Forumsvar skapade

Sida 134 av 251
  • getwet

getwet

Medlem
    10 mars, 2006 vid 22:32 som svar på: Fanatic slalom/speed 2007?
    culing wrote:
    Falcon slalom 80.
    Den blir nog snabb i hårdvind.

Ge mig ett säljdatum kompis…….

• getwet

getwet

Medlem
    10 mars, 2006 vid 22:30 som svar på: Rekomenderad segelstorlek
    tobhed wrote:
    Jag kollade på en JP slalom II 84, som har följande data:

Length: 232 cm
    Width: 55 cm
    Volume: 84 liters
    Weight 5.0 kg

Sails: ideal: <6.0
    rec.: <6.5

Jag var då förvånad över rek. segelstorlek som kändes ganska liten, men visst borde det väl gå att gasa på en 6,7 kvadrat trots deras rekomendationer?
    84liter och 55 cm bred låter som en utmärkt kombination tycker jag för lite mer tuffa förhållanden då en 6.7 gör sig riktigt bra. Jag förutsätter att det är en fullrace 6.7:a som gäller. Poängterar att det är en fullracesegel som gäller, typ warp, Simmer TP,Naish stealth, RS eller likvärdig såsom v8. Camber med andra ord……andra segel med definition freeride osv har inte riktigt samma potential och bör då räknas ned sisådär en halv kvadrat möjligtvis.

• getwet

getwet

Medlem
    10 mars, 2006 vid 16:36 som svar på: Perfekta surfbilen
    fastforward wrote:
    Man lär sig något nytt varje dag, det där med att man kunde låna extra på huset hade jag ingen aning om. Men så har jag inga bolån heller. 🙂

Men hur hittar du en sparränta som är högre än boräntan? Hittar man inte det så lönar det ju sig mer att amortera av på lånen varje månad istället för att spara pengarna i sex år.

Nu gjorde jag ingen djupdykning i finans träsket så här en fredagsefm, men här kommer några som jag snabbt fick fram. Inga värderingar hos förvaltarna, men dessa var enklast att hitta samt att jag känner till dom en del.

Folksams Förvaltningsfond har på tre år total avkastning 69.9%
    Den fonden har en större risk än de jag redovisar nedan, men risken är dock inte speciellt stor.

Roburs Obligationsfond tre år totalt 13.4% Här är risken väldigt låg.

Folksams penningmarknadsfond tre år totalt 7.2%, tråkigt säker som en bankbok.
    Observera att jag nu bara tog snabba exempel, det finns förvaltare som placerar både bättre och sämre.

Under de år som vi diskuterat, sex år, kan man ta en högre risk än de två nedersta. Dessa är placeringar under en mycket kort period för att säkerställa ett belopp.
    Så kallade blandfonder är ett utomordentligt bra alternativ till den placeringsperioden, den ska dock vara aktiv i sin placeringsstrategi.

Usch vad jag håller på, snackar finansgoja på en surfbuss tråd…….det går utför!

• getwet

getwet

Medlem
    10 mars, 2006 vid 15:57 som svar på: Nu har dom gjort det igen
    The_Novice wrote:
    Jag har ju ingen aning om vad som krävs för vind för att en 107kg gubbe skall komma upp i planing med en 60 litare….

Martin van Muers har skrivit följande i Ian Fox tråden på GPS-speedsurfing amgående vindstyrkor och fart under perfekta förhållanden:

A rough estimate on possible peak speeds in perfect conditions:
    25-30 knots windspeed 40-44 knots.
    31-35 45-46
    36-40 47-48
    41-50+

Att någon annan då skulle toppa 40 knop i 15 knops vind, tycker inte jag låter rimligt…

Martins vindangivelser överenstämmer fullt ut med vad jag och mina ”speedkollegor” tycker verkar rimligt i mycket bra vattenförhållande. Men att segla med 22 fena, 6.6 i max 22knops vind och uppepå det göra 40knop är enbart hyckleri anser jag. Till att börja med så behövs det sjutusan till vind för en 22 fena……..och jag ska villigt erkänna att jag planar knappt med fullräsers 6.6 i 11ms(kommer troligen upp i planing om vinden är jämn, men farter kan man fetglömma), och skulle jag göra det då behöver jag en 32-34 fena till min RTX på 101 liter. Planing kanske men farterna kommer ALDRIG över 27-28knop, (kanske att ta i någon knop till kanske, men ganska bra gissning ändå:smile: ) knappt det (uppskattning). jag fattar inte vad dom killarna håller på med, om man inte ens kan uppskatta vinden och ha den erfarenheten så måste man ifrågasätta om dom verkligen kan segla, har någon kollat så dom inte åker vattenskoter?:wink:

Av alla de seglare jag känner, pro som amatör så är det mycket sällan man har mycket stora diffar i vinduppfattning. Någon eller möjligen 2-3ms kan det diffa i uppfattningen men inte mer oftast. Dom flesta är rutinerade tycker jag.
    De killar som på GPS lägger in dessa uppgifter BORDE vara än mer kunniga med tanke på de farter de presterar, och ändå ligger käpprakt åt helvete i vindangivelserna. För mig ter dom sig som riktiga rookies som inte verkar fatta någonting, men gör det ändå med tanke på farterna. :confused2:

Men uppgifterna har mer och mer uppmärksammats och det verkar som om man tar tag i problemet nu så GPS-speedsurfing slipper framstå som en oseriös glädjemätare……….

• getwet

getwet

Medlem
    9 mars, 2006 vid 14:59 som svar på: Perfekta surfbilen
    fastforward wrote:
    getwet: Det jag menade var precis som du säger att jag inte skulle köpa en ny bil – hur mycket den än kostar. Jag tycker inte att det verkar vara värt den kostnaden helt enkelt.

Det där med att använda ränteskillnaderna för att öka amorteringstakten fattade jag inte riktigt – menade du att man skulle låna till bilen genom att låna lite extra till huset (kan man verkligen göra så?) eftersom huslånet har lägre ränta än ett billån?

Hus och bostadsräntorna är oftast betydligt lägre än de räntor som ges till bilar. Därför är det lönsamt att belåna huset/br för bilinköp istället för att betala till bilfirmans finanspartner. Observera att bilfirman tar ut en mellanskillnad från finansiärens grundränta. Exempel:

Wasa kredit tar en grundränta på 3%(ett exempel). I bilfirmans erbjudande står det att din ränta är 3.95%, mellanskillnaden får bilfirman som betalning för att lånet lagts i Wasa kredit.

Ibland ser man specialerbjudanden, ränta på en ny bil 1.95%. Skitbra tycker många………Verkligheten är följande. Vi tar Wasa kredit igen, kunde lika bra vara GE capital eller något annat.
    Bilfirman/generalagenten subventionerar ränteskillnaden mellan 1.95 upp till an Wasas grundränta 3%. Det subventionen läggs sedan på nybilspriset……lurad igen!
    Som ett litet test kan du någon gång gå in till en bilfirma och fråga vad grunddräntan är hos deras finansiär, du lär knappast få ett svar eller ett väldigt svävande. Ring sedan till finansbolaget och fråga efter grundräntan…….jag har försökt med bilfirmor för skoj skull men aldrig fått ett korrekt svar.

Så tillbaka då till hus/br lånet.
    Räntan är lägre, men det finns tyvärr finns några problem som man måste lösa själv, med lite disciplin. Amorteringstiden är oftast 40 år men har du lagt låneavtalet på rörlig ränta kan du när som helst amortera av delar eller helt.
    Så vad göra…..? Förslagsvis så här:
    Lägg upp en egen amorteringsplan, samma amortering som bilfirman skulle gett dig, oftast 72 månader på en ny bil, observera att det är den tänkta amorteringen. Lånet på hus/br löper dock på 40år. Mellanskillnaden på den egentliga månatliga lånekostnaden och den bilfirman skulle gett dig sätter du nu in på ett högränte konto, eller lägger in i en fond med mycket låg risk. Efter 72 månader plockar du ut pengarna från din placering, amorterar av ditt ”billån” som ligger via hus/br. Du kommer nu att ha fått en lägre ränta på lånet, och samtidigt en avkastning på sparat kapital…..bra va? En annan fördel är att just nu när räntorna är låga så utnyttjar du ränteläget, när räntorna sticker iväg så kan du sälja din fond, eller plocka ut från högränte kontot och lösa in delar av lånet för att på så sätt få ned den månatliga kostnaden.
    Man ska dock vara en aning restriktiv att låna på sitt hus/br. Anleningen är att om man lånat för mycket kanske banken till slut säger nej till utökad kredit. Lite tokigt om man får en vattenskada eller måste byta taket på kåken och du får nej till lån i banken…..
    Långt blev det men hoppas att det hjälper någon eller några.

• getwet

getwet

Medlem
    8 mars, 2006 vid 19:48 som svar på: Perfekta surfbilen
    fastforward wrote:
    50 000:- bara i värdeminskning de första 3 åren – inte en chans att jag skulle hoppa på en sådan deal. Men om man nu måste ha ny småbil skulle jag hellre ta den där Toyotan som man får ”hyra” för 2000/månaden i två år inklusive allt utom bensin typ.

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar i ditt inlägg att du inte skulle ta dealen med värdeminskning, vari ligger skillnaden i värdeminskning kontra hyravtalet? Tidigare satt jag med en flång V70 för 300 000 och hade en värdeminskning på 150 000 på tre år, är det att föredra?

Men du kanske syftar på att hellre köpa en beggad bil som redan tappat det mesta i värde. Kan vara en vacker tanke naturligtvis……

Att ”hyra” (privatleasing, finns visserligen olika former) ett fordon kommer aldrig att löna sig, då är det bättre att låna till fordonet, exempelvis via huset eller bostadsrätten, och på så sätt använda ränteskillnaden till att öka amorteringstakten. Räkna med att amorteringen är ungefär detsamma som värdeminskningen om den läggs upp på 72 månader. Att däremot se till att det blir en företagsleasing kan bli en god affär i slutänden om avtalet är bra.

• getwet

getwet

Medlem
    8 mars, 2006 vid 07:44 som svar på: Hur blir våren – omröstning!

När snösmältningen väl är igång, försenad naturligtvis, behöver jag inte ta mig till Fituna. Riggar på tomten och seglar ned till Torö eller Fituna helt enkelt. Det lär bli vatten så det räcker till århundratets speedspots! Uppsala slätten kommer bli östkustens svar på TT och Strand Horst. Och tänk er hela Skåne som ett enda stort speedvattenställe…….

• getwet

getwet

Medlem
    7 mars, 2006 vid 19:24 som svar på: Gps handhavande
    tbsurf wrote:
    En liten genomgång kanske på hur man får bitarna att funka så bra som mögligt

Fyll den här tråden med tips&trix så att allt är solklart inför säsongen

Vet att bappel är på g med v1.0 av en svensk gps-speedsurfing howdido

:tongue:

Kalasbra om bappel, mannen som vinner i längden, gör iordning en bibel för oss fartidioter. Redan förra säsongen har det reggats 34 st Svenska seglare på gps speeds. Jag tror vi är den näst största nationen på siten i antal användare och det kommer garanterat bli fler kommande säsong, kanske en dubblering. Även de tävlingar som anordnas under året kommer att locka in ännu fler glada amatörer och den som satsar hus hem och fruar på att bli snabbast…
    Och eftersom vi blir fler och fler användare på siten så krävs det mer tid av rtk:n för att kontrollera att allt gått rätt till och att filerna är korrekta utan spikar eller andra konstigheter. Detta görs eftersom man vill från ”HK” i Holland se till att siten är både seriös och trovärdig.
    Vad man då ska minnas är att rtk:n gör det här på sin fritid och gratis. Att då tillbringa flera timmar vid datorn efter en blåsig helg för att kolla filer kanske ter sig mindre lustigt, vilket kanske lätt kan bli en situation om antalet utövare blir det dubbla. Redan idag får rtk:n ofta tvätta och returnera filer som är felaktiga. Om sedan många skickat in sina filer helt otvättade, felaktiga inställningar, massor med spikar mm. så blir det till slut en ohållbar situation.
    Därför tycker jag att det är jättebra att bappel skriver en bibel till både erfaren och nybörjare på gps speedsurfing.

Vad jag förstår så är det även på gång fler rtk:n här i Sverige, hoppas att det kanske kan bli en till för jag misstänker explosion på gps speedsurfing en bit in på denna säsong. Kanske en rtk chef Sverige, samt två rtk placerade med geografisk destination östkust och västkust.

Förutom det så är jag skittrött på vintern nu, -17 utanför stugknuten……

• getwet

getwet

Medlem
    7 mars, 2006 vid 15:21 som svar på: Skattebild på en van (Cheva/Dodge etc)
    wisco wrote:
    Jag betalar 654 per 2 månader. Så jag är också intresserad om någon vet vart det är billigast. Jag har Tennant, bara trafik, ingen under 26 som kör, max 1000 mil o.s.v. Det billigaste alltså..
    Dodge van, lätt lastbil -89.

Skatten va inte heller så kul. 2240:- plus en liten fordonskattehöjning man fick i början på året på 138 spänn. 3 år kvar till skattebefriad va..?

Nä du, 13 år kvar till skattefri……30 år är gränsen för skattefri (vägtrafikskatten) samt besiktning vartannat år. Jag har däremot tre år kvar på min van….

• getwet

getwet

Medlem
    6 mars, 2006 vid 15:56 som svar på: JP Slalom II
    The_Novice wrote:
    Hyfsad vikt…
    Men jag undrar om det verkligen är så viktigt med låg vikt för att få bra toppfart? Har man platt vatten så skall ju inte brädan behöva röra sig särskilt mycket?
    Givetvis gör det mycket för känslan, men i +30 knop kan ju problemet vara att hålla sig på vattnet….
    En nackdel med låg vikt är ju öckså att man kan dinga brädan även när den ligger i boardbagen. :tongue:

På en vågbräda däremot så betyder ju vikten mycket för planingen och rappa cut-backs…

Känner ej till den ”teoretiska” modellen när det gäller vikt i förhållande till fart. Min känsla är att en lättare bräda känns ”rappare” och har lättare för att gå upp på fena. När det sedan går på fena så är min uppfattning att det är lättare att hålla i 5 kilo med benen än 6kilo i full fart.
    Men det kanske är mer en känsla än teoretiskt riktigt.

• getwet

getwet

Medlem
    6 mars, 2006 vid 15:50 som svar på: Extra stol / krav på instalerade bälten

Bilen ska reggas om, typgodkända monteringar i golv samt säkerhetsbälten.

Troligen mer jobb och pengar än vad det är värt.

• getwet

getwet

Medlem
    6 mars, 2006 vid 15:45 som svar på: Perfekta surfbilen
    El_Duderino wrote:
    Jag har gjort mitt bästa köp någonsin:

http://www.kia-picanto.com

shit vilken bil, helt sjukt…. !!!!

Efter att nu ha ägt en flång ny Kia Picanto sedan i november är mitt uttalande om bilen följande:

Billig som fan att äga, drar dock mer än angiven förbrukning men det är vinter, dubbdäck och enligt leverantören så ska den gå ca 1000 mil innan den är ordentligt inkörd och då sjunker förbrukningen. Till sommaren vet jag mer exakt. Vår tidigare bruksbil Seat Cordoba drog ca 0.4 liter mer……..V70:n tog ca 0.6 mer i samma körförhållanden.

Stora chocken kom med försäkringsbrevet och inbetalningskortet……..Halvförsäkring inkl. hyrbil, håll i er nu, 858kr per år!
    Utrymmet är förvånansvärt stort om man fäller baksätet. Men som renodlad surfbil behövs det absolut ett takräcke.
    Jag är 183cm lång och har inga som helst problem att sitta i bilen, man kan nog lägga till ytterligare ett par cm innan gränsen är nådd. Bilen ser liten ut utanpå men inuti får man inte alls den känslan, snarare tvärtom. Jag har suttit i s.k mellanklassbilar som känns trängre.

Slutklämm om bilen:

Visst, det är en småbil med de brister som finns hos alla småbilar. Lite högt vägljud inuti (har bara åkt med fulldubbat, kanske blir helt annorlunda med sommardäck)Men Kian har faktiskt överträffat min förväntningar i lastförmåga med fällda säten samt att vara en bil med god komfort för den vardagliga resan. Skulle dock inte åka europa runt med en småbil, inte någon småbil för den delen.
    Kvalitetskänslan är högre än jag väntat mig, kan kanske bero på att vi valt den dyrare modellen med elhissar, AC, automatlåda mm. Stolarna borde dock vara ett snäpp bättre, men det är också en billig bil, inte en Volvo för 300000kr.

Billigare än så här kan det inte bli……..pyttelåg försäkring, tre års nybilsgaranti, däckstorleken billigaste möjliga, pyttelåg bensinförbr, miljöklass 2005, service 1500mil ca 1500kr. Första stora och dyrare service kommer vid 12000mil eller sex år, då äger jag inte den längre!
    Angående andrahandsvärdet så finns det idag ingen skillnad mellan likvärdiga fordon oavsett fabrikat. Så det är helt oväsentligt vad som står i fronten på bilar idag så länge vi resonerar om vardagsfordon. Enligt bilhandeln så halverar ett nytt fordon sitt värde på tre år, om då fordonet kostar 90 000 istället för 140 000 så blir det en viss skillnad per år……..kostnader som måste räknas in i bilägandet.

Vår Kia Picanto är över förväntan och för vår del, 2 personer, en riktigt bra bruksbil. Med ett takräcke kommer den även att fungera till de närmsta surfspotsen. Sedan får vi se vad kvaliten är värd, men just nu skiter jag i det för Kia har lämnat tre års nybilsgaranti…….och efter tre år kan man köpa en ny billig småbil igen.

• getwet

getwet

Medlem
    3 mars, 2006 vid 11:54 som svar på: prisskilnader på speed brädor
    hammer wrote:
    Funderar över varför styvheten skulle vara bra när det handlar om att åka fort. Har själv erfarenhet av tiga 260 som är mjuk som en skumbanan, men gick att åka fort med då det begav sig mycket pga att den fungerade som en shockabsorber i choppigt vatten. Skulle förresten vara kul att damma av en sådan för att se hur fort den egentligen kan gå en riktigt blåsig dag med ett modernt race segel på en 6m2 och en bra fena?

Styvheten är oerhört viktig när det gäller farten. Minsta vibrationer och vrid i brädan stjäl effekt som i sin tur genererar en lägre fart. Exakt samma sak gäller båtar och till mycket stor del bilar också. Eftersom jag tidigare cyklat en hel del så vet jag att det är oerhört viktigt att en riktig räsercykel ska vara så styv som möjligt pga av effekt förlust om den ”svajar”, samma sak gäller en bräda. För att inte prata om vilken extremt stor skillnad det är att segla en ”svamp” eller ett riktigt styvt spett…….Vino Tinto med skruvkork eller Rioja gran reserva, jag vet vad jag väljer!
    Och precis som Jester skriver så har en Tiga 260 tyvärr inte en chans idag mot nya moderna brädor.

• getwet

getwet

Medlem
    2 mars, 2006 vid 14:29 som svar på: Tarifa rools!!!

Kanonsurf i Tarifa, älskar stället men vill gärna vara utan alla drogförsäljare som kan förpesta tillvaron för en. Ge tusan i att åka dit samtidigt som de Spanska skolorna/universitet har ledigt. Då samlas nämligen halva (känns det som) Spaniens studenter i Tarifa för att röka på och umgås.

Vinden är kanon och Tarifa är ett av europas vindsäkraste ställen. Angående kites så dräller det numera av dem, och av någon djävligt märklig anledning ligger deras beach precis i lovart om windsurfarnas…..kanske ändrat nu?

Det resulterade i att man ”kapade” en o annan lina i sin framfart när dom drivit en bit:mad2:

• getwet

getwet

Medlem
    2 mars, 2006 vid 14:18 som svar på: Strand Horst i April

Kollade du med honom, Sandro hur det var med sjögräset? Lite nyfiken när det är som bäst.

Förutom det så vore det kanon att hänga på. tror vi hörs av per tel och snackar lite Mackan.
    Vill gärna se dig här i Sthlm under båtmässan någon dag och hjälpa till med att fira av en av våra kamrater innan han sticker till varmare land långt bort.

Sida 134 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA