Forumsvar skapade

Sida 123 av 251
  • getwet

getwet

Medlem
    21 juni, 2006 vid 15:17 som svar på: Biltemas takfläkt höll bara 1 år!
    Mag wrote:
    Jag måste dementera mitt uttalande om Biltema. För hur det är så har fläkten dragit igång igen nu när solen skiner. Vi slapp stekas på Öland mao i helgen som gick. Hoppas nu bara den håller över sommaren, annars låter taklucka som en bra variant även om jag inte vill lägga mer pengar på bussen denna säsongen efter kamremsbyte och service.

/Magnus

Istället för kamremsbyte skulle du stoppat i den här istället……200hk och ett duktigt vrid! Den har liksom blivit över nu…:wink:

• getwet

getwet

Medlem
    21 juni, 2006 vid 15:12 som svar på: Biltemas takfläkt höll bara 1 år!

Och min Biltema fläkt har suttit på släptaket i tre år nu, ute året runt och den snurrade i morse iaf.

• getwet

getwet

Medlem
    21 juni, 2006 vid 14:20 som svar på: Nu är

Dran i gruset……10-14 hos er på midsommar! 7-11 hemma hos mig…

• getwet

getwet

Medlem
    20 juni, 2006 vid 19:21 som svar på: Fituna idag tisdag?
    Musmagneten wrote:
    kan inte nån skicka en rapport från Björkvik/Fituna pronto…

Jag fick inte uppleva det själv idag, (var där men för sent….)men det har seglats på Fituna under dagen. Vinden dog vid 14.00 tiden i samband med
    fronten som även gav regn.
    Hemmavid märkte jag att det senare drog på igen, men om det blev segling eller ej senare på efm vet jag inte.

• getwet

getwet

Medlem
    20 juni, 2006 vid 06:38 som svar på: fituna lördag?
    Svenne wrote:
    feg wrote:
    Stockholm, bomkörningar, rapporteringar… … … Det kan bli lite klurigt det där.
    Låt säga att någon dragit ett sms och klargjort att det inte blev nåt i fituna på söndagen. Sen får nån stackare, som stannade hemma i sista stund pga sms:et, reda på att det var bra 6.3 segling (gissar att 5.9 funka pga tryck i 7.1) och blir lite snopen och ledsen.

Surfnet i all ära men när det gäller stockholm har många långt att åka så att sitta och vänta på sms när det är brisprognoser och sen åka ut kan nog leda till en herras massa missat surf.

Brorsan och jag chansade i helgen och fick ”lite så där” segling. Jag körde båda dagarna med 9.5 och fet F-Type 138 samt under söndagen funkade faktiskt freestylegrejerna bra. Hade vi stannat hemma och väntat på sms för att sedan åka hade det nog inte blivit nåt.

/feg

Ja, och där missförstods visst konceptet helt.
    Tanken är inte att folk sak sitta hemma och glo och vänta på att alla andra ska göra jobbet, utan att den som kommer fram först faktiskt kan hinta de andra som är på gång ut!
    Får jag ett sms som säger att X är kass när jag packar bilen slipper jag bommen, men om jag däremot sitter på jobbet och får ett mess om att det är fetepung så kan du ge dig på att jag flexar ut på sekunden.

Men feg har en poäng där, och jag tror inte att han missförstått surfnet.
    När det gäller bris finns det bara ett sätt, vänta och vänta……att packa grejerna i stan för att ta sig ut till surfet när det kommer ett mess så har man troligen missat det bästa. För vem….inte jag iaf, vill messa in en medioker vind med knapp planing med texten ”kanske blir segling”. Blir det bättre eller sämre..? Med brisen vet man aldrig, den kan komma, och vara över lika snabbt. Synd att då lura ut folk, ta ledigt osv för att väl komma till stranden och höra: Det var kanon för en halvtimme sedan…….
    Lågtrycksvindar är en helt annan sak, den tenderar att stanna mer än 1-2 timmar…..Men har man inte koll på lågtrycksvindar så letar man info på fel ställen. Så därför använder inte jag mig av surfnet, har mina egna infokällor som är tillgängliga för alla samt att man får räkna med en hel del bomkörningar. Har man koll på vädret, ser tendenserna, så kan man nästan ”lukta” till sig vind.
    En sak till med surfnet är att vinduppgifterna kan skilja sig radikalt, ”kör 6.5” kan betyda vad som helst ibland……..för mig kanske 9.0…..Om jag skriver 8.4så betyder det kanske 5.7 för en del osv.
    Men som sagt var, lågtrycksvindar är annorlunda, men när dom trycker på räcker det med att titta ut genom fönstret.

Och egentligen vad spelar en o annan bomkörning för roll egentligen, man har fått en stund på stranden tillsammans med feg o fjant och alla andra trevliga surfare:smile:

• getwet

getwet

Medlem
    19 juni, 2006 vid 18:40 som svar på: Hjälp med seglet??

Glöm inte att ta bort plasten från bomgummit……blir halt annars:wink: 😉

Ta en lov till grabbarna i Linsurf så hjälper dom dig garanterat, precis som Svennis skriver så underlättar det massor. Då får du även tips på allt annat också.

• getwet

getwet

Medlem
    19 juni, 2006 vid 05:31 som svar på: Lite bilder och annat från Fiskebäck, 3/6
    fredrik.ygge wrote:
    dr Masse wrote:
    Det är ju inte alls säker att du skulle varit snabbare med 28 fena. Genom att generera mindre lyft skulle mer av brädan ligga i vattnet

Jester wrote:
    Du har rätt doktorn. Tror inte heller att jag gått snabbare med mindre fena.

Kan ni utveckla det?

Mina begränsade erfarenheter med olika fenor är mindre fena ger livligare / roligare bräda och (mycket) mer fart. Tag så liten som möjligt tills det blir problem med planing, spin-out och / eller höjdtagning.

Tittar man på top-noteringarna på gps speed forum så har många extremt små fenor, ner till kanske 22 cm. Kollade också i Startboard forum och såg att Roger van Tongeren kört över 35 knop med en Hypersonic (den du Hankloose :wink:) med 26 cm fena och ett RS4 6.2 (tror jag det var). Det stod där att man kan ha så liten fena på den bärdan då de djupa dubbelkonkaverna hjälper till med sidostabilitet / höjdtagning.

Hur kommer ”lyftet” in? Vad är det rent fysikaliskt och hur känner man om man har brist på ”lyft”?

Fenan är A och O i speed/åka fort. En större fena kan generera högre fart om lyftet blir det rätta, då kan också stansen på seglaren bli korrekt, då kommer farten. Det är alltså hela tiden ett extremt samspel mellan HELA utrustningen samt riggning och seglare.
    De små fenorna du ser noteringar om på GPS speedsurfing kommer vi troligen aldrig att få se här på svenskt vatten, såvida det inte dyker upp ett super duper plattvattenställe hux flux. Det är enbart på extremvatten som dom riktigt höga farterna kommer (40+) och desto fortare det går desto mindre fena kan du använda eftersom den lyfter mer och mer med högre farter. Desto snabbare ju mindre fena, desto mindre fena ju snabbare……Men lyftet måste finnas där, annars ”ingentingen” som Faster säger:wink:

• getwet

getwet

Medlem
    18 juni, 2006 vid 16:19 som svar på: fituna lördag?

Tänk att det blev vind idag igen….på Fituna.

• getwet

getwet

Medlem
    18 juni, 2006 vid 08:33 som svar på: fituna lördag?
    dr Masse wrote:
    Blev det någe bris igår (lördag)? Funderar på en tur idag.

Tänk för att det blev det Doktorn, och vi saknade din ljuva uppsyn på stranden. Men vi kanske får en ny chans idag……på väg alldeles straxt.

• getwet

getwet

Medlem
    17 juni, 2006 vid 09:14 som svar på: fituna lördag?
    Bopung wrote:
    det är inte lätt att veta. Förra helgen blev ju en riktig bomrysare. Vill man offra en dag till är ju frågan. Svårläst prognos kan man säga…

Gårdagen på Fituna var iaf strålande, gobris och sol.

• getwet

getwet

Medlem
    15 juni, 2006 vid 17:06 som svar på: Etanol?
    grozzny wrote:
    Japp, det låter rimligt.

Appropå att biltillverkarna avråder från etanol så finns det flera som skriver att deras bilar klarar 0% etanol, skumt att de får användas i Sverige som har 5% etanol i vanlig 95… Så deras rekomendationer får man nog ta med en nypa salt.. Snart blir det väl (förhoppningsvis) 10% etanol i BF 95an..

Visst är det konstigt:confused2: Plus att många häller Ksprit i tanken på vintern…..

• getwet

getwet

Medlem
    14 juni, 2006 vid 13:53 som svar på: Etanol?
    JAT wrote:
    Ola H. wrote:
    Jag hade i princip bestämt mig för att byta min fina inrädda bensinare mot en diesel eftersom jag kör 4-5000 mil per år. Kombinationen av höjda dieselpriser, utlovade skattehöjningar för lastbilsregestrering har dock fått mig att fundera.

Kanske är en bensinare på etanol grejen. EN hyfsad konvertering verkar kunna landa under tusenlappen och sedan får man ca 30% högre förbrukning men avsevärt lägre bränslekostnad vilket skulle spara många spänn per mil.

Någon som har koll på etanolprylen?

Hej
    En ombyggd bensinare till en etanol får kortare livslängd. Etanolen sliter mer på packningar. Kolla med biltillverkarna, de drar in alla sina garantier på ombyggda bensinare.
    Tex, E85 bilar har helt andra packningar än bensinbilar.
    //J

Fråga, hur många packningar finns det i ett bränsleledningssystem?

Bensin är aggresivarefr än Etanol, häll upp bensin i en plastmugg…….prova sedan med etanol.
    Packningar och slangar i ett bränsleledningssystem måste vara godkända enligt någon norm. Materialet klarar etanol bättre än bensin….
    Det som folk TROR är upplösta packningar eller dyl är egentligen avlagringar i bensintanken pga dålig bensinkvalite. Den har lösts upp av etanolen (alkoholen) och kan orska driftstörningar.

• getwet

getwet

Medlem
    11 juni, 2006 vid 19:50 som svar på: Fituna imorgon?

Tisdag pekar på mer grundvind……och varmt. Högtrycket som varit för massivt la nog locket på idag för bris, men den börjar försvagas en aning, vi får hoppas.

• getwet

getwet

Medlem
    9 juni, 2006 vid 20:06 som svar på: F2 Speed Challenge Askim

Jag med…….

• getwet

getwet

Medlem
    9 juni, 2006 vid 10:33 som svar på: F2 Speed Challenge Askim
    SWE 496 wrote:
    Nån vind på G i Fituna Micke?

Inte idag, just nu ser söndagen mest lovande ut. Jag drar till Askim nu på efm så ni får klara er själva på Fituna…..

Sida 123 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA