jester
Forumsvar skapade
-
Falcon 91 kostar 12 999:- med stroppar och fena. på SP. Tror dock inte att 80 litaren och speed-brädan kommer finnas tillgänglig innan sommaren till oss vanliga dödliga…
-
Ja. det går nog utmärkt. Hade själv tänkt o kör 6.8 på min Exocet TB58 på 80 liter. Men en förutsättning är ju ganska bra vatten. Oc undanvins-segling. mao speed… 😉
-
Mjo, men han hade 22 knops vind i byarna… Och 11 m/s är ganska mycket trots allt. Är nog inte helt lätt för en såpass tung gubbe o få upp grejerna i planing, men när man väl kommer upp, så är det ju väldigt lite prylar i vattnet…
Väger ju lika mycket, och hoppas plana upp relativt tidigt med min 80-litare… Kommer ju även få möjligt att provköra denna typ av bräda under året då många polare har dom, så då kommer jag ju veta ännu mer så småningom.. -
Frågan är om den verkligen är galen i detta fall. Killen skriver ju att han badade mest hela tiden. Men 22 knops vind (10-11 m/s) planar man ju definitivt med en 6.6. Jag tror även att dom har mycket jämnare vind där än vad vi har. Dom flesta som uppskattar vindstyrka här i Svedala tar nog i i överkant, med tanke på att det är så vansinnig byig vind…
-
Date : Tuesday, March 07, 2006
Spot : Sandy Point, Victoria, Australia
Board : F2 Missile II
Sail : KA Sails Koncept 6.6
Fin : Select Lightning Speed 22
Average speed : 37.80 knots (38.6 38.3 38.0 37.3 36.8)
Max. GPS (display) : 39.4 knots
Max. 2 sec. (software) : 40.1 knots
100 m run : 39.0 knots
250 m run : 38.3 knots
500 m run : 37.5 knots
Nautical mile : 12.2 knots
1 hour : 5.8 knots
Distance : 23.0 km
Windspeed : 15 knots
Windgusts : 22 knots
Remarks : Some days are diamonds – some days are stone. Some days you spend the day sinking to your neck – like a stone! The speeds weren’t too bad for the light wind. It was one of those days at the pit when the wind seems to have no power in it for how windy it feels. Does that make any sense??? Probably should have been on a bigger board than the missile. But it was good to have some time on it as it was only my 3rd time on it this year, The tracks show me drifting with the the current or walking for most of the session, but if I can plane on the 6.6 koncept/missile then 38-40 kn is pretty much going to happen. Saw Foxie there but he chose to rest the ”holy” foot. Congrats to Geoff for a 2 sec max pb on a day that pb’s were pretty much out of the questionÅterigen högst suspekta vinduppgifter… Men följande citat är ju ganska intressant:
but if I can plane on the 6.6 koncept/missile then 38-40 kn is pretty much going to happen
Låter ju smått otroligt, egentligen… Men när jag tänker efter så körde ju Daniel (Surfan) enbart med en 6.7 och en Falcon 90 förra året. Och bara han planade så körde han 33+ knop. Med en smalare bräda och plattare vatten kanske 38-40 knop inte är omöjligt även i lite lättare vindar??
Jag är SÅ spänd o se vilka tider vi kan sätta under 2006!
-
Beror ju på seglet, helt klart… 😉
Är det så ofantligt stor skillnad att köra på riktigt platt vatten? Kan ju faktiskt vara så… Eller så är GPS inte lika tillförlitlig där nere som här…
-
Faster:
Krävs ett cambrat race-segel för att komma över 30 knop, om du inte har ideala förutsättningar.
West Kirby har vad jag vet bättre förutsättningar än de flesta svenska ställen.
Andrew Daff har ju kört upp mot 40 knop på vågprylar. Men det i Sandy Point som är *mycket* bättre än våra bästa ställen.
-
Som sagt, så har brädan potential. Sputnik 265 hade ju länge rekordet för produktions brädor med en notering på drygt 42 knop över 500 m. Att det sedan är mer eller mindre livsfarligt att köra så fort med gamla brädor är en annan sak.
Visst kan man köra 30 knop med ett Expression, men över 35 knop med ett 6.5 Expression? i Sverige? Omöjligt. Stor skillnad på 30 och 35 knop. Snackar vi sedan över lite längre sträckor, blir det ju inte lättare.
Men en Sputnik och en V8 6.5 är det ju inte omöjligt, men långt ifrån lätt. Är ju bara 5-6 (svenska) gubbar som över huvud taget kört över 35 knop oavsett utrustning (på gps-speedsurfing.com alltså)
-
Känns inte som någon större överaskning att även Fanatic kommer med ca 50 cm bred speedbräda.
Simmer seglet ser extremt brett ut upp i toppen, eller är det en illusion skapad av den udda designen i toppen?
-
Vi går över till sommartid om ca 2.5 vecka… Så hopp finns det…
-
How should I adjust my GPS? The right setup
(Garmin Geko201 and Garmin Foretrex201)
For gps-speedsurfing.com we use a 2 second interval. It?s very important to set up your GPS device at this standard. The reasons for this are that the 1 second interval gives to much irregular data and your memory of the GPS will be full soon.Step 1: Start the GPS and go to MENU
Step 2: Choose TRACKS
Step 3: Choose SETUP
Step 4: Check if RECORDING is ON
Step 5: Put RECORD INTERVAL on TIME
Step 6: Put VALUE on 00:00:02 (or 00:02 if you use the Foretrex201)
Step 7: Put WRAPP WHEN FULL on ’yes’
-
Vi måste ge (en av dom iaf) vår eminenta moderator en stående applåd efter att ha genomfört söndagens vasalopp med bravur! *klapp, klapp*
Dessutom hade vi -25 grader även i väst-sverige. Jag blir så j-vla lack på denna vinter!
-
Svenne wrote:Varför ha en Aquapac över huvudtaget, varför inte ha en vattentät GPS från början?
Foretrexen har ett väldigt vekt armband. Vet flera som blivit av med sin GPS pga det (är vanliga sprintar som i en armbandsklocka). Jag fäster min Aquapak med en karbinhake i flytvästens axelband, och ett litet resårband runt armen.