herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
Lördag – Hyfsat drag i byarna på syd med 6.7, Muskö/Långgarn.
-
14.45 så brallar det vad jag kan se mer o mer åt NV.
16.20 viner det småspik i luften. Inget för lättvindsurfare…
-
Ha, ha, lycka till med respekten inför premiärturen. Bitarna brukar hamna på plats ganska snabbt. Det blåste en del inne i soligt Stockholm så jag antar Du fick en fin dag.
-
herr-pelegrin
Medlem26 april, 2013 vid 08:16 som svar på: Förening – samverkan – inköp av utrustning?SAMVERKANSGRUPPEN höll ett första möte 130425, bl a med syfte att skapa förutsättningar för mer tid på bra is nästa säsong. Jag får tacka för god uppslutning och stort engagemang. Vi kom en bra bit på väg och nästa steg blir att se var vi organisatoriskt bör höra hemma. I och med att vi är ute i relativt god tid så bör det finnas möjligheter att vi når fram till ett förslag innan isarna lagt sig vintern 2014. Vi hoppas på plogad och eventuellt spolad bana med informella slalom- och speedtävlingar. Samtidigt bör vi försöka hjälpas åt att bredda sporten. Siktet bör då kanske riktas mot etablerade windsurfare och ungdomar.
-
Härligt Mården! Kanonfilm!
-
Isen som förra helgen var flera dm på Horsan har nu ruttnat och ger sig vilken dag som helst. Det finns redan delar med öppet vatten. Vid kast med sten 15 meter ut från land gick stenen rakt igenom sörjan. Skärgårdsisarna försvinner nu.
-
herr-pelegrin
Medlem16 april, 2013 vid 14:38 som svar på: Lättvindsslalom hur stora segel och fenor?Vad gäller fenvalet så borde en på 52 cm vara för liten för segel runt 9.5 med den brädan. Jag tror Du borde titta på fenor mellan 56 och 60 cm.
Om man ser på ex JP SLW med ett mindre segel runt 7.5 så fungerar den bra med en fena på 51-52 cm men inte alls om man går ned till 46 cm.
En Starboard Isonic 127 är ju lite mindre och där verkar spannet vara mellan 46 och 52 cm.
-
STOCKHOLMSREKORD (?) 13:E APRIL 2013 – Vindsökarn var tydligen ute och toppade strax under 25 knop på lördagens mjuka isar. Kan det vara ett stockholmsrekord för sista isdag som står sig…?
-
Isen håller! Vi sågade med motorsåg och blocken var ca 30 cm tjocka. Undre skiktet var hårt och inte anfrätt. Om det skulle frysa någon natt kan Ni kanske testa. Beträffande vinden så tycker jag det brallade större delen av lördagen.
-
MÅNDAG 8:e APRIL 2013 – Troligen sista dagen för mig på denna långa säsong om dock bjud på sämre isar än den förra. Fredagen den 12:e aril är havsisen så mjuk att det går lätt att peta bort de översta 4-5 centimetrarna sörja med tån.
-
TORSDAG – Fick just rapport från Muskö. Isen går att åka på under fm men blir alldeles för mjuk på em.
-
Vi får hoppas isen håller måttet till helgen för Er som kan åka. Vi har arbetshelg på landet så det kan max bli någon vända på eftermiddagen men jag kanske får möjlighet att kolla isen på fredag och återkomma. Jag har svårt att se att den inte skulle bära.
-
Måndagen var bättre. Fick möjlighet att åka från jobbet så det blev ett par timmar på eftermiddagen med bra drag i 5.5. Lite byigt men vinden vek aldrig. Isen knagglig men stenhård i förhållande till tidigare eftermiddagar. Inga segel synliga vid Söderby…
-
Du vet väl att skärgården är mer vindsäker….? Men, å andra sidan missade Du inte mycket. Det brallade på en skvätt på eftermiddagen men innan dess var det inte mycket att hurra för.
-
Din Pirate gick ju stundtals snabbare än isjakten såg jag från andra sidan. Inte illa! Min truck pajade precis när ovädret och vinden kom så det var bara att kliva av.