jupu
Forumsvar skapade
-
Se till att:
– fenan sitter ordentligt fast i boksen och tillräckligt djupt inne i den
– fenan har inga logos… bort med finslippapper i strömnings – riktningen
– bakkanten av fenan – slipa med slippapper, den behöver inte vara knivskarp
– fenan har inga andra felKan hända att fenan har en dålig profil och problemet kvarstår vad du än gör…
-
Jep, dom har något fel på optiska kablarna här i landet just nu… prova på nytt on några dagar. Siten ligger på ett ordentligt server och det finns ingenting extra på den som borde göra den lånsammare än vad det tar att ladda bilderna…
-
jupu
Medlem3 juli, 2001 vid 06:31 som svar på: Bräda för lätta personer i lätt vind ELLER tunga personer (i hård vind)?Fungerar inte… Om man talar om wavebräda eller en 100 liters freestyle kan man dra vissa riktlinjer i relation vikt…>vindstyrka. Jag (78kg) och en 100 kg kompis har en *board Carve99 och med honom märker man att användningsområden är olika på ungefär en brädstorlek. Samma går för mindre wavebrädor. Men, när man har en lättvindbräda med en rockerkurva för lättvind ( tex. F2 thommen L, XL, Copello, RRD ), funkar den i lättvind och med ökad vindstyrka börjar brädan flyga och där hjälper vikten endast lite. En annan polare väger 105-110 kg och med honom märker man att han skulle behöva mycket liters för flotation men på samma gång ett shape som fungerar utmärkt i tex 12-14 m/s – och det börjar vara en utmaning för en shape.
-
Jag har varit på naxos – funkar bra med uthyrning, egna grejer katastrof att skjutsa dit pga färjorna… Två bra ställen för uthyrning, bra slalom/speed ställen och ett ställe med litet vågor. Jag har en engelsk version av resan dit på http://www.jupu.com – surf avdelningen och “travel”.
-
Jep, man kan göra observationer med några titt ut genom fönstret, göra analys och komma till vissa slutsatser. Håller för stora system men för mindre happenings har du inga möjligheter att “läsa grodor”. Sjöbris, temperaturzoners växlingar eller sk. kalla burstar har du inga möjligheter att gissa dig fram till utan kalkyldata. Problematiken med prognoser är just den att även meteorogerna kan inte säga hur vinden kommer att komma till ytan, hur luftlagren kommer att agera och exakt var det kommer att hända. Ett bra exempel från igår: Varken ICM, Nogaps, eller HALO gav ungefär 0 m/s hit. Meteorologiska institutet gav också 0-3 m/s från varierande riktning. Under dagen var det faktiskt 0-2 m/s och klar himmel. Och på kvällen var det 3 timmar 7-9 m/s på en insjö 120 km från kusten där det blåste ingenting. Fint.
-
Jepp, min föregående…upphetsade (?) förklaring menade alla master och mekaniken i dom. Kanske kolmaster hålls längre i bra skick än glasfibermaster men alla master går av vanligen inte pga att kol skulle “tröttna” utan pga limningen mellan fiberna har fått fel och den sk. matrisen spricker. Det kan hända på mikronivå eller innanför laminaten och man har ju ingen som helst metod att undersöka om masten “är på väg” eller inte.
-
Jodo, master går lätt slut på fem år. Resultatet blir att man bara drar av den och sedan kan man berätta till polarna hur råstark man är… Det ända dåliga med att segla gamla master är att man hamnar reparera segel och i värsta fall simma hem. Konstruktionen på master bygger på en sk. fibermatris gjord av glasfiber&kol limmad med epoxy. En fibersträng av kol håller bra drag på längden men sidledes håller den ingenting. Med matrisen får man de önskade egenskaperna för materialet och kan konstruera tex en mast. I master är det viktigt att varje punkt håller den runda formen (den sk. bro-konstruktionen mellan båda sidorna) och att inget ställe ger vika. När matrisen bryts ( epoxylimningen viker och fiber lossar från varandra om du får smäll på masten) sjunker mastens hållbarhet dramatiskt pga. fiberknipporna inte hålls ihop och de bryts. Det kan vara att en 2.0 mm kolfiberbit håller 400 kg drag men det behövs en hel matrislaminat i rund form för att den tar 400 kg som en mast där det är frågan om både kompression och drag. Själv byter jag master vart fjärde år, beroende hur mycket jag kör med varje. När man kör längre, tar man risken att hamna betala 600 SEK extra för varje mastficka och möjligen även mera för hela seglet.
Jag bröt 460 mast med en 6.6 i 12-13 m/s vind och svorde efter en 2 timmars simning att gamla master får gå. Det är överraskande att för varje minuts surfande ut tar det ca. 60 minuter att simma tillbaka in med grejerna. Det är bäst att inte dra ut 5 minuter i sträck… -
Bah.
När du kör in i en 4 meters våg och hela paketet kommer ut >1 meters bitar, är det skit samma on masten har 60% eller 100% kol. Ja, 80-100% kol är bra för freestyle, race, insjöar och sponsade killar. Bäst är det att ha två stycken 60% master i varje längd – det är ungefär det du får för priset av en 100% kolmast. När du smäller till den ordentligt (2 delad mast blir en 3-4 delad) är du bara glad att du inte har kastat sedlar i vinden. 30% master är skit för att dom väger för mycket men priset för den sparade 500 grammet med 100% master är för högt. Köp 60% och res till kanarieöarna med pengarna som blir över. -
Kommer med bilder från estland bara jag och vinden råkar vara där samma dag… Storsand verkade helt ok, bra ställe för photo om någon kommer till beachbreiken. Själva action området för hopp är ganska långt ute och ljuset kommer direkt in. Men… hårt vind för ett par dagar så nog hittar man ett ställe för bra foto.
-
Estland har två bra ställen:
HIIUMAA (den västliga spetsen av hela landet), funkar bra vid syd/sydväst för sideshore från vänster eller norliga vindar. Allt utan östliga vindar träffar dit. Vi gjorde en hit dit förrä sommaren… och ingen vind! ganska HC att bara komma dit.
VÄÄNA 30 minuter väst från tallin. Funkar utmärkt för vänsterhand jumping vid SSW…SWW. När du kör ut möter du 3-4 hela linjer av ramper efter varandra med bra vinkel. -
Nikon F100 med en palett f/2.8 linser och till situationerna rätt valda filmer. Jepp, ryggsäcken väger 12 kg när jag är ute för en fotosession… För digitaliseringen används en Flextight Pro II filmscanner (120tkr) på studion av en vän. Jag har bra erfarenhet i scan/bildbearbetning vilket gör att vad som finns på filmen kommer också till internet. En bra idé är också att tänka först i 5 minuter på belysningen och först sedan börja fotografera. Oftast görs fel på det att man litar på mätaren i kameran, den läser hur ljus himmeln är och man får endast surfande siluetter… engelska jupu.com borde vara färdig under veckoslutet:-).
-
Uuh, jag håller med översättningen och några justeringar… undrade bara om jag fick kontakten hit till konfen efter en låång paaus. jag har nya grejer på siten och började nyligen med ski-photon. Men, jag informerar när jag får också den mera civiserade språkdelen också fungera…:)))
-
Pro-Limit har förhållandevis goda vantar som är öppna på insidan. Dessutom kan man ta framdelen av när man kör med sina tänder så att man kan köra med bara händer om man håller ut med kylan. Vi kallar dom här i Finland för “Skit-limit” pga deras skitkvalitet men designen är god. Om du behöver ännu varmare vantar, sluta surfandet i norden och köp en resa till södern. Jag har kört med dom i air= 2-3 C & water = 0 C & 13-15 m/s förhållanden…;-))).