getwet
Forumsvar skapade
-
Svenne wrote:De har rätt att sätta upp vilka skyltar de vill så länge de inte sköter vägen med statligt bidrag. Mats väg-skylten har diskuterats tidigare: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=41312
Betyder det Svenne, att man även får bestämma hastigheten?
-
dr Masse wrote:De där vecken på mastfickan försvinner i stort sett helt med lite vind på vattnet. Väl på vattnet såg jag egentligen bara att några småveck fanns kvar längst ner vid nedhalet.
Som Pelle sa när han såg mig komma in med seglet – ”fasen, varför kan man inte få vågsegel att bli lika läcker släta som det där!”.
Jag ser att du är ordentligt biten reda Doktorn…….kanske en session på Erstan idag på efm/kväll? Jag hänger gärna upp GPS:en på din arm för ett test, du kommer bli såld på en gång, eller rättare sagt Garmin kommer att få sälja en produkt till:wink:
-
Det troliga är väl att det är en enskild väg som sköts av samfälligheten i området. Vem som helst får färdas på vägen men det är nog väldigt lätt för samfälligheten att begära parkeringsförbud eller andra lokala bestämmelser hos kommunen. Det räcker nog med att ta en bild en blåsig dag och skicka in till kommuntjänstemannen så dyker det nog upp en skylt.
-
Svenne wrote:Det är en klassiker på gamla VW:ar med hydrauliska lyftare, den klarar inte att justera sig hur mycket som helst automatiskt. Därför kan en justering behövas.
Oki, på dom ”något” större motorer jag är van vid gör man enbart manuella justeringar vid ex renovering eller att man plockat bort toppar eller lyftare av någon anledning. En grundjustering helt enkelt och sedan behöver man aldrig mer röra dom. Är det så att en ventil börjar ticka så är det så……..något behöver bytas eller chansa på en tjockare olja (svårt för mig som alltid kör på minst 15-50) är det som gäller. Med en manuell justering vid det läget slutar bara med att det justeras om igen automatiskt. En tickande ventil betyder egentligen bara en sak, lyftaren håller inte tätt och orkar inte hålla trycket, det enda som fungerar är byta lyftare eller chansa med en tjock olja, vilket jag absolut skulle göra i en gammal VW.
Vet att i min gamla motor (en V8) så brukade en ventil ticka när jag ställde på bilen på vårkanten. Efter ett par mil så tystnade den………samt med tjock olja.
-
emilvikingstrand wrote:halloj, jag har en falcon 2005:a på 120 liter. har provat att segla den med en 8,4a (gammalt formula segel) men den planar snabbare med en 8,0 v8! fanatic påstår att den tar 9.0 eller nåt i den stilen. och det är inte ett fen problem. min fråga till församlingen är om någon har seglat skiten med större än 8.0? hade varit nice att få en 8.5:a att funka på den
Jag har nu seglat 120 massor av antal ggr och stortrivs med brädan, kanske inte från första dagen men nu när jag hittat hem med fenor så går det bara bättre och bättre. Kör enbart med 8.4 RS4 (har provat en gång med RS4 7.2, fungerar mycket bra även det) och till den använder jag tre stycken fenor. 39 select EVO för tuffa förhållanden, 43 EVO vid medium, med den fenan kör jag fortast på 120. 47 EVO för lättare vindar, med 47:an blir det ett mycket bra lyft och brädan släpper riktigt fint trots att det inte blir några tokfarter. Saknar dock en 41, där går den troligen som bäst med 8.4. Jag har vid ett flertal ggr passerat 31knop (57.4km/h) och upplever att det går att pressa ut mer av den, men då med mindre segel. Johan G har seglat 34.5 med 7.8 och 37 fena, tror jag det var.
Brädan är definitivt inte skit, seglar ifrån det mesta i sin storleksklass med segel över 8.0.
Kan mycket väl tänka mig att den går bra även med 9.0 om det går utomordentligt med en 8.4. -
ruttip3 wrote:Tjena jag har ett problem med en av de hydrauliska ventilerna i motorn! Vet i sort sett hur de funkar men jag får inte bort det tickande ljudet. Jag har hällt i en rengörnings olja som ska rengöra motorn och hyraliken ( omga 909:an) som oljan heter utan förbättring. Måste jag byta den eller kan det bli bättre om jag noll ställer ventilen? Eller finns det nått annat trix som man kan göra?
Börja med att skaffa en tjockare olja. Misstänker att du som alla andra kör multivisco olja, vilket inte är så himla förnuftigt på en gammal sliten motor från 1980. Införskaffa en 15-50 olja eller nära den viskositeten och kolla om det blir tyst.
Att försöka ”ställa” ventilen manuellt tjänar inget till……hydrauliska lyftare ställer in med hjälp av tryck och kommer bara att gå tillbaka till till det gamla spelet. Om inte en tjockare olja hjälper så kör vidare bara. Att bara byta lyftare på en VW motor från 1980 känns ganska lönlöst, det krävs nog mer än så när man rivit ned grejerna.
-
Ecka wrote:Har en Wv buss-82 med luftkyld 2.0l inssprutningsmotor.
Jag startar och kör, efter ca 3 mil börjar den att blöddra och tappa all kraft.
Stannar låter den stå 30 min. Startar den sedan och då går den bra i ca 3 mil.
Har bytt bränslefilter, stift, fördelarlock och brytar spetsar. Kompprov har jag kört och det ser hyffsat ut.Någon som har någon bra idee på vad det kan var?
MVH/ erikDu har väl troligen en separat tändspole som går att byta ut också………
-
gegga wrote:Härligt!
Vet hur det känns att vara ett speedämne!
Cruisade fram och tillbaka i 24-26 knop i helgen
fick sedan en reppa där gecko:n visade 35.7 knop!Åh jag gjorde 118 knop för ett par dagar sedan….det var visserligen en riktigt brant och hög backe i programmet och en sjudjäkla accelaration men man kanske skulle lägga in den på gps speed, då blir man etta ett litet tag iaf.
-
Boman wrote:getwet wrote:getwet wrote:På GPS speedsurfing finns det numera en snubbe som gjort 54.9 knop 2sec, samt lyckats med det otroliga att köra en nautisk i 44.4 knop. Ett nytt speedämne har dykt upp…….(påpekar härmed att mitt inlägg är av ironisk karaktär)
Och nu försvann den nya stjärnan…….Pelle Swart.
äh va synd han som va så bra…
Getwet, Ska du speeda något i helgen?
Gjorde ett tappert försök idag vid Rangsta men vinden ville inte stå på riktigt för höga farter. Tror att ni fick betydligt mer vind så jag ser med spänning fram emot kvällens läsning på GPS s.
För säkerhetsskull ligger jag kvar vid Rangsta inatt (i bussen, är där nu) ifall att det skulle dra på igen nu under kvällen eller tidig morgon……Går snart ned till stranden med grillen, vinet och en vacker kvinna……obs ej ironi!:wink:
Berätta hur ni har haft det.
-
getwet wrote:På GPS speedsurfing finns det numera en snubbe som gjort 54.9 knop 2sec, samt lyckats med det otroliga att köra en nautisk i 44.4 knop. Ett nytt speedämne har dykt upp…….(påpekar härmed att mitt inlägg är av ironisk karaktär)
Och nu försvann den nya stjärnan…….Pelle Swart.
-
Hmmmm…..Peggan mår inte bra alltså, behöver en mer upplyst tillvaro tror jag. Ring mig kompis så kör Bosse bildoktorn via tel.
-
Knatte wrote:Så har man surfat igen. På nästan årsdagen efter förra surfingen, så fick man stå och cruisa i Björlanda igen:grin:
Lite klent med vind med 6.5 kvm och Hypersonicen, men några goa planingar blev det i alla fall. Men snitt farten 4 knop ger väl besked om att man inte var överriggad i alla fall:blush: Men nu är man trött och skall nog slappa resten av dagen..
Men skönt att äntligen har kommit igång igen
Welcome back Knatte, hoppas att vi snart kan segla tillsammans på ett blåsigt västkusten!
-
fredrik.ygge wrote:Boman wrote:getwet wrote:Nähä grabbar, jag kanske inte var så allvarlig……..
Ironi och skämt hör inte hemma här på speedkonffen Getwet
Håller med Boman om att ironi och skämt är svårt i skrift. Det kan ha varit så att fler av oss skämtade när vi gnabbade om din förkärlek till RS6. För att exemplifiera svårigheten ytterligare får jag skriva vad jag först tänkte svara:
”Jag ber om ursäkt om det förefallit som jag tagit dig på något som helst allvar.”
Denna skulle kunna läsas som det avsedda skämtet, men också som en rätt grov förolämpning. Något som man typiskt säger när man sitter och snackar, men som kan bli helt fel i skrift. Att krydda med massa smileys och liknande minskar ju risken för missförstånd, men att läsa skämt med smileys tycker jag påminner lite om att höra en person berätta en vits samtidigt som han gapskrattar åt den själv. Det tar liksom udden av det roliga.
Skämtar du nu eller? (sätter inte in någon smiley eller någon annan gubbe här, det kan lätt missförstås)
-
Pederboy wrote:Info om Garda sjön.
Blir en vända förbi Garda sjön nästa vecka.
Vilka spots är det som gäller?
Västra eller Östra sidan?
Bra hur ställen?
Vilka segelstorlekar gäller i Juli?
Tänkte ev. ta med mig lite segel.Enligt Meteo så är det 24dagar av 31 med >= 4 Beaufort
/Peder
Västra eller Östra? Spelar ingen roll vindmässigt men kvällssolen finns på östra.
Malcesine på morgonen, tidigt som attan. Torbole på efm vid centret.Segelstorlek i Juli….? Ta allt du har för förhållandena kan variera markant. Sommaren är osäker på Garda, men det kan bli kallras från bergen som skjuter på ordentligt, typ efter ett kraftigt regn. Termiken börjar dock att ge sig så här års.
-
Det där var riktigt kul att se, oerhört förvånad om det går att sälja sånt överhuvudtaget, iaf för den prislappen som säljarna begär. Semisinker tex, 3000kr. Den ska inte hamna någon annanstans än i sopkomprimatorn tillsammans med riggen och, visst var det en staketfena…….?
Nää, uppriktigt sagt hoppas jag att INGEN köper skräpet, dojorna må vara hänt.