kinetic
Forumsvar skapade
-
Åla: Är jämt skägg i fart mellan 4-medes brädar o Pirate, vilket vi fick erfara i Norrköping. Förhållandena var inte optimala för speed men å andra sidan var det lika för alla. Fördelen med 4-medes brädor (som tex Hiberna) är att de svänger härligt, men begränsningarna är att de klarar inte alltför dålig is eller tex hård fläckvis fastfrusen snö… Vilket man föredrar är en smak sak, men min åsikt är att Pirate brädan är mer allround, dvs funkar i fler förållanden, därmed inte sagt att den är bättre. Tydligen så kan man gippa bra med Pirate brädan med bara man lär sig tekniken (flytta fötterna först när du är inne på den nya bogen o har flippat seglet, nästan lite ”switch stance” segling), dock så krävs det lite snö för att få bättre bett…Hiberna e grymma grejer.
Själv hoppas jag på ganska mycket snö följt av töväder o sedan att det fryser på igen, då kan tydligen köra med den lilla fenan allt som oftast utan att den ens når ner till isen, borde vara väldigt likt vanlig surfing… -
Rasmus har rätt, bla NP MkIV var/är grymt platta, de kallades inte för ”dörrar” utan anledning:grin:
-
Jag vet inte men jag TROR så här om segel till Pirate brädan. Hur stort segel man kan ha beror på om det är ren is eller olika grader av snö på isen. På ren is vill man nog köra mindre segel än brukligt, jag tror max 6.5. Med snö på isen som bromsar kan man gå upp i segelstorlek utan att det blir ”för farligt”, har själv kört med 6.5 en tok blöt dag med ca 12m/s i byarna, fick ingen bra fart pga enormt med djup, tung slask på isen men det gick bra att hålla. Samtidiigt har jag märkt att på ren is kan det bli liite väl hårigt vid 10m/s i byarna med samma segel…Så mitt råd: Mindre segel på ren is, större när det är trögare före…
-
Ett litet tips jag fick av Pirate är att valla brädan när man kör på snö, var tydligen relativt stor skillnad om man körde ovallat kontra ”rätt valla”…
-
Trimmarn: Har du tjuvtränat på o gippa, jäkla snits du har fått till:)!
-
JohanOeberg: Jag hade inga ”spinout” problem med den lilla fenan, ”tricket” är att man lättar på bakfotstrycket när man kör över snöiga partier, snön var relativt ”packad” igår o då klarar man max 5 cm med den lilla fenan.
CarlR: Jesse hade 32.55 i topp o dryga 30.6 i average (5*10sec)
-
Japp helt klart, även om det var rätt jämt på rakorna så var 4-medesbrädorna klart bättre vid gippmärkena:)! Jesse här på forumet nötte en hel del gippar med sin Pirate o han fick till det riktigt bra på slutet, såg grymt bra ut. Sen ska vi inte glömma ”Mr RAD” (Mattias) som på nåt höger/vänster fick till en repa på 35knop, själv kom jag inte upp i mer än gissningsvis knappa 30…Vore askul o köra på blankis nån gång, en ren speed-tävling, det kommer bli grymt jämt oavsett vad man kör på, den som vinner är nog den som fegar minst:laugh:
-
Håller med, bra spot o alldeles lagom med vind för 6.5:)! Var kul att se att vi blev så många (över 15 skulle jag gissa).
-
kinetic
Medlem16 januari, 2010 vid 10:15 som svar på: Torkelstorp, lite annorlunda speed-Motiv, Isjakt!Isen verkar vara bra i TT, o vind har ni väl lite mer av än här uppe skulle jag gissa:)! Lite synd att ni på västkusten inte har kommit igång med is-surf än, fast å andra sidan så vet vi ju att ni brukar vara lite ”efter”:grin:. Skämt åsido, vore kul om det var fler som började. Soppslev, hemmabygge, Hiberna eller vad man nu vill köra på kvittar, det är kul att ”speeda” på isen, o till skillnad från på vatten så är det mycket jämnare, är inte alls lika material känsligt, 15 år gammal rigg funkar lika bra som årets NP Evo II eller vad man nu vill ha:)! För den som är intresserad kan jag ge ett specialpris på en Pirate Iceboard, i utbyte mot att man låter ev nyfikna testa:grin:. Det ultimata vore om man kunde ha en ”Winter Speed Cup”, jag menar nån som är tokig nog måste ju kunna bräcka jänkarens högsta average (dryga 52 knop):grin:
-
Mattias112: Nice! Vad jag upptäckt så gäller det att köra ”minsta möjliga fena” med Pirate brädan. Upp till ca 5-6cm ”puder” klarar den lilla fenan av, sen börjar den släppa ibland när man väl fått upp farten o den ”planar” på snön. Den stora fenan behöver nog iaf 10cm snö annars blir det för brant vinkel mot isen o fenan har kontakt mot isen ”på fel ställe”, iaf vad jag kan bedömma. Skulle vara intressant att testa på kompakt snö, kan kanske funka utan att fenan ens når ner till isen?
Nu är det ju en ny modell på G, får se om den lever upp till förväntningarna:grin: -
2fast4u: Mja…seglet har nog betydelse. Men lååångt ifrån lika stor betydelse som på vatten. Det är som du säger, vågar man så…Dessutom är det nog mycket viktigare att ha ”lagom stort” (litet) segel…
-
Bicless: Enligt Pirate så skall ”djup, lagom packad snö med hårt skal” vara bland det bästa att köra på, dock inget som jag testat. Har kört på ren is blandat med stora snödrivor (ca 30-40cm djupa som mest) o det gick bra att köra rakt över ”dynerna” så länge man hade lågt bakfots-tryck. Personligen kan jag tänka mig att rätt kompakt snö kan funka bra utan att fenan behöver nå fast undrlag. Gällande den nya varianten så återstår det och se om den är bättre öht, ingen som vet än, då det endast är en ”proto” där man testar nya ideer:grin:
Joachim: Kul att Hiberna kanske dyker upp i Sverige, men det finns planer på att ta fram en seriös 4-medes bräda från Pirate för de som föredrar den typen:grin: (snackas om flerskikts,limmat trä med olika välvningar i längs/tvärgående riktning, kanske vacuumlamninerat med glas/epoxi, riktig mastkassett osv), dock ej spikat, tänkbart att det blir ”byggsatser inkl medar men utan truckar”, återstår att se om det ens blir av:grin:
-
Åla: Bråviken i helgen…De skall ha hyffsad is där sägs det!
-
Petter: Ser ut som om vi kan bli en 5-6 st iaf…
