getwet
Forumsvar skapade
-
Boman wrote:Mycket ska man va med om i den här sporten Efter att ha gjort ett kasfall i 31 knop (råkade tänka på lite annat än kontroll…:)) och brutit kolbomen på två ställen så var det dax att bli atackerad av en galen gädda!!
han/hon bet mig i skrevet först!! (inte genom våträkten som tur var) Högg förmodligen efter hängsele-kroken, sen var han på sidan av hängselen och åter kom efter att tag för att simma rakt in i mitt lår. äh fy fan va vidrigt jag stog bland massa vass på en dyig botten, kunde lika väl varit en krokodil, såg bara ryggen på den lilla fulingen, yyuummmi!Nä du Boman, vad fan gjorde du på Valborgsmässonatten egentligen. Helt klart är att du troligen luktade fisk mellan benen, sillburk eller något. Kan göra vilken gädda som helst sugen. 😉
-
Judo-Freddan wrote:getwet wrote:Calle_B wrote:Aaah, vänta, i när jag läste mitt egna inlägg kom jag faktist på att Getwet postade en jävla bild från Sudersand för nått år sen, där vågorna var STOOORA.
Så visst lär det hända att stället bjuder till, men idag var det trots ostlig 4.7:a inte mer än höft, om ens det. Film med fjantiga skutt kommer som sagt inom kort….Moj
Dagen D minns jag mycket väl och då var det NV ca 20-22ms……
NV?? På Sudersand? Måste varit Ekeviken va?!
Sorry Freddan……..:blush: Hjärnsläpp, bilderna jag bifogade en gång i tiden var från Ekeviken så jag förväxlade lite. Minns även att jag lagt in bilder från Skalasand, kanske dom som man syftar på. När det gäller Sudersand så har jag heller aldrig upplevt något stort där.
-
Calle_B wrote:Aaah, vänta, i när jag läste mitt egna inlägg kom jag faktist på att Getwet postade en jävla bild från Sudersand för nått år sen, där vågorna var STOOORA.
Så visst lär det hända att stället bjuder till, men idag var det trots ostlig 4.7:a inte mer än höft, om ens det. Film med fjantiga skutt kommer som sagt inom kort….Moj
Dagen D minns jag mycket väl och då var det NV ca 20-22ms……Jag och Vind har seglate några ggr på Ekeviken i det största jag sett i Östersjön, så visst kan Ajkesvik leverera.
Kommer man ut en bit så blir det mycket stort, man måste leta upp var vågorna finns (de bästa finns inte inne vid stranden) oftast en bit ut, antagligen beroende på bottenstrukturen.
Vind och jag har haft magiska dagar helt ensamma på vattnet med riktigt stort en bit ut. -
MacTS wrote:Hej
Hoppas det kommer några fler till viken imorgon. sydost 9-13 i prognos. Kan bli skoj!
Gasa nurå så skickar jag tröjan sen!
-
Jester wrote:Verkar som om dom hade lite vind i Holland igår iaf.
Den bästa holländaren toppade lite drygt 35 knop, dessvärre verkar det inte ha gått så bra för våran RTK:
I think Tom (Blomqvist) has eaten his hat. Shortly before the wind picked up, he stepped on something in the water. The pain in his ankle hold him from a session. Next september at the ESM more luck guys!!
Snacka om otur!!!
Japp, skadad fot, hoppas det inte är så allvarligt. Pugge tror jag satte p-bästa och faster gjorde straxt över 33 på max2sec.
-
Det ska till betydligt mer än bara några ventiler för att få den husbilsreggad. Som Svenne redan påpekat blir skatten densamma. Kanske ytterligare någon krona eftersom totalvikten ökar med inredningen.
Fördelen med att regga om är försäkringen, om man kör på helförsäkring vill säga. Ytterligare fördelar är att man slipper bära ut allting inför varje besiktning. Många tycks tro att det bara är att stoppa in en säng och sedan besiktiga men så är det absolut inte.
Har man för avsikt att ha en buss med bostadsinredning så är det lika bra att regga om, inte bara för försäkringens skull, även för säkerheten. Det finns anledningar till kraven från Sbp.
Om man vill regga om enbart för att komma billigare undan med en oseriös/ inredning typ madrass/tältsäng kan man glömma projektet omedelbart, det kommer aldrig att gå. -
Fy fan boys, kom ned till oss istället och kör helt isfritt. Skälåker misstänks kunna bli riktigt bra på söndag.
-
SWE223 wrote:Hej !
En viktig parameter som man inte får glöma och som är mycket viktig för att nå dom riktigt höga farterna. RÄTT TRIM! på dom prylar man kör på. Mastfoten felplacerad, bommen för högt alt för lågt,hängseletamparna fel osv osv. Allt påverkar, har du fel trim på dina prylar så spelar det ingen roll om du kör på RS6 och F2 missil. Du kommer endå inte att nå några bra topphastigheter.
Hittar du rätt trim på prylarna så kommer farten så småningom om du har rätt förhållanden dvs.
Har man GPS har man ju perfekt chans att testa olika trim och se vad det gör för max farten. Kör ett par repor med ett trim, åk in, nollställ gps:en ändra lite på trimet och sen testa igen osv. Tillslut hittar man rätt.
//NicklasSå sant så, om man har en aning om varför det tex inte släpper ordentligt så har man kommit väldigt långt tycker jag. Kanske fel fena, för lite i nedhal osv.
Precis som du skriver så är GPS:en ett oerhört bra mätvärde för när grejerna stämmer, har själv upplevt det antal ggr. Hur många ggr tror man inte att det går uta bara hel…. just bara för att det drar bra i riggen, egentligen var det för lite nedhal…..GPSen blir här ett oerhört bra ”facit” för vad som känns rätt men kan vara så fel.
Tror nog att de flesta av oss har fortfarande oerhört mycket att lära när det gäller trimmet. Jimmy, kan du lära mig? 🙂 -
Knatte wrote:filipl wrote:Hej,
Jag var ute med GPS för första gången förra sommaren och mätte upp
27,8 knop som maxfart.Jag seglade på relativt platt vatten i 10-12 m/s med min AHD Free Diamond 70,
ett Sailworks Retro 8.0 segel och en 44 cm Freeride-fena.Min fråga är: Hur fort tror ni att det skulle ha gått, om jag kört på riktiga speedprylar, tex ett riktigt Race-segel och en slalom eller speedbräda under i övrigt identiska förutsättningar, dvs samma vind, platt vatten och hyfsat duktig seglare?, alltså hur mycket fortare skulle det ha gått då?
Filip
Jag skall slänga in några tankar om detta 😀 Det är relativt lätt att komma upp i farter till 25-26 knop. Det är inte speciellt svårt. Nästa steg upp till 27-28 knop är möjligt med normala slalomprylar och utan större problem.
Svårigheterna börjar när du skall upp i 29-30 knop och däröver. Det är inte alls så lätt som Jester säger:
I dom förhållandena så kan man lätt köra 33-34 knop med rätt utrustning (du glömde den viktigast komponenten; fenan!).
Surfan körde ju Falcon 90 och en RS5 6.7 hela förra säsongen och låg alltid på farter över 32 knop oavsett vind (om det var tillräckligt med vind för att plana). Fen-storlek mellan 28 och 33 cm.
För att nå dessa farterna måste det var skapligt platt vatten och en relativt lång sträcka att köra på. Min toppfart hindras, av att jag inte har tillräckligt lång sträcka att släppa loss på innan landkontakt. :blush: Men jag skall utforksa andra platser i år och se vad som händer..
Så vad jag menar är, se det inte som självklart att du plockar 2-4 knop till, bara för att du har bättre prylar. Kolla på GPS.speedsurfing.com Det är inte så hemskt många svenskar som kör på/över 32-33 knop mm. Så så lätt är det inte …..För en medelmåttig seglare med medelmåttiga prylar och medelmåttigt vatten så är det ett helv….. och komma över 30 knop skulle jag vilja påstå.
Vi kan väl direkt iaf påpeka att vattnet är näst intill den viktigaste faktorn, hittar man riktigt bra vatten så blir livet betydligt enklare.
TT är antagligen Sveriges bästa vatten (än så länge) och därefter HP när man hittar in i en ränna.
Eftersom jag seglat på både HP och TT är det bara att konstatera följande:Nu i påskas piskade jag upp min Falcon 120 och 8.4 i 31.2 knop max 2sec på HP.
På Fituna min egen homespot är jag inte ens i närheten av dessa farter. Tror jag har max fart på samma kitt straxt under 29 på Fituna vatten.
På TT seglade jag i höstas 35knop med RTX och 7.2 utan problem……i ganska medioker vind ska tilläggas. På Fituna får man vara glad om det kommer en topp på 31-32 knop trots ett djävla tryck i riggen.Så min teori, inte alls underbyggd av några snygga undersökningar 🙂 är att vattnet spelar betydligt större roll än materialet.
Men om man har riktigt riktigt bra vatten att åka på och farterna är 32-33+, då kommer förmodligen materialet in som en viktig faktor samt seglarens erfarenhet och kunnighet.Antagligen är svaret på frågan hur mycket fortare det skulle gå med race och slalom prylar denna, inte speciellt mycket fortare. Om man däremot hittar riktigt plattvatten (när vi som vill åka fort (obs vill) menar plattvatten, då är det PLATT) så kommer skillnaden att bli betydligt större.
-
Calle wrote:Någon som var på Fituna idag (söndag)?
Borde ha blivit lite bris eller?
/ CalleTänk att han va det, och saknade dig. Troligen var det bris eftersom vinden avtog markant vi 17.00 tiden. Men fram till det så var det mysdrag i RS4 8.4 (motsvarar troligen 7.0-7.5 vanligt) och Falcon 120. Inget tokdrag men lagom försäsongsövning.
-
Det är ingen tävling på Strand Horst nu. Gänget är där och försäsongstränar.
Tävlingen är den 9/9-17/9.Enligt info från igår är det helt punka, och det ser ganska illa ut de närmaste dagarna också.
-
tbasco wrote:Kan det bli något på söndag månne?
Får väl bli en upptäcksresa dit på söndag……klart Fituna levererar på söndag. -
tobhed wrote:Kanske lite off-topic, men hur många använder vinsch/vev för att rigga sina 6,7or och 5,7or?
Nä! Inte nu längre. Min erfa är att det kan vara bra med en vev de 10-15 första ggr man riggar seglet. Sedan går det rätt bra ändå utan. En formula räv lärde mig att spruta på lite 5-56 på rullarna, upps vad lätt det gick sedan.
Underlättar också om det är kullagrat i förlängaren.
Om man går runt på en formulatävling och sneglar när grabbarna riggar sina 12.5 or och 11.5 så lär man sig MASSOR, och behöver inte knäcka ryggar. -
JohanC wrote:Skulle vara kul att veta hur den där lasern mäter och över hur stort område. En Speedande surfare är ju inte direkt som en bil utan det fladdrar ju rätt friskt i riggen… Hur snabbt åker riggen i ett kastfall förresten? Kan ju vara läge att ta reda på på HP… F.ö. undrar jag om nån av GPS-surfarna kommer att lämna sin dosa på land när de skall tävla (sannolikt inte!) och vilka härliga charterspritteoretiska resonemang som kommer att pågå under kvällen om vem som egentligen var snabbast….
Var och en sin egen Fakir!
JohanC
Jag kollade faktiskt upp lite info just om laser eftersom min kunskap där var låg.
Enligt polisen (jag tolkar som det ska mätas med polislaserpicka) så är gränserna för mätningar mellan 20-400m, längre sträckor än så skulle mätvärdena inte vara tillförlitliga. Polisen fick heller inte ”skjuta” genom eget glas……..(förstod att man inte vill veva ned sidorutan när man siktar, blåser kallt på stackars konstapeln) Då slog mig en tanke, kanske någon kan svara på den. Ett monofilmsegel….kommer den att reflektera lasern? De flesta segel i dag består till 80% av genomskinlig monofilm, förutom North…ähhh, dumma tanke:wink:
Om nu inte lasern reflekteras på monofilm kvarstår enbart mastficka, bom och seglare som mål för ”skott”. Hoppas jag har fel här, någon kanske kan bekräfta eller bestrida.Nästa tanke jag fick var de häringa 400metrarna. Låt oss säga att det vid tillfället är lågvatten på HP, då finns det tre till fyra sandrev på knäskålsdjup/ankeldjup som man inte ska passera i 35knop……Dessa sandrev ligger ungefär 200-300 meter ut. Kan någon local kanske bekräfta eller justera den uppgiften? Då återstår det ca 100-200 meter att mäta på om lasermannen står precis vid strandbrynet. De tävlande kommer garanterat ligga längre ut än så. Ett annat alternativ är att lasermannen sitter i en båt längre ut och ska försöka sikta i en gungande båt kanske i 10-15ms, rätt så svårt tror jag.
Det här är nu bara funderingar, kanske någon vet hur en ”laser” tävling går till, kikat på ett race någonstans och kan berätta. Det skulle vara intressant att veta.Ditt förslag faster tycker jag låter utomordentligt, det och några flak blir bra. Beställer redan nu ett par stycken som du tar med dig hem från Holland.
-
faster wrote:getwet wrote:faster wrote:Det är precis det vi GPS nördar tidigare påpekat att det går precis lika bra att stanna till vid en funktionär i båt och visa upp max display efter strippen för att få ett direkt resultat. Funktionären i sin tur meddelar direkt via kommunikationssystem till sekreteriatet den aktuella farten för seglaren, speakern i sin tur förmedlar…..
Hur trovärdigt är det? GPS är ju ej tvättad vid uppvisande av display. Det går hitta många olika infallsvinklingar på detta. Hur det än blir så är det alltid någon som gnäller. Vi får vänta tills årets slut och se vem som var snabbast.
Jag säger som Ingemar Stenmark sa. DET ÄR BARE Å ÅK.
F***ing Fast
Haru fått hjärnsläpp Faster….när blev det en spik för dig eller någon annan på max speed i display senast. Precis som Jester påpekar så har varken jag, eller mig veterligen ingen annan heller fått det. Max display ligger oftast väldigt nära 2 sec.
Men vi förstår….du är ju köpt numera….:wink:1. Har inte fått hjärnsläpp.
2. Är inte köpt.
3. Är någon köpt så är det väl du.Syftade inte på spik i display i mitt inlägg. Om jag har förstått dig rätt så är ditt upplägg att man kör mellan två punkter och visar sen upp sin gps för någon som sitter i en båt. Det jag syftade på var det som sker precis innan start och strax därefter. Gillar du inte upplägget skit då och va med. Det är F2 tävling och deras regler gäller Låt dom få köra sin tävling, sen kan vi snacka efteråt.
Jag backar några steg för att förklara. Om både jag och TB surf kännt till från början att det skulle bli tävling med laser (i inbjudan och övriga kontakter har det klart framgått att tävlingen skulle genomföras med GPS, tills nu när laser är det som ska gälla.) så skulle vi aldrig ha lobbat för att den skulle flyttas från Askim till HP. Då kunde F2 köra den på Askim med massor av publik (eller hur)och hela surfsverige partajande på HP. ÖWC skulle troligen dragit igång en GPS speedtävling under helgen vilket antagligen skulle samlat betydligt fler deltagare………Från början var upplägget helt klart GPS från arrangören, INTE laser.
Självklart kommer jag inte skita i att vara med, har klart och tydligt påpekat det tidigare i ett par inlägg att det finns acceptans för arrangörens teknik val. Vi tycker bara att den är märklig, vilket vi har all rätt att påpeka.Ångrar nu i efterhand bittert att jag överhuvudtaget tog åt mig uppgiften att lobba för en flytt för denna tävling, med facit i hand kunde den lika bra legat kvar i Askim och ÖWC kört en GPS tävling istället.