Forumsvar skapade

Sida 125 av 251
  • getwet

getwet

Medlem
    5 juni, 2006 vid 13:08 som svar på: F2 Speed Challenge Askim

O andra sidan så är det lika villkor för alla, choppigt eller ej. Följ bojarna bara…….

• getwet

getwet

Medlem
    5 juni, 2006 vid 05:43 som svar på: F2 Speed Challenge Lomma

Kul att det återigen blev vind och att tävlingen blivit så bra.
    Ledsen däremot för att jag drabbats av virus och bihåleinflammation, annars hade jag joinat er gubbar!
    Syns i Askim, då ska jag vara frisk igen…..

• getwet

getwet

Medlem
    31 maj, 2006 vid 04:56 som svar på: Kite vs vindsurfare
    pjoter wrote:
    hård attityd getwet…..

kanske är väldigt trångt där i ankdammen på baksidan men på västkusten är det då inte ofta man med båt behöver dom väjningsreglerna. lite sunt förnuft fixar biffen både med motor och segelbåt.

Fattar inte hur ni med windsurf kan behöva dom särskilt ofta heller, ni tar ju inte direkt stor plats och kör inte ofta över 25-30 knop.

Så fast man hållt till på havet under hela sin uppväxt så behövde man lära in de där då man började kita och helt plötsligt tar lite mer plats. Kan dock inte säga att jag kör efter dom särskilt ofta då det alltid löser sig.

Sen måste jag nog säga att i allmänhet är många vindsurfare överdrivet rädda för kitar. När man kör med en kite så ramlar den inte helt plötsligt rätt ner i huvudet på folk. Har man lite vett så ligger man ju inte och leker precis uppvind om andra människor utan då kör man bara och håller koll på grejerna tills man passerat.

Hård attityd japp, det bör man nog ha när risken för personskador är stor pga av andras okunskap och låga respekttröskel.
    Men som någon annan skrivit, de kiteare som kan och kalkylerar riskerna är det inga problem med. Men det finns en kategori av kiteare som tyvärr inte tycks förstå, och den kategorin är troligen oftast de som hakat på ballfaktorn i sporten.
    Om det skulle finnas en större respekt, kunskap, mogenhet, både bland kiteare och wsurfare så skulle det här inte vara något problem. Problemet är att kiten tar så OTROLIGT mycket mer plats än wsurfaren samt farliga linor och fallande kites. Då måste man tänka ett par steg till vad som kan hända och ske.

Förutom det så seglar jag över 25-30 knop varje gång…….:wink:

• getwet

getwet

Medlem
    30 maj, 2006 vid 19:39 som svar på: F2 Speed challenge Haga Park
    tobhed wrote:
    Ok, kan man få höra alla detaljer nu – hur var det? Vad gick sönder? Vad var bra? Vad var mindre bra??

Tävlingen blev mycket bra eftersom vinden infann sig mer eller mindre på klockslaget när det hela drog igång. Under den första sessionen, som ändå var riktigt tuff segling gjordes de bästa tiderna tror jag eftersom vågorna då fortfarande höll sig på en acceptabel nivå. Dock på tok för stort för att kunna leverera riktigt bra speedtider.
    Session två samma dag (dag ett) när vågorna börjat bygga ännu mer och vinden även ökat ytterligare sa vi flera stycken, inklusive vinnaren, att nu börjar det bli riktigt farligt……Men ingen ville ge sig.
    Min egen uppfattning om racet är att det nog var bland det tuffaste jag seglat i någon gång med baktanken att nu djävlar ska det gå fort som fan. Har visserligen seglat i värre vatten men då kanske ”slagit av” en aning för att inte gå för fullt. Men att slå av en sådan här dag var nog inget för de som var med……..:cool2:
    Väl uppe på stranden efter dagens två sessions kunde vi samtliga bara konstatera att krampen befann sig i varenda lårmuskel……riktigt riktigt krävande segling men oerhört roligt, spännande hela tiden, när kommer jag att skrota? Seglingen gick på gränsen hela tiden med 30+knop i vågor på över en och en halv meter ibland.
    Så här efteråt är jag mycket förvånad att inte mer utrustning gick sönder än två bommar.

Dag två trodde vi att det skulle bli högre farter eftersom vattnet lugnat ner sig och vinden vridit upp på väst. Tyvärr blev det inte så mycket vind som vi trodde eftersom den ganska snabbt avtog. Hade tävlingen körts ca 2-3 timmar tidigare skulle det nog gått fortare än dagen innan.

Upplägget med att köra en bana var oerhört roligt, skitkul att komma utifrån havet och sedan ha en seglare framför sig ca 500m och se när han gick in i strippen, då visste man att det bara var att släppa loss allting själv och göra det bästa man kunde och följa efter.

Vad som kunde göras bättre:
    Tidigarelägga skepparmötet, framförallt om prognosen ser bra ut men med avtagande vind. Tänk om tävlingen på fredagen startat ett par timmar tidigare…..då hade vi fått se ännu snabbare hastigheter dag två…..

Vad var bra: Faktiskt det mesta, även lasern var bra men det skulle även gå att genomföra med GPS, tycker dock att det var hur bra som helst att vi körde på en gemensam strip, vilken djävla kick! Gemensam strip ska alla speedtävlingar ha oavsett hur farten mäts.

Vad var dåligt: Att jag inte vann.

• getwet

getwet

Medlem
    30 maj, 2006 vid 18:35 som svar på: Kite vs vindsurfare
    Ric wrote:
    absolut, krig vill vi ha!! ska bara köra med kiten riktigt lågt, försöka skära ett segel eller två med linorna.

samma väjningsregler gäller som för segelbåtar, har man vinden in från höger väjer man för mötande, väjjer downwind, upphinnande väjjer för slöseglare, downwind suntförnuft gäller givet.

seglar inte själv i Ringenäs/Halmstad men synd att det ska vara trångt.

//Ric

Pulvermos…..vinden in i höger öra, bara tuta och köra är det som gäller! Kunskapsnivå låg! Kanske inte konstigt att väjningsreglerna misstolkas om inte nivån är högre än så!
    Tråkigt att det är så många kiteare som förstör för de seriösa som har ett sunt förnuft. Känns som om ”ballfaktorn” påverkar många att börja kitea som aldrig ens sett vatten tidigare. Bättring innan förbud skapas!

• getwet

getwet

Medlem
    30 maj, 2006 vid 17:35 som svar på: F2 Speed challenge Haga Park
    Jester wrote:
    Jahopp. Läge att summera en fantastiskt rolig helg.

Dag 1: Börjar med bra med vind, om än något byig. Tar mig ut till tidtagartornet. Röda flaggan går upp. Börnar ut mot startbojen. Hamnar i vindhål. Mac TS står u guppar lite med mig med sin 120 liter… Driver bakom ett jv-la skär… Simmar i 45 minuter… Kommer upp, blåser som faen. Höjdar som en galning rätt emot chopp på över en meter. Kraschar såklart. Sessionen flaggas av… Total frustration, fick inte satt en enda tid… Markus Emanuelsson vinner sessionen på 62 km/h och Stavnås o Daniel delad tvåa på 61 km/h.

Jag lackar ut totalt och bestämmer mig för att låta Daniel köra min TB58, då han inte hunnit få sina små-brädor innan. Fattar inte hur gubbarna vågade köra så fort som dom gjorde under eftermiddags-sessionen. Värsta sjö jag sett någonsin… Daniel toppade denna session före dom andra gubarna.

Dag 2: Blåser bra innan skepparmötet, men mojnar sedan. Tävlingen dra

Slutsats: Kul att träffa så mycket trevligt folk. Tävlingsformen funkade oväntat bra, även om det faktiskt var riktigt svårt att över huvud taget komma upp på speedstrippen första dan. Synd bara att inte fler folk ställde upp i tävlingen, bara. Jag lär dyka upp i Lomma oxå… Kan ju bara förbättra mig från att ha kommit nästjumbo totalt…

Kan bättra på din slutsats att jag slog dig med 8km/h……:smirk: Vilket motsvarar 4.3 knop…

• getwet

getwet

Medlem
    30 maj, 2006 vid 17:31 som svar på: F2 Speed challenge Haga Park

jag kan bättra på din slutsats med att jag slog dig med 8km/h…..:wink:

• getwet

getwet

Medlem
    29 maj, 2006 vid 16:50 som svar på: Segelmakare i Stockholm

North på Lidingö.

• getwet

getwet

Medlem
    23 maj, 2006 vid 09:34 som svar på: West coast speed open#2

Har aldrig sett någon speedster vara överriggad, underriggade däremot dräller det av………:wink: Så det blir nog inte så mycket att dokumentera, och absolut inga speedsters som blåst in i viken, tror inte jag iaf.

Vi väntar alltid, och väntar återigen på vind för att få till de däringa extra tiondelarna. Och nu ser det riktigt bra ut för er på vkust men kanske en aning fel riktning. Vi på östkusten sitter här nu i spänd förväntan och spanar in på GPS speedsurfing för att se vad som har hänt.:cool2:

• getwet

getwet

Medlem
    22 maj, 2006 vid 08:27 som svar på: Dave White…

För tre år sedan seglade jag ihop med en uberduktig Italienare på Sardinien, han körde på en flow med YES race6.2, jag själv med med RRD268 och RX2 6.6. Jag hade mycket stora problem att hänga av honom, och skillnaden var väldigt liten i fart. Så jag tolkar det som att flowen är snabb, vilket flera surfare har intygat för mig. Så att göra över trettio knop med en flow förvånar mig inte alls efter det jag såg på Sardinien.
    Vid tillfället fanns ingen GPS på min arm, men efter att ha dagens erfarenhet av fart så hade vi bägge passerat 30knops vallen rejält enligt min uppfattning.

• getwet

getwet

Medlem
    10 maj, 2006 vid 08:46 som svar på: 1995 på prognosfronten igen…
    dr Masse wrote:
    Amen va fan!

Ingen Foreca, theyr skall ha betalt, windguru ligger nere, smhi lägger ut halvrisiga progonser till pöbeln och tar betalt för det som är värt att kolla på (trots att de är en skattefinansierad myndighet)…

Det blir till att ratta in sjövädret på P1, tydligen.

Jag trodde vi levde i INFORMATIONSÅLDERN, men icke.

Kan någon tända en vårdkase ute vid Landsort om det blir bra sydväst på lördag?

Aaaaaargh!

😡 😡 😡 😉

Ser ut som vi kan tända den befintliga vårdkasen på Fituna (den på klätterberget) redan imorgon, jag satsar många knop på bris imorgon.

• getwet

getwet

Medlem
    9 maj, 2006 vid 20:33 som svar på: supporta gps-speedsurfing.com

Och varför inte köpa en knop tröja också där vinsten går till gps SPEEDSURFING………Beställ nu alla som kommit över 30, finns på lager, kaxiga som fan och passa på att hjälpa en site som är gratis att bli ännu bättre.

• getwet

getwet

Medlem
    9 maj, 2006 vid 08:46 som svar på: Anmälan till F2 Speed Challenge

Ok, nu den 9 maj och inga tävlingsregler konfirmerade till någon, inte heller till de som anmält sig. Ska jag betala in anmälningsavgiften eller…….?

Skärpning nu, låt inte detta bli något djävla cirkus ala pajastävling vilket redan tycks vara på G. Visa oss motsatsen.

• getwet

getwet

Medlem
    3 maj, 2006 vid 11:05 som svar på: Kan det funka????
    Oregistrerad wrote:
    tänk om, tänk större
    sälj något som har en betydligt större målgrupp och sälj information och inte bitar, allt blir så mycket enklare då….

Och nu tror jag vi lägger ner…….

Ingen här på konfen vill dissa att det dyker upp nya handlare på marknaden men råden som getts tidigare är nog korrekta att följa, lägg ned. Det troliga är att den entusiastiska blivande näringsidkaren enbart förlorar tid, energi och med det pengar på något som redan är chanslöst…….

• getwet

getwet

Medlem
    3 maj, 2006 vid 10:49 som svar på: supporta gps-speedsurfing.com

Kommer över och hämtar om några dagar…..ska spana in din tass samtidigt. Tror du simulerar lite för att dölja formen till HP!

Sida 125 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA