Forumsvar skapade

Sida 136 av 251
  • getwet

getwet

Medlem
    22 februari, 2006 vid 06:55 som svar på: Utrustning för styrketräning
    johanneslarsson wrote:
    hej, enda chansen att lyckas med din hemträning är att du skaffar ett träningsschema., jag hittade ett i en bok som heter effektiv bodybuildning, där fanns olika träningspass och ett utav dom va utformat för hemträning med enkla träningsredskap, där man faktiskt kan träna alla muskelgrupper med endast bänk med höjbar rygg, skivstång med stativ. och hantlar. i boken stog även hur alla rörelser skulle utförass i detalj., köp någon liknande bok, och hoppa aldrig över ett träningspass., och nästa tips. om du ändå hoppar över ett träningspass av olika anledningar så försök inte att ”träna ikapp” dig, då kommer du tillslut att ligga efter i träningen och sen skita i allt ihop. lycka till

Heter boken bara kort o gott effektiv bodybuilding? Du har möjligen inte kvar boken och kan se vilket nummer den har samt förlag?

• getwet

getwet

Medlem
    21 februari, 2006 vid 20:20 som svar på: Utrustning för styrketräning

Eftersom du skrivit i Ni form antar jag att du syftar på oss bägge två, oregistrerad samt undertecknad. Jag har inga problem med tiden för att träna, troligen den här på konfen som har mest tid till surf och fritid förutom en o annan pensionär. Avståndet till gymet är problematiken för min del, och att lägga fyra timmar för att träna 1 1/2 till 2 timmar känns helt fel…….. Därför tränar jag hellre hemma, på hästryggen eller i mitt snikgym som duger gott för den nivån jag surfar på.

• getwet

getwet

Medlem
    21 februari, 2006 vid 17:19 som svar på: Utrustning för styrketräning
    Oregistrerade wrote:
    Jakob_S wrote:
    Den bästa träningen är den man gör..
    Att du gör tränings-starten till ett ”projekt” är ett illabådande tecken.

Det klart bästa du kan göra är att ta på dig Skorna och börjar promenixa 30 -45 minuter per dag i raskt tempo, du ska ligga på medel intensivt, ~60% hjärta, precis så du får lite flås..

Projekt…jag både vill och måste så det är lugnt. Jag ska ha någon form av cykel eller annat för att få upp värmen innan styrkepasset. Jag hade också tänkt på hantlar och skivstång men är lite osäker på om det ska vara en enkel träningsbänk med lutbar rygg eller något mer avancerat. Jag har 215 cm takhöjd som begränsar. Och givetvis kompletteras det med konditionsträning? Och…jag hinner inte åka in till gym…bor ute på landet med två småbarn…jag har 100m2 källare…alltså SKA jag bygga ett hemmagym.
    Som det ser ut nu så blir det ett Total Gym 1000 för att kunna göra allt möjligt och så en bänk med skivstång och hantlar till att börja med. Vi ska träna 2 pers samtidigt så det behövs två ”grejor”.

Jag köper ditt resonemang rakt av. Bor själv numera på landet och det blir då som ”stadsborna” påpekar näst intill omöjligt att ”köp gymkort och träna istället”. Att ta sig en timme till gymmet, träna 1-2 timmar och hem en timme igen……..icke försvarbart! Inte heller ekonomiskt. Köp du ditt hemma gym, träna när ungarna sover och håll igång kroppen bara. Vi surfare behöver inte vara några superatleter med 100 timmar spinning i veckan och modetrendiga flashiga gym.
    Själv köpte jag en mycket billig variant av hemmagym, började träna på den så smått och upptäckte att det fungerar utmärkt att hålla igång kroppen med. Vissa modifieringar behövdes dock eftersom gymmet tycktes vara byggt för den kortare delen av världsbefolkningen, men det var väl troligen också någon stackars liten Kines som fått skruva ihop det för en billig peng. Kompletterade med fler vikter också eftersom det var anpassat till min fru…….Håller som sagt var igång med hemmagymmet, kommer att komplettera med en motionscykel i garaget om några dagar, och kanske ta en 10-15 gympass på dyra stället långtborthemifrån straxt innan säsongspremiär. Förförra året fungerade det, förra likaså och borde göra det i år igen. 😉

• getwet

getwet

Medlem
    17 februari, 2006 vid 14:43 som svar på: warpspeed och tb2-58 jämförelse

TBsurf, hur mycket tar du för 10 meter grön nedhalstamp? Öppnat surfshop eller?

• getwet

getwet

Medlem
    16 februari, 2006 vid 17:45 som svar på: Nu är det bara att vänta
    Jeppe wrote:
    Den rackarn är väl jag förste spekulant på eller hur var det med det Micke?

Det kanske kan tänka sig att det blir en tung afton i garaget framöver och affären är i hamn, eller vad tror du? 😀

(asgarv) Så här kommer min annons se ut:

Snabbåkande röd raket med text RRD 368 på säljes till ragglande person i garage. Kvitto ej nödvändigt, sprid pengarna enligt tradition med en kraftig handviftning jämt över garagegolvet:wink:

• getwet

getwet

Medlem
    16 februari, 2006 vid 17:17 som svar på: Klubb o SBF
    Jester wrote:
    Du har min uppmärksamhet…

men visst borde man vara lite lokalpatriotisk, men samtidigt blir det nog ett par resor till Haga oxå… Och räknar man med SBF och ev. ISA så börjar vi snacka en och en halv fena i bara medlems-pengar…

Bah! Nu när det också är kartellbildning på fenfronten så räcker det inte ens till en fena:mad:

• getwet

getwet

Medlem
    16 februari, 2006 vid 14:06 som svar på: Klubb o SBF
    Jester wrote:
    Hejs!

Funderar på att skaffa ett segelnummer och gå med i SBF. Ett av kraven är ju att man måste vara medlem i en klubb. Vilken rekommenderas?

GWC ligger ju närmast, men jag kommer ALDRIG köra i Fiskebäck igen…
    VVK är billigast, men kör nästan aldrig i Varberg
    ÖWC är ju på Haga ibland, och tillgång till klubbstugan e ju inte fel…

Vad tycker ni?

Uj vilka svåra frågor du kommer med….
    Stödja lokal förening låter hel rätt, men om man aldrig är där:crazy:
    Gå med i ÖWC som är den klubben som gjort mest för sporten låter hel rätt, men långt bort:crazy:
    VVK, skämtar du eller? Det är väl ingen som seglat över 25knop i den klubben, går det att stödja sådant:wink:

Singla slant du mellan GWC och ÖWC, meddela sedan hur det gick. Men om du tar ÖWC så får du både mig, faster och TB.surf som klubbkompisar. Osså Kenneth förstås, o Pugge o snygga Cissi….osså en ortoped, en metereolog,
    osv. Ojdå, höll på att glömma klubbens stolthet Styret, mannen utan gipp:cool2:

• getwet

getwet

Medlem
    16 februari, 2006 vid 13:55 som svar på: Nu är det bara att vänta
    dr Masse wrote:
    Det där ölhaket låter som ett livsfarligt ställe. Har nyss (typ igår) slantat upp för ny bräda + pröjsat irlandsresa, ähum… Men samtidigt verkar det väldigt, väldigt trevligt! Så länge man inte vaknar på morgonen och inser att man är nybliven ägare till en 12.5a, fem 70-fenor med olika rake och hårdhet och en Gulftech Maximum bom så går det nog bra….

Ska vi boka? Tror att det finns fler/många som gärna skulle tänka sig att vara med och ge kreativa förslag. Försöka innan någon sticker till Hawaii, eller att någon blir farsa kanske?
    Slå upp almanackan och kom med ett rejält förslag nu Doc.

• getwet

getwet

Medlem
    16 februari, 2006 vid 13:52 som svar på: Nu är det bara att vänta
    Boman wrote:
    Nä men huga va läcker!! nu jäklar vår rustas det.

Ska du ha kvar ditt gammla spett 268?

Hallå Boman!

Kommer att ha kvar 268:an fram till dess att den nya brädan och jag är helt överens. När väl kommunikationen stämmer och inga språkförbistringar föreligger får nog 268 ge sig och hamna på till salusidan. Det kommer nog att svida för jag har haft några djävulska repor med den….tyvärr innan GPS tiden, och som bekant har det inte blåst så ruggigt mycket förra säsongen, åtminstone för min del.

• getwet

getwet

Medlem
    16 februari, 2006 vid 13:45 som svar på: Nu är det bara att vänta
    culing wrote:
    Ja du Micke har man inga pengar får man väl nöja sig med lite enklare sylar, haha! Undrar om du kan rå på den här på Fituna?

Tanken var att byta ut min RRD268, och det fanns inget Fanatic alternativ helt enkelt…..Annars skulle det blivit så tror jag. Men RTX:en ska fasas ut under denna säsong och då ligger det nära till hands att det blir en grå bräda med iPod flames (fan va trendig jag var nu).

• getwet

getwet

Medlem
    16 februari, 2006 vid 13:34 som svar på: än en gång VW vs CHEVY!

Har aldrig sett att high topparna rostar vid skarven, mig veterligen inget problem. Klart skönt med HT, mer rymd och nästan ståhöjd. Nackdel är garage…..och på många färjelinjer tar dom betalt för höjden.

Men ska man inte ha bilen i garage, och väldigt sällan åker färja så varför inte.
    Kör inte med E85 i vanen. Har originalförgasaren Rochester i och den är inget minutjobb att byta nålar och munstycken på. Eftersom jag åker mycket i europa på surfresor och där går det inte att få tag på E85 så har det fått varit. Och här hemma går den väldigt lite, max 150-200 mil om året.

Funderar dock på en Edelbrock förg. till nya motorn, den är betydligt enklare att byta nålar på och det är gjort på ett par minuter. Kan lätt få upp förbrukningen 10-15% med andra nålar, men där är det stopp. Alternativet är att bara köra med ca 60-70% E85 då räcker 10-15% ökad förbrukning. Om jag däremot ska köra på 100% i vanen behövs det ca 30% ökad förbrukning och då måste även munstyckena bytas ut, och det blir lite mer arbete varje gång det ska flyttas fram o tillbaka. Tändningshöjningen respektive sänkningen är gjord på fem minuter. Så det är dom där sista 15-20% som ställer till det för att kunna åka på 100 E85. Om det alltid gick att köra på E85 vore problemet löst.

• getwet

getwet

Medlem
    15 februari, 2006 vid 19:44 som svar på: Nu är det bara att vänta
    dr Masse wrote:
    Känns som om detta kan bli en riktig prylfrossartråd… Måste ju medge att fartgrejorna börjar se redigt attraktiva ut… börjar så smått att fundera på motiveringarna och hur det skall gå till.

Vi kanske ska träffas på ölhaket och planera ett bra upplägg:wink:
    Jag har köpt en hel del surfprylar genom åren när jag varit som bäst i form:blush: , En natt blev jag med både formula och våtdräkt, Mac TS likaså……..
    Så vi kan nog hjälpa dig någon kväll. 🙂

• getwet

getwet

Medlem
    15 februari, 2006 vid 19:35 som svar på: än en gång VW vs CHEVY!
    janne wrote:
    tyvärr e det ingen veteranare, de e en 96:a med 3,8 l V6 , men de e första bilen, någonstans måste man ju börja.
    jag tar gärna lite tips nu;), för de blir kanske att man köper vanen innan mustangen blir såld.

Snyggt! Alltid tyckt om musse, skulle mycket väl kunna tänka mig en 67 fastback:cool2: Den nya karossen skäms inte för sig den heller, men inte min grej att köpa ny dyr bil, och definitivt inte en bruksbil med V8:a. Som dagligåkarunttilljobbethandlapostensystemet bil ska det vara litet, miljövänligt och billigt. Så det blev en Kia Picanto till vardags, och skötebarnen står i garaget!

Tips om vans, observera att jag kan i stort sett bara GM, inte Mopar (Dodge) och Fords truckprogram.

Vad bör man kika på? Börja med rosten….ofta ett tråkigt kapitel på de äldre Chevorna. Oftast beror det på att dom inte vårdats, samt att man inte tagit bort/bytt gummilisterna från dörrarna. Listerna fungerar som läskpapper och behåller gärna vattnet i evigheter. Kanske inte konstigt att dom då rostar. Väldigt få av dem är rostkyddsbehandlade, och nu börjar dom komma upp i 20 års åldern och det tar ut sin rätt. Men det finns fina ex, det går att hitta och dom är inte specielt mycket dyrare än de mer skabbiga exemplaren. Standard är rost i bakdörrar längst ned, där den förb…. gummilisten sitter. Likaså på sidodörrarna där den förb….listen sitter. Observera att rosten där är en enkel historia att ordna, samt billig. Man byter oftast bara den nedre dörrspegeln, resterande delar av dörren brukar vara frisk, återigen satans gummilist!

En del ex har rostat i vindruteramen pga vattenläckage i den övre delen, spana efter rost inunder gummilisten i överdel. Under bilen är det mycket sällan några problem, det är järnvägsbalk så det tar nog några generationer till innan den är borta:wink: Men slå en flukt ändå, om inte annat kan man se om det finns oljeläckage vilket också är ett mycket vanligt förekommande fenomen. Läckaget brukar oftast vara mellan motor och låda, inte heller något avancerat, billigt som fan och enkelt att åtgärda. Det är en packbox som behöver bytas ut.
    Motorerna medför sällan några problem, slitna ventilstyrningar (nu löper ventilerna fritt i godset förvisso) är det som man vanligtvis kan märka. Syns när motorn startas kall med kraftig rökpuff. Varm motor svårt att avslöja. Tickande ventiler beror på slitna hydrauliska lyftare. Ofta beroende på fel olja. Tyvärr häller många i multivisco oljor vilka är för tunna. Dom här motorerna ska gå på lite tjockare olja och får dom det brukar tickandet försvinna. Gör det inte det så bör dom bytas ut, återigen billigt och enkelt. Dessa jag nu räknat upp är nog dom vanligaste problemen med en 350 V8.

Kylaren kan läcka, men det syns tydligt när det är vita rinningar någonstans på kylarpaketet. Inte numera vanligt förekommande men kan finnas.

Sjunger det i bakaxeln? Sjunger det så är det differentialbromsen som mår dåligt. Oftast beroende på dåliga oljebyten, eller nästan alltid. Oljan ska bytas kontinuerligt (hur många gör det) eftersom den är utrustad med diffbroms, samt att en speciell ”knäppolja” ska tillföras. Tyvärr inte så ofta utfört, är den tyst så är det lugnt men byt direkt till fräsch olja och ”knäpptillsats” när du kommer hem.
    Framvagnen brukar inte heller strula, men tryck i fett i nipplarna direkt, sällan utfört det också. Påpekar att jag smörjer framvagnen på min ca 500mil (såvida det inte är en längre tripp i europa) och den har nu snart gått 30000mil, finns inte tillstymmelse till glapp.

Automaten ska växla snyggt och prydligt, motorn får inte gå upp i varv direkt efter växling (som en slirning, för att sedan snabbt gå ned igen). Kolla att oljan i automaten är röd och inte luktar bränt. Sällan dessa grejer strular.

Förutom det så kan jag inte komma på något speciellt, det är nu gamla bilar och lite av varje kan självklart inträffa. Men det är nästan aldrig komplicerade saker eftersom bilen är mycket enkelt uppbyggd, samt att det är billigt att göra iordning. Men sök länge efter en buss, det finns massor och dom skiljer oerhört mycket i kvalite.
    Det finns två stycken motoralternativ, en 305 och en 350. Jag rekommenderar 350 maskinen. Det är samma block och i princip exakt samma prylar men 350 maskinen är piggare och roligare.

Själv ska jag nu till våren stoppa in en 330hk 350maskin i vanen……Måste bara komma på ett sätt att enkelt konvertera om den mellan bensin och E85. Går inte att finna E85 utomlands….
    Har kollat på olika förgasaralternativ men det är svårt att få en o samma förgasare att leverera 30% mer eller mindre så där bara i ett nafs. 10-15% går bra, men det räcker inte till att köra på 100% E85. Det går att få mer men då är det ingen 10minuters operation längre.

• getwet

getwet

Medlem
    15 februari, 2006 vid 18:49 som svar på: än en gång VW vs CHEVY!

Och här är familjens alkohol brännare……

• getwet

getwet

Medlem
    15 februari, 2006 vid 18:10 som svar på: Speed fena

Det var en gång en butik, vi kan kalla den surfbutiken, som gärna ville sälja bra fenor till bra priser. Men en vacker dag får surfbutiken ett meddelande från Frankrike att det uppdagats att man är för billig jämfört med sina konkurrenter. Eftersom nu stora stygga vargen bestämt sig för att det ska vara kartellbildning även på sådana saker som kallas fenor, och att alla ska tjäna samma peng så var det inte mycket mer för surfbutiken att göra som man påpekat. Så vi stackars små vita lamm som jämt och ständigt får betala med några hundra procents påslag på en fena anar naturligtvis ugglor i mossen……hur har man fått reda på i Frankrike hur detta gått till?
    Och snipp snapp snupp, så var den roliga sagan med billigare fenor slut…

Sida 136 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA