Forumsvar skapade

Sida 119 av 251
  • getwet

getwet

Medlem
    7 augusti, 2006 vid 21:38 som svar på: Exocet warpspeed

Ja det är vi, väldigt nyfikna på varför en Exocet var snabbare än dig i söndags:wink:

• getwet

getwet

Medlem
    6 augusti, 2006 vid 20:53 som svar på: Exocet warpspeed

XS, betyder det Xtra/Xtremt Sakta/Slow eller?

• getwet

getwet

Medlem
    6 augusti, 2006 vid 20:39 som svar på: Exocet warpspeed
    surfan wrote:
    tobhed wrote:
    Något nytt på gång?
    Det vet ja det blir en FANATIC så klart!!!

Precis….så moster kan få fart i bitarna någon gång:wink:

• getwet

getwet

Medlem
    3 augusti, 2006 vid 16:01 som svar på: Skälåker GPS torsdag morgon
    Svenne wrote:
    Getwet-mannen! Ni såg ut ha bra drag imorse men jag glömde fråga om du fick någon bra repa. Så hur gick det?

Nja..bra tryck i 7.2 i byarna, där räckte det till, men vattnet stretade emot ordentligt idag. Choppigt och mycket kort mellan vågorna så det gick inte att släppa på för fullt i de djupa slörarna som behövs. Längs med kanterna var det bättre vatten liksom vinden men då blev istället sträckan för kort. I mitten var det bara transportsträcka vilket var irriterande. Därav blev inte resultaten för någon av oss speciellt lysande på lite längre sträckor, typ 10sec osv. För på Skälåker med dagens ”kvalite” kan man nog anse 10sec som ganska lång……..
    Men dagen har ändå varit oerhört rolig, riktigt rolig, vi har seglat, det har ändå gått fort och några har satt PB, kul som fan, och för att inte tala om regnet, blötare att vara på land än att ramla i vattnet.
    Med lite jämnare och en aning mer vind tror jag iaf att Skälåker har en plats som ett OK spot för speed, åtminstone bitvis. Vet att bakom ön i mitten kan det bli ganska bra med lite mer vind så att det orkar hålla i även där. Så nu är det bara att vänta in nästa vädersystem med vind i, måtte den komma snart igen.

• getwet

getwet

Medlem
    3 augusti, 2006 vid 11:19 som svar på: Skälåker GPS torsdag morgon

Grattis Mården, kul att få segla ihop med dig. Hoppas det kommer mera tryck snart igen, och gärna på Fituna så kommer det nog att gå ännu lite snabbare.

Ett stort grattis till TBsurf också, vår eminente RTK som idag fått in 33 blankt på displayen. Ska bli spännande och se vad det slutade på när han väl tankat ur den ikväll. Inte läge för Champagne idag (ska drickas vid pbästa) men vi tar den snart för att fira TB nya 2sec bästa!

• getwet

getwet

Medlem
    2 augusti, 2006 vid 21:16 som svar på: Skälåker GPS torsdag morgon
    culing wrote:
    Nu när äntligen vinden verkar komma, så är man på andra sidan landet där det inte ska blåsa ett skit.
    FAAN!
    Hoppas ni får bra med vind och kanske lite plattvatten.

Mer nerhal åt folket, eller kanske lite mindre än tidigare?

Vi får överväga det där med nedhalet, har en viss respekt för den svenska mästaren och trimgurun…….men jag kommer ALDRIG att erkänna det för honom.:wink:

• getwet

getwet

Medlem
    2 augusti, 2006 vid 06:22 som svar på: Kliva upp tidigt på torsdag Skälåker

På måndag, men jag överväger att boka om redan till på lördag, om det går, både bil o släp…prognosen ser ju mer än lovande ut!

Fem minuter senare har dom skrivit ned rapporten….blir nog måndag, satans helvetes djävla förbannade skit attans också! det såg ju så bra ut:mad:

Och visst var jag med i den internationellt megastora nyhetsmediebevakaren Nynäsblaskan….helsida, deru!:smile:

• getwet

getwet

Medlem
    1 augusti, 2006 vid 23:41 som svar på: Rapport SM Formula Båstad
    SWE 1 wrote:
    Tack!
    Kändes riktigt bra att åka hem med en medalj av ädlaste valör!
    Första dan på jobbet i dag men av någon underlig anledning sitter jag ändå med ett flin på läpparna… 😀

//JIMMY

Jättegrattis Jimmy, och hur var det nu då, 2ggr blir en vana eller?

• getwet

getwet

Medlem
    1 augusti, 2006 vid 23:40 som svar på: Rapport SM Formula Båstad
    The_Novice wrote:
    Snygga bilder! Alltid lär man sig något.
    Anders körde väl med 11.9 hela helgen och går tydligen inte ned i storlek förrän närmare 10m/s, jag får nog äta lite mera gröt som tyckte 9.8 var lagom…
    Mattias hittade ett bra starttrick och var väl bra framme hela helgen, medans Jona visar klassikern hur startfältet oftast kröker ned på mitten…

Liten försynt fråga bara, höll Mattias motor? 😉

• getwet

getwet

Medlem
    1 augusti, 2006 vid 23:00 som svar på: Mats väg Väddö: Ny skylt?
    Svenne wrote:
    getwet wrote:
    Just nu är det bara 10 i området, men jag skulle vilja ändra till 35knop!

Nämen ärligt alltså, bestämmer samfälligheten även farten?

Om någon äger och sköter vägen själva så får de säkert bestämma hastigheten också.
    Ring Vägverket och fråga.

Härligt, 40knops skyltar beställda….:wink: 😉

• getwet

getwet

Medlem
    1 augusti, 2006 vid 22:17 som svar på: Bolinder Strand Regerar!!!
    joth wrote:
    Det verkar visst bara vara i Sverige som svenskar har bekymmer att komma i närheten av 40 knop. Tycker helt klart att det är intresantast att följa speednissarna här hemma i Sverige. 40 knop här hemma sätter nog Sverige på kartan rejält tror jag.

//Jonas ”Vill klara 30knop i år” Thell

Japp, visst är det så, svårt alltså….här hemma. Vi har helt enkelt inte (ännu) något riktigt bra ställe för speed jämfört med vad man kan finna utomlands. Det finns naturligtvis inte superba spots i varenda vik bara för att man passerar några landgränser, men antalet ökar dock.
    Kan väl göra min egen lilla reflektion över vad jag själv sett och seglat på. Jag har aldrig sökt vågsegling, som de flesta gjort och kanske därför hittat riktigt bra slalomställen, som det var frågan om på den tiden, innan GPS:en vandrade in och tokfastna på var mans vänsterarm likt en fästing.

Tre ställen har fastnat på min näthinna (har besökt fler sketabra slalomställen men nu snackar vi plattvatten) Sardinien vid Porto Pollo, i den västra delen av bukten smiter Mistralen ned genom två berg (som på Sotavento) för att sedan komma ut över vattnet, segelbart 20m från stranden frånlandsvind och tokplatt. Här fick jag för fyra år sedan segla i kuling plus 14 dagar i sträck (efter två veckor gnisslade det i mina armleder, frun kunde inte ligga bredvid och sova, det är sant!) har aldrig åkt så fort, men tyvärr så är det inte mycket att resonera om, var fanns GPS:n då? Vad jag dock vet är att jag aldrig seglat så snabbt (känslan iaf), inte ens på TT den dagen min 35 knops repa kom.
    Sotavento är ytterligare ett ställe som jag har haft känslan av riktigt bra farter.
    Och jag hare sett hamnen i Tarifa när det blåser, men aldrig seglat just i hamnen. Men det ser grymt bra ut!

Om man då jämför vårt bästa ställe idag, TT så är skillnaden markant. Öar ivägen, choppigare, samt mycket sällan samma vindstyrkor som de övriga.

fram till den dagen vi hittar ett jämförbart ställe i Sverige, som påminner om de bästa i världen eller europa får vi nog finna oss i ”mediokra” farter. Men vi får inte glömma bort att om de seglare som finns utomlands och presterar farter, skulle dom komma till våra vatten så skulle skillnaden bli mycket liten, kanske tom fördel svenskar, eftersom vi är vana vid choppigare vatten, större segel och större fenor, vilket krävs i chopp. Undrar hur Ian Fox skulle klara sig förresten på Fituna med en 50liters och 6.1 i 12ms.:wink:?

Nu har Markus visat att vi är några djävlar på att åka fort här i Sverige, och precis som Gustav tidigare påpekat i en annan tråd så skulle man nog kunna skicka runt ett helt gäng svenska speedare på tävlingar utomlands utan att behöva skämmas. Kolla bara på resultaten från F2 speedchallenge, och resultaten på GPS-speedsurfing, det skiljer inte mycket på de 10-15 första…….
    Hur djädra kul vore det förresten, tänk er bara, om det var ett gäng svenska speeders som reste runt på internationella tävlingar med blågult och SWE i seglen…..Bredbandsbolaget som huvudsponsor, snabb surfing som fan:cool2:

• getwet

getwet

Medlem
    1 augusti, 2006 vid 12:59 som svar på: Bolinder Strand Regerar!!!
    tobhed wrote:
    Vi kommer nog att få se detta mer och mer framöver, dvs svenskar utomlands som sätter bra tider. Både Nicklas och Markus hat ju nu visat att vi svenskar kan segla riktigt snabbt vid riktigt bra förhållande – hade varit kul att se trion Daniel (surfarn), Robert (Faster) & Jesper (Jester) in action under bra förhållanden också …

Hoppas att ”alla” kan komma till TT på tävligen i oktober så att det blir bra uppslutning och bra tävlingar när svenska mästaren ska koras.

Börjar med att säga stort grattis till Niklas som nu är snubblande nära den svenska magiska gränsen, vi vet att någon kommer att passera den men vem……Minns ni även den för inte så längesedan magiska gränsen 65kmh? (35knop) Och det bevisar bara att vi svenskar är på rätt väg och också verkligen kan segla fort. Ett ytterligare bevis på det är nu Markus resultat på Fuerte, men även Fasters resultat i medioker vind mot de bästa på StrandHorst i våras, visserligen ingen tävling men hack i häl på GPS:en. Jag ser verkligen fram emot en höst med ett flertal svenskar på banorna runt om i världen, Namibia, Strand Horst. Hoppas att den svenska flaggan kommer att klättra ordentligt på GPS_speedsurfing, och jag vet att den kommer att göra det.
    Jag tror också att vi kan utöka den mängden surfare med potential till betydligt fler. Om vi bortser från Daniel (en klass för sig) så ligger ett tiotal seglare snubblande nära varandra och jag tror att resultatlistan senare under hösten kommer att vara mycket flexibel och varierande.

Sedan känns det som om vi som är de mest aktiva på GPS speedsurfing inte riktigt ser utlandsresultaten som de viktigaste. Vore som att jämföra HP, TT, Fituna med Sandy Point eller Strand Horst. Enligt säkra källor ska det nu ganska lätterligen gå att passera 40knop (74kmh) vid Strand Horst vid lite tryck i vind pga av sjögräset. Förvisso är man resultatmässigt snabbast men det är ändå här hemma det ska ske liksom……Ska själv ned till Strand Horst på ESM i september och köra, kanske inte helt omöjligt att man då passerar 74kmh om förhållandena är utomordentliga men jag själv skulle inte vilja kalla mig för snabbaste svensk om det skedde, Daniel var inte där, inte Markus och kanske inte heller Faster eller Jester, inte heller Culing, Johan G eller de andra flertalet som dokumenterat höga farter i Sverige. Och tom Ian Räv har passerat 44knop (81kmh) vid den ”extremt” hårda vinden 20-25 knots vind med 50liters bräda och 6.1………..OCH 24 fena, det är snabbt:wink:En liten extra notering bara!
    Snabbaste svensk hoppas jag verkligen kan avgöras på TT i höst, alla på samma vatten och liknande förhållande, då avgörs det. Måtte det bara blåsa ordentligt…….jag ser fram emot duellen redan nu, för att inte tala om festen efteråt.

• getwet

getwet

Medlem
    31 juli, 2006 vid 18:10 som svar på: Erstaviken i eftermiddag?

Japp, dom kommer att följa resultaten under hösten och framförallt vad som händer i Torkelstorp och Strand Horst i Holland.

Brukar inte surfa vid Ringvägen/Strandvägen men tror nog att jag ska göra lite ändring på det i år. Ser oerhört inbjudande ut och 15-20m från parkerad bil till vatten……..

• getwet

getwet

Medlem
    31 juli, 2006 vid 10:40 som svar på: Erstaviken i eftermiddag?
    culing wrote:
    Det ser ut att kunna bli lte segling i eftermiddag/kväll på erstaviken.
    Nu var det bra länge sedan man seglade, så jag håller tummarna.
    Fler som é sugna?

Jag är på, sticker dit (tror jag, inte 100 än) på efm. Ett alternativ är Nynäshamn Ringvägen, openwater och bör generera mer grundvind. Lite tvekis nu……..

• getwet

getwet

Medlem
    31 juli, 2006 vid 10:36 som svar på: Mats väg Väddö: Ny skylt?

Just nu är det bara 10 i området, men jag skulle vilja ändra till 35knop!

Nämen ärligt alltså, bestämmer samfälligheten även farten?

Sida 119 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA