dude
Forumsvar skapade
-
Inte trodde man att väder och vind skulle leverera den
bästa dagen på hela året i mitten av november.Prognosen lovade 4.7-vind på förmiddagen och avtagande vid
tolvtiden till 5.4 och samtidigt uppsprickande molntäcke.
Men prognoser är ju prognoser och de stämmer ju inte
alltid. Det blev ungefär 4.0 på förmiddagen, 4.2 mitt på
dagen och bra drag i 4.7:at tills solen gick ner. Det är
inte alltid man får så bra utdelning på en bra prognos!Vägen till Torö kantades av att surfbussen vi åkte fick ett
trasigt hjullager på vänster framhjul nästan halvvägs till
Torö från stan. Men Erik,

var god nog att skjutsa en av oss tillbaka till stan för
att hämta en annan bil. Och Henrik Olandersson var juste
nog att ta några segel åt oss så vi slapp sitta för trångt
i bilen på fortsatt väg till Torö i reservbilen. Prognosen
hade ökat och vi lämnade freestylekitten bakom oss när vi
fortsatte vår resa mot Torö klockan elva.Klockan ett kom jag ut. Vinden hade vrålat hela förmiddan.
4.2 hade för andra vart mycket och vinden höll i sig.
Vinden ryckte i det jag redan tyckte var mitt väl dragna
4.7 superfreak. Jag hade käkat lunch och riggat två segel
ifall vinden skulle skifta som den alltid brukar göra på
Torö. Men någon avtagande vind var aldrig på tapeten. Jag
höjde ett snäpp på förlängaren och vevade ner seglet i
botten totalt fem centimeter mer än nedhalets
maxangivelse. — Det jag senaste gången på Gålö, Skälåker
upplevt som ett för mjukt segel utan drag- eller tryckpunkt
blev nu mjukt och gensvarande.Vågorna på insidan var väl i snitt en meter höga och
vinkeln var så att man i princip körde rakt mot vågen. Här
kommer inte mycket till bra beskrivande bild men en bild i
alla fall…

— Så här bra förhållanden för framåten har jag i alla fall
aldrig haft. Bättre än så här går det nog inte att få!När jag kom ut visade Henrik O på första vågen ut hur
enkelt en framåt görs och jag kände trycket på mig själv
att jag ladda framåtar idag. Men jag var fortfarande mätt
efter lunchen. Dessutom var DaKine-handskarna jag nu bytt
för att testa upp i storleken XL lite stora. Det kändes som
jag fumlade med händerna på bommen och jag hade inte bästa
greppet heller då handskarna snurrade på händerna. Efter
ungefär en timme när första solen kom fram tog jag av mig
handskarna. Det var grymt vilken skillnad det var. Nu var
det bara att ladda. För att ladda loopar var det här den
bästa dagen någonsin!Här är lite udda bilder






Det blev någon bild på Gurra när han laddade också:


Staafen blev nog lite lidande av kylan.

Han satte föresten också armbågen rakt i botten.Själv körde jag med neoprene-shorts och -t-shirt under, 5/3
dräkten och sen dubbla huvor, den ena en lycra-huva
underst.

Grymt skönt. Och varmt
Dubbla huvor rekommenderas för framåtförsök, om du inte
vill ha hål på trumhinnan. Jag har ju inte koll på den åt
styrbordhållet…Tack till Jeppe som tog de flesta bilderna!

-
Det hela beror så klart på hur mycket du väger! Det måste du ju säga för att frågan ska bli fullständig.
Jag på nu 71 kg nöjer mig med ett 4.7 SuperFreak som minsta segel. SuperFreaket tycker jag håller till lite mer vind än det förra seglet jag hade, ett NR 4.7 från 98 med 430-mast.
Det har egentligen vart två gånger som jag skulle haft nytta av ett 4.2 i år och det var i fall jag åkt upp till Väddö när det blåste 4.2, om inte mer, någon gång i september. Sen var det en dag i Lejet jag körde mitt 4.7 NR och det kändes lite överriggat. (Men sen dagen igår, fre 12 nov, tycker jag att mitt 4.7 SuperFreak klarar gått med vind.:)
Det är ju en fråga om vilken vind du tycker är kul att segla i. Personligen tycker jag att fyllt tryck i 4.2 och neråt inte är lika kul som fullt tryck i 4.7, så jag står över helt enkelt. Så enkelt är det.
5.4 är en bra storlek att lära sig grundläggande saker med så det är också en grym storlek att ha.
6.2 kan ibland bli lite trist, men med lite energi går det bra och med mindre risk för skador i den här låga vinden lära sig saker som Vulcan och Spock.
6.8 och större – det blir för många segel för min smak just nu./Niklas
-
Svar till:
Tjena Boman. Fixa fram ett billigt spett åt mig så ska jag knäcka 30 knop i Kapellskär innan detta år är slut!
Är det ingen som vill byta ett slalomspett mot ett fint 5,3 vågsegel?
[/ QUOTE ]
En polare är just ute efter ett vågsegel. Och så säljer han ett slalomspett. 52 brett, 92 liter. Hör av dig om du är intresserad.
-
Det var då fan vad du var ihärdig Hankloose. Du vill bara inte ge dig…
-
Polarn har en AHD 267:a till salu. Jag hade den före honom men sålde den när tricks blev på mode. Jag kommer inte ihåg vad den heter men jag har för mig att den fick bäst i test i speed bland slalombrädorna när den kom ut 1996. Det skulle faktiskt vara något att ha igen. Han vill i alla fall ha 800 för den och den är annars väldigt lätt för sin årgång. Jag tror det är det som gör den så snabb…
-
windguru har jag alltid litat sämst till.
just nu använder jag i nedan ordning:
http://theyr.net/cg/cny/I151381/F=js*L=CM*v*030512*48*SES*se_Stockholm
http://xout.smhi.se/batvadret/
http://westwind.ch/
http://falowanie.icm.edu.pl/english/wavefrcst.html
http://grads.iges.org/pix/euro.slp.html -
Efter allt jag läst här och på ’boardlady’ så håller jag fast vid att inte öppna och stänga luftskruven som föreslås.
Jag tycker som vissa andra här att det inte handlar om så stora förändringar i tryck. Dessutom sker inte tryckförändringen med så stor impuls, dvs tryckförändringen sker över en längre tid.
Vid temperaturförändringar expanderar brädkärnans material så att håligheten den rymmer blir större eller mindre så att luften som är innesluten där får mer eller mindre plats. Men på samma gång förändras luftens volym när temperaturen förändras. Jag vet inte, men jag tror inte att förändringen i tryck blir så stor. (Däremot om trycket förändras utanför brädan så vet man direkt vad tryckskillnaden blir.)
En annan sak som ni här inte har tänkt på är att en temperaturförändring som är så stor att brädan väsentligt förändras i storlek kommer att ge väldigt stora påfrestningar i form av slitningar mellan skumkärnan och sandwichlagren. Storleksökning är ju inte proportionell så att kärnan och sandwichlagren passar in i varandra som före storleksförändringen. Alltså ska man undvika stora temperaturförändringar som t ex att öka temperaturen till fyrtio grader.
Fundering: Vad skulle det vara för problem om det var mindre tryck i brädan än trycket utanför brädan? Skulle inte denna skillnad bara bidra till att hålla brädan intakt (ungefär som en konstant vakuumsandwich)? Det enda puckade med den här idén är att om man får en ding på vattnet så suger brädan vatten allt den kan…
Det som skulle hända mig och helt säkert kommer att hända andra är att luftskruven glöms öppen. Om det här nya rådet följs så tror jag definitivt att det här kommer att hända oftare. Om jag tillåter mig att vara cynisk så kan det vara ett tips från någon som hoppas att fler brädor pensioneras vattenfyllda…
-
Du HEnke, vem du nu är,
Rent spontant skulle inte jag ha luftskruven öppen så mycket som möjligt. Det är ju när den är öppen som fukt via luften kan komma in och bli till kondens inuti brädan årecis som du säger. Har man brädan helt stängd så kan det inte bildas någon kondens inuti. Så jag förstår inte riktigt vad du pratar om och då du inte kommer med någon vettig förklaring så skulle jag säga att du inte har något att komma med här.
-
-
Tack för svaret Jesper! Jag ringer dig om en latta till en polares segel jag hade sönder…
(Han behöver den först nästa år så det passar utmärkt.) -
Tjena Erik,
jag vara också ute i måndags eftermiddag. Det hade blåst hårt hela dagen och hade mojnat till lite tunnt 5.4 när jag gick ut. Stora vågor och planing med 5.4 på väg ut var fint men jag fick ge mig efter första vågen in då en tublatta på polarns segel jag lånat gick sönder när jag blev spolad på vägen ut igen.
Torö verkar ge bra förhållanden i den här ostvinden. Stora cleana vågor och mycket vind har det varit nu i oktober!
-
DaKinehandskarna kan du köpa på http://www.windance.com. De kostar 28 dollar och med frakt blev det 36 totalt.
Jag slapp moms när det skickades till Sverige men jag kan inte svära på att alla göra det. Det är en fråga om tur och storlek på paketet antar jag.
/Niklas
-
Hej joce!
Jag skulle säga att man behöver vantar. Jag kör med DaKine cold water mitten. Den är grymt bra och bättre än allt annat jag testat ( och det är en del). Men det går ju att köra utan handskar också, men då får du ju först kalla händer som sedan ”smärtar” tillbaka och sen håller sig varma tills energin börjar ta slut och du blir kall igen. Med dessa vantar håller du kvar energin i kroppen och kan surfa länge. Grejen är att jämfört med alla andra handskar jag testat som har tyg i handflatan så förlorar man mer friktion mellan handen och bommen och får kramp i underarmarna. Det får man inte med dessa vantar. Och i och med att vantarna är slutna (tillskillnad mot andra vantar med öppna handflator) så stannar den lilla mängd vatten som kommer in i handskarna kvar, värms upp och ser till att du håller kvar värmen i kroppen.
Jag och en polare seglade från Torös östsida till Järflottas sydliga sandstrand i måndags morse, först jag med handskar och han utan (han hade rätt ny torrdräkt och jag kör med neopren shorts och t-shirt och NP:s E3 som dock börjar ta in vatten på några ställen och vi båda hade huva). Jag var varm och go hela tiden jag hade vantarna på medan han blev lite nerkyld då händerna släppte ut energi och blev kalla och tappade finmotoriken. När han sen fick handskarna kom han aldrig riktigt tillbaka värmemässigt medan jag kände att det blev väldigt kallt om händerna varje gång jag ramlade i. Det hjälpte faktiskt att göra duckgibes där man fick kämpa eller ta i med kroppen för att den värms upp bra av det. Kylan var i alla fall påtaglig utan handskar när jag körde några bogar på öppet hav söder om Järflotta ut på öppet hav och sen in mellan holmarna in till Torsvi på Torö igen…
-
Det var ingen på Torö bland alla vågsurfare i måndags. Stora vågor på tre meter rullade in side-shore i den ostliga vinden. Både Halo och Foreca spådde att vinden skulle dö på förmiddagen, men det blåste fortfarande klockan fyra när jag åkte förbi bara för att kolla läget. Tyvärr gick masttoppen på mitt vågsegel sönder precis efter att jag riggat det och jag stack i stället ut med polarns Supersonic 5.4 vars ena tublatta raskt gick sönder efter jag blivigt spolad andra gången på väg ut… surt
(Det finns en anledning att man kör med vågsegel i vågor.) Polarn min filmade lite och har vi tur kan vågorna kanske blivigt dokumenterade där – riktigt cleana! Vågsurfarna filmades dock och film kan ju komma upp på någon av deras konfar…Det känns som om sässongen just kommit igång…
-
Hej Erik!
Säg gärna var du körde på den här riktingen, SSO. Utsidan, udden eller gick du i från insidan. Jag antar att det är udden som gäller. Dock brukar man ju inte köra där så ofta och då känner jag lite oro för kanske bekanta sig oturligt med några nya stenar. Säg hur som helst hur det var – sideshore på udden kanske?!

