Forumsvar skapade

Sida 101 av 140
  • kinetic

Medlem
    2 februari, 2008 vid 11:42 som svar på: Surffordon och klimattankar??

Haha….Jag vill ha en stor bil, gärna tyngre än snittet. För surfbilens del spelar inte prestanda någon roll utan den skall vara snål i förhållande till sin storlek (dock absolut max 10L/100km). Ska jag vara helt ärlig så är jag inte direkt ”miljömedveten” i mina val utan jag väljer det som passar mina behov/önskemål, sen om det råkar vara ett miljövänligt val så fine…

• kinetic

Medlem
    2 februari, 2008 vid 11:34 som svar på: spot skåne

Jester: Spana in nya Nissan GTR….den spöar det mesta:-). Killen jag köpte min andra ”prestandabil” av (har 2 prestandabilar*haha*) hade faktiskt en Ferrari F360 som ”andra bil”, otrolit läcker bil men ack så jobbig att äga med tanke på all avundsjuka…Har själv fått uppleva avundsjuka i form av bortsparkade backspeglar á 4000kr/st, stulna kromade ventilhattar, försök till stöld av 19″-fälgar (tji fick de tack vare Intera’s special fälglås*haha*). Bara att parkera bilen o behöva lämna den gör mig nervös, alltid lika spännande att se om någon varit på den (detta gäller min äldre ”prestandabil”, den nyare av samma modell är konstit nog inte alls lika benägen att råka ut för ”påhopp”)

• kinetic

Medlem
    2 februari, 2008 vid 11:18 som svar på: spot skåne

Jester: Kia’s totalekonomin lär va svårslagen precis som du skriver, även om den bara är värd 40″ efter 3 år. Ska jag vara ärlig skulle jag oxå kunna tänka mig en Kia som ”slit & surfbil”, men jag har redan en ”bra” sådan bil så det får vänta, eller så vinner ja på Lotto eller liknande så jag kan slå till på G-Power bilen:-). För mig är det skillnad på ”surfbil” o ”den andra bilen”, surfbilen skall vara snål,billig att försäkra/serva & i värsta fall enkel att laga, den andra bilen ”finbilen” skall däremot vara en ”prestandabil” som rör på sig, sen kan det kvitta vad det kostar att serva/försäkra osv eftersom jag ändå kör mest med ”surfbilen” (surfbilens helförsäkring kostar ca 5500/år, finbilens lite över 22000/år).

• kinetic

Medlem
    2 februari, 2008 vid 09:30 som svar på: spot skåne

Jester: Finns mängder med moderna dieslar som går som ”ett skott” o drar ”nästan igenting”, tex BMW 530D (235Hk) eller om man ska va värre 535 (286Hk)D, båda bilarna tar under 7L/mil vid inte alltför inspirerande körning…Vill man hålla sig till ”småbilar” så har du BMW 123D (204Hk, 5.2L/100km)…Fast den optimala surfbilen måste ju vara denna: http://www.g-power.de/391.html?&L=1&tx_ttnews%5Btt_news%5D=180&tx_ttnews%5BbackPid%5D=315&cHash=cae9b199db (finns även som ”kombi”), nackdelarna är priset ( ca 300″ Euro) o förbrukningen, men å andra sidan har man råda o köpa bil för de pengarna så har man säkerligen råd att tanka var 30:e mil oxå:-)

• kinetic

Medlem
    2 februari, 2008 vid 08:38 som svar på: spot skåne

Kia? Nätt o jämt att man kan kalla det för bil…Enda fördelen är väl möjligtvis de generösa garantierna skulle jag gissa, men allt annat som körglädje mm lär saknas *sorry Jester*

• kinetic

Medlem
    29 januari, 2008 vid 12:05 som svar på: Max förlängning?

ART’s kolförlängarrör (40 resp 70cm) som såldes kring 94/95 håller utmärkt, har haft mitt 70-cm rör sedan -94 o förlängt som mest uppemot 60cm (dock ett äldre race segel, NP MK IV 7.3) utan problem. Använder detta ”rör” till mitt SSR 7.6 utan minsta problem eller ”knak”, så visst finns det kolförlängare som håller länge

• kinetic

Medlem
    27 januari, 2008 vid 10:43 som svar på: Windsurfresa europa juli, nybörjare – avancerad åkare

LizaJonzon: Oki. Själv ska ja bila ner (orkar inte släpa 5 segel, 4 master, 2-3 brädor samt tillbehör på flyget). Jag tänkte va iväg i 3v, ev 4… Ett större hus låter vettigt så länge boende standarden e bra:-)… Vad jag hört om Leucate är att det är en ”fallvind” som sveper ner från Pyreneerna som gör att det blir blåsigt, den skall vara rätt pålitlig sägs det. Fördelen med Leucate är att det är ”nära”, nackdelen är att det är inte lika vindsäkert som Tarifa…

• kinetic

Medlem
    26 januari, 2008 vid 20:00 som svar på: Windsurfresa europa juli, nybörjare – avancerad åkare

Tarifa är vindsäkert iaf, borde finnas ”mindre blåsiga spots” där oxå…Ett alternativa är Leucate/Gruissan i Frankrike, ligger i närheten av gränsen mot Spaninen längs medelhavet…Funderar själv på en tripp till Tarifa eller Leucate…Hur hade ni tänkt att ta er ner?Boende:-)?

• kinetic

Medlem
    24 januari, 2008 vid 20:41 som svar på: boende Tarifa?

Millo: Har du fler prisvärda tips? Jag vill dock ha det lite ”lyxigare” med egen dusch/kök osv..Tanken är 3v lång surfsemester om inte 4…Maxpris för hyra 16-18″ för 4 v!!!!E de fler som planerar en trip i Juli så kanske man kan dela en större ”stuga”???

• kinetic

Medlem
    21 januari, 2008 vid 20:01 som svar på: F2 SX Team Edition 2008

Kan det kanske vara som så att SX -08 inte sålt så mycket man hoppats på vilket är anledningen till att man gör en ”radikal” förändring o på så vis hoppas på att få sälja fler brädor eftersom ”SX TE saknar ju pipes *bla bla*osv… o det gör dem minst 0.00005 knop snabbare!!!”

• kinetic

Medlem
    21 januari, 2008 vid 19:57 som svar på: snabbt svar om naish pro wave 07

Nej nej o åter NEJ! Om han skaffar en KONA, va f-n ska han då med Pro Wave till? Den blir ju helt överflödig!!!

• kinetic

Medlem
    21 januari, 2008 vid 13:34 som svar på: Nya Speed Brädor från Starboard på G

Är det bara jag som tycker att det ser ut som att ”trä:et” AA´s bräda bara verkar vara ett klistermärke typ? Vet inte var jag hört/läst att även Starboard bygger sina brädor i ”kol” åt teamseglare, eller är det bara en skröna?

• kinetic

Medlem
    20 januari, 2008 vid 21:36 som svar på: Speed på Dalarö i morgon ?

De där med ”trimm” e vanskligt…På en ”megaslör” där man inte är ”ordentligt överriggad” är det lätt hänt att man överskotar, inget kul alls. På halvvind brukar problemen med överskotning i princip vara obefintliga, det är väl just här som det är ”lättast” att åka med öppen dörr…Ska man höjda så brukar det ju så att säga ge sig självt att man skotar hem mer… Det få gånger jag har haft ”optimalt trimm” så har det varit ytterst bekvämt att segla trots bra med vind (sista gången var på Haga när det var sol & bra vind för strippen)…
    Sen är ju olika segel olika känsliga för trimm, mitt Severne tex funkar utmärkt med både ”lite” o ”mycket” nedhal…Mina Gun däremot där finns bara ett läge:Max nedhal, har man inte det blir seglet katastroffalt ”tungt” o bångstyrigt…

• kinetic

Medlem
    13 januari, 2008 vid 18:19 som svar på: Liten bräda vilken storlek och märke

Hur stort segel man kan ha e väl beroende av seglarens vikt samt teknik oxå…

• kinetic

Medlem
    6 januari, 2008 vid 15:58 som svar på: Byta fenhuvud?

Vanlig tuttle skall passa deep-tuttle, finns ingen anledning att byta fenhuvud. Du lär dock behöva längre skruvar skulle jag tro

Sida 101 av 140
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA