Forumsvar skapade

Sida 168 av 251
  • getwet

getwet

Medlem
    17 januari, 2005 vid 09:19 som svar på: Speedkungar och GPS-mätningar

Jag menade inte att den var helt kass, men den håller väl inte riktigt den klass som utlovades från SB och en hel del inlägg på SB forumet. Jag har seglat brädan och tycker att den känns helt ok, skön ”svävande” känsla i den. Jag tror nog att de som har både en traditionell slalom och en HS är beredda att hålla med mig.

Som ett exempel kan ge ge att jag seglat tillsammans mycket med en person som införskaffade en 133:a förra säsongen. Personen ifråga är en rutinerad och duktig seglare som passerat 30 knops vallen med trad.slalom.
    Märkligt nog håller vi jämt på vattnet, trots att jag kör på en RRD Beast (gammal formula) med fullcambrat 9.0, och han kör fullcambrat 9.9. Jag bedömmer oss som ganska likvärdiga seglare, så att det inte skiljer sig något i fart förvånar mig. confused.gif Däremot pressar jag duktigt mycket mer i höjd på formulan smirk.gif

När sedan de mindre slalom brädorna kommer fram blir det tack och adjö……

• getwet

getwet

Medlem
    17 januari, 2005 vid 08:55 som svar på: Speedkungar och GPS-mätningar

Det går säkerligen fort nedför vågen, brukar själv utnyttja vågor på öppet vatten för att ”farta upp” innan man går in på plattvatten. Men min upplevelse (och GPS:ns) är att farten ökar markant mer ”bakom udden” där det är platt. Men det är en mäktig känsla när det rusar ner för vågen…….
    10 m hög bakåt….. shocked.gif Har aldrig prövat att mäta hastigheten, kommer nog aldrig att få göra det heller wink.gif Inte riktigt min grej liksom….. blush.gif Men du får gärna lära mig…sugen!

Vad jag menar Ola med mitt inlägg är att ungefär samma stuk på inlägg fanns det massor av på SB forumet angående HS. Senare har det visat sig att det kanske inte riktigt var så som det beskrevs……Snabb är den förvisso men ingalunda extremt snabb. Fartkänslan är dock stor med den ”svävande” känslan som den inger.

Efter att själv ha försökt att sätta mina egna hastighets rekord har man lärt sig att det är ganska svårt och kräver en del för att passera 30 knop, för en glad amatör som dom flesta av oss är. Detta trots riktiga räjser prylar…..nervlugnande tabletter, och ett försäkringsbolag som sponsor smile.gif
    Mig veterligen har ingen i Sverige kommit upp i de angivna hastigheterna trots fullmatade utrustningar och riktigt duktiga seglare. Därför känns det lite konstigt att någon som inte finns med på någon rankinglista (vad jag vet) skulle kunna göra 35 knop med 4.2 vågsegel och bräda…..
    Jag har provat själv och vet att det är ENORMT stor skillnad på på grejerna……..

Peace and love ooo.gif

• getwet

getwet

Medlem
    16 januari, 2005 vid 20:25 som svar på: Speedkungar och GPS-mätningar

Själv tar jag Starboards forum med en nypa salt numera, klok efter fjolårets heta debatt och lovord om Hypersonicens enorma framfart och fartpotential.
    Själv har jag inte sett ett enda riktigt bra resultat från dessa brädor, inte heller har jag märkt det själv ute på vattnet med HS runtomkring mig……..så åtminstone för mig är SB forumet inte riktigt ”rent”, det känns inte så iaf.

• getwet

getwet

Medlem
    16 januari, 2005 vid 19:54 som svar på: Ölands södra udde har inte längre vindrekordet..

Vi skjuter in också att kraftigaste vindby är noterad i Tarfala den 20dec 1992, ynka 81m/s.

Noteras bör också att Almagrundet (utanför Sthlm…….de ni!) har uppmätt största vågen, 12.75m shocked.gif

Så plattvattensegling tycks man få göra på andra ställen än i Sthlm wink.gif

• getwet

getwet

Medlem
    16 januari, 2005 vid 08:00 som svar på: Flyttar till Stockholm, var ska jag bo surfmässigt

Närmaste surfbara vattenhål som duger (från Sköndal), och faktiskt är riktigt bra blir nog (beroende på vindriktning) Björkvik på Ingarö, men här är jag lite osäker på hur mycket det skiljer i avstånd till Fituna. Personligen föredrar jag Fituna eftersom brisen där är vanligare och oftast kraftigare än på Björkvik. Enkelt blir det också att från Sköndal ta motorvägen söderut mot Nynäs och svänga av mot Dalarö där både Gålö Oxnö samt Skälåker finns, eller varför inte fortsätta till Askfatshamnen på Dalarö. Min favvo här är utan tvekan Gålö Oxnö.
    Till samtliga dessa ställen gissar jag att det är cirkus samma restid plus minus 5-10 minuter, men det är inte bakom husknuten direkt vilket det är omöjligt att få så pass nära stan. Men du kan kanske köra några varv i Drevviken wink.gif

• getwet

getwet

Medlem
    15 januari, 2005 vid 07:05 som svar på: Speedkungar och GPS-mätningar

Nu fick jag faktiskt inte riktigt reda på det, men jag ska nog ställa den frågan igen så man får svar……….
    Men jag misstänker att det inte finns tillräckligt bra ställen som är officiella, menar här lätttillgängliga, rätt sträcka, vindsäkert mm. Det krävs en hel del för att sätta rekord liksom! Jämn fin och hård vind, dvs. troligen en passadvind, våra lågtrycksvindar är ju över på ett nafs och för att få ihop en bra tävling i speed så krävs det lite planering och timing. På de ställen där man kör speed är förhållanden lite annorlunda mot här hemma hos oss.

Men även vattnets salthalt har betydelse, kan låta smålöjligt men faktiskt……även jag känner av det. Kanske det är inbillning men logiskt borde det vara skillnad beroende på salthalt i vattnet. Fler än jag tycker sig märka skillnad.

• getwet

getwet

Medlem
    13 januari, 2005 vid 22:00 som svar på: diesel skatten gör om??

Är bara nyfiken på vad du anonym kommer att skriva den dagen vi har en borgerlig regering och skattetrycket kvarstår? Eller tror du på allvar att det blir några större förändringar *korkad*

• getwet

getwet

Medlem
    13 januari, 2005 vid 21:51 som svar på: Speedkungar och GPS-mätningar

Härligt Boman, jag är så dj…. sugen på att spräcka den däringa 35 gränsen så du anar inte. Men det krävs MASSOR bara att passera 30 knop så man måste väl se till att allt klaffar i 200 om det ska gå.
    Fick rapport från en person som nyligen varit på Hawaii och seglat en del ihop med A.B, vår idol uttryckte sig något milt om att det är helt omöjligt att sätta några speedrekord i Sverige. Helt fel vatten……mycket mer än 30 knop lär det inte bli enligt honom.

Så jag kommer upp till dig snart så får vi pressa skiten ur grejerna och maila Hawaii att nu är 35 knop uppnått wink.gif

• getwet

getwet

Medlem
    12 januari, 2005 vid 10:51 som svar på: Flyttar till Stockholm, var ska jag bo surfmässigt

Svårt att svara på den frågan faktiskt….inte lätt att få ihop ekvationen billigt, nära till surfet, i anslutning till stan mm. Skulle tro att det är mer eller mindre omöjligt under förutsättning att man inte är son till en Skandia direktör.
    Själv drog jag från tunnelbana och närheten till stan för lite mer än ett år sedan, och ångrar inte en sekund att det blev så. Närheten till Fituna, Torö, Nynäshamn, Gålö mm. besparar mig både tid och pengar. Jag har alltså flyttat söderöver, mot Nynäshamn, norra delen av kommunen.

Att fler inte upptäckt att en flytt utanför stan med närhet genererar mer fritid, pengar över (läs surftimmar)förvånar mig (men det tog lång tid innan jag själv gjorde det)

Så min rekommendation, kolla söderut! Haninge kommun med mycket bra förbindelser in mot stan, pendeltåg och snabb bussar som går i ett. Motorväg hela vägen in till stan, från Haninge C är det inte mer än 15 min med bil. 25 min med tåg till Centralen! Lägenheterna betydligt billigare (bostadsrätter) än runt stan. Villorna likaså men där är skillnaden något mindre procentuellt sett. Kliver man sedan vidare ett steg till, Västerhaninge och Tungelsta så rasar priserna ytterligare markant. Men fortfarande p-tåg och motorväg hela vägen in till stan.

Absolut billigast är Nynäshamn, där kostar en lgh inte många lapppar men nu börjar det bli lite jobbigt att pendla till jobbet i stan, 55 min……..i gengäld har du mycket surf utanför husknuten och möjlighet till lgh med havsutsikt. Man bör tänka på också att det nu påbörjats motorvägsbygge hela vägen ned till Nynäs (från Tungelsta till Nynäs) vilket förkortar restiden med bil avsevärt. Nya pendeltåg kommer till hösten som kortar ned restiden och dubbelspår hela vägen Nynäs-Västerhaninge är på G i framtiden. Så att bo billigt vid havet, med en någorlunda rimlig restid till arbetet, kan man faktiskt göra bara man öppnar sinnet och gluggarna.
    Avslutningsvis: Själv tänkte jag om helt angående bostad och arbetet, det är JAG som ska bestämma var jag arbetar och bor….inte arbetet som ska bestämma min bostadsadress! Det är något som jag lägger märke till att människor tyvärr inte gör…..måste ha nära till jobbet. Bättre att arbetet är nära hemmet, och hemmet nära surfet, så får man mer tid till det man absolut helst vill göra.

• getwet

getwet

Medlem
    11 januari, 2005 vid 19:27 som svar på: Speedkungar och GPS-mätningar

Tyvärr blev det inga nya rekord i år så årsbästa blev bara 31.7 knop. Det var lite fjuttigt med bra vatten i år….vind fanns det men inget bra vatten. Får hoppas på en riktig NV rykare på Fårö bakom udden i år……….

• getwet

getwet

Medlem
    8 januari, 2005 vid 10:33 som svar på: Hjälp till en Rookie

Den buss du nämner är oerhört svår att inreda utan att få cellskräck, precis som Judo Freddan nämner så är motorns placeringen boven till att det blir svårt att få till det vettigt. Leta istället efter en buss med frontmonterad motor, duktigt mycket säkrare att åka i också.

Angående T3:ans motor så kanske motorn i sig är bra…..men med den katastrofala lösningen med kylare fram och motor bak i ett försök att få en uråldrig konstruktion till att bli modernare ställer bara till bekymmer.

Känns nästan som om du var inne på en bättre linje från början med transiten eller liknande. Själv tycker jag Judo Freddan hamnat helt rätt med en Boxer men det är ju lite andra pengar än 1500kr. Men o andra sidan sett, om du nu är beredd att inreda med kyl, spis, säng mm. så kanske det vore läge att lägga en peng till på bussen från början, eftersom du antagligen kommer att använda den under många år.

• getwet

getwet

Medlem
    7 januari, 2005 vid 16:39 som svar på: Tipps inför Surfbussbygge

Själv har jag en liten annan lösning till laddning av batt. i vår surfbuss än vad Judo Freddan har.

Jag har använt mig av samma system som ofta används i båtar, nämligen en manuell brytare så att man själv kan avgöra vilket batt som ska laddas.
    Anledningen till det är följande:

Om det nu skulle vara så att startbatt börjar bli dåligt, med andra ord inte tar emot all laddning och inte blir fullladdat (vilket är svårt att veta utan voltmeter, separat mätinstrument) så kommer laddningen aldrig gå över till förb.batt.
    Om det nu blir skräp med startbatt så går det inte att koppla in förbr.b såsom starthjälp, vilket går med manuell brytare.
    Själv brukar jag alltid starta på startb (ganska självklart kanske) för att sedan nästan omgående switcha över till förb.batt. Med ett friskt startbatt och lättstartad motor klarar man MÅNGA starter (fler än man tror eftersom batteriet får återhämta sig mellan ggr.) utan laddning, däremot får förbr.batt mer stryk eftersom det här är ett strömuttag som kan pågå i timmar, visserligen mindre styrka men under lång tid.
    Vill här också samtidigt påpeka att det är viktigt att välja rätt batt till rätt sak. Använd startbatteri till att starta med, fritidsbatteri (brukar dom kallas) till förbrukningsbatteri. Batterierna är olika uppbyggda och blir förstörda om dom används fel. Exempelvis klarar inte startbatterier av långa och djupa strömuttag, vilket ett fri. gör betydligt bättre. Däremot ger inte fr.b samma ”explosiva” kraft som startbat. ger under en kort period. Det blir således dyrt att använda fel……
    En sak till, batterier ska aldrig laddas ur djupare än 10.7 volt…..under den styrkan sulfaterar dem och blir obotligt skadade. Det är kört helt enkelt…..dom kommer aldrig mer bli toppladdade.
    Med manuell brytare kan man även stänga av strömmen helt i bilen.

Ingen strömförlust. Dom flesta man. klarar amp från 250 och uppåt. De dyrare modellerna klarar även att switchas mellan batterier när motorn är igång (gen. laddar).

När det gäller solceller så kan jag på en gång säga att du inte kommer att klara dig med enbart det för att driva en kyl, inte ens de minska modellerna. Finns förvisso kylskåp som drar väldigt lite ström men då pratar vi 8-10 000 kr och mer……kanske inte aktuellt.
    S cellen räcker således inte till det, man måste se s.cellen som en detalj vars uppgift är att underhålls ladda/toppladda batterierna. Vill man ha mer än så behövs det celler på 200w plus….och då rasar pengarna iväg igen.

Bättre då att om man har en bensindriven buss se till att byta ut generatorn till en högeffektare, kostar oftas bara en rimlig peng jämförelse med solcell eller värsta kylen. Är det en diesel så räcker oftast den generatorn som finns.

• getwet

getwet

Medlem
    3 januari, 2005 vid 23:03 som svar på: Planerade resor

Kanske inte riktigt till vintern men planerat är att tanka upp surfbussen tidigt på våren och köra en repris på Sardinien, 1-2 månader är det tänkt.

• getwet

getwet

Medlem
    3 januari, 2005 vid 22:51 som svar på: Årets dag på Torö…

Ha det bra där borta på andra sidan pölen så syns vi till våren igen Jesper. Hälsa fru och barn.

• getwet

getwet

Medlem
    3 januari, 2005 vid 22:47 som svar på: mast fan vägrar dela på sig

Du det där var ingen hit på skalan direkt att få ”dyköra”. Så mycket har jag inte lidit sedan min bästa 30 cm fena gick åt hel….. en perfekt speeddag på Fuerte!

Väl hemkommen till civilisatioen igen träffade jag en ursnygg öronläkar tjej som var polare med dig och din polers………blev frisk direkt, fattar inte hur? confused.gif

Kommer mer än gärna till våren, funderar på att ändra mantalsskrivningsadress så besöken kan bli dubbelt så många med hjälp av Gotlandsrabatten.

Peace love and understanding, your friend!

P.S Tok Uffe är just nu på Sicilien och surfar.

Sida 168 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA