kinetic
Forumsvar skapade
-
Är det nån mer än jag som tänkte avsluta is-säsongen i Klagshamn imorgon:)?
-
Med lite tur kan vi få några riktiga bra is-surf dagar innan isarna blir alltför svaga, jag hoppas iaf:)
-
En annan fördel med upphalstamp är att om man ”missar” bommen på den nya bogen när man gippar (tex om man släpper bommen helt o låter den flippa ”a la freestyle”) så kan man snabbt som ögat få tag i upphalstampen o rädda sitiationen…Inte för att ja gippar ofta men det har hänt att jag haft nytta av upphalstampen på ovan nämnda sätt:grin:
-
Fin is! Tror ni man kan åka i helgen eller har den blivit alltför svag till dess?
-
Hur mycket snö brädan klarar beror på vad det är för ”typ” av snö…Luftig pudersnö kan kanske vara typ 20cm max, är snön ordentligt kompakt så funkar det allt som oftast, lite spinouts får man dock räkna med. Personligen tror jag att det kan bli bra förhållanden till helgen nu när snön smällt o sjunkit ihop varefter det frusit på igen…
Jag har kört på: blankis, 5cm puder & ”blankis med dyner på 30cm”, gick bra på alla dessa underlag, man får dock anpassa stilen, kör man tex på ”blankis med dyner” kan man inte pressa hårt mot fenan för då släpper den över dynerna o hugger sedan riktigt tvärt när den får fäste igen, kör man med ”framfotstryck” går det däremot bra. Blankis är det bästa underlaget enligt mig, går riktigt fort i ingen vind alls:grin: -
Leucate/Gruissan (franska rivieran) kanske?
-
Roland: Halvdfärdig på bilderna eftersom det var de enda de tog på den innan killen tog med sig den hem…Brädans hemvist är San Francisco o killen som har den har som sagt jämfört den mot jänkarnas varianter med gott resultat. Brädorna tillverkas av Pirate o byggs på beställning, priset vet jag inte men ungefär som en dyr twintip skulle jag gissa (ca 6.5″ inkl bag, frakt o ”vanliga fenor”), priset hänger en hel del på vilka ”extra” önskemål man har, tex special-fenor eller vad man nu vill hitta på…
-
Man får se det så här….Nu när det blivit ”kallt” i vattnet så lär sjöbrisen på tex Haga ha mer ”bränsle” än förra året, kan man tycka iaf:)
-
åla:Haha…verkar som att du inte fick några större men trots allt:). Jag har oxå kört i förhållanden som kan beskrivas som ”blankis med många snödrivor om 30cm djup”, efter ett tag kom jag på att om man ”var beredd” när snövallen kom o släppte trycket på den bakre foten o pressade mer med den främre så gick det utmärkt att köra över vallarna i full fart, vad jag märkt så kommer kastfallen när fenan får grepp igen…Så kör man i förhållanden liknande dessa är det lätt på bakfoten som gäller, pressar man som på is så kommer kastfallen som ett brev på posten så fort man kommer ut på för djup/lös snö. Vore intressant att testa brädan på hårdfrusen skare, det borde vara rätt bra. Jäkligt av er som var ute igår att trotsa den iskalla vinden, -13 grader i den vinden är inte att leka med, risk för att förfrysa sig skulle jag gissa…
-
Ulfast: Jag körde själv på MkIV samt Gaastra Slalom Pro (båda -94) tills jag återigen började surfa ”på allvar”. De gamla cambertrasorna är fortfarande bra segel men det går inte jämföra de med nya dito. Vet inte om det skiljer så mycket i topspeed dock men de nya seglena tål mer vind, och är överlag snabbare. Dessutom har det betydligt mer buk samtidigt som de tvistar bättre. Sen jag köpte nya segel -06 har jag inte ens tänkt tanken att bruka de gamla trasorna, mer än till is-surfing. Vet inte om jag håller med om att de gamla race-seglen hade tjockare film, mitt MkIV har tex spruckit vid några sömnar vid nedersta lattan, detta segel är dock extremt välanvänt…Jag tycker att du skall testa nya segel, skillnaderna är större än man tror…
-
Hur gick det för er som var ute? Själv stod jag över, det var ohyggligt kallt idag, speciellt i vinden…
-
Åla: De gånger jag varit där har jag gått på vid ”slalombacken” typ vid det röda krysset. Finns en parkering där, sedan en kort promenad (ca 50m). Man kan kanske gå på ännu längre bort men det brukar vara en bom i vägen…
-
Drevan kan kanske funka men jag tror vinden kommer vara kass, man måste nog ut mot kusten till för att få hyffsad vind…
