dr-masse
Forumsvar skapade
-
Just Scott McK tycker jag visade att det gick att få ut mer av vågorna i El Medano.
Hans förmåga att få ut mycket av även halvbra vågor i knepiga förhållanden tog ju honom väldigt långt (till en världsmästartitel, iofs en säsong med få tävlingar) trots att han väl inte kan sägas vare sig har varit eller blivit någon hoppkonstnär. Få kan segla backside som Scott McK.
PWA belönar hopp (alldeles) för mycket i förhållande till vågridning, tycker jag. En halvdan tweakad push drar in typ 7 eller 8 poäng. En grym frontside 360 (Brawzinho och en fransos) eller en Goiter (Victor F) fick i El Medano typ samma poäng eller till och med mindre (Proffitt). Eh?
Hopp är kul, men är det inte ’wavesailing champion’ det handlar om… fast grundproblemet är ju PWAs spots, även om en viss förbättring finns. Nu längtar vi till Klitmöller!
Dessutom tycker jag att PWA borde belöna mer än bara två vågor och två hopp och istället ta tillvara på att vindsurfing i bra förhållanden faktiskt kan bjuda på rätt mycket action i 15 minuter, men det är ju en annnan diskussion.
-
@L3LL3 714008 wrote:
Därför att det segel som jag redan har är på ca 6 kvm och jag vill kunna utvecklas :cool2:
När jag tittar närmare på annonsen här ovan blir jag lite fundersam. På en av bilderna står det Luff: 449 cm och Rec. mast: 430/21. Vad står /21 för?
21 står för mastens hårdhet, IMCS. Dock räcker inte det som mått, eftersom det tyvärr inte säger något om masten böjkurva.
Hur gammalt är ditt segel, begriper inte riktigt det av dina inlägg?
-
Ähum, med tanke på dina frågor här. Varför vill du ha ett större segel? För en nybörjare är segel över 6 kvadrat rätt onödigt.
-
Ah, jag såg bara summan 1000 sek. Sorry.
Men bjud 2500 för hela alltet. Är ju grymt mycket bättre än i prinicp vadshomhelst med mer än 5-6 år på nacken.
-
-
Ganska exakt samma fina down-the-line förhållanden som på PWA Teneriffa.
Eller kanske inte. Seglingen (och hoppen) från PWA är ju grymt imponerande, men varför varför kan de inte få till en tävling i sådana här förhållanden? AWT slår som sagt till igen och visar hur det skall göras.
-
@L3LL3 713945 wrote:
En novisfråga… Finns det några fördelar/nackdelar med en delbar mast kontra en ”hel” (förutom att det uppenbara att den delbara är lättare att frakta)?
En sak till… Kan det funka med ett nyare segel och bom (2006) på en mast från sent 90-tal?
– det har inte gjorts hela master sedan sent 80-tal…
– seglet kommer förmodligen inte att funka med masten, inte som det är tänkt i alla fall. Vad är det för mast och segel?
-
Hmmm… eftersom du har Futuran och söker något som du kan carva runt lite med… vad är det du vill förbättra med ditt köp? Är det något med Aeron som du skulle vilja var annorlunda?
Jag tycker att det luktar ’stor freestylewave’ lång väg här, även om jag själv kört freestyleplanka i vågor när det är halvdana förhållanden ibland.
-
Skön liten rulle. Någon eller några gånger varje år seglar jag där i krokarna, det är soft att vindsurfa i skärgården.
-
Jo, 4300 för en mast är dyrt. Och allt över det är jättedyrt.
Sedan kan det i längden vara ’prisvärt’, men det är ju en annan sak. ’Buy the best and cry once’ som jag, och många andra…, lärt mig den hårda vägen, typ. 4300 är och förblir en massa pengar för en mast, i mina ögon i alla fall.
Tänkt på att en mast med 50% kolfiberhalt mycket väl kan vara en bättre mast än en med 80% kol. Det handlar väldigt mycket om hur mast läggs upp, vilken byggteknik som används, kvalitet på fiber, epoxi etc. Och viktigast av allt är, naturligtvis, att masten har rätt prestanda och böjkurva för ditt segel.
Och även hållbarhet behöver inte alls hänga ihop med mastens kolfiberhalt, utan även här kommer ordet ’kvalitet’ in i bilden. Jag har sett enklare (och förmodat hållbarare) 30-40% master knäckas som tändstickor medans andra 100% master kan hålla oerhört bra. Vet ett märke där deras enklare RDM mast (60%) inte var (alls) lika hållbar som deras 75 och 100% versioner. Till saken hörde nog att 75% och 100% byggdes i en annan fabrik med annan byggmetod och därmed högre kvalitet.
Jag körde länge med en Simmer SC10 (SDM, dessutom) räjsmast i mitt freestylesegel och den fick följa med ut i vågorna lite mer än vad jag nog hade tänkt mig från början. Den höll fasiken för allt, trots att den nog inte var tänkt att användas som primitiv stavhoppspinne i brytet på Stenstranden… Jag har faktiskt (peppar, peppar…) ännu inte kört av någon 100% rdm mast… Något som är lite lustigt med master är att de har en tendens att antigen gå av ganska så direkt, eller så håller de bra länge.
Sedan håller jag helt med om att det är värt att kolla runt, men kom ihåg att a: det viktigaste är att masten passar ditt segel och b: hög kolhalt är inte alltid detsamma som hög kvalitet och prestanda.
Och för att svara på frågan….
För nybörjargrejer och inte alltför stora segel, under 6-7 kvadrat sisådär, så är en kolhalt på 30-50% normal. Dock tycker jag att även rena nybörjare har nytta av en lätt rigg och därmed lite bättre mast, även om man såklart inte behöver peta i en 100% räjsvärsting i seglet för det.
För lite större freeride-segel, över 6-7 kvadrat, är väl 75-80% kolhalt normalt. Det behövs eftersom masten annars blir lite väl tung och inte kan ge den prestanda som krävs i ett större segel. Börjar vi krypa upp över 9 kvadrat och kör lite cambers så är det 90-100% som gäller, tycker jag.
För mindre vågsegel, under femhalv, är 50-75% master vanliga, numera kör de allra flesta rdm (mindre diameter, tjockare gods, starkare mast) i sina vågsegel. De allra flesta mer dedikerade vågseglare har närmast garanterat en 90-100% rdm mast i sina vågsegel.
Slutligen det finns nog inte ett enda räjs- eller speedsegel som riggas på annat än 100%. Det är endast vissa småstorlekar (under 6 kvadrat, typ) som möjligtvis riggas på 75-80% rdm. Den här typen av segel skall man endast skaffa om man kan köpa rätt (=dyr) mast, annars är det i princip bortkastade pengar.
För den som funderar på att köpa en ny mast och har som ambition att vindsurfa mer än endast några gånger om året och tänker hålla på ett tag så tycker i alla fall jag att en bra mast är värd att investera lite extra i. Det är en del av surfutrustningen som kan hänga med i många år om man gör rätt från början. Man behöver inte gå på det dyraste, men skillnaden mellan en enklare 30% mast och en 75% mer prestandaorienterad pinne känns direkt, även för en relativt ovan seglare. Därutöver blir skillnaderna mindre tydliga och vinsten i bättre och roligare segling per utlagd krona inte lika säker.
Själv väljer jag utan tvekan ett enklare segel med en bra mast före ett mer avancerat segel med sämre mast.
-
Spolar tillbaka bandet lite…
L3LL3 – var seglar du? Vad väger du? Hur lång är du? Har du några segel nu? Vilka segelstorlekar har du tänkt på, om några? Din nivå idag? Vilken del av din segling vill du utveckla? Vilka egenskaper är viktigast i en bräda för dig – fart, planing, hållbarhet, höjdtagning, lättsvängd etc?
Det går att få ihop ett bra freeride-kit för 6-7000 kronor (bräda och rigg), men då får man nog jaga en del och ha en smula tur. Större freeride-brädor är nog det mest eftertraktade och lättsålda som finns på beg. marknaden.
Några potentiella kandidater från köpåsälj finns ju, senast denna:
http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/2836/ahd-fast-forward-145/Även jag tycker att Fanatic Ray paketet ser bra ut, fina grejor om skicket är bra.
-
Den tillverkare i Kina som Simmer använder bygger även mer ’handbyggda’ prototyper/customs. Fråga Ola om du har någon idé du skulle vilja förverkliga. Priset skiljer sig inte alltför mycket från en standardplanka.
-
Det känns onekligen som om det dykt upp och dyker upp brädor i 95-110 liters klassen som verkligen fungerar i vågorna och samtidigt är all-round. Mina intryck från den Freegal 100 som nämns ovan finns här, om det är av intresse:
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?88432-Framtiden-%E4r-kort&p=713440#post713440
