Forumsvar skapade

Sida 167 av 251
  • getwet

getwet

Medlem
    25 januari, 2005 vid 08:14 som svar på: diesel skatten gör om??

Eftersom det är du som inledde det hela med ett tidigare inlägg där du påpekade att nuvarande regering i panik skattebelastar allting samt att vi skulle rösta bort asen 2006, då tycker jag nog att det är du som ska visa med dina väl valda ord hur det skulle bli annorlunda med ett maktskifte…visa mig gärna, beskriv det för mig, övertyga oss andra!!! Jag har bett om det tidigare i andra inlägg….gör det och kom inte med en massa dåliga argument som ”bort med asen” osv. Det är enbart okunskap som föder den typen av text.

Visst är den samlade kapitalbeskattningen hög i Sverige. Däremot är inte inkomstskatten i Sverige idag speciellt hög (nu jämför jag med länder i samma ekonomiska situation, standard) Om vi backar ca 30år i tiden så var faktiskt beskattningen på inkomst betydligt högre än idag…….en höginkomsttagare kunde betala nästan 75% i skatt. Istället var avdragsutrymmet betydligt större. Dagens ink.skatter är ca 32% för den som ligger under brytpunkten, ca 50-55% för den som har högre inkomster på de belopp som överstiger brytpunkten.
    Reavinstbeskattningen är 30% vilket anses som högt om du ägt dina värdepapper under en längre tid. Den är låg om du är en flitig trader. I utlandet ser man ofta att man beskattas olika beroende på hur länge man ägt kapitalet. Tyskland är ett stort undantag här…..
    Bolagsskatten var ca 55%, idag är den 28%, löneskatten har däremot gått upp. Men den är också ”öronmärkt” till vissa ändamål, och den avstås av löntagaren istället för lön. (visserligen påtvingad)

Den nuvarande regeringens politik är att sänka vissa skatter (och det hade varit exakt likadant med en blå regering) och höja vissa andra.
    Sänkt har man nu gjort from årsskiftet:
    Arvsskatten är HELT slopad.
    Förmögenhetsskatten är minskad till följd av att man höjt gränsen för beskattning till tre miljoner.
    Tidigare har man sänkt momsen på livsmedel (moms är ju egentligen en skatt som skulle vara tillfällig enligt den då sittande regeringen, socialdemokraterna, men den försvann inte heller under perioden med borgerligt styre)

Höjt och tillfört skatter har man gjort på en hel del områden men om man tittar på det lite närmare så är de flesta så kallade ”miljö skatter” i olika former. Detta för att du och jag i det långa loppet ska använda bilen mindre, använda mindre energi, källsortera våra sopor, framtvinga bränslesnålare motorer och i allt större utsträckning bli miljövänligare helt enkelt. Återigen….i den filosofin spelar inte partifärgen någon som helst roll, det är ett krav internationellt sett hur mycket vi får bidra/minska till växthuseffekt mm.

Angående det här med att vi är högbeskattade, som du anser (kopplar tillbaka här till surfbussarna)så kan jag ge följande exempel.
    Jasg har rest runt mycket i Europa med min surfbuss. Jag träffar ofta andra surfare runt om i europa och många har blivit mina goda vänner. Vi samtalar ofta just om skillnaderna mellan våra länder. Ofta kommer samtalet in på hur jag har råd att köra min buss (en Cheva van) eftersom i deras ögon skulle den vara så hårt beskattad i deras hemländer så den skulle knappt gå att äga en sådan, än mindre köra den. Skatten är således betydligt högre på mitt fordon utomlands, ändå………måste man betala för att åka på motorvägar, oavsett om det är i statlig regi eller privat. Bensinpriset i Sverige är bland dom billigaste inom EU, förutom de gamla öststatsländerna. Men även dom är snart uppe i samma pris trots en tiondel av din och min lön.
    Avslutningsvis på detta inlägg som kanske har ballat ur lite, kanske blev för långt, men jag kunde inte låta bli när du stoppade sparvar i munnen på mig! wink.gif

I Sverige har vi det dj…. bra, det är min bestämda uppfattning efter att ha rest runt en del i världen. Jag har varit väl insatt i andra länders ekonomi/finasiella instrument och kan bara konstatera att visst finns det att göra, men vi har det förbaskat bra……..

Just det ja…jag är definitivt ingen soffliggare och uppmanar ingen att vara det. Fy på soffliggare…!

• getwet

getwet

Medlem
    24 januari, 2005 vid 20:51 som svar på: AB+ importör?

Haha…där torska du i teoriträsket igen Masse. Men vi GILLAR dig hur mycket som helst ändå wink.gif Vill ha mer fullständigt onödiga teorilektioner här på konfen av dig, jag bara njuter så mycket när jag läser dina texter. tongue.gif

Tror förresten att jag ska gå och väga mig själv nu och försöka dra en teoretisk slutsas av vad som hänt egentligen….kan det vara förstärkningar månne? confused.gif

• getwet

getwet

Medlem
    24 januari, 2005 vid 20:44 som svar på: Västkust/Ostkust/Öland/Gotland???

Vadå…har det blåst hos er på senaste tiden confused.gif confused.gif wink.gif

• getwet

getwet

Medlem
    24 januari, 2005 vid 20:35 som svar på: diesel skatten gör om??

Glömde att svara på din fråga angående mitt tidigare uttalande att ingen vill betala.

Vad jag syftar på är att alla vill ha mer men ingen vill betala, känns det igen kanske……? Och det oavsett partitillhörighet. Supervänster eller superhöger så är resonemanget detsamma vilket i sig gör att tyvärr, jag upprepar tyvärr……så kommer det inte att bli någon skillnad, även om regeringen byter partifärg! Aktiebolaget Sverige, medlem i EU, ett land i världen, världen styrd av ett kapital och dess ägare. Sorry……vi åker bara med oavsett färg på regeringen. Det vi har kvar att arbeta för idag som icke politisk broiler är det man kan göra på hemma plan i kommun, föreningar mm.

• getwet

getwet

Medlem
    24 januari, 2005 vid 20:25 som svar på: diesel skatten gör om??

Tror nog att du är lite ute och cyklar nu…..har arbetat med företagsrelaterad ekonomi i många år och vet med bestämdhet att bolagsskatten i Sverige är låg, tom MYCKET låg. Observera betydligt lägre än i de länder som man oftast anser har ett lägre skattetryck. Länder med betydligt mer konservativ inställning än vårat eget Sverige. Jag ska till imorgon ta fram fakta åt dig angående bolagsskatten så ska du få se historiken i Sverige och hur mycket den sjunkit på en 20 årsperiod. Företagsklimatet anses internationellt som mycket attraktivt, utifrån ett beskattningsperspektiv. Däremot är kostnader för personal mm betydligt mer attraktivt i låglöneländer……men det kanske är låglöneländer vi vill tillhöra.

Likgiltig vet jag inte direkt om jag är eftersom det uppståt en diskussion med dig, kan knappast kallas för likgiltighet. Snarare tvärtom……

• getwet

getwet

Medlem
    24 januari, 2005 vid 16:53 som svar på: Hur ska man slippa medarna

Jag föreslår att du monterar bort dom helt enkelt, då slipper du dom wink.gif wink.gif wink.gif

• getwet

getwet

Medlem
    24 januari, 2005 vid 14:17 som svar på: AB+ importör?

Och där är det bara att ställa sig i kön och hålla med dig Koa!

Själv tycker jag att det tar MINST en säsong att köra in sig på materialet, andra säsongen känns det bra och sedan blir det bara bättre och bättre. Och när det går som bäst så tar det oftast slut…..paj, trasig, kaputt så att säga… mad.gif

Så en varm rekommendation till er som inte seglat så länge och kanske står i startgroparna….kör in er ordentligt på den utrustning ni har istället för att gå i förvisselsen att man blir bättre med nya grejer….det blir ofta bättre med bättre grejer men inte med bara nya! Och skillnaden på ett/två års prylar är oftast minimal….viktigare då att kunna utnyttja det man redan har.

• getwet

getwet

Medlem
    24 januari, 2005 vid 14:01 som svar på: diesel skatten gör om??

Då förtydligar jag mitt inlägg: *korkad* betyder således att det är jag som är korkad och inte förstår……att det skulle bli så mycket bättre med en annan regering. Faktum är dock att även om vi skulle byta regering så är människans måtto att ”alla SKA ha men ingen vill betala”, det faktumet kvarstår dock trots ett regeringsbyte. Men jag är ju bara en korkad realist………. wink.gif
    Avslutningsvis kanske du skulle kunna berätta för oss andra mer inskränkta korkade, hjärntvättade och trötta väljare (eftersom du påpekade att jag skulle vakna upp) vad skillnaden skulle bli om vi istället röstade utomparlamentariskt.

• getwet

getwet

Medlem
    24 januari, 2005 vid 13:38 som svar på: Västkust/Ostkust/Öland/Gotland???

Frågan har väl antagligen varit uppe på konfen ett par tusen ggr och ingen vet väl egentligen…..inte ens Lage Larsson eftersom det skiftar oerhört mycket beroende på vilket typ av väder som dominerar under sommarmånaderna.

Glöm inte heller bort att sommarmånaderna består av tre stycken…i bästa fall crazy.gif Juni juli augusti beter sig helt olika om det är en ”normal” sommar.
    Juni är den månaden som normalt ska leverera mest sjöbris av de tre. Och då säger min erfarenhet att Haga på Öland slår det mesta, även Juli kan bjuda på en hel del såvida inte vattnet blir för varmt. Men det är många faktorer som spelar in för bris så vad som helst kan hända. Brisen på Gotland är inte alls lika pålitlig som på Öland (jag syftar här på områdena runt Mörbylångadalen) Däremot ger Gotland ett oerhört bra intryck på höstkanten, slutet av augusti och hela september. En annan fördel med Gotland är att vindriktningen har ingen betydelse, bara du vet var man ska ta vägen så är det segelbart på alla vindriktningar vilket ökar möjligheten markant för surf.

Om det nu inte blir någon brissommar så får man hoppas på att det blir rejäla lågtryck istället, helst sådana som fördjupas och förhoppningsvis att det finns en ”motvikt” straxt bredvid i form av ett högtryck. Då gäller det att vara på rätt plats……..den kan uppträda varsomhelst men där säger återigen min erfarenhet att västkusten får de värsta lågtrycken, oftast iaf! Och den normala lågtrycksbanan på sommaren är just över Brittiska öarna in mot västkusten.

Så att svara på din fråga är oerhört svårt, iaf om man ska ge ett korrekt svar. Det beror på vädret helt enkelt.

Men om jag skulle ge en rekommendation utan att behöva stå för infot med risk för att bli fullständigt hånad här på konfen blir det följande:

Varmt och skönt väder, inte allt för kraftiga högtryck (då kommer inte brisen igång) sätter jag en hundring på Haga…men det ska vara Haga på Öland. Inte Köpingsvik eller Böda frown.gif Ren västlig vind brukar aldrig bli bra på Öland…..kom ihåg det.

Om nu vädret istället är lågtrycksbetonat och dessa bara pumpar in hela tiden enligt Lage skulle jag nog sticka till Västkusten, om dom levererar vind i rätt riktning vill säga. Ostligt kanske blir lite fel där…….Men det är sällan det blir ostlig vind på sommaren. Gotland däremot tar vilken vind som helst, vilket borde ge fler surfdagar. Risken att lågtrycken har försvagats finns dock i jämförelse med västkusten (ganska normalt när de passerar över götaland och svealand)
    Sen kan man även påpeka att Gotland är väl antagligen det märkligatse mest olika Sverige i hela ……Sverige! Bara det gör det värt ett besök anser jag.

• getwet

getwet

Medlem
    23 januari, 2005 vid 10:05 som svar på: Speedkungar och GPS-mätningar

Det där är grymt imponerande, och då kanske man kan förstå att 35 knop med vågis och 4.2 vågsegel känns en aning i överkant. Bör läggas till också att den farten som visas i displayen är gjord av en erkänt mycket duktig och snabb seglare…..

• getwet

getwet

Medlem
    19 januari, 2005 vid 21:33 som svar på: Nybliven stockholmare

Varmt välkommen till dårarnas paradis….. wink.gif crazy.gif

• getwet

getwet

Medlem
    19 januari, 2005 vid 21:14 som svar på: SM på Haga

Ordvalet var ytterst finurligt, lite filosofiskt nästan över det hela. smile.gif

Själv tänkte jag följande mästerskap enligt din bokstavsordning….

A. Sistpåslalombana mästerskap. Där kan man själv vara med och få stora framgångar.

B. Det där med att vara domare har jag klurat ut för länge sedan och då ska jag vara ensam sådan på Slampamästerskapen blush.gif Men jag behöver nog dig som notarie.

Sedan finns det en hel del andra ”grenar” där jag ger stalltips om eventuella vinnare, dom kallar mig Betson så att säga.

Följande grenar bör tas med på Haga kommande Kristiflygar helg.

Supersizesusp mästerskap: Här är Kalmar Robban den otvetydiga vinnaren. Här skulle jag satsa varenda krona på det namnet.

Slängdikäften mästerskap: Tre namn är värda att titta närmare på. NikTS, Styret och jag själv faktiskt. Här skulle jag satsa en femma extra på NikTS, har visat sig oerhört stark och envis sent in på timmarna. Otrolig styrka även när solen gått upp i fågeltornet….Själv har jag tränat en del men är lite till åren gången och tappar tempo en aning på slutet. Sen har vi uppstickaren Styret, trots sin ringa ålder en riktig klippa i grenen men har inte riktigt erfarenheten som krävs. Blir som en utseglad Naish efter halva natten, går ej att styra upp sedan. Men med hjälp av TABI kan han bli livsfarlig.

Sistaslurken mästerskap: Finns det någon annan än Carbone….nä just det. Klockren vinnare i den kategorin. Här kommer jag att lägga varenda krona på det namnet.

Hoppas att fler kommer med förslag så att vi kan träffas på windsurfingens huvudstad Haga Park till våren med en massa SM….

• getwet

getwet

Medlem
    19 januari, 2005 vid 11:41 som svar på: SM på Haga

Osså ”StämplaplattanimattanpåE22” mästerskapen….. cool.gif

Ser gärna fler förslag på S mästerskap i denna tråd….

Men du Masse…fattar inte riktigt varför vi ska undvika en gren sådär bara? confused.gif
    Styret eller Carbone (kanske dom gör det tillsammans, paråkning så att säga) har nog redan vunnit den av dig censurerade men ack så populära mästerskap.

• getwet

getwet

Medlem
    19 januari, 2005 vid 07:45 som svar på: SM på Haga

Klart att det blir ett SM Kristiflygarhelgen på Öland….S.et i SM behöver väl inte bara stå för Svenska….många ord börjar på S som man kan tävla i blush.gif

• getwet

getwet

Medlem
    18 januari, 2005 vid 20:55 som svar på: Speedkungar och GPS-mätningar

Men det var väl ändå det budskapet som framfördes på SB forumet att den skulle vara så extremt snabb, allround mm. så hela surfvärlden till slut trodde att det var ett mirakel som fötts i SB:s shapekammare!
    Och riktigt så var det ju inte när vi fick se den på vattnet. Det verkar inte heller som den tar de segelstorlekar som rekommenderas, segelbart kanske men långt ifrån ultimat/bra.
    Det är väl egentligen just det som jag reagerade på tidigare (det här var inte meningen att dissa HS, jag tycker faktiskt att den är bra, som följebåt wink.gif) och påpekade att SB forumet ger ofta ett intryck av att allt är så ofantligt strålande bra. Hur ofta har man inte läst om superba gippar, superspeed, suverän höjdning, lättplanad, lättsvängd osv osv. som vilken försäljningsfolder som helst!
    Det här (våran egen världsbästa konf) är också ett forum, fast inte med något tillverkar namn som överskrift och här tycks det vara lite lugnare med uttalanden på utrustning. confused.gif

Nä….nu går jag nog ut och pinkar i ån! Sen ska jag gå in på AB+ hemsida och titta på riktiga slaloms……

Sida 167 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA