Forumsvar skapade

Sida 122 av 181
  • herr-pelegrin

Medlem
    19 augusti, 2012 vid 15:07 som svar på: Stockholm idag?

Söndag – Äntligen! Fullt drag och stundtals överriggad med 7.6! Hoppas fler fick chansen!

• herr-pelegrin

Medlem
    19 augusti, 2012 vid 09:04 som svar på: Stockholm idag?

Sö – Med 8-10 i ytterskärgården tycker man det borde kunna räcka till. På morgonen drog det på rätt bra i innerskärgården men det har mattats av rejält. Hoppas ändå söndag blir bättre än lördag, då den lilla planingsvind som var dog ut.

• herr-pelegrin

Medlem
    19 augusti, 2012 vid 08:23 som svar på: Idag seglade vi till Svenska högarna !!

Utmanande idé! Kul att den gick att genomföra! Körde Ni på lördagen? Räckte vindarna för planing?

• herr-pelegrin

Medlem
    18 augusti, 2012 vid 10:18 som svar på: Stockholm idag?

To-fre – Bleke med kalasväder men ingen surfing. Utsidan av Utö låg nära nog som ett salsgolv!

Lö – Det verkar vara runt 7 m/s V-SV i ytterskärgården och 5-6 m/s längre in. Det kan vara värt ett försök för de som har abstinens!

• herr-pelegrin

Medlem
    17 augusti, 2012 vid 19:58 som svar på: Köpa ett större segel

Sedan är ju allting inte en fråga om antingen eller…! Bara för att man gillar liten bräda i över 7 m/s så behöver det ju inte utesluta att en fetare planka kan vara nice i 5-6 m/s, eller tvärtom. Om det däremot är fråga om en investering på ny eller bättre beg bräda så vill jag ändå hävda att man i Stockholm får ut mycket mer för pengarna om man satsar på en lättvindsbräda. En hundralitersplanka eller mindre är ju knappast några problem att handla beg till en billig penning men står man där men en nyinvestering i enbart en ny 100-litare så finns risken att man inte får full valuta för pengarna.

• herr-pelegrin

Medlem
    17 augusti, 2012 vid 16:18 som svar på: Köpa ett större segel

AniMar – Lycka till! Jag har under dryga tre säsonger följt min dotters utveckling på en 130 liters JP-bräda och kan konstatera att trägen vinner. Med många timmar på vattnet (i planing!) kommer det mesta att sitta så småningom!

Sailortrash – Jag ler lite och konstaterar att vi har ungefär samma realistiska (?!) inställning till vindförhållanden i Stockholms skärgård. Månde vindarna vara ungefär desamma vid Österskär som kring Muskö? I denna vindfattiga vecka, frånsett en fantastisk tisdag, var onsdagens 5 m/s hyfsat ok med 9.2!

• herr-pelegrin

Medlem
    17 augusti, 2012 vid 07:40 som svar på: Köpa ett större segel

AniMar – Dettta är fundamelntalt för Din framtida utveckling! Du bör ta in vad Sailortrash har framfört kring volym på brädan. Volymen är lika viktig som segelstorleken. Glöm helt brädor i 100-litersklassen om Du avser segla i Stockholms skärgård och få timmar på vattnet. Titta istället på volymer på minst 120-130 liter, gärna med en bredd på minst 75 cm. Går Du upp ännu lite med i volym och bredd så ökar Du antal dagar i planing än mer.

Att stå och plöja i 5-6 m/s ska Du inte behöva göra! Där har vi många gånger maxvinden sommartid. Försök att hitta lagom paket från början! Under 120 l och under 75 cm bredd har Du knappast planing under 6 m/s.

• herr-pelegrin

Medlem
    15 augusti, 2012 vid 19:45 som svar på: Cambrarna vill inte rotera!?

Läste nyligen sida upp och ned om lattspänning för att komma tillrätta med mitt strul med camberrotation. Om man kan summera så skulle väl spänningen på lattorna vara högre på de nedre lattorna och minska succcesivt uppåt. Vecken ska ju självfallet bort vid varje camber men så verkade grundidén i alla fall vara.

Som Kinetic så vackert beskriver kan seglet kollapsa med för mycket uthal. Jag har testat och seglet ”dör” och får inget drag så det verkar ju heller inte vara värt att övernedhala.

En variant som jag testat och fick runt ”problemcambern” med: Något underhalat nedhal, minimalt uthal och högre lattspänning på lattorna ovanför och nedanför den camber som roterar sämst.

Men proffsen har säkert mycket att tillägga – så brukar det vara, eller hur…?

• herr-pelegrin

Medlem
    15 augusti, 2012 vid 19:33 som svar på: Köpa ett större segel

Som en tidigare talare redan nämnt är nog 6.5 i minsta laget även om Du väger under 70 kg. Om planing är målet och Du avser segla inomskärs så fundera gärna i storlek 7.0-7.5. Vill Du ha ett lätthanterligt segel så kan Du välja bort cambers. Vill Du ha ut maximalt i lättvind kan Du ändå överväga cambers. Jag antar att normal mastlängd för 7.5 är 4.60 men riktigt bra råd får Du i Surfspot-butiken i Kransen.

• herr-pelegrin

Medlem
    15 augusti, 2012 vid 18:25 som svar på: Stockholm idag?

Perfekt med ölpaus denna fina dag! Fejan har jag inte besökt sedan jag var där på seglarläger med J 10-or när jag var 12 år på sextiotalet.

Ni fick säkert planing med Formula även på onsdagen, även om det inte drog på lika bra som dagen innan. På onsdagseftermiddagen hade jag hade jämna 5 m/s och planing i ostligt plattvatten med 9.2.

• herr-pelegrin

Medlem
    14 augusti, 2012 vid 19:25 som svar på: Felmarginal

Tack för info. Jag inte om det har med saken att göra men idag hade jag GT 31:an på armen och hade en maxspeed i displayen men fick nästan 1 1/2 knop lägre i programvaran. Det beror kanske på något annat och det finns kanske någon vettig förklaring, eller?

• herr-pelegrin

Medlem
    14 augusti, 2012 vid 17:19 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147

Nedre gräns för kortast möjliga fena för SLW:n med 7.6 kvm verkar vara runt 50 cm. Den går bra med en S 10 på 51 cm men inte med en S 10 på 47 cm. Den senare gav sen planing, spinout och var inte snabbare än en 15 cm längre fena.

• herr-pelegrin

Medlem
    14 augusti, 2012 vid 16:47 som svar på: Stockholm idag?

Tisdag den 14:e aug – Stundtals härligt drag med 7.6 i näst intill plattvatten i den ostliga vinden!

• herr-pelegrin

Medlem
    12 augusti, 2012 vid 10:59 som svar på: Select VMax

Tack Mick för en grundlig rescension! Det där lät ju lovvärt och i linje med vad andra framhållit!

• herr-pelegrin

Medlem
    10 augusti, 2012 vid 11:38 som svar på: King of Paradise 2012 – rapporttråd med bilder

andersbq – Sett så här från sidan verkar Ni både ha en imponerande organisation och en målande redovisning på hemsidan. Man blir verkligen sugen på speed när man förstår hur taggade Ni är när Ni åker iväg och kör tillsammans på detta sätt. Hade jag var 20 år yngre så hade jag gärna hängt på men nu får jag hålla mig till lättvindplankor. Hoppas Ni får lika juste nästa år!

Sida 122 av 181
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA