herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
herr-pelegrin
Medlem21 mars, 2012 vid 11:14 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147jr555 – Det det verkar handla om för Dig är ju att Du vill plana i lägre vindregister utan att för den skull ösa på med jättesegel och Formula. Om brädan sedan sticker i väg i 23 eller 26 knop i halvvind i 8 m /s kanske inte är det primära. Du är garanterat inte ensam att vilja ha mer tid i planing. Själv ruttnade jag en gång i forntiden just för att man ofta stod och plöjde. Vitsen är ju att öka antalet timmar i planing. Det kan man naturligtivs göra med jätteriggar men det går även att åstadkomma med en rejält bred bräda.
Om Tea-bag nu satt griller i huvudet på Dig så tycker jag ändå att Du ska fundera över vad som Du själv är ute efter. Om vi går ned i vindregistret från 8 m/s till 5-6 m/s så är det många freeridebrädor och slalombrädor som inte planar med 7.5 kvm. Det måste till bredd och därmed även volym. Nu finns det ett antal brädor på marknaden som har en bredd på 80-90 cm. Utifrån det Du tidigare har sagt så bör Du förmodligen leta i den kategorin.
Jag har nu kört SLW:n i flera säsonger inomskärs och varvat med JP XCite på 120 och 130 liter. Det är inte många dagar per år som jag väljer XCitebräda före SLW, kan jag säga. Bakgrunden till det är att jag vill plana inte plöja. Till våren ska jag nu jämföra farten med Isonicen som är rätt lik SLW:n med sin stora bredd.
-
herr-pelegrin
Medlem20 mars, 2012 vid 22:02 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147Det är väl klart att en Formula är snabbare eftersom seglen är på 10-12 kvm, jämfört med kanske 7-9 på SLW:n, men frågan är verkligen om Formulan är bättre på allt, som Du säger. De brukar ju annars hävdas att Formulan inte är särskilt kul på halvvind och där det inte finns något hinder för SLW:n, som går bra på alla bogar.
Jag har inte racat mot så många brädor men SLW:n har inga problem mot exempelvis AHD Fast Forward. SLW:n planar tidigare och håller jämn toppfart med AHD:n. Framöver ska jag testa med GPS:n och köra samma rigg på SLW:n som slalombrädan Isonic 127. Det återstår att se om Du har rätt Tea-bag…
-
Vi kanske kan göra en lista med ”måste-skydd” och en lista med ”fegis-skydd”?
MÅSTE-SKYDD
Hjälm
Armbåsskydd
KnäskyddFEGIS-SKYDD (som kan vara väl så behövliga även för tuffingar)
Hjälm (vanlig eller integralhjälm)
Armbågsskydd
Knäskydd
Höftskydd eller hockeybyxor
Axelskydd
Ryggplatta (alternativt att hängselen fyller den funktionen)
Handledsskydd (dessa hindrar inte bra grepp i bommen) -
JOHAN – När kreativiteten flödar ska man vara mån om den, särskilt när någon vill göra något konstruktivt. Det är i alla fall min erfarenhet. Det finns massor av människor som sitter vid fikabord och tycker en massa men har har oerhört låg kapacitet att omsätta tyckandet i handling. Jag önskar Dig lycka till med wikisidan! Syftet är gott = att minska skador i en fantastiskt kul fritidssyssla. Mvh /Herr Pelegrin
-
herr-pelegrin
Medlem19 mars, 2012 vid 21:28 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147jr555se – Jag tror inte någon här kan svara på hur skillnaden är på tidig planing mellan de båda varianterna. Däremot kan det väl vara värt att gå igenom tråden från början och kolla vad som redan skrivits. Alternativt kan Du kolla med tillverkaren. Var tror Du själv att skillnaden kan vara på en skala?
A) marginell B) liten C) tydligt märkbar D) avsevärd
Frånsett jämförelsen så borde väl Du kunna göra ett ok köp om Du betalar 10 för en beg. SLW 90! Annars var det ju rätt bra pris på en ny 92! Oj, stökade jag till det ännu mer nu..? Det är svårt att välja ibland. Hursomhelst – Lycka Till!
-
Vid ”backvindsfallen” så kanske främst ländrygg-svanskota och bakhuvud dunkar hårt i isen men får man trycket lite från sidan så kan höft, axel, armbåge och sidan av huvudet vara kroppdelar som tar smällen.
Efter Bicless skada kommer jag till nästa säsong att skaffa mig mc-skydd eller motsvarande för överkroppen. Man få ju mycket i ett paket och det behöver inte kosta så mycket. Dessutom är ju de olika skydden fixerade i förhållande till varande, vilket kan vara en fördel. Både armbågsskydd och knäskydd har annars en tendens att glida ned och hamna helt fel, i alla fall om man kör med de lite billigare varianterna.
Vanliga hockey-axleskydd fungerar riktigt uselt eftersom axelplattorna är alldeles för stora vilket för med sig att åkaren blir otymplig. De är även svåra att klämma in under en vanlig vinterjacka.
För höfterna finns ju motsvarande skydd som för överkoppen, en trekvartskalsong med inbyggda skydd. Den kostar inte mycket. De som åkt lite snowboard och fått någon rejäl höftsmäll i big-jump vet att det kan ta något år innan värken går över.
-
Jag har samma erfarenhet, framförallt när man får backvind. Man är beredd på ett helt annat sätt än i början och kan därför försöka hålla emot med ganska raka armar för att sedan trycka på när backvinden trycker till i i seglet. Fall i början är mest av godo eftersom man då tvingas tänka efter hur man bör förhindra nya fall.
-
Ja, Classic, nu sjunger vi verkligen på sista versen. Jag känner igen det där med att ta sig in och ut på isen. 24 dagar måste göra denna till en av de bättre säsongerna, antar jag.
-
herr-pelegrin
Medlem13 mars, 2012 vid 14:34 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147Jocke87 – Chop är inga problem! Nosen har inte dippat någon gång på min bräda. Stropparna och fotställningen är bekväm så Du blir antagligen inte heller trött i fötterna även om det är stötigt. Jag kör mest på en fjärd omgärdad av fastland och öar så förhållandena kan ju motsvara de som Du har på sjön.
Man alltid får på tafsen av de som vet bättre när man sticker ut hakan och påstår att en bred bräda kan palla rätt mycket vind. Mitt råd är testa själv att köra med något av Dina mindre segel när det brallar. Skriv sedan några rader kring hur Du tyckte brädan uppförde sig!
Om man ska köra i runt 10 m/s och lite till så går det att gå ned i fenstorlek. Jag har testat Select S 10, 51 cm, och upplevde att det fungerade även vad gäller höjdtagning.
-
Radius – Grattis till en fin avslutning och hög speed! Vad gäller israpportören vid Näsaäng så har även jag träffat den mannen. Han gjorde verkligen ett gediget intryck och var mycket informativ, precis som sig bör av en f d högre officer med god lokalkännedom.
-
Vindsökarn – Nu sitter ju rubbet! Snygga gippar! Jag såg det tidigare också. Du har mycket ”rake” på masten precis före flippen vilket får juste effekt! Jag såg det också vid tidigare tillfällen.
-
Trimmarn – Om det ändå är blött i morgon, se gärna till att någon filmar Dig. Närmare vattenskidåkning kommer Du inte med Piraten!
-
Lordan – Det såg bra ut och jag sparar filmerna!
Lördagen var ju ”skitkul” på ren svenska. Kul att bränna över Horsan i vatten som stundtals sprutade upp på brädan. Isen var hur lättkörd som helst och helt utan ojämnheter på enorma ytor. Vattnet stod som mest med kanske 2-3 cm så man gjorde bäst att hålla sig på brädan om man inte vill bli blöt om fötterna. Viden var helt ok på slutet.
Jag antar att övriga hade lika fina förhållanden?
-
Lordan33 – Tack, ett revbensbrott hindrar mig inte i helgen. Nu har det börjat blåsa i viken. Tråkigt med Din höft. Hoppas den läker snabbt. Visst var det Du som hade gult segel förra helgen? Jag fick med lite stilstudier från Din körning.
-
Det verkar inte frysa på natt till lördag men natt till söndag. Det kan t o m vara en fördel om det inte fryser på. Ett skikt med frusen överis som inte blir genuint hård kan bli farlig på söndag. Så länge isen under blötan är ok så går det nog bra att köra, även om det blir blött. Där jag kollade var det max några mm med vatten. Vi får väl se vad som händer…