getwet
Forumsvar skapade
-
tobhed wrote:Det är alltså mer en smaksak om man vill ha någon av de 3 olika GPS:erna?
Japp, smak och kostnadsfråga. Laddbart eller inte.
-
MGS wrote:Var när hur köper man
Det vet vi faktiskt ännu inte, men det löser vi längre fram. tbsurf och jag samt ”för snabb för dig” som drar i trådarna försöker lösa det gemensamt.
Förutom det så måste jag meddela att tbsurf har loggat över 100km/h idag på GPS:n, fast på skidor. Coooooolt!
-
Jester wrote:getwet wrote:Jester wrote:Håller med Knatte. Skall ju vara hög imponans-faktor med dessa tröjor. Så max-fart som gäller. Och jag tycker att intervallen 30-35-40-45 är bäst..
Lika bra att jag beställer en 45:a direkt till mig själv då…..:wink:
Nu var det inte skostorlek som gällde! 😀
Hur kul är det att gå runt med tjejstorlek, 35….
-
Knatte wrote:En fundering bara :laugh: Vi pratar om godkänd momentan toppfart enligt GPS.speedsurfing.com va?? och inges snittfart över 5 eller 10 sekunder eller nåt?
Tycker att vi kör 2sec, annars får man ju aldrig någon ny tröja:wink:
-
Jester wrote:Håller med Knatte. Skall ju vara hög imponans-faktor med dessa tröjor. Så max-fart som gäller. Och jag tycker att intervallen 30-35-40-45 är bäst..
Lika bra att jag beställer en 45:a direkt till mig själv då…..:wink:
-
Surferboy wrote:Just det ja! Speed Week i Namibia och TT krockar ju. Skulle 7-8/10 funka istället?
Nänänä……….ingen flytt nu! Vi andra är skitglada om Surfan åker till Namibia under den tävlingshelgen!!!:wink: 😉
-
2fast4u wrote:Visst, det är lätt fixat att justera texten så att den funkar för alla – vi får väl se vad Getwet & TBsurf har för planer. Annars kan jag ta fram några snygga varianter. Men Getwet var först så dom har bollen….ja hjälper gärna till!
Det där var ett ruggigt bra förslag, gillar starkt liknelsen med strecken som vi får fram i GPRS programmet. Och kanske att man skulle ha olika nivåer, tex 30 knop, 35 knop, 40 knop osv så får man mot självkostnadspris bli stolt ägare till en tröja och stoltsera med på stranden under förutsättning att man har godkänd session på gps speedsurfing.
tbsurf och jag tar ett snack, och om du ”för snabb för dig” kan privatmessa ditt telnr till mig så hörs vi per tel om fler detaljer.Kom på en sak till, kanske man skulle kunna lyssna med någon/något surfrelaterat företag (eller handlare av GPS:er) om en liten logga mot en viss ekonomisk ersättning för billigare tröja eller höja kvaliten, modell luvjacka eller liknande(godis att värma sig med på speedstranden)
Någon som har förslag eller kontakter med handlare av GPS:er eller känner till annat företag som skulle kunna tänka sig att synas lite diskret på en tröja för fartgalningar? -
Och nu har Chris Torkler kört 40 knop med 24 fena, North IQ 4.5 i 15-22 knops vind…………HALLÅÅÅÅ!
Faster och jag diskuterade per tel ikväll hur fan detta hänger ihop. Våran fundering är naturligtvis vad seglar han med när det blåser en kuling eller mer???? Rigga örngott eller?
Och vi kom snabbt överens om att Bringan, Dunken och Robban måste vara riktiga nötter som som seglar 5.5-6.0 i 18-20ms.
Och för att inte tala om alla andra racers och speedare, har vi inte lärt oss någonting? Tror jag ska gå en kurs i hur man planar i vindstyrka 15-22knop med en fullracesegel 4.5. Ska bli intressant att lära sig……. -
get fast wrote:Viper Aero får ej användas i vågor och racing enligt Wallens hemsida. Undrar vad man ska ha den till då. Det blir en dyr flaggstång om man väljer det alternativet.:confused2:
Viper Aero. Världens lättaste mast.
För dig som vill ha det absolut värsta.
Obs! ej för wave eller racingViper Aero 430/21, 2006 16999 kr
Viper Aero 460/25, 2006 17999 kr
* Rekommenderat utprisSenast uppdaterad 2005-09-23 10:55 av Gustav Enocksson :confused2:
Fränt, en sådan mast vill jag ha som inte går att använda till vare sig vågor eller racing. Kan det måntro vara tryckfel…….
-
SUMO har så rätt så. P ändarna brukar gå eftersom dom aldrig smörjs…….använd smörjnipplarna så håller dom. Om du letar efter en van så rek. jag också 350 motorn med TH700 automatlåda, det är den som SUMO skriver om med överväxel. När man kör i stan eller där det växlas mycket lägger man in den ”vanliga” växeln för att undvika att lådan växlar upp o ner hela tiden. På landsvägen eller kontinuerlig fart så får överväxeln komma till pass.
Rutramsrost (dom där stora rutorna på sidan som är eftermonterade) är också en klassiker, framförallt om det är monterat i USA eller att ”snabbt men fel” varit framme och monterat. Många ”glömmer” att rostskydda när man sågat upp hålen för rutorna, hur fan man nu kan göra det.
Kul om det kommer fler surfvans här på busskonfen, håller just nu på och hjälper en god surfvän med att finna ett bra ex. Så vet ni en bra Cheva van runt Sthlms området som är till salu så gapa till. -
Mindre har jag inte sett som är godkända. Geko verkar vara den mer robusta av dem tre, 101 201 har fördelen att det går lätt att se på displayen vad max speed har varit, man bara vinklar upp armen. Siffrorna går också att göra stora så dom täcker hela disp. Men det känns lite som gekon är den driftsäkraste och tåligaste. Vet att TBsurf kört både geko och 101, jag har provat gekon men seglar normalt med 201. Föredrar 201 pga den lättavlästa disp men det känns mer safe med gekon, kanske bara inbillning men det är min känsla.
-
28:an kommer inte att kännas stor med 5.8, däremot kommer 24 kännas för liten.
Min egen erfarenhet av mindre brädor (RRD268, 72 liter) är att 28 fenan aldrig varit för stor i samband med vare sig 5.8:an eller en numera bortsprungen 5.5.
Min rek står kvar Jester….26 istället för 24, om det var en 65-70 liters bräda jajjamensan.
Lite nyfiken var du ska, bättre än Strand Horst låter långt bort eller är det Fiskebäck? -
Jester wrote:Jahopp…
Då var det dax att kitta upp sig lite på fen-fronten. Min utrustning i övrigt ser ju ut så här:
Segel: 5.8, 6.8 och 7.8 North Warp F2006
Brädor: Exocet TBII 58 (80l), SB HS 125 och delvis en Thommen RS 65(115l)
Jag hade tänkt mig att i första hand köra så här:
TB58 och 5.8: 28 cm vid choppigt, och 24 cm vid plattvatten (I wish…)
TB58 och 6.8: Select Lightning Evo 31 cm (har denna redan)
HS/RS65 och 6.8: Select Lightning Evo 31 cm (har denna redan)
HS/RS65 och 7.8: 35 cm (har även en Select Lightning Evo 43 cm)
Mao så kommer jag i första hand behöva en 28cm och en på 35. Och sedan antagligen en 24cm.
Just nu lutar det åt Select Viper Speed (dom 2 små) och Select Viper Slam (den lite större).
Synpunkter på storlek/fabrikat, please!
Här är jag!!! Förstår att ni väntat på mig….:wink:
Tycker det ser djä… bra ut Jester. En liten fundering dock….24 fenan? 80 liter och 24 fena låter extrem sällansegling och misstanken om att aldrig få segla den i Svedala känns märkbar. 26 däremot, känns en liten bit troligare att matcha 26 mot 28, kommer bli mer optimal i fintrimmet en turbodag på TT. TBsurf vet jag har kört 28 fena med 5.5 på samma bräda med bra fart, observera att han är en ”aning” lättare än både du o jag. Men han kanske ge någon synpunkt eftersom han är den som seglat mycket på TB58.
Min egen tanke var just 24 fena till extremt bra förhållanden (Strand Horst:cool2: ) men på warp speeden och 5.8. Övriga fenor till den blir 26 och 28 med 5.8 eller 6.7.
-
SWE131 wrote:Är det någon som vet vart man kan köpa detta i Sverige?
Verkar ju kanon bra.
http://www.hama.de/portal/articleId*115814/action*2563
Länken är till tillverkaren, men de har ju ingen återförsäljarlista.
Den där ser sjukt bra ut. Grejen behöver inte vara vattentät, huvudsaken är att den ser till att inte GPS:n ”chockas” när kastfallet kommer. Förövrigt ska den vara vattentät ned till 1m och undviker man då kastfallets tryck så räcker det säkerligen.
Själv nyfiken på var man kan hitta en sådan…. -
Nu fattar jag inte….andra sidor?????? Vilken knapp är det?:blush:
Jester tycker jag är en digital Neandertalare, så jag fick be om hjälp hur man lägger upp en startsida. Jeppe löste problemet så nu sitter jag i en evighetsbugg och får enbart fram konfen, går ej att ta sig ur men det känns tryggt iaf:wink: Allt annat som jag försöker få fram blir bara ett monotomt svar ”sidan hittades ej”. Men jag är nöjd ändå……..har den viktigaste av sidor….
Men det vore kanske kul att ha någon till:crazy: