

frisk
Forumsvar skapade
-
vad är förhållandet värt…..?
-
Oregistrerad wrote:Undrar varför så få användare skriver här på konfen,
jämt ca 30 st inloggade men ändå så få nya inlägg.
Mindre än 1% som gör nya inlägg eller så.Jag blev så inspirerad av ditt inlägg så att jag i brist på annat var tvungen att genast skriva om min nyvaxade tamp…..:-)
känner att jag har en ny grej på G men lågsäsongen gör att jag håller lite på den ännu ett tag men då dj……. / farbror Frej
-
Kanske lite mer nedhal, men lattorna över och under bommern verkar ligga ganska rätt roterade. Huvudsaken är nog att övre delen tvistar ordentligt, tycker att några segelmärken blir mer lösa än andra i toppen vid rätt riggning men funkar bra ändå. Segla och titta upp då och då hur toppen beter sig, känner du inga ryck i bommen så andas seglet som det ska. Mina 2 euro-cent….
-
frisk
Medlem26 november, 2006 vid 19:47 som svar på: En filmsnutt från 27 oktober (Stormen som var svag)Snyggt! Var ligger Sillvik, vilken är bästa vindriktningen där? Ha de gott
-
Emil_H wrote:Har som störst en jp 109 pro och 6,5 neilpryde expression. Planar extremt tidigt, typ 6 m/s. Långa tampar e bra också.
samma bräda å segel här med , fast 6,9…startar mycket tidigt, känns kalas som största prylar , väger 85 -
har som av en händelse bytt joint idag för att vara på säkra sidan…. 🙂
-
Läckert med fritänkare, han har nog en poäng i att lågt AR driver högt fentryck och spinout viket han slipper. skitkul
-
woodleaflay wrote:Jag vill ha en mindre ”storbärda” och gå ner från en 125l till ca. 110-115l. Jag vill segla upp till 7.0 med den och surfar i Lejjet. Jag vill ha en lättplanad bräda som jag skall fräsa runt med och lära mig gippa ordentligt med, hoppa lite på vågorna, ”freerajda” utan att bli frånåkt av alla. Väger 85 på en dålig dag.
Vad skall jag satsa på? Jag har funderat på Fanatic Eagle eller mistral syncro. Har någon testat? Finns det bättre bud?
med min JP freestyle 109 -05 höll jag jämna steg mot en supercross 86:a i somras så farten är det inget fel på. Då jag också ligger på minst 85kg är planingen viktig och jag har kunnat gå ner i segelstorlek…inte fel….är absolut ingen freestylare men ville ha en kort, superlättplanande feting med 6,9 som största segel. Den gippar inte lika vasst som en smalare dock
-
Hade samma problem med min JP freestyle -03:a. massor med vatten kom in och det slutade med att CLS Uffe gröpte ur alltihop, in med nytt skum och blev kalasbra lagat. Är ju i ett område med ganska mycket belastning från fötter och takräcke så ta itu med fixet direkt för att minimera skadan ytterligare.
Board Lady har fixat en liknande skada http://www.boardlady.com/petersjp.htm -
Fina segel men svårt att följa rigg-guiden eller för den delen det som står på seglet. En anledning till det tycker jag är variotoppen – varför har man det fortfarande när de flesta andra segeltilverkare har fast topp? Variotoppen gör det ju svårt att veta hur långt man ska sätta förlängaren – för det finns ingen markering som talar om var t.ex lufflängd 430 är. 5 mm mer eller mindre nedhal har ju stor påverkan på seglets form och funktion och här blir det ju extra riggtid innan man får till det rätt
Hade ett ZeroFive som funkade mycket bättre tack vare fast topp……Dessutom verkar min Prydebom funka med måttangivelserna när jag riggar Prydesegel men skiljer en hel del mot vad som står rekommenderat på Simmerseglen för att seglet ska sitta snyggt och rotera bra.
Som extra lök på simmerlaxen är båda mina master ( SC6 430 och SC8 460 ) 1 cm längre än vad de borde vara alltså 431 resp 461 cm.
Kort sagt, simmer riggas med känsla och erfarenhet , funkar då mycket bra men kunde ha gjorts lite mer användarvänligt på enkelt sätt. Finns säkert de som har hittat bra riggmetoder för simmerprylar , vore intressant att få lära sig knepen
-
Irritation wrote:Tjo! Höstvindarna börjar komma, då blir man ju glad! Dock så gör jag något fel som gör att jag sällan planar. Jag är ca 193 lång och väger mellan 84-88 kilo, jag har en freestylebräda på 84 liter och två segel, ett på 5.3 (eller kanske 5.4) och ett på 6.0. När det blåser ca 10m/s tar jag på 6.0 fast dom flesta verkar köra med mindre. När jag väl kommer ut så känns det inte som jag får nån fart, brädan åker ner i vattnet och jag får ingen fart alls. Detta gör att det blir tråkigt att köra för jag planar bara när jag är överriggad känns det som.
När detta händer så intalar jag mig att det är för lite vind, men lik förbannat så är det många andra som åker i liknande vindar med mindre segel. Buhu!
Vad kan jag göra för fel??Kolla tråden om bomhöjden, kan hänga ihop. Har samma vikt som du och med 6,0 är det fullt drag men min freestyle är på 103liter 63cm bred.
-
Oregistrerad wrote:Vad väger du? Hur tycker du att 4.7:an känns med 430 masten nu?
Seglet kommer bli lite mjukare och lite mindre kraftfullt vilket inte är helt fel när det blåser 4.7. Mindre kraftullt kan ju rent av innebära att man kan utnyttja kraften snarare än att skota ut när det känns lite hårigt.
Tycker att du skall prova lite med din 430 mast först och se hur det känns. bara lite problem med att få de där 4.7 dagarna att dyka upp :-BSka prova först, har inte varit ute med det ännu i sommar men snart nu så… väger 85
-
Min lilla erfarenhet som mest åker freeride,….
bomhöjden har grym påverkan på hur väl brädan planar upp och hur livlig den är- kraften från seglet kommer in i brädan dels genom händerna ner i fötterna och dels i mastfoten – bommen blir ju en slags led som fördelar dessa 2 vägar:
Upp med bommen så planar man betydligt lättare då mastfotstrycket minskar
Ner med bommen – arean på seglets del över bommen ökar och brädan trycks ner mer i vattnet och känns seg.Planar du verkligen med bommen längst ner? Jag har råkat ut för att bombeslaget släppt sitt grepp när man kör och halkat längst ner och det blir fruktansvärt segt, obalanserat och långsamt. Men som sagt, användbart när man är överriggad
Att låta bomhöjden bestämmas av kroppslängd blir lite fel alltså, i alla fall för mig. Jag försöker att ha den c:a 3/4 upp – Riggen känns lätt, planar tidigt och seglet kan vara så litet som möjligt. Har förlängt mina hängtampar och på så vis fixat i & urkoppling och komfort. Finns några bra trådar om det har jag sett i forumet och verkar vara hur de duktiga freestyleåkarna verkar ha dem.
En glad amatör
-
rida, ja lite faktiskt, ligger en hel del bottenformationer som ger dyningar och ridbara vågor. Inte som Apelviken men bättre än man kan tro. Riktningen blir påland