Forumsvar skapade

Sida 122 av 251
  • getwet

getwet

Medlem
    26 juni, 2006 vid 15:20 som svar på: GWC Westcoast speed open TT alt Björlanda

Egentligen ska jag inte alls lägga mig i här……men jag har så djävla svårt att inte göra det. Ygge skrev att det är bra om man kan få även de ickeduktigaste att vara med på en tävling. En tanke slog mig bara, rätta mig om jag har fel…Desto tuffare vatten, desto svårare för den icke skitduktiga. TT som är bland det bästa vi har är så lättåkt så morsan min skulle kunna få fart där! Några rader och funderingar bara från Sveriges framsida där solen går upp.

• getwet

getwet

Medlem
    26 juni, 2006 vid 14:54 som svar på: Etanol?
    Svenne wrote:
    Stickan wrote:
    Om man tillexempel vill köra på olika blandningar är det bara att ladda ner det lämpligaste för stunden! Dock krävs en dator att uppdatera från.

…eller en flexfuel-sensor… 😉

Coolt att det är fler som känner till MS!

jag trodde det var en sjukdom…..:confused2:

• getwet

getwet

Medlem
    26 juni, 2006 vid 14:47 som svar på: NU hände det grejor!
    Vindu wrote:
    Calle_B wrote:
    Hehehe! Men på NO då? Jag kommer trakasera din nu mera norrbottniska påbrå så fort jag får tillfälle.

Har några svala bilder från Ekeviken på rak väst som jag kan maila över. Tillsvidare: en bild från SkalaSand i uppror, bild två från fyren. Stort.
    (jag mkt förskyld o med respekt för de strömmar som bildas där..)

Akta dig för myggen.

Hej

Skala är en favorit. Problemet är att det bara funkar riktigt bra mellan 200-230 grader, tillräckligt för att vinden skall bita vid land, utan att bli för mycket onshore. Har i och för sig inte kört när det ligger på ostliga riktningar. Däremot strömmarna, hur mycket myt och hur mycket sanning ? Säg att jag seglat åtta – tio gånger där på dessa grader och det har varit rejält stort många av gångerna. Men har inte märkt något särskilt.

Har du, har någon annan ?

Uff

Jag brukar inte märka så mycket överhuvudtaget, och inget alls på Skala…..

• getwet

getwet

Medlem
    25 juni, 2006 vid 19:17 som svar på: Äntligen

Koa…saknade dig på Fituna idag. Sol och Fitunapasad!

• getwet

getwet

Medlem
    23 juni, 2006 vid 07:49 som svar på: Äntligen
    faster wrote:
    Kan också vara din rigg. Kanske har du riggat som en kärring! För lite nedhal resulterar i spinn out………………. GLAD MIDSOMMAR

Vilken nyhet, hade jag INGEN aning om:grin:
    Den andra personen som körde använde sin egen rigg, och min var fan inte felriggad…

Tycker du är en kärring som behöver nedhalsvev……:wink:

Go midsommar påre själv Gobit!

• getwet

getwet

Medlem
    23 juni, 2006 vid 02:54 som svar på: Etanol?

Berätta gärna mer om MS, för det är väl inte en MSD box du talar om?

• getwet

getwet

Medlem
    23 juni, 2006 vid 02:47 som svar på: Etanol?
    JAT wrote:
    getwet wrote:
    JAT wrote:
    Ola H. wrote:
    Jag hade i princip bestämt mig för att byta min fina inrädda bensinare mot en diesel eftersom jag kör 4-5000 mil per år. Kombinationen av höjda dieselpriser, utlovade skattehöjningar för lastbilsregestrering har dock fått mig att fundera.

Kanske är en bensinare på etanol grejen. EN hyfsad konvertering verkar kunna landa under tusenlappen och sedan får man ca 30% högre förbrukning men avsevärt lägre bränslekostnad vilket skulle spara många spänn per mil.

Någon som har koll på etanolprylen?

Hej
    En ombyggd bensinare till en etanol får kortare livslängd. Etanolen sliter mer på packningar. Kolla med biltillverkarna, de drar in alla sina garantier på ombyggda bensinare.
    Tex, E85 bilar har helt andra packningar än bensinbilar.
    //J

Fråga, hur många packningar finns det i ett bränsleledningssystem?

Bensin är aggresivarefr än Etanol, häll upp bensin i en plastmugg…….prova sedan med etanol.
    Packningar och slangar i ett bränsleledningssystem måste vara godkända enligt någon norm. Materialet klarar etanol bättre än bensin….
    Det som folk TROR är upplösta packningar eller dyl är egentligen avlagringar i bensintanken pga dålig bensinkvalite. Den har lösts upp av etanolen (alkoholen) och kan orska driftstörningar.

Nu var det ju inte packningar i bränsleledningssystemet, utan i förbränningsrum.
    Lite info:
    http://www.miljofordon.se/latta/index.asp?sTemplate=main.asp&iMenuID=535&iParentMenuID=407

http://www.roadster.se/etanol.html

Summa:
    Etanol har högre oktantal än vanlig bensin (E85 ca 104 oktan) och det innebär att tändningen kan höjas utan att spikningsrisken ökar. Framförallt äldre motorer där tändläget är begränsat av knackning, otillräcklig kylning (gäller speciellt äldre turbomotorer) eller dåliga gasväxlingssystem (stora cylindrar och tvåventilsteknik) brukar vinna på kombinationen etanolinblandning och höjt tändläge. Höjt tändläge ger mer verkningsgrad och det kan ändras i motorns styrprogram.

Eftersom etanol har ett lägre ångtryck än bensin finns en ökad risk för att bränsletanken exploderar. Detta eftersom bensinångorna hindrar luft från att komma ned i tanken och bilda en explosiv bränsle-luft-blandning, vilket inte sker i lika stor utsträckning med etanol. Därför finns det teorier om att en tank fylld med E85 lättare skulle antändas av gnistor från statisk elektricitet, vilket inte sker med bensin över temperaturen -9 grader.

Om man konverterar med hjälp av en tryckregulator måste man tillse att tex. bränslepump har tillräcklig kapacitet.

På långkörda bilar kan man behöva byta bränslefilter efter ett par tankar på E85 eftersom etanolen löser upp gamla avlagrade hartser från bensinen och dessa kan sätta igen filtret.

Etanol har sämre kallstartsegenskaper, men detta kan kompenseras till exempel med hjälp av motorvärmare.

jag är nog inte riktigt med nu, var finns det packningar i ett förbränningsrum? Topplockspackningen möjligtvis, men det klarar av alkohol utan problem….den är inte tillverkad i kork liksom.

• getwet

getwet

Medlem
    23 juni, 2006 vid 02:15 som svar på: Äntligen
    Jester wrote:
    Gött!!

Jag tror inte att du har fenproblem, utan kör lite för mycket som du gjorde med RTXen? Lite mindre kraft på bakfoten så tror jag spin-outerna försvinner. Brädan har ju helt annan ”downforce” som gör att den lägger sig plant på vattnet.

Satsar på att göra comeback i morgon förmiddag. Kroppen har varit rejält justerad sen min lilla krasch i Lomma. Gör fortfarande ont i vissa lägen, men det som inte dödar…

Fenproblem har jag också uteslutit.
    En person till som provade brädan och upplevde samma sak…..när jag nu summerat och kollat i filen så ser jag att på halvvinden är inte farten mer än 23-27 knop, vilket naturligtvis är på tok för lite för att vara fullt ställ. Minns också att jag ibland överskotade pga lågt tryck. Jag tror fortfarande att det var för lite mos i grejerna…..Men jag behöver nog justera in min egen segling en del också, har åkt på RTX:n nu i fyra säsonger vilket sätter sina spår.

Tokigt nog testade jag aldrig med 7.2:an, ångrar det nu. Glad midsommar på er förresten!

• getwet

getwet

Medlem
    23 juni, 2006 vid 02:06 som svar på: Äntligen
    The_Novice wrote:
    Vad körde du för fena till 6.7:an? Har svårt att tänka mig att farter på över 30 knop inte skulle räcka för att få igång fenan? Det är inte så att du körde med för stor fena?
    Hade själv det problemet idag med 30 cm fena och 5.6 segel, trodde först att det var pga sjögräs och det var det nog bitvis men tyckte även att det hjälpte med lite mindre fena. För stor fena kan göra att brädan lyfts för mycket och man får ned luft till fenan som då tappar greppet…

Original 34, AB+32, en gammal Mistral SLE 32 som faktiskt släppte minst.

• getwet

getwet

Medlem
    22 juni, 2006 vid 16:53 som svar på: fituna lördag?
    Svenne wrote:
    peppem wrote:
    Låter inte så dumt såg att det började dra rätt bra i träden här inne i stan, men vågade inte chansa när det var 5m/s på landsort!

vad har hänt med surfnet????? använder ingen det?

Ganska ny som stockholmssurfar och märkt att det ingår ganska många bomkörningar om man ska surf här i stan. Surfnet skulle väl kunna minska dessa…eller finns det andra sätt att få mer korrekta observationer (tänker framför allt på fituna och torö)?

/peppe

Surfnet funkar skitbra, men stockholmare är för lata för att använda det.

Latast är väl den som sitter hemma och väntar på SMS. 😉

• getwet

getwet

Medlem
    22 juni, 2006 vid 16:28 som svar på: Surf Fituna el Torö idag?

Fituna sköt på bra idag, hur var Torö?

• getwet

getwet

Medlem
    22 juni, 2006 vid 06:56 som svar på: Surf Fituna el Torö idag?
    Goose wrote:
    Tror någon på detta denna gång?

Jag är på G till Fituna……..

• getwet

getwet

Medlem
    22 juni, 2006 vid 05:02 som svar på: gillar någon hyper sonic..
    Mattias112 wrote:
    Ni som har problem med att hypern suger i vattnet eller bara tycker att den inte går fort behöver nog trimma in sig… Jag hade samma problem först men efter att ha satt på mindre fena (32) och dragit bak mastfoten nästan allra längst bak så blev det en helt ny bräda! Så trimma på ! Väldigt viktigt att rigga seglet rätt och att bommen är i rätt höjd. Det är samma som på alla brädor för att gå fort med andra ord.
    /Matt

Jag tror inte att någon direkt förnekar att HS är snabb, men det beror på vad man jämför med. Om man plockar fram en Falcon 80-91, F2 SX small eller likvärdigt material så ter sig en HS helt plötsligt ganska långsam.
    Jämförelsevis med annat material så går det nog ganska fort ändå.

• getwet

getwet

Medlem
    22 juni, 2006 vid 03:54 som svar på: Vanliga Båtvädret nere?
    Jakob_S wrote:
    http://weather.icm.edu.pl/index2eng.php?ver=

lösningen på alla problem..

Jag använder mig också mycket av ICM, världsklass! Slår ut allt annat så det brakar om det.

• getwet

getwet

Medlem
    21 juni, 2006 vid 15:25 som svar på: GETWET vanen kommer inte till HP

Och nu ligger 330hk och ett djävulskt vrid på plats, snart dags att dra igång den. Ska bara nolla motorn och i med fördelaren, och lite till. (mycket och där)

Sida 122 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA