Forumsvar skapade

Sida 169 av 251
  • getwet

Medlem
    3 januari, 2005 vid 11:03 som svar på: mast fan vägrar dela på sig

Det är inte så svårt att få loss dem, behövs inga specialtrick med gungande gubbs osv, jag har testat det mesta men kommit fram till att följande är enklast och bäst. Aldrig negativt resultat.

Två bommar, en placerad på ordinarie plats på mast, den andra tightas till ordentligt på övre delen, dock ovanför den inskjutande delen från underdelen. Nu är det bara att vrida, behöver inte bli svårare än så.

Den vanligaste orsaken till att det fastnar är läckage i topp eller botten. Se till att det sitter riktiga tätningar där så slipper du problemet i framtiden

• getwet

Medlem
    2 januari, 2005 vid 11:56 som svar på: Tipps inför Surfbussbygge

Får nog prova din medicin med liggunderlagsmaterialet, tänkte göra en ROT byggnation i bussen (borde inte ROT avdraget gälla surfbussar) wink.gif till nästa vinter när jag fått in den i mitt eget garage. Men det blir trångt….den ska trängas där med den lilla röda!

Gotland till våren….det spikar vi Judo Freddan!

• getwet

Medlem
    2 januari, 2005 vid 11:47 som svar på: Tsunamisar

Håller med dig om att media bevakningen har varit enahanda, inte så lite heller. Katastrofen är ju så ofantligt många ggr större i Indonesien och Sri Lanka. Och Burma vet vi ingenting om………….

Jag lider verkligen med dem som finns där i de länder där det inte finns en tillstymmelse till bra sjukvård, psykologisk hjälp. Dessa människor kan inte ens lämna området, inget hem att återvända till, inga grannar, inga vänner, inget arbete, ingen som helst inkomst, inget försäkringsbolag som backar upp ekonomiskt, bara ett evigt och långt helvete framför sig. Det måste vara outhärdligt……..Jag brukar tänka på det när folk sitter här hemma och klagar på att det tog ett dygn extra för Sveriges regering att få ned personal och resurser till Thailand….

• getwet

Medlem
    2 januari, 2005 vid 11:36 som svar på: Tipps inför Surfbussbygge

På de flesta ställen i bussen är det inte limmat, har pressat in frigoliten mellan de sidobalkar i väggarna som finns. Sedan ligger innerväggarna och pressar friggon in mot plåtväggen och det tycks räcka. Tror inte att du behöver oroa dig för fukt mellan friggo och plåt, observera att det blir mer fukt utan isolering (om det är rätt material vill säga) och det klarar sig ändå. Så bry dig inte så mycket om isoleringen, gör så gott du kan och lägg energin på en schysst inredning istället samt en vettig värmare.
    På de ställen där det inte gick att ”presspassa” friggon är den limmad med lösningsfri lim, blir inge friggo kvar annars wink.gif
    Jag tycker inte att du ska oroa dig för att det blir fukt längs med väggarna, med friggo iso kommer den att minska radikalt eftersom det blir med automatk olika luftlager, innervägg, friggo, ytterplåt. Jämför med en ”naken” buss, endast en plåt emellan kyla och värme!
    Större problem med fukten tror jag det blir för er med surfutrustningen inne i bussen, droppande segel, rinnande bommar och dyngsura stroppar. Kanske då läge att ha plastgolv som är uppskuren några cm på väggar. Se till att det är jämt golv bakåt utan någon kant, man kan då ställa bussen i lätt bakåtlutning och allt vatten rinner ut (erfarenhet från mitt släp).

Angående avskärmning fram till förarhytten har jag själv en vanlig IKEA persienn, likaså på bakrutorna. Fungerar tillfredställande, håller värmen borta på sommaren (aluminium persienn, eller vad det nu är). Kunde vara bättre isolering när det är kallt men vi använder bussen oftast inte när det är svinakallt. Helt fritt från insyn vilket är skönt på utlandsresan där platser att stå med buss är klart mer begränsat än här i Sverige. Nära grannar får man stå ut med……..framförallt på de populära surfmålen.
    Tidigare hade vi ett kraftig tygdraperi som ”skiljevägg” men dom ger dåligt ”solskydd”. Däremot måste man ordna en fastsättningsanordning för de persienner som jag nu har eftersom dom annars hänger och slänger vid körning.

• getwet

Medlem
    2 januari, 2005 vid 11:08 som svar på: mast fan vägrar dela på sig

Är helt på, kommer med nybonad kolbom med värsta framstycket ala superslalompjäxbindning, knäcker loctite, finsand och snabbbetong…garanterat inget står emot. Medtager även en kasse med tillbehör i klirrande format. Ange tid och plats!

• getwet

Medlem
    1 januari, 2005 vid 20:15 som svar på: Torö på söndag!?

Helt ok, sippar just nu på en urtrevlig Tempranillo…. smirk.gif

• getwet

Medlem
    1 januari, 2005 vid 16:33 som svar på: Torö på söndag!?

Börjar……… confused.gif

Jag skickade ut en fråga tidigare när release dtm är för din kommande ”Best of” skiva? Jag har väntat för länge nu mad.gif Den tidigare cd skivan är nu utsliten och inga digitala signaler kommer fram.

• getwet

Medlem
    1 januari, 2005 vid 14:31 som svar på: Torö på söndag!?

Nä, tänder nog upp en brasa och sätter mig framför den med en Cabernet Sauvignon istället, känns mer rätt liksom….. smile.gif

• getwet

Medlem
    30 december, 2004 vid 11:15 som svar på: Tsunamisar

Julhelgens avslutning blev inte direkt någon ”glädjens” helg……och nyårsfirandet lär väl få en ganska unken smak i munnen efter det som hänt.

Vår familj har nu bestämt att inte smälla av några raketer till nyår, den planerade pengen till inköp av dessa går nu istället direkt till välgörande ändamål på Sri Lanka. Hoppas att fler gör detsamma!

Vi kommer också att dra ned ordentligt på nyårsfirandet och istället hoppas på att våra nära vänner hittas……..

• getwet

Medlem
    29 december, 2004 vid 09:57 som svar på: Tipps inför Surfbussbygge

Hej på er allihopa!

Kul att se tråden med buss byggen kommit igång igen, och nog kommer du att få förslag så det dånar om det från Judo Freddan och mig samt en del andra bussfanatiker!

Angående isoleringen så går det egentligen att lösa på ett väldigt enkelt sätt, och billigt. Husbils/vagn fabrikanter isolerar nästan uteslutande med frigolit av några ganska enkla skäl. Det är lättarbetat, billigt, bra isoleringsförmåga, suger minimalt med fukt, innehåller mycket luft så att spalt kan minimeras, lätt att ta bort om det ska repareras ex vid en plåtskada eller dylikt.

Vad man först och främst ska göra är att ställa sig frågan vad bussen ska användas till. Enbart surfresor eller kanske tom en och annan skidresa till fjällen eller alperna, miljöerna skiljer sig en hel del!

Som surfbuss är nog behovet att isolera inte så stort (egna erfarenheter) utan det känns nog nästan viktigare att stänga ute värmen, som Judo freddan påpekat. Den är värst tycker jag, finns inget värre att vakna på morgonen och det är 50 plus inne crazy.gif
    Att få värme i bussen är betydligt enklare, det är små utrymmen, går snabbt att värma upp och det behövs inte överdrivet med energi för att klara även en frostnatt.

Själv har jag isolerat med frigolit i olika dimensioner beroende på hur mycket plats det finns. Friggon är lätt att arbeta med så det var mycket enkelt, tunnare skivor skärs med vass kökskniv och de tjockare med hälp av glödtråd och en batteriladdare till bilar. Jag har inte haft några problem med ”frigolitgnissel” inne i bussen vid körning som en del påstår att det kan bli.
    Golvet är naturligttvis en annan historia, där tror jag att J-F hittat den bästa lösningen, med det och ett bra golv samt ev. en trasmatta eller liknande och en schysst luftburen värmare klarar man nog det mesta. Varför jag nämner lutburen värmare här är för att då kan du få den varma luften att blåsa längs med golvet och ta bort den värsta kylan, det går också att montera olika utblås och på så sätt fördela värmen jämt i bussen.

En annan sak, se till att du kan stänga av in till förarplatsen, där försvinner det massor av värme till ingen nytta…….och rutorna kyler markant.

• getwet

Medlem
    27 december, 2004 vid 15:47 som svar på: största segel på 90L slalom?

Tror nog att det kommer att fungera bra med 7.0, men med duktigt mycket i nedhal. Fenstorleken du nämner blir nog också bra, men större än så behöver du inte ha, brädan kommer bara att bli hopplös och tailwalka när det går undan som bäst vilket gör att du tappar rejält med fart.
    Du skriver också att det är slöråka som gäller, då behövs det ingen större fena än 32cm, snarare mindre. Du kan troligen använda ända ned till 27-28cm om det brallar ordentligt, sket mycket i nedhal och struntar i att ta den allra minsta grad i höjd.

Du frågar också vad som är optimalt…..svårt att svara på men jag berättar här vad jag tyckte var optimalt på min RRD 276 90l slalom racing som jag en gång ägde.

Som bäst gick den med 6.6 race segel (fullcamber), 28 eller 30 fena (beroende på hur mycket vind och hur sjön såg ut). Jag tror nog att det är där någonstans det ultimata ligger för en fullblodsslalom i 90l klassen.
    Med min RRD268 slalom 72 l känns 6.6 också riktigt bra, ända tills man provat 5.6 race och 27 fena…..där känns det ultimat.

Kan också samtidigt påpeka att ett camber segel på den brädan som du har ger så otroligt mycket mer än ett freeride, men man ska kunna utnyttja potentialen innan den märks. Och vad jag vill ha sagt med det är att det gäller att våga gasa!

• getwet

Medlem
    21 december, 2004 vid 22:38 som svar på: Release datum?

50 plus powerboat, numera bytt till snabbare grejer i garaget……..

• getwet

Medlem
    16 december, 2004 vid 11:43 som svar på: Hur många seglingsdagar har ni fått i år?!

Sällan skådat bättre säsong i Sverige, kan bero på att man bytt arbete kanske…….?

I snitt blev det segling 3 dagar i veckan från mitten av april till slutet av september. Då inkluderar jag inte 11.0 och formula. Med det i bagaget känner jag mig mycket nöjd med den här säsongen. Och nästa säsong bådar ännu bättre!

• getwet

Medlem
    23 september, 2004 vid 11:03 som svar på: VAd har vi kört sönder senaste veckan?

Så lägger vi till ett öra också……..

• getwet

Medlem
    21 september, 2004 vid 13:51 som svar på: Hur bra är egentligen vindsurfingen på Gotland?

Befinner mig på ön just nu och kan bara bekräfta det tidigare skrivna, den anonyme och jag har tillbringat många timmar tillsammans främst på Ekeviken och kan bara bekräfta, det blir STORT! Det största jag seglat i längs med Sveriges kuster.

Sida 169 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA