas egenskaper på ett klart mer beskrivande sätt än vanligt, och verkar pricka rätt.
Kanske skulle jag reka Mistral Syncro fiskarna lite mer än vad Ola H. gör, framförallt efter att ta med det där med ”mer vågsegling än hopp” i beräkningen. De har lite lägre prislapp också, om man vill slänga in sådana där realistkommentarer här…RRD Cult måste jag dock säga har fått anmärkningsvärt fin kritik i de tester jag läst. EVOn står sig helt klart utmärkt i konkurrensen, verkar som om fintrimmet lyckats väl.
Själv kommer jag att köra på Fanatic FW78. Jag har längtat efter en sådan typ av bräda i några år och hoppas att den infriar mina förvätningar!
-
Jag vet inte jag. Själv tycker jag att PWA präglas av en hel hög feltänk. Både seglarna, publiken och sporten mår bra av bra events. Jag förstår att PWA främst handlar om att skapa tävlingar som med prispengar kan försörja sina seglare (PWA är ju typ en fackförening för profisurfers), men det blir ju galet också.
Kollar man exempelvis på årets vågresultat så fick ju Jeep Hawaii väldigt liten betydelse i sammanräkningen pga mindre prispengar. Känns ju helsnett, snudd på den enda riktiga vågtävlingen i redigt bra förhållanden räknas knappt (Guincho var oxå grymmebra, men man hann väl inte klart båda stegarna?).
Den exponering som pwa lyckas få är ju obefintlig utanför den närmast sörjande kretsen. Med tanke på sportens potential är det snudd på en bedrift. Näe, jag tycker att det känns som om det finns ett gäng gubbar som inte lyckats släppa tiden med trailers, partytält och depåer i formel ett-klass, trots att det snart är tjugo år sedan.
Jag tycker att PWA borde ägna sig mer åt att ordna bra, roliga och attraktiva tävlingar på BRA SPOTS – då kommer det att bli exponering och riktiga världsmästare. Scotty Mac var ju väldigt värd en titel, men sättet han ”vann” på, jösses. Och varför inte köra lite clinics och lektioner med publiken? Kanske BJUDA PÅ SIG SJÄLVA, rentav? Det är inte mycket sådant på ett PWA-event…
Den senaste gången en värdig världsmästare kröntes var väl typ 97 eller 98… Freestyle är väl fasen nästan den enda klassen som haft en riktig mästare de senaste åren.
Men lite bättre är det. Å en lång bit kvar. EFPT känns ju nästan roligare ibland… 🙂
-
Det finns mycket bra att välja på i den prisklassen.
Skriv lite mer om dina segelstorlekar, var du seglar, vilken typ av segling du föredrar och om du har tänkt (eller har) andra brädor så kommer det lite vassare tips. Kolla runt lite på köp å sälj och fråga sen här, vetja!
-
Det är jag som har byggt det där formuläret. Det är inte buggfritt, om vi säger så. Kryssar man i rutan ”tokigt plattvatten tunt hela Sverige kuster precis hela tiden trots grymt med vind” så blir det fett med vågor ändå. Märkligt, men sant… 😉
-
Håller med duderinon, det borde vara lugnt. Extra lugnt eftersom det är bra drag i Search och de brukar gå fint att hålla i mycket vind. Jag kikar själv på att köra 6.4 – 5.4 och oroar mig inte alls över det hoppet.