kinetic
Forumsvar skapade
-
GUN skall du ha…Deras 6.8 Mega XS (fullcamber) är grymma, både -06:an och -08:an (har båda årsmodellerna i storlek 6.8). Prisvärda!
-
Rasmus: För 5″ kan det vara svårt att hitta en ”pålitlig” bil, men i regionen 10-13″ finns det sådana. Jag köpte själv en Passat Kombi -95 för ca 2 år sedan, gav 14″ för den skattad, besiktigad ett drygt år framåt. Visst fanns det några enkla reparationer i början: drivknut (600kr),hjullager bak (350kr). Har till dags dato kört bilen i över 8000mil, det enda som har gått sönder av ”dignitet” är generatorn, eller rättare sagt laddregulatorn (ca 500kr). Utöver detta har jag fått byta en ställmotor till AC:n. Givetvis så måste man skruva själv om man har gamla bilar, funkar inte att lämna på verkstad. Så mitt råd är: byt verkstad i första hand o se dig om efter ett alternativ i andra hand….
-
Gelcoat-spackel eftersom din ena skada är något större, glöm inte att köpa till härdare…
-
Gelcoat är spackel, blir hård. Själva skarven kan du ”limma” med tex lite snabb epoxi, den är elastisk.
-
Nybörjaren: Varför ens bemöda sig med att laminera dessa fjutt-skador? Funkar utmärkt om du köper lite gelcoat på Biltema, lägger på lagom tjockt, låter det härda, slipar lite så klart. Hålla på att lägga väv på dessa skador är overkill, dessutom ofantligt mycket mer jobb…
-
Aj…Gissar på torrsprucken bensinslang eller liknande, dock inte så vanligt att de börjar brinna, hade själv en gammal Opel en gång där det droppade rätt friskt med bensin på det kombinerade innsugs/gren -röret utan att brinna. Gällande buss till Öland så är min kommentar: det finns hyrbilar…Att åka kollektiivt längre än max 10mil är enormt tröttsamt & påfrestande. Har åkt buss ner till Skåne nån gång, en nätt tripp på minst 8 timmar, samma sträcka med bil tar max 5, dessutom till mer eller mindre samma kostnad, och när man kommer fram är man utvilad i jämförelse med en 8-timmars bussresa…
-
Rasmus: Helt klart, jag bailar mycker mer än när jag var en parvel runt 22-23 år o vägde hiskeliga 67kg o körde trots detta alltid störst segel av alla:grin:. På den tiden hade jag ”ett antal kastfall” utan skador trots avsaknaden av ”mekanism”, om det beror på ren tur eller inte kan diskuteras:grin:. Iaf, alla som tror på ”mekanismer” skall självklart använd dessa, jag kommer dock fortsätta att köra ”oldschool”:grin:
-
Oåxen: Mja de va länge sen jag åkte slalom:grin:. Ja tänker bara som så här: Må vara hänt att man ”eliminerar” en typ av fara, men hur vet vi vilka nya faror/risker som uppstår med en ”utlösningsmekanism”. Tänk dig att den löser ut som tänkt o du ”faller” bakåt men med fötterna fint förankrade i stropparna, visst slipper du en ”trip over the bar” men hur går det för fotlederna? Kan ju även va att jag fegar för mycket har därför inga okontrollerade kastfall o det är därför jag är ”anti”:grin:. I vilket fall så tycker jag att den bästa medicinen mot skador är att inte trilla alls:grin:
-
Benke: Jag skiter fullkomligt i hur många timmar/dagar/år någon har jobbat på en produkt, bara för att utvecklingen tar lång tid så betyder det inte att den funkar som den skall, o nej jag pratar INTE om Mårdens linor nu utan generellt. Jag återger min åsikt, Sverige är ett fritt land o man får tycka precis som man vill, och om du läser så skriver jag att det är en ”bra uppfinning” men inget som JAG skulle använda mig av av de anledningar ja nämner i mitt föregående inlägg.
Mården: Ja dissar inte dina linor men absolut inget JAG skulle använda mig av, men som sagt det är jag de och alla är vi olika.
-
I believe you need to be ”afraid” to be at your best… Accidents happen when you feel ”safe” and loose your focus… So far i have had a few ”highspeed” crashes, all of them when im sailing ”sloppy”, when dialed in it usually goes well. Another downside of this safety mechanism is that it can release unexpected that can lead to a more violent crash since you are not prepared, usually when things start go wrong you allready know that a trip ”over the bar” is on its way. Although a good invention but it would make me feel anxious, always thinking ”what if it releases…”. I believe the key to better speed is deeper courses, tuning the board hard with your feet and keeping your upper body square to the sail, anyway thats what im trying, if its good or bad i will leave for other more experienced to decide:grin:
-
Sharken är en ”ljusår” modernare bräda…Skillnaderna som du kommer märka relativt tydligt mellan de 2 brädorna kommer inte kunna tillskrivas bottenformen utan snarare scoop/rocker samt placering av mastkassett/stroppar….
-
Jag skal ev ner om prognoserna ser hyffsade ut…
-
Sebbe87: Fick någon vind? Modigt av er att ge er ut på de svagare(?) rejält blöta isarna:)
-
Jag är nere vid 11 tiden!
