getwet
Forumsvar skapade
-
Tjena Jonas!
Tack för dina synpunkter, det behövs mer sådant för att vi ska kunna få ordning på grejerna.
När det gäller mail till personer så är det just det som idag görs, man skriver helt enkelt och ber om filen, RTK:n hämtar adressen från siten men efter antal påpekningar och påminnelser och fortfarande inte filer kommer in blir det till slut ohållbart…..och det är tyvärr inte bara EN som inte svarar eller skickar in. Om det vore så enkelt skulle vi aldrig startat denna tråd….Vi ska ta en diskussion angående ditt förslag om att man måste vara tillgänglig på mail.
Gällande en sökfunktion tror jag det blir svårt eftersom det hela styrs från Holland, vår RTK kanske kan svara bättre på det. -
fredrik.ygge wrote:getwet wrote:Osså en liten önskan:
På kommentarer vid en session så vore det önskvärt om man skrev några rader om vilken vindrikting det varit, bra eller dålig spot för speed och lite annat godis. På engelska eller svenska spelar ingen roll, använd dock inte å-ä-ö. Siten kan då användas som ett ”uppslagsverk” när man är på resande fot och vill speeda……..vi har numera en ansenlig svenska spots reggade och det vore bra för många att veta var man ska ta vägen på olika vindriktningar mm.
Håller med om att det är intressant med kommentarerna! Kunde man ändå inte ha en strävan efter att alla skriver på engelska? Tycker att det är jättetrist när man hittar en intressant session och man skall gissa vad de skriver på t.ex. holländska.
Nu har inte alla 40 poäng i engelska språket eller för den delen sina rötter i de engelskspråkiga länderna. Därav anser vi det inte så viktigt eftersom det är viktigare att skriva kommentarer än att undvika pga brister i språket. Förutom det så är det mindre troligt att utländska speedare kommer att söka sig till Sverige och söka bra spots……..Vi måste nog förmoda att det i princip endast är svenska surfare som kommer att läsa kommentarer för exempelvis Skälåker eller Dalarö……eller söka sig dit….Själv tycker jag det är betydligt enklare att utrycka mig sakligt på det svenska språket, och vem har sagt att alla kan läsa vad som skrivits på ett annat språk än det vi själva använder…..?
Att det skrivs i övriga Europa på sitt hemlandsspråk beror på att där är kunskapen betydligt lägre i engelska än här hemma.
Så skriv på bara på comments, svenska eller engelska spelar ingen roll, valfritt som sagt var.Och ingen vind i sikte:mad:
-
Jester wrote:*suck*
Skitkul tycker jag!
-
Jag lovar att du o jag Surfan ska formationssegla på TT i höst, defilering heter det också tror jag, eller ärevarv för team fanatic/NP:wink:
-
Oscar wrote:Jag kör ett Daytona 8.3 med 460 och xtender och har inte upplevt riggen som mjuk men detta kan ju bero på hur tung man är, väger själv lite över 90…
Frågan är hur snabbt man kan köra med segel över 8 kvm? Vore kul om man kunde söka på detta på gps-fartsegling. Har själv nåt 28.3 knop utan att vara överriggad.
31.2 knots (57-58kmh) med RS4 8.4. Det går att krama ur mer om man får rätt vatten.
-
Härligt Jona, det blir svårslaget!
-
feg wrote:getwet wrote:Nylander kanske vet hur man kan bli snabb?
Speeda, han? Nä, han hade bara en massa häckar ivägen… att vara 4:a vill väl ingen?
/fegjag vill ha massor av häckar ivägen, dedäringa päronformade………fan va snabb jag e då!
-
Nylander kanske vet hur man kan bli snabb?
-
Kan man inte bli speedad på kokain istället?
-
Han kan få bära mina Fanatic grejer på Strand Horst:wink:
Annars kan man väl hoppas på att mannen äntligen hittat hem…….
-
Krullo wrote:Diskuterade X9-masternas bräcklighet med Speed-Janne innan jag hoppade i vattnet i Sillvik idag. Jag konstaterade att min ju iallafall har hållt. Köpte min 2004:a 490 beggad för ett år sedan och har kört den högst 15 gånger. Efter tio minuters bra tryck i V8 8.5 sa det pang och jag stöp. Masten hade gått av en dm ovanför bomfästet. Faan! Blev till att simma en halvtimma tillbaka. Tänker inte lägga 7500 på en ny X9. Vad tror ni om X6 – blir det någon märkbar skillnad? Är den mer hållbar månne?
Jag använder mig av en X6 i RS4 8.4. Märker ingen större skillnad mot den tidigare masten (var dock inte en X9, X7 matrix tror jag det var)
I vilket fall som helst borde en x6 passa utmärkt till din v8 och den är garanterat hållbarare än en x9.
-
getwet
Medlem12 augusti, 2006 vid 13:38 som svar på: Ny snabb "svensk-tid"-denna gång från FrankrikeJester wrote:Getwet! Du är ju ganska vass på att undvika kastfall har jag märkt! Har inte du några bra tips att komma med?
Undvika sandbankarna på Haga??? :D:D
Nä fan heller, jag läser bara i bondepraktikan under rubriken ”Hurufvida kastfall må undvikas av mindre begåfade vindbrädessutnyttjare”.
Och där står det sisåhär:
Om det under kvällning framgår att himlen lysa röd under minst tre nätter, kommer inga kastfall att ske. Om det däremot må vara vindigt enbart under tiden mellan predikan och och slåttern så hava vi få många kastfall under kommande vindiga period.
Kastfall må också under vissa förhållanden kunna undvikas med hjälp av Fernet Branca, om denna intages i rask takt innan seglings påbörjande må kroppen bli mjuk och följaktig.Ja så gör jag, läser bondepraktikan och inga kastfall längre jag få. Rekommenderas varmt.
Nä nu ska jag gå ut igen o segla här på Fårö, och jag kommer inga kastfall få eftersom jag slaviskt följer bondepraktikan, skål på er. -
Jester wrote:Hejs!
Smällde av min bom igår. Är precis i riskzonen att inte få ut en ny på garantin. Om det nu inte funkar, vilka är bra? Måste ju tåla ganska extrema påfrestningar, men ändå får inte rören vara för tjocka, körde ny NP X9 (tack, Daniel) en stund igår, men tyckte den var lite för grov i diametern..
Är det inte dags att skaffa riktiga prylar istället Jester…..du fick låna en riktig bom så nu är det bara att köpa en likadan……..så slipper du knäcka prylarna. 🙂
-
DALMIN wrote:Hej! Jag sitter i funderingar på att skaffa mig en liten buss.. Då ja bor mitt i Gbg så tänkte jag alltid ha brädan och rigg i bussen. Det jag undrar över är att om det skulle bli inbrott i bussen skulle försäkringen täcka förlust av grejjorna då? Ha ni själva något försäkringsbolag att rekomendera?
Tack!MVH Lasse
Svar nej, ingen ersättning av surfutrustning ersätts från bilens förs. Du måste ha en separat tilläggsförsäkring för prylarna.
-
FastlandsGuten wrote:Nu ser prognosen onekligen bra ut för helgen och några dagar framåt.
Frippe, Gurra ni har frågot mig om Gotland kan leverera vågor, nu kan det vara dags att testa! Ekeviken på Fårö kommer säkert vara underbart om det blir Nordost-Ost. Rak Ost och Sandviken, Ardre kommer bli magiskt.
Båtvädret+ säger att vinden kommer vid 22:00 tiden ikväll. Vi bunkrar upp i Ljugarn och ser vad som händer. Ring om det är något.
Hälsar, PeterLör: Mellan ost och nordost, 8-12 m/s Dygnets högsta vindhastighet 12 m/s.
Sön: Nordost, 9-13 m/s Dygnets högsta vindhastighet 13 m/s.
Mån: Nordost, 8-12 m/s Dygnets högsta vindhastighet 12 m/s.Ta med en longboard ifall ni har det för skalasand!
Jag är här nu, på ön alltså, var är vi imorgon, NO7-11?