getwet
Forumsvar skapade
-
faster wrote:Det är precis det vi GPS nördar tidigare påpekat att det går precis lika bra att stanna till vid en funktionär i båt och visa upp max display efter strippen för att få ett direkt resultat. Funktionären i sin tur meddelar direkt via kommunikationssystem till sekreteriatet den aktuella farten för seglaren, speakern i sin tur förmedlar…..
Hur trovärdigt är det? GPS är ju ej tvättad vid uppvisande av display. Det går hitta många olika infallsvinklingar på detta. Hur det än blir så är det alltid någon som gnäller. Vi får vänta tills årets slut och se vem som var snabbast.
Jag säger som Ingemar Stenmark sa. DET ÄR BARE Å ÅK.
F***ing Fast
Haru fått hjärnsläpp Faster….när blev det en spik för dig eller någon annan på max speed i display senast. Precis som Jester påpekar så har varken jag, eller mig veterligen ingen annan heller fått det. Max display ligger oftast väldigt nära 2 sec.
Men vi förstår….du är ju köpt numera….:wink: -
Judo Freddan och jag har resonerat lite angående Vättern. Högintressant är norra Visingsö som det också finns ett tips om på J-F:s eminenta hemsida.
Det där ser också mycket intressant ut, någon som vet om det är helt avspärrat för en civilist? -
Jester wrote:Var bara en vanlig förkylning, men skiten vill inte släppa mina öron… Mao så suger balansen, vilket kan vara bra att ha om man skall ut på vattnet..
Visst har jag källar-förråd här med, men inbrott varannan vecka, och en massa dörrar och knepiga hörn…
Fågelinfluensan sätter sina spår på balansen…..Rannsaka dig själv nu och backa bandspelaren, har jag haft någon liten kyckling hemma, eller kanske rentav en skata…..?
-
Markforce f.d. Markram wrote:Alla CRED´s till de som amordnar detta event!!!!!!!!
Det kanske behövs ett mera ”begripligt” mätformat, som även
de som gps-vägrar begriper eller kan delta i.
Ur sponsor-hänseende är också det direkta resultatet ovärderligt.
-Vem fan skulle glo på störtlopp eller slalom om det tog en timme
innan man fick reda på vem som van och fick avläsa en massa
grafer med snitthastigheter vid olika partier?GPSén har öppnat en ny värld, men jag tror stenhårt på direkta
resultat, särskilt om de kan förmedlas på en stor siffertavla
eller via speaker.Tummen upp!
För en gång skull så vill jag åka dit i lasersiktet för fortåkning….Det är precis det vi GPS nördar tidigare påpekat att det går precis lika bra att stanna till vid en funktionär i båt och visa upp max display efter strippen för att få ett direkt resultat. Funktionären i sin tur meddelar direkt via kommunikationssystem till sekreteriatet den aktuella farten för seglaren, speakern i sin tur förmedlar…..På så sätt kan många med mycket små mellanrum segla i strippen samtidigt och få på så sätt betydligt fler runs samt att resultaten håller en mycket hög trovärdighet.( Alternativet är som en del andra påpekat att köra bägge systemen parallelt vilket jag personligen kan köpa.)
Publiken får omedelbart (en viss fördröjning dock)resultat, och seglarna får segla med mer resultat angivna samt på mer lika villkor. Jag kan inte se var problemet ligger i det…….
Från början har det aldrig varit tal om något annat än att dessa tävlingar skulle köras med GPS. Arrangören har tom frågat vissa GPS personer om teknisk support/hjälp vid tävlingstillfällena. Att sedan göra helt om och ändra mätmetoden till laser ter sig märkligt för de flesta av oss som är aktiva.Jag kan också se ett antal problem för de tävlande hur det hela ska gå till. Därför vore det kanske bra om arrangören själv här i forumet beskrev hur det hela är tänkt.
Hur många kan köra i strippen samtidigt? De som står på tur ska dom ligga ute och trampa vatten eller kliva i land på öarna? Kanske det kommer att finnas en båt därute som man kan ”ankra” fast i, eller? Hur lång kommer strippen att bli? Hur många mätningar gör man på en strip? Ett snitt på dessa eller max fart?
Varför ställer jag då dessa frågor, finns naturligtvis massor av fler. Anledningen är att när man tidigare mätt med laser så är det i princip nästan alltid med segling längs med strand, inte utifrån havet och in. Seglar man längs med stranden så kliver man i när det är dags………kliver av och går upp när det är klart….
Mycket av dessa problem existerar inte med en GPS eftersom du kan segla utan uppehåll eller väntan. Det kan vara 3-4 stycken samtidigt inne i strippen……hur ballt kommer inte det att vara och publikvänligt.Nu verkar det som det egentliga problemet INTE är att välja laser eller GPS, det största bekymret verkar vara att man inte vill införskaffa GPSer helt enkelt. Material brist alltså.
Men här är ett förslag till arrangören för att lösa det problemet. En Geko kostar ca 1200kr. Låt oss säga att man köper in 10 stycken till företaget, räkna med en rabatt, kanske en tusing styck istället. Efter 4 tävlingar i Sverige kan dessa säljas som beggade för 500-600kr i egen butik……(nu pratar jag bruttopriser) En väldigt liten kostnad för den största cupen detta år i Sverige…..Naturligtvis är det arrangören som bestämmer, och nu har man valt i efterskott att ändra till laser istället för GPS. Vi samtliga aktiva accepterar det och kommer att köra mot lasern, men med viss fövåning och kanske en smula missnöje.
-
surferic wrote:Hörde från Maui att det senaste budet är vit med flames.
Vit var det ja……Doktorn och jag ska nog höras av för ett möte med färgburkar….
-
Härligt Surfan, tuffar nog över snart till TT för lite gemensam speed.
Befinner mig just nu på HP med näst intill stiltje…..Hoppas på lite bris under dagen. -
Svenne wrote:Vad är några surftomtar med bärbara leksaker för dryga tusenlappen, när EN båtköpare spenderar 50-100 000 i ett svep?..
Kom igen nu gossar, är det så svårt att acceptera att arrangören har valt att gå en väg? Övertyga de till nästa gång hur bra GPS är, var glada att det är nån som orkar arra grejer istället. 🙂
Vi allihop som är aktiva på GPS speedsurfing accepterar arrangörens val och är mycket tacksamma att det arrangeras en cup, vi försöker bara lite försynt påpeka att det finns betydligt bättre alternativ till mätningar, obs, från vår synvinkel sett. Eftersom vi kört med GPS speedsurfing en säsong nu plus kollegors mångåriga erfarenhet från Holland så vet vi att det är ett mycket bra och säkert system. Det finns ännu bättre iofs, videofilmning som tyvärr är en ekonomisk omöjlighet för oss. Samt praktiskt hopplöst…..
Om du också skulle vara aktiv hade du förmodligen haft exakt samma åsikt. -
janne wrote:mmmmm, härligt att se getwet..
RAW POWER;)
Väntar på att hitta min ögonsten..
Hoppas du har monterat till Kristiflygare, måste bara få kolla in den då;)ha det super//
Jag räknar med att det ska bli klart, och om ingenting krånglar (håll tummarna) så kommer den till Öland. Just nu är hela fronten borta och nästa steg är att lyfta ut gamla trötta snurran. Lite nya prylar ska beställas såsom fördelare, kylare och lite annat småfnul. Hoppas att den sitter i om ca 2 veckor för att sedan testas av och kolla att allt lirar som det ska. Vet att det brukar bli lite bekymmer vid sådana här arbeten nämligen, brukar inte vara 100 på första försöket. Men spännande är det……
-
En av mina svaga sidor här i livet, förutom att snurra segel är el……både svag och stark. Får hybris bara jag ser en kabel så insprut får nog mogna ett tag. Kanske högskolan har någon kurs:wink: Jag ska ändå anmäla mig snart till högskolan, då kanske man skulle ta en 20 poängare i ellära……passa på liksom för att få ett insprut!
-
Surferboy wrote:getwet wrote:Nä….märker att okunskapen om vad vi håller på med är stor. Oftast seglar man full fart i kanske 5-6 vändor för att sedan justera rigg, byta fena, vila, osv osv. En speedtävling handlar inte om att ligga och bränna timme in och timme ut långt ut till havs.
Hmmm… talar du inte emot dig själv här…
En repa i taget som vi planerar är inte samma sak som att ligga och bränna timme in och timme ut. Sedan får man gärna ligga och trimma emellan.Idén är inte min utan kommer från F2’s tidigare tävlingar där de testat både och. Lasern rekommenderas av F2 just för publikens skull.
Du förstod nog inte vad jag menade, kanske oklar i min iver. Berättar senare efter ett par äggtoddy.
Gör som ni beslutat, Jester och jag försökte bara påpeka att det finns både modernare och bättre grejer förutom laser, som för övrigt kostade mig 1200kr idag på E22. :mad2:
-
TB surf o jag pratades vid, varför inte köra så här.
Två gubbs i en båt. De tävlande kommer till båten med jämna mellanrum och visar max speed i display. Kommunikation till sekreteriatet via walkie talkie.
Eller att de tävlande åker en ”strip”, passerar båten och visar display. Efter ett visst klockslag kommer de korrekta resultaten via GPSAR.
Publiken har fått sitt och de tävlande får köra på ett rättvist och korrekt sätt med minsta möjliga felmarginal. -
Trimchipet jag skrev om är inte till min egen buss, det var mer en rekommendation till de som har nyare modeller.
Varför har jag då inte insprutning i min egen???? Det undrar jag också ibland, men det finns faktiskt förklaringar.
Bilen är så pass gammal så på den tiden fanns det inte insprut på standard bilar. Min är med andra ord en förgasar bil från början, och att sedan bygga om den till insprut blev lite för stor operation enligt mig.
Ytterligare en orsak är min bakaxelutv. som knappast är en bränslebesparare, det har dock kommit nu de senare åren nya fabrikat på utväxling med lite roligare grejer, kikar på det. Min automat är enbart treväxlad……Så slutkontentan av det hela blir detta. Ska jag montera in insprut och få ned bränsleförbrukningen bör jag även fortsätta med utväxling samt se till att det kommer i en 700låda för att utnyttja hela paketet. Då blev det stort helt plötsligt….men kanske någon dag sitter det där en TPI som jag suktar efter! Men det är inte bara att klistra dit den. -
Jester wrote:Förstår problematiken, men själva tävlingen blir då rena rama lotto-dragningen (iaf till viss grad). Den som har mest tur med en vindby precis vid mätstationen kommer vinna, tyvärr.
Men visst är det svårt att välja mellan en bra publiktävling och rättvisa resultat.
Svårt det här…
Själv bryr jag mig inte så mycket om själva tävlingsmomentet, utan mest att träffa en massa pryltokiga gubbar o tjejer och ha så kul som möjligt.
Jester…du och jag kan kasta tärning på stranden istället……
Jag köper då rakt inte Gustavs ide, men det är självklart att arrangören bestämmer hur tävlingen ska genomföras, inget snack om det.
Men man börjar undra om tävlingen är till för publiken eller för de tävlande…..? För de tävlande är lasern förkastlig jämfört med GPS.
Jag tror nog att det går att göra en schysst tävling med GPS även för publiken. För den som speedat mycket, då vet man att det inte är många runs man orkar med innan vilan kommer. Tror folk att man är ute på ett formularace i trekvart eller? Varför då inte kontinuerligt bara kika på max speed i display? Denna kan då preliminärt vara en angivelse hur tävlingen går.
Nä….märker att okunskapen om vad vi håller på med är stor. Oftast seglar man full fart i kanske 5-6 vändor för att sedan justera rigg, byta fena, vila, osv osv. En speedtävling handlar inte om att ligga och bränna timme in och timme ut långt ut till havs.
Varje gång man kommer upp med en bra fart så rapporterar man till tävlingsledningen i klubbhuset genom att visa displayen, ledningen noterar och speakern meddelar.
Låt oss säga att det blir ett 40 tal tävlande, som exempel, så kommer man troligen att ha personer på väg ut i vattnet och på väg upp på land kontinuerligt. Man kommer att få nya tider/farter presenterade med jämna mellanrum.
Jag tänker också på det som Jester påtalade, hur lottovinst liknande blir det inte. Hur lång tid tar det för kanske 30-40 seglare att köra igenom strippen…..hur mycket kommer vinden att diffa på under den tiden…Kul för han som fick åka först innan brisen, eller han som körde precis när det där elaka molnet passerade….
Men som jag tidigare påpekat så är det arrangören som bestämmer om det är en tävling för publiken eller dom tävlande. -
men wrote:Vilket skick är grusvägen i då, är det nån is där eller?
micke
Inga problem, lite ”lerigt” bara……
Passar på att påpeka en sak….eftersom jag själv är ryttare och har en del kontakter både på Kagghamra och Fituna säteri så får man ibland höra från ryttare i området att det går lite väl fort för vissa bilar som har surfprylar på taket……
Många tränar sina hästar runtomkring på skogsvägarna så var beredd på att det kan dyka upp en häst på vägen.
Så därför bör vi ta det lite lugnt på grusvägen och likaså när vi passerar Fituna gård.
Risken finns kanske att det dyker upp en bom någonstans om man anser att det inte är lämpligt att ha en massa trafik i skogen……… -
Du SKA skicka in filer, oavsett hastigheter. Det är det som är så bra med speedsurfing.com att man kan tävla mot sig själv och se hur man förbättras.
Kan meddela att de flesta som numera är reggade defintivt ökat sina farter med hjälp av siten, analysera, pröva och konstatera. Prova själv, du kommer bli överaskad hur fort man utvecklas med vettiga hjälpmedel.