getwet
Forumsvar skapade
-
getwet
Medlem29 maj, 2002 vid 13:35 som svar på: Äntligen bussägare! Jag vill ha tips om el och annat!I de flesta fall får man plats med ett batt. under någon av stolarna, annars får du väl leta fram ett bra alternativ, jag har nämligen ingen erfarenhet av den buss som du har.
Det finns billiga dioder som kan monteras in för att laddning ska ske på bägge batt och förhindra strömuttag från förbr.batt (jag kallar det batteriet för 2 hädanefter) Enkelt och billigt men har en nackdel, du förlorar några tiondelar laddström vilket inte är bra. 2 blir aldrig det som man kallar för toppladdat= kortare livslängd samt begränsat effektuttag, och du kan inte använda bägge batt samtidigt vid ex start.
Bäst enligt mitt sätt att se det är en manuell brytare som man ofta har i båtar. Då kan du skifta mellan att ladda bägge samtidigt eller ett i taget samt bryta strömmen helt. Du kan också använda dig av bägge batt om motorn skulle vara tjurig eller något. Men se till att det blir en brytare som går att skifta mellan batt med motorn påslagen, alla gör inte det! Du hittar dem oftast på båtshopar eller liknande. Batt kablar kan du införskaffa på biltema, eller om du vill ha bästa kvalite eller att det är trångt och bökigt runt hörnor mm som du måste dra, använd svetskabel, finns både i rött och svart. Glöm inte att säkra upp 2 så nära batt som möjligt, finns hållare på biltema för 35kvadratare på bilstereo tillbehörs avdelninge.
Själva inkopplingen är mycket enkel, plus från batt 1 och 2 dras in på angivna ställen i brytaren som sedan jordas, samt ingång från generatorn. Det är en väldigt enkel installation. När du väl är klar mät upp laddströmmen ute på vardera batt och kontrollera att du får fram minst 14.5 volt på tomgång. -
Om den är reggad som vanlig personbil/lätt lastbil måste du lyfta ur inredningen för varje besiktning. Bilen ska reg.besiktigas om till husbil/lättlastbil eftersom det är ”bostadsinredning” för att den ska kunna besiktigas med inredning kvar.
-
getwet
Medlem29 maj, 2002 vid 07:58 som svar på: Äntligen bussägare! Jag vill ha tips om el och annat!Du skriver att det inte ska monteras in något extra batteri, jag rekommenderar att du gör det! Start batterier är uppbyggda så att de ska kunna ge ett högt effekt uttag under en kort tid och mår inte alls bra av längre låga uttag och urladdningar. Ett fritidsbatteri däremot är byggt just för det ändamålet, men det passar inte som startbatteri eftersom den inte kan leverera lika mycket ström till starten som ett riktigt startbatteri.
Så om du inte monterar ett förbrukningsbatteri så kommer du relativt ofta få byta ditt startbatteri pga att den förstörs av den förbrukningströmmen som du använder. Så när du ändå håller på och ska ”bygga” ny el i bilen så lägg in ett förbrukningsbatteri på en gång med skilje relä eller manuell brytare, så behöver du heller aldrig oroa dig för att det ska bli tomt i starten. -
Snällarå………halva vägen var, saknar er!! Om du åker söderöver och jag norröver så möts vi halvägs på lördag kväll vid bardisken i Kappelskär….. Måste göra av med några liter…..
-
Jajjamensan!!!! Brådis till Öland med Chevan förra sommaren, 2.6l milen, men fort gick det!!!! Någon som slår det????
-
Var där igår, och tyvärr så har den tidigare anonyme skribenten helt rätt! SO blir aldrig bra vid Fituna, det
det lyfter över skogen och brisen slår inte igenom som den brukar. -
Tyvärr kan man inte bara svara på din fråga så pass enkelt att den eller dem fenorna ska du ha. Oftast får man pröva sig fram metodiskt just för att hitta den där tokfarten som du så gärna vill ha men inte tycks uppnå.
Fenor och pris hör oftast ihop, ledsamt men så är det.
En fena som känns bra och släpper ordentligt med ett visst segel kan kännas helt fel med en annan rigg, så det är nödvändigt att ha ett kartotek av fenor om man verkligen vill åka tokfort!!!!
Själv anser jag att det är värt att lägga lite mer pengar på att köpa kvalite, har lärt mig med åren att oftast blir billigt dyrast till slut……
Sedan beror det på dina brädor förstås också, om dom har kapacitet för en värsting fena och tokfart? -
Kan meddela att Fituna smällde på fint idag igen……
-
En riktigt bra dag på Fituna med jämn och fin vind. Seglades där även igår på sjöbris.
Tror att det var ca 35-40 surfare idag. -
Efter många års seglande kan jag konstatera en sak….NP håller en mycket hög kvalite på sina segel och riggdetaljer. Har seglat med många olika lines genom åren, Ezzy, Simmer, Wallen, North samt NP och kan inte märka någon större skillnad prestanda mässigt, men en bättre seglare än mig gör det säkerligen.
Vad jag dock lagt märke till är att både North och Np har en bättre kvalite/hållbarhet än övriga segel, ofta syns det genom att enbart titta på försärkningar mm. Men det resulterar också i en högre prislapp för NP och North än övriga. -
Gå in på ”sök” och skriv Gotland som sökord så har du ett antal tips på spots, frågan har nämligen ställts ett par gånger tidigare.
-
Känd profil i Sthlm har med snus under läppen uttalat sig med en känd mening som jag här citerar:
Det är timmarna på vattnet som räknas!
Lyd den parollen, köp dig en formula och segla maximalt och du får ut betydligt mer den dagen det är dags för smågrejerna……min 70 och 90 liters ligger här och väntar, fram tills dess är det formula…..kanske vi kan segla ihop då??
