getwet
Forumsvar skapade
-
Mården wrote:ser fint ut hade sol i allafall
hur mycket blåste det ser lite tunt ut för dom små vågorna kan inte brommsat mycketPå måndagen byigt som tusan, tippar mellan 10-14.
Tisdagen betydligt jämnare vind på max troligen 15.Bromsat och bromsat, problemet är att hålla grejerna kvar på vattnet i 35-36 knop…….spelar ingen roll om choppen bara är 20-40cm höga, det blir omöjligt……
-
jag går också på Jesters linje där, 94 blir nog aningen för stor för 5.5. Någonstans runt 80-70 liter för en 5.5 och då går det även utmärkt med en 6.5.
Jag utgår ifrån att du vill segla slalom i lagom vindar med den större, och tokgasa med 6.5 och 5.5. Är du inte ute efter att tokgasa så är nog en planka runt 90 liter helt ok. -
Låt den ligga i bilen Calle så fluktar vi lite i den nästa gång på Fituna……
-
kinetic wrote:Getwet: Kallar du den där lilla remsan på 10m för ”strand”:-)
Japp det gör jag…….för en 08 är allt som består av sten eller grus eller sand och består mer än en meter i sträcka kallar vi för strand. Och vi har djävligt kul på den lilla sträckan, kanske tom roligare än många andra, tro det eller ej!
-
Tror jag ska ta din plats och matcha Dave Vit:grin:
Lite avis faktiskt att få ha med namnet bland de gubbsen……
Hur ser Zara Davis ut förresten?
-
Jester wrote:Det fixar vi, Pugge! Hörde att du o Robban skulle mysa tillsammans i ett litet tält. Nästan så man blir lite avis… )[/QUOTE wrote:
Japp! Ett fyrpers-tält, så det finns plats för två till:wink: Risken är väl att jag får fälla i bilen och slagga där för värre person att snarka än Robban det finns nog inte!
Taket höll på att lyfta när vi var i Holland förra gången:mad2:, så väskan full med öronproppar är ett måste!Känner igen det där………Robban i getwetvanen kan bli öronbedövande.
-
Jester wrote:Jag o Daniel kommer oxå ha med oss lite blågult. Vi lämnar Sveriges vackraste stad kl 19:30 imorgon. (kommer dock sova skönt i en säng på Kiel-båten, och vakna upp utvilade med mer än hälften av sträckan avverkad…)
Kör försiktigt!!!
VA…….Ska ni också åka från Stockholm?
-
ebh wrote:Kul att se alla fina bilder! Tack för det!
Vi var några som seglade i bra vind i söndags vi Kapellskär. Gott om parkeringsplats. Enorma riggytor på gräs. Sandstrand direkt inpå, fri vind och hela den rikliga ytterskärgården framför.
Kapellskär: Ca 1 timme från Roslagstull.
Är Fituna verkligen det överlägsna stället för 08-or avseende vindarna som var i söndags (SV/S)?
ebhNä, Fituna ger kanske inte alltid det bästa vindmässigt men oftast. Termiken är en av förklaringarna till Fitunas popularitet, enkelheten att komma till en annan, och naturligtvis att det alltid är folk där på sydligt.
Fituna bjuder naturligtvis inte på någon vågsegling, men för freestyle och freeride är spotet utmärkt. För oss som speedar är stället också ett bra trainingspot men vi kommer aldrig att sätta några rekord där. Formula killarna kommer gärna dit också ibland.
Så Fituna är lite över det vanliga helt enkelt, vindsäkrare än många andra ställen pga termiken, en mycket härlig och skön stämmning på stranden.Och hur många pluspoäng blir det inte med havsörnar och sälar i omgivningen när man seglar.
Och precis som Jesper B påpekade så har vi Gotland inom tre timmar från Nynäs, en otrolig ö med massor av spots och jag är lika förvånad varje gång jag är där (ofta) att inte fler åker dit (nyss hemkommen därifrån igen, med massor av vind och fantastiska naturupplevelser, igår två Kungsörnar ovanför huvudet)
-
Vi ställer in DVD:n på ändlös repeat, har ett par timmar på oss att kolla in hur det går till.
-
Den kanske inte ens mäter med en konstant tidsintervall. Något är det iaf eftersom Garmin anser det vara en ”teknisk hemlighet” och inte släpper hur den mäter.
-
Jester wrote:getwet wrote:Jag tycker faktiskt att det är något lurt här…….i artikeln så är uttalandet fällt av Peter Stavnås, men det sägs att det är Robert Stavnås som har kört….Vem är denna Peter Stavnås, måhända var det han som körde och inte Robert?
Nä det är något lurt här nu…….
Kan det vara så att Peter körde omkring i bilen med GPSen medans Robert stilar framför kameran??Nu kommer vi nog närmare sanningen, kanske en jetski sågs fara därute fram o tillbaka med en Peter som kapten?
-
Jester wrote:Grattis!
Det händer ibland att programmet räknar ut hastigheter som är ganska mycket högre än vad displayen visar. Går även åt andra hållet ibland, och det är ju j-vligt surt. Men 2 sec är ju egentligen ganska ointressant (bla pga taskiga felmarginaler), utan det är ju average på 10 sekundaren som är den officiella värdemätaren på gps-speedsurfing.com.
Så som jag har tolkat det (kanske är fel) så mäter ”max display” på en annan tidsperiod än det vi kör på, 2sec. Vad jag fått berättat för mig är att Garmin tydligen kniper angående hur ofta den reggar i maxdisplay.
Därav kan det skilja mellan 2sec och maxdisplay, mätvärdena är inte lika. -
fredrik.ygge wrote:getwet wrote:Kanske ygge beror det på att siten är ideel, helt beroende på att eldsjälar lägger tid och energi på utvecklingen. Med andra ord helt utan kapitaltillskott förutom gåvor………och hur många kan vi räkna upp som gett gåvor från Sverige? Med ett kapitaltillskott så kommer vi få se att siten utvecklas. För mig känns det mycket främmande att hacka på något som är fritt/gratis. Skänk en slant istället och gynna utvecklingen av programvaran.
Ja, du har en stor poäng. Man skall inte klaga på något som är gratis och min mening var inte att klaga. Jag försöker så gott jag kommer ihåg att tacka alla er som gör detta ideellt. Tack igen om jag sagt det för sällan!
Men mitt inlägg skall nog snarare tolkas som ett förslag: Någon eller några dagars programmering skulle spara många man-veckor eller -månader för alla RTK. Jag menar bara att om man gjorde lite annorlunda så skulle man spara tid och pengar. Jag har t.o.m. erbjudit tbsurf att sätta en studentgrupp på ett universitet på att göra ett spikrensningsprogram gratis. Det är ett kul och lagom studentprojekt. (Jag är själv Tekn. Dr. i datavetenskap och har goda kontakter i Universitetsvärlden.)
För övrigt så tror jag att jag slutat med GPS-surfande. Så jag skall lämna denna debatt nu!
Oki Fredrik, om jag omvärderar ditt inlägg som ett förslag istället så tackar jag så mycket för det.
-
pure wrote:Har märkt det som du säger Jester att det är bra att fallla av. Det ser man rätt bra på GPSAR vad som händer med färgen på spåret när man faller av lite. Men det jag funderar över är om jag samtidigt skall släppa lite på skotningen..?
Och spinouten kommer som ett brev på posten…….skota aldrig ut!
Däremot tror jag att ett uthalstrim på en speed vore riktigt bra, om man hinner med vill säga…..tror inte det nä!
-
Jag tycker faktiskt att det är något lurt här…….i artikeln så är uttalandet fällt av Peter Stavnås, men det sägs att det är Robert Stavnås som har kört….Vem är denna Peter Stavnås, måhända var det han som körde och inte Robert?
Nä det är något lurt här nu…….