kinetic
Forumsvar skapade
-
Ok, det förklarar priset 750kr*haha*.
-
Fehmarn (Rödby-Puttgarten) är väl ändå bättre än Rugen?
-
Du har väl inget o förlora på o testa med ditt gamla 7.0? Dra på extra nedhal så det twistar mer så är min gissning att det kommer funka helt OK.
-
Brädan är ”färdig laminerad” nu…Återstår bara att fixa med design/pads osv…Brädan har tydligen väckt en del intresse bland andra speed-intresserade som hälsat på i workshopen:grin:. Med lite tur så dyker brädan upp i första veckan av juli, blir intressant att testköra den o om den funkar som tänkt, eller ska ja kanske säg om den funkar öht:grin:
-
Gruissan/Leucate ser helt OK ut. Jag nöjer mig med att de blåser lagom för 7.6 (8-10m/s). Har kollat lite efter boende o man kan få en vecka med ”enkel standard” för ca 600-700 Euro, för 4 pers…Nån mer som ev har planer? Jag kommer inte ha plats i bilen dock (knökad med prylar).
-
Mja…Garda lockar inte dessvärre, har seglat tillräckligt på sjöar så att säg:)
-
Gransegel men de jobbar inte gratis…Hör med några ÅF i Sthlm (Surfspot,Skidsport,Vindsurfing.se osv) de borde kunna tipsa dig
-
Mja…Det viktiga är att öppna luftskruven efter stora temp/tryck växlingar…Ett exempel kan vara en bräda som ligger på playan o värms upp (expanderar) av solens värme…Sen traskar man ner i vattnet o brädan kyls nerm dvs drar ihop sig. Det är dessa små rörelser i skummet som gör att brädan delaminerar till slut. Ett knep kan vara att låta brädan ligga med öppen skruv på stranden o stänga den innan segling. Min gamla Copello delaminerade 100% på botten, förmodligen för att den låg i den varma bilen lite för ofta…Jag brukade dock öppna luftskruven 1-2 gånger om året, o man kunde höra ett ganska ordentligt pysljud…
-
TobHed: Inget emot vad min kommer bli:). Skämt åsido brädan som jag har beställt kan med lite tur passa mig perfekt, har till o med valt vilken väv den skall lamineras med, ingen billig väv direkt. Börjar man botanisera bland alla väv-sorter som finns så kan man bli tokig…Finns många spännande vävsorter eller vad sägs om en ca 100g/m2 kolfiber-väv (tror det var 3 eller 6K), eller varför inte en 68g/m2 kol-kevlar som en annan har bestämt sig för att köra med:). Shapen blir mycket enkel, en tydlig blandning av oldschool/newschool:)
-
Seglet är BRA riggat, Benkes kommentar till trots…Har själv 2 Gaastra (Slalom Pro) från samma ”era” (-94/95), dessa segel har mycket rak mastkurva med ordentligt löst akterlik som sträcks upp fint av vinden. Det är mycket lätt att dra på nedhal tills ”det tar stopp”, dvs seglet blir helt platt, man klarar att dra ”så hårt” lekande lätt med hängselekroken utan att ens ha trissor i nedhalsöljetten. Möjligtvis kan du dra liiiite nedhal till om det blåser mer…Jag testkörde mitt Slalom Pro 5.7 här om året när ”alla andra speedare körde 5.5 eller mindre” med max nedhal, dvs helt platt segel, o det var ingen höjdare…Mina Slalom Pro hänger jag bara upp i uthalet, inget uthal alls (kör iofs bara seglen på vintern så…)
-
Jag är inte helt säker på att det är så bra att kapa typ 20cm från mastens nederdel, de brukara vara förstärkta där. Kan vara bättre att kapa toppen istället, men jag vet som sagt inte utan gissar bara…
-
CarlR: Packa bilen o bege dig till skåne en blåsig helg så lånar jag ut valfritt Mega XS 6.8:a:)! Själv föredrar jag -06, har iofs inte kört -08 än men bror min säger det är ”super”.
-
I princip så är alla ”fullrace” segel pålitliga i mycket-mycket vind, så länge man håller hem dem o inte skotar ut…Skotar man ut i full fart så lär man få ett kastfall förr eller senare…Jag har sjäv lille-brorsan till den brädan du har, o jag kör fullrace segel på en från 2006-2008, funkar hur bra som helst! Ett visst segel kan kännas ”hur dåligt som helst” riggar på ett sätt, o kanon riggat på ett annat…Ett exempel är mitt GUN 6.8 -06, första gången jag körde med det var det urkasst, ett skit-segel! Sen fick jag ”hjälp” av en formula-kille som drog ner nedhalet så mycket som man skall (använde ingen smörjspray elle vev, så det gick inte dra mer…) o seglet blev helt annorlunda, ett kanon-segel med otrolig fart/kontroll…
-
Lite ”tips” på prisvärda nya segel. Warp F2008 behöver nog ingen närmre presentation, o priset är helrätt för ett nytt segel. Simmer seglet är steget under ”fullcamber”, dock prisvärt det med! Tidigare i år sålde Surf-Keppler Severne CodeRed -09:or, helt nya i de flesta strolekar, för kring 300 Euro/st, dessa verkar dock vara slutsålda, eller så annonserar han inte längre…
