dude
Forumsvar skapade
-
Jag känner definitivt igen mig, jag behöver bara lite mer vana att bli spolad på lite olika ställen runt bryten :tongue:
-
Dom här begreppen konfunderar mig mer än de ger klarhet. Det känns som begreppen presenteras som att dom skulle vara entydiga och oberoende av varandra medan dom bara egentligen är lösa ord som beskriver en sak för en given situation och alla egentligen beror av varandra, alltså går in och försöker vara en beskrivning på en del av liknande skillnader mellan segel. För att använda begreppen framgångsrikt tror jag man behöver ta mer exempel för att säga vad man verkligen vill säga i stället för att hänga upp sig på dom här lösa ”begreppen” som egentligen inte betyder något.
Okay, jag kan ju senare försöka beskriva två segel som jag har. Men det får vänta :santa:
-
Solna har jag kört på efter det just har nyöppnat men jag har inte sett nån långslope-boulder där? Karbin har jag inte vart på på år och dag så det kan mycket väl tänkas, men det känns lite off för där jag jobbar och bor…
-
dr Masse;683040 wrote:Ja, jag har verkligen haft segel de senaste fyra-fem säsongerna som ”liksom bara är där och gör sitt jobb” (Simmer Icon/Gaastra Manic). Har jobbat mer med att hitta rätt typ av bräda, och tycker jag är där i rätt hög grad nu.
Så det kanske är dags att testa något annorlunda på segelfronten och ta sig ur ”bekvämlighetsbubblan” lite…
Efter att ha seglat med Fire, nu i nästan två år är det väl, så har jag äntligen hittat trimmet och det är helt underbart, sådär att det försvinner i händerna och bara är där som du säger Masse!
Jag har alltför ofta liggat det med för lite nedhal och för mycket uthal, antar jag. Nu får jag ner den där bubblan som ger drag långt ner så det får låg ’center of effort’ och uthal drar jag bara någon centimeter från helt slack vilket ger skönt drag.Jag ser fram emot att komma ut och segla vågor igen. Torö onshore is ’the shit’ 🙂
-
Det finns samma problematik i klättring som det finns i olika saker att göra på gym.
Jo, jag känner alltså att när jag bouldrat (upp till fyra meters leder utan rep som är ca tio moves långa och tar en halv till en minut styck) så har jag känt att jag har fått mer problem med mjölksyra i underarmarna än när jag inte kört bouldring alls. Jag måste alltså börja köra längre problem, typ tunneln som kanske är två minuter, eller helst köra rep där uthållighet tas fram i form av ihållande leder som kanske tar fem minuter att köra.
Det känns tråkigt att bouldringen inte riktigt matchar vågseglingens krav på att vara i form, riktigt tråkigt…
Mountainbike vet jag matchar vågseglingen rätt bra, kompletterar också i och med att man tränar antagonisterna (till exempel hänger man och drar i vågseglingen och står och trycker med armarna på mountainbike).
Jag söker alltså nya, helst surfpolare, att klättra med :santa:
sailortrash;683075 wrote:”Kör chins långsamt så
många du kan och häng sedan kvar i stången så länge du kan. ”detta är ca 10% av den träning du får ut av sportklättring…bättre förberedande träning finns inte.
-
Det beror ju väldigt mycket på vilka typ av vattenförhållanden de har där, det kan va platt eller krabb sjö med lite lite vind. Det gör stor skillnad.
Men oj vilken stor volym de säger brädan har. Har den verkligen 146 liter?
TomW;682914 wrote:found this australian forum- lots of guys riding short fat boards and reviewing. Fanatic wave sounds like the stuff.
Everyone saying at 80kgs 8-10 is big enough… -
Jag har en teori att för mycket volym är dålig för stabiliteten. Det blir mer som ett höghus men kanske främst ligger man ovanpå vattenytan och störs av minsta krusning medan en bräda som är bred nog för stabilitet men med mindre volym tillåter att vågor sköljer över och inte stör balansen lika mycket. Jag undrar vilken volym det skulle innebära för mig på 75 kg idag. Kanske runt hundra liter??? Min 9’1″ om 29,5″ är 117 liter.
TomW;682886 wrote:Dude- dem är rätt nya och undrar om dem passar svenska förhållande. Min uppfattning om vågor här är att dem är korta-branta och snabba. och förkommer i blåsig och choppig vatten. Inte långsamma ” rollers”.Tror att brädan ska vara kort, med snabb ( Smal ?) med ordentilg nose rocker. Men kanske en kort och bredd funkar. Men vad vet jag..
Fanatic All Wave 9-6 är 32″ bredd och174 Liter
F AW 9-2 är 31,5″ och 160 L
Nalu 10-6 är 28″ och 153 LFanatic har samma volym klass i 40cm kortare bräda…nyfiken att provar..
-
Jag tycker det är mest intressant att titta på hur det här seglet fungerar, vilket sweetspot av egenskaper det har jämfört med andra segel. Sen kan det va en positiv bi-effekt att det kör på en 370-mast, men för mig är det på inget sätt viktigare än hur seglet fungerar på vattnet för det jag vill göra med det!
Har jag rätt om jag säger att det är ett low-aspect-ratio-segel? Är det både kort, har kort luff, och brett, har lång bom? Eller har det bara kortare mast och lika lång bom som motsvarande segelstorlekar skulle köra i samma vind? I alla fall så antar jag att det ger mer bottendrag och lägre topphastighet – eller så ger det bara sämre stabilitet vid högre farter?? För vågsegling i våra hemmatrakter blir det då kanske ännu mer aktuellt för att vi har generellt lägre farter i våra vågor än vad de har på Hookipas snabba down-the-line-vågor.
Hur som helst är det ett klart intressant koncept!!
-
Snyggt filmat – var det med radiostyrd helikopter?
-
Jag tycker det verkar som att det inte finns någon eller många här hemma som har erfarenhet av dessa korta men breda SUPar, och då menar jag mellan sju och åtta fot gånger 31 till 33 inches breda.
Finns det någon?
Jag väger 75 kg och den mista jag har är på 9’1″ men är rätt smal på 29,5″. För att kunna köra på ställen som har lite hårigare take-off, typ en brant en-och-en-halv meter hög vägg som ställer sig upp och peelar åt sidan med chopp runt omkring från klippor som vågorna studsar mot, så kan jag tänka mig att en kort och bred bräda är det man vill ha.
-
Just det här med masterna tycker jag inte hör till det nya konceptet. Tycker man på Naish har skjutit sig själv i foten att försöka få till det här nya spännande seglet dessutom med att det bara kör på en 370mast. i sin reklam skriver de ju liksom, ”…otroligt nytt revolutionerande segel…” ”…som körs på en mast!” Öh, vad är det som är så revolutionerande med det? Jag är mer intresserad av att höra om vilka egenskaper det ger. Det finns en otrolig bredd på olika egenskaper i brädor, segel, fenor, bommar, etc., i synnerhet för vågsegling. Nu vill jag höra vad det här ger mig för sweetspot. Okay, sen som en fotnot kan man sist säga att det körs på en mast, men det ser jag mest som ett sätt att få in nya kunder till Naish. Nästa år tror jag att det kommer köras på olika storlekar på master.
Den marknadsföring jag kritiserar hittas på http://www.zakel.ws/2012/02/16/naish-chopper-2012-new-ultra-compact-geometry-4-batten-sail/ och säger det här:
”Mark Angulo, known for his make it or break it attitude, has found himself many time sailing Ho’okipa with a semi destroyed sail. Especially some times his Force has completely lost some part of the leech but he kept ridin’. It was then that Mark noticed that the rig was still sailable and according to him had some exceptional characteristics… so a concept for a new sail has popped up. Naish Chopper was born!Down to facts: the sail range of the Chopper is based on one mast! All sail sizes are rigged on 370m mast. Talking about sail sizes the Chopper comes in 4 sizes (like a T-shirt!) Small, Medium, Large and X-Large. Naish says that the “small” corresponds to a 4.2m with the top end as a 3.7m, “medium” corresponds to a 4.7m with the top end as a 4.2m, “large” corresponds to a 5.3m with the top end as a 4.7m and “x-large” corresponds to a 5.7m with the top end as a 5.3m.
Naish claims that the Chopper is a low swing weight, large trim range with a minimum mast breakage sail which fits perfect to the modern shaped boards. Note that Naish Chopper is suitable for riders below 86 kilos.”
Nu har dock äntligen Naish kommit ut med en bättre sammanställning på sin egen sajt: http://www.naishsails.com/2012/sails/chopper.html
Det som jag tycker är intressant med seglet är dess utseende med den halvt genomskinliga x-plyn, eller vad det nu är för material, som går hela vägen ut till akterliket. Det gillar jag.
-
Ola H.;682313 wrote:Den lite mer mörkblå är en freewave 78, 229×56.8. Lite mer rocker än våra större freewave och den känns som en extremt bra allroundbräda. Effektiv i den minsta lättvinden, kontrollerbar i mycket vind och småvågor och stabil och skön även i mast+. Kommer i serie snart. Vi har kört den med både single, twin, tri och quad, men inte bestämt hur det blir i produktion än.
Gör den med fem slotboxar – om det funkar att köra alla fenuppsättningar i. Se sen till att väl dokumentera hur man sätter i fenorna för de olika uppsättningarna. Det blir lite som att sälja en glass med fem olika smaker (jag lägger till quad med stora fenor fram)!
Det! kan jag tänka mig blir den nya grejen. Man har så mycket val idag att många blir paralyserade och inte köper någonting. En bos kostar ju bara 85 gram att sätta i och kör man quad så använder man ju nästan alla ändå. Bara det är väl dokumenterat hur man sätter i fenorna så kan jag tänka mig att vi svennar, Europeer, amerikaner… tar till oss det här med öppna armar 🙂
-
marängen;681975 wrote:Ser riktigt varmt och gött ut…Vad körde ni för valla?
Marängen, vad menar du?
-
LarsD;681908 wrote:Förutom Karin och Patrik själva tror jag teamet det ser ut så här på slalom/race:
Andrea Cucchi
Ludovic Jossin
Gunnar Asmussen
Maciek Rutowski
Lena Erdil
Paulo dos Reis (formula)Okay. Men har de våg- och freestyleteam också?
-
Tack för länkarna.
Den första känns mest som grundforskning som har långt kvar före det kommer ut i någonting användbart för min del. :-/
Den andra däremot, kan jag komma i närheten av att producera någonting som liknar den i år så är jag väldigt glad! Det får bli en referens! Tack för den! :-))
