herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
Jo, vi minns förra året när speedrännor var på tapeten…
-
Havsörnarna flyger riktigt lågt över Muskölandet men hittar inget öppet vatten vid Mickrum. Isen ligger, precis som förra helgen, med 1,5-2 dm i viken. Vid bryggorna var det lite öppet förra helgen och där har det lagt sig ett islager om ca 2 cm vilket indikerar att isen inte försämrats på en vecka. Som förmodligen överallt i Stockholmstrakten ligger det ett tunt skikt vatten på isen. Kvaliteten på isen verkar bra. Den är inte mjuk men förmodligen inte lika stenhård som förra helgen. En preliminär bedöning är att Horsan ärfullt åkbar men jag får höra med Janne och återkomma.
Om det skulle frysa på i natt så bör Ni som kör i morgon, oavsett var Ni kör, vara lite försiktiga med partier där överis frusit på. Radius fick ju erfara vad som händer när det blir tvärstopp i 35 knop!
-
Kinetic – Jag kan nog återkomma om Horsan fungerar och ska höra med Janne och ta en titt i kväll.
-
Om isen stökar till det vid Dalarö så tänk på att det har varit öppet hela säsongen för sydligt ute vid Bruket på Muskö!
-
TACK JANNE för denna stilstudie av MR PIRATE HIMSELF, alias Trimmarn, snygg studie av KITEWING men även hur VINDSÖKARN tränat in snygga gippar! Observera gärna det unika med filmen att det förekommer ZOOOOOM i full fart!
En dag att minnas när isarna smält bort!
-
Fredde – Om vi förutsätter att Du vill komma i gång på allvar och satsa lite tid på windsurfing så tor jag att en bra utgångspunkt kunde vara att hitta en lättvindsbräda. Då får Du tidigt många fina timmar på vattnet. Tycker Du sen att det är lika kul som 93-95 så kan Du efterhand komplettera med en mindre bräda. (I tråden om JP Superlightwind och Ultrasonic hittar Du en hel del uppfattningar kring lättvindsbrädor.) Tillverkarna har nu mer överlag börjat tillhandahålla riktigt breda brädor som planar vid 5-6 m/s men då krävs större segel än vad Du hade tänkt Dig. Du kan nu hitta brädor i den volym Du angav med bredd runt 80 cm. Som första segel till en lättvindsbräda kan 7- 8 kvm vara lämpligt med Din vikt.
-
Mården – Nu såg jag Dina tider! Grattis till toppplaceringen i mars! Du knep den med en hårsmån över balt-killen.
-
Mården – Jag förstår att Du undrar var folket var om det var så tomt. Det gäller att passa på när tillfälle ges. Själv tänkte jag vila revbenet en vecka men hoppas kunna ge mig ut med reparerad Hiberna till helgen.
Det där med örnarna var ju fantastiskt. I området runt Horsan har man mycket goda möjligheter att se havsörn var och varannan gång man är ute. En del kan komma från Muskösidan medan andra kan komma från ett område söder om Östnora där det finns långa grunda vassvikar. Havsörnen skiljer man ganska lätt från vråkar och hökar genom att den är betydligt större. Vanligt är även att den ideligen attackeras av måsar och kråkfåglar.
-
Trimmarn – Det går ett par rännor över Horsan! Det är okänt om man kan köra över dessa. Det är därför inte säkert att Du når ut till den stora ytan mitt på fjärden från Söderby. Janne kollar i morgon och har kontakt med Mården.
-
Det är fortfarande inte så att jag dissat ”muskelgympa” i form av bodypump, cirkelträning eller dylikt. Allsidig träning är naturligtvis det bästa. Muskelgympa är säkert utomordentligt bra för att orka vindsurfa mer.
Vi måste ju samtidigt vara på det klara med att vår Herre givit oss lite olika förutsättningar när vi sattes ned på denna jord. Av den anledningen kanske vissa av oss har en önskan att öka sin styrka genom ren styrketräning, både för att bli starkare men kanske även för att bygga lite muskler (= jobbigt och tar tid). I det fall man inte bara avser att styrka sig inför en hel- eller halvdag på brädan utan konsekvent och envetet vill bygga lite muskler, utan att för den skull överdriva det, så finns det inte så många olika vägar att gå. Man måste lägga upp ett schema utifrån den tid man kan tänka sig att lägga ned. Därmed inte sagt att man enbart måste köra rena styrkepass. Självklart är det bra att köra annat än bara styrka men om man i sin styrketräning vill nå framgång bör man köra vissa muskelgrupper ena dagen och andra muskelgrupper nästa dag.
Låt säga att man skulle köra cirkelträning eller bodypump 3 dagar i veckan så finns det ju fördelar med det men om man vill bygga lite muskler så är det bättre att dela upp kroppen på två pass ren styrketräning och en annan dag köra ett cirkelträningspass. Har man sedan tid att köra ett pass kondition så blir det ett helt ok upplägg med fyra träningspass per vecka.
Det finns så att säga inga genvägar. Vill man köra mer kondition men ändå inte utöka antalet träningspass så får man dra ned på något annat.
-
Grattis till farterna! Ni såg ju ut att kunna trycka på rejält vilket annars kan vara ett problem. Har Ni bilder på konstruktionen underifrån?
-
Mården – Ja, så kallt som det varit på nätterna kan det inte vara några problem med isen. Den var stenhård även i söndags och därefter kan det knappast ha hänt så mycket. Jag vilar mitt knäckta revben och jobar under hela veckan men jag tror som Du att Horsan blir perfekt både onsdag och torsdag. Det verkar ju finnas uppgifter som säger att man kan gå ut på rätt sida om rännan vid Söderby. Kinabalu har rekat av och har säket bra koll.
-
När jag ställde frågan till Starboard om färg till Isonic Carbon 127 så fick jag svaret att först slipa med 400-våtsandpapper, sedan 600, spraya med billack Dumplicolor (grey base) och avsluta med lätt slipning med 600-papper igen. Om Ni vill ha färgskalor för Starboard – kolla länken nedan:
http://www.star-board.com/2012/products/charts.php?id=colors
-
herr-pelegrin
Medlem4 mars, 2012 vid 20:48 som svar på: Muskö – Om att går igenom över-is i 35 knopRadius – Jag fick också med Din vurpa på film men på långt håll och en hel del annat från den dagen som Du kanske är intresserad av. Du ska nog vara tacksam att det gick så pass bra. Samtidigt hade Du otur för det verkade vara det enda stället som man riskerade att gå igenom så pass som Du ändå gjorde.
-
Bicless – Det var ju tråkigt med Din axel! Hoppas Du blir något så när ok till vindsurfingsäsongen! Vi hörs innan dess. Själv fick jag nog en spricka i ett revben och har lite känningar. Möjligen har jag lärt mig att man inte ska svara i telefon när man seglar, även om man tror man har koll. När man sen ändå faller över bommen så har man tyvärr en hand mindre (den med telefonen) att ta emot sig med.