getwet
Forumsvar skapade
-
Hehe…Jag kan riktigt se hur frustrerad och aggresiv du är bakom tangentbordet Rambo!
-
Stopp där nu Eric….inte slänga ut tanken! Tänk tanken istället….(så tröttsam snubbe bakom tangentbordet
)att du börjar rulla utomlands….grattis till gastanken!
Nu har jag ingen aning om vad en T4 slukar i sig i gas kontra bensin, men jag minns hur det var för Chevorna på åttiotalet när många hade gastankar. Förbrukningen var ca 25% högre och effekten aningen lägre, vissa påstod att dom inte märkte någon skillnad, enbart på förbrukningen. Jag tror dock att vi numera måste ta hänsyn till att dagens motorer och gasinstallationer har utvecklats en del från det glada åttiotalet. Icke att förglömma är även att amerikanska V8:or på åttiotalet i princip var reliker från 50talet……och det lär vara en del skillnad på din 98.
Jag kanske är ute nu på hal is men det känns som om det kommer att bli en repris på gasen igen. Jag tycker mig se fler och fler biogasbilar på stan och förmånsvärden på biobilar är mycket förmånliga så kanske att det kommer hända saker och ting på ”fyllagas” fronten.
Kan berätta att min ”käre” svärfar……..som bor i sydeuropa kör gas/bensin bil och jag märker då inte någon större skillnad på de bägge drivmedlen. Något lite sämre topprestanda på gas men i gengäld mycket billigare…….utomlands. Tyvärr försvann gasen här i Sverige när beskattningen blev likvärdig bensin….typiskt!
Om det vore min buss skulle nog installationen för gas få sitta kvar ett tag till.
Förresten……borde det inte gå att driva kök och kyl med den gasen? -
Skulle inte tro det………..upplever du mitt inlägg på ett sådant sätt så tolkar du texten fel eller har läsproblem.
Var och en får naturligtvis göra vad man vill, men inte på andras bekostnad, fattaru nu? Handlar mer om en ideologi än avundsjuka……..eller så kan vi kalla det för empati! -
Nu ska jag inte bli alltför ”besserwisser” här men vill bara påpeka att jag inte direkt tänkte på själva räddningskostnaden för den akuta räddningen. Tänkte nog längre än så………men det är väl en arbetsskada från min period på ett försäkringsbolag. Vad jag syftar på är vem som får betala kostnaden för rehab, handikapp, akutsjukvård mm, långtidssjukskrivning, sjukbidrag eller vad det nu kan vara. Dödsfall blir relaterat till kostnader i försörjningsplikt mm. Finns massor med kostnader jag skulle kunna rada upp här. Själva akutinsatsen är försumbar i den totala kostnaden.
Ursäkta att jag blir kanske lite väl negativ, men jag kan inte låta bli att reagera när vissa kan utsätta sig för vad som helst…….och det på din och min bekostnad, eller våra anhöriga. Att utsätta sig för sådana risker borde innebära att det skydd man har från samhället skulle utgå till förmån för andra som verkligen har ett behov.
Att ha exempelvis klättring som hobby eller annan mer riskfylld sysselsättning må vara en sak, men att ge sig ut på fullständigt vansinniga uppdrag med enorma risker borde egentligen innebära ett eget ansvar. Vissa bedrifter kan vara beundransvärda andra helt kokko (beror på vem som är betraktaren) men det är enligt min mening fel att om det händer något så ska det betalas med hjälp av skattemedel. Det är svårt att göra en bedömning vad som skulle vara vad vid sådana här tillfällen, men en del är helt självklara. De flesta av dessa uppdrag har inte ens något syfte förutom att en eller flera personer fått för sig någon galen/tokig ide som absolut måste genomföras med både hälsa och liv som insats. Jag gillar iaf inte att betala för dessa tokar via den skatt som jag betalar in, andra kanske tycker det är ok……… -
Men om den är lätt lastbilsreggad så är det väl ändå lönsamt även om farsan inte är bonde, p-bilsreggad däremot blir svårt att försvara med ekonomi. Visserligen är diesel motorn dyrare i inköp men det är väl inget specifikt för Sverige?
-
Intressant böjelse du verkar ha………
-
Fy fan vad tröttsamt att se alla dessa fånar som ska bräcka varandra med de mest konstiga totalt obefogade märkliga saker. Olycklig barndom eller vad kan man skylla på? Imponerar inte ett skit på mig, oavsett om man heter Kropp och ska cykla till en avlägsen bergskedja för att sedan bestiga den utan syrgas eller surfar långdistans…..
Nääää, nu slopar vi dessa ekonomiska självplågare i våra sinnen och ser upp till de riktiga grabbarna/tjejerna, dom som begripit att man ska NJUTA inte plågas.
Och vem får ta kostnaden om det skiter sig på en plågorunda tror ni???
Nä fy fan säger bara, nu går jag ut och pinkar på trottoaren…… -
hörru feg…var fan fick du tag på en bild av min chef någonstans?
-
Den här är rätt lik Jeppe dagen efter…….du vet den där dagen……när jag seglade arslet av honom med min musche…då blir han så här allvarlig.
-
Här är en som ser blixtsnabb ut………satsar nog på den till Fuerte! Den är väldigt tysk också…..
-
Den här fungerar både som ”utsugare” ”inkastare”, har även termostat så man kan justera in när den ska gå igång samt reglera hastigheten. Förhöjer morgonkomforten VÄSENTLIGT i sommarvärmen, oumbärlig i utlandet…….
Som kuriosa kan jag berätta att det finns en modell som stänger luckan med automatik när det börjar regna….den skulle jag vilja ha
-
Att framföra en kite eller w.s är samma sak juridiskt som att framföra en båt (vattenfarkost, vars huvudsakliga uppgift är att färdas/framföras på vatten) och kan därför inte jämföras med skidåkning. Kan tyckas märkligt men så är det……
Mopeder är redan där så varför inte fortsätta, det är samma ansvar att framföra en moped, bil, tung lastbil som en båt eller en kite……..men inte skidor.
Just därför ligger det betydligt närmare till hands att kite kanske (jag säger kanske, det beror hur kitearna sköter sig eller inte)kommer att beläggas med någon form av licens för att få utöva, liksom det troligen kommer att bli för vattenskoters nu när dom i ett mål blivit ansedda som vattenfarkost. -
Haga Park och Galne Gunnar i Färjestaden…..billigare än så blir det inte
-
getwet
Medlem2 november, 2003 vid 15:58 som svar på: Torö eller Kapellskär på lördag eller vafan !?!?Tyvärr blev det väl inte riktigt som vi (jag och Jeppe) heller tänkt oss. Vinden inte alls vad som utlovats och som sagt var…den kom väldigt sent till mörkrets inbrott. Men jag förmodar att ni hade roligt och hoppas på bättre lycka nästa gång…för oss alltså!
-
Det förutsätter naturligtvis att fordonet ”klättrar” uppepå det andra och av naturliga skäl blir då naturligtvis en p-bil, vilken som helst, helt demolerad. Det betyder inte att en folka är säker för det. Det är bara en bråkdel av de kollisioner med två bilar inblandade som är frontal. De vanligaste kollisionerna är bakifrån, sida (högerregel) och där är en folka (och många mer) oerhört svaga. Vill poängtera att T4 dock är bra, men inte bäst…långt ifrån.
Den vanligaste olycksorsaken är (med allvarliga person skador till föjd) singelolyckor, och dessa slutar oftast mot ett träd, mur, sten, stolpe eller annat fast föremål. Där blir det svårt att ”klättra”! Andra mycket svåra skador är där den tunga trafiken är inblandad, och hua för att sitta i en folka då………eller annan av liknande sort.
Under många år när jag arbetade på Folksam så var jag ofta i kontakt med Folksams forskningsavdelning (som bekant arbetar just med det här ämnet) och träffade ofta Claes Tingvall (då han nyligen doktorerat i trafiksäkerhet och var anställd på Folksam, numera chef på TSV), dels på hans föreläsningar men även resonemang på tu man hand. Han hävdade bestämt vid ett flertal tillfällen att vissa bussar (det var mycket busssnack på mig då eftersom jag alltid haft surfbussar) egentligen skulle totalförbjudas på vägarna……..ett av fabrikaten var just…..och de äldre modellerna är fullkomligt livsfarliga.
Folksam har numera statistik även på minibussar och där kan man se att den nyare folkan klarar sig bra….i sin klass! Det betyder inte att den är en säker bil jämförelsevis med en Volvo eller SAAB. Undersökningen haltar en hel del också eftersom Folksams forskning bygger på riktiga krockar och det tyvärr inte finns tillräckligt med material, bara för de bussar som presenterats i deras undersökning. Övriga har inte tillräcklig med statistik, men vi vet att listan skulle se väldigt annorlunda ut om även de amerikanska bussarna skulle finnas med…..dom har betydligt hårdare krav där borta på andra sidan.
Avslutningsvis tycker jag att det är olyckligt att just folkan fått någon slags kultstatus och är varje ung surfares drömbuss. (bortser för just T4 som är ok i sin klass, men oftast för en ung surfare är ekonomin avgörande och då blir det knappast en av nyare modell)Om varje individ skulle vara medveten om vilken risk man tar varje gång man satte sig bakom ratten tror jag att valet skulle bli annorlunda. Själv sätter jag mig aldrig i ett sådant fordon (läs äldre folka eller annat fordon i samma klass), möjligen i bakluckan och tar en bira när den står parkerad där den faktiskt egentligen passar bäst!