kinetic
Forumsvar skapade
-
Freed: Ja 25″ mil låter mycket…Men en bil/BMW med ärliga 25″ mil (någorlunda välskött) kan lätt mistas för en ”13000 mila bil a la blocket special”. Finns ett antal exempel där ”klumpiga” svenska ”importörer” tagit hem en fin 40000 mila bil tex direkt från BMW Niederlassung o sedan skruvat tillbaka mätaren ungefär 20-25000mil utan att man kan misstänka att den skulle vara skruvad, dock så har man avslöjat dessa bedragare genom att det i dessa fall fanns andra som var intresserade av bilen när den fanns i Tyskland o hade således tillgång till alla ”original uppgifter”…Just E39 har bra kvalitet o det är dessvärre svårt att se skillnad på en välskött 35000-milare kontra en ”bruksskött” 15000-milare. Mitt tips är att du inte går på import kontr svensk-såld utan titta på skick/dokumentation samt magkänslan. O glöm inte att kolla vad som ”bytts senaste tiden”, som sagt så är v-pumpen ett svagt kort, kylaren kan även den ge upp runt 20000 mil, jag brukar rekommendera att man byter kylare+vpump senast när bilen gått 25000 mil för att ”säkra upp den”, naturligtvis så rullar det mängder med bilar helt utan krämpor där man varken bytt det ena eller det andra trots att milen passerat 30000, men som sagt se dessa delar som förbrukningsdelar, o det gäller inte bara BMW utan alla bilmärken…
Så regga dig på autopower o lönka upp de bilar du e intresserad av i en tråd, finns ofta någon som vet något osv, dessutom är folk generellt vänligt inställda o kan t.o.m åka o titta på bilen för din räkning om den nu skulle befinna sig rätt långt bort. -
Tips: Det kan vara smartare att köpa en bil som gått kring 25″ mil som fått ”standard” grejer bytta nyligen, tex vattenpumpen som oftast ger upp runt 20″ mil om inte tidigare (plastskovel som lossnar). Som sagt runt de 40″ kan man säkert hitta en någorlunda bra bil, för 50″ bör den vara riktigt fin…
-
Freed: Alla BMW e importerade finns inga svensktilverkade:-). Gällande priset på bilen i annonsen så e det lite väl optimistiskt, runt 40-43″ e mer rimligt. Ser ut att vara en rätt så nyligen imprterad bil, fördelen är kanske att den har mindre ”rost”, nackdelen är att det är svårt att kolla upp hur mycket den hade gått i tyskland vid importen, men lägg upp en tråd på autopower.se så får du garanterat hjälp o kolla upp bilen utan o innan:-)
-
Bara det blir is snart så kommer jag testa min ”iceboard”, o ser ni mig o vill pröva brädan så hojta bara! Det är en ”hel del” som skiljer iceboard:en från en ”snowboard med fena”, bla så är kanterna annorlunda utformade vid ”mastkasseten” samt att ”fenan” är fastsatt på ett litet speciellt sätt. Brädan verkar funka bra iaf:-)
-
Ett 6.3 håller du bra länge…Men det e banne mig inte lätt att köra ”småsegel” man måste verkligen segla in sig, e helt annan känsla än större segel…Har själv kört underriggat 6.2 en gång i år (pga att 6.8 ”rippade”) o det kändes wacko…Vinden räckte inte till riktigt o brädan kändes betydligt livligare än vanligt, utan att det gick speciellt fort för den delen…Så skall man köra ”småsegel” får man banne mig se till segla in sig på de, själv har jag seglat in mig på 7.6 och 6.8 i år, där 6.8 är det klart snabbare seglet, när man väl fått upp farten med det går det inte att stanna*haha*. Min bror som e ”återfallssurfare” plöjde omkring i ca 27 knop med sitt gamla MkIV 6.0/Sputnik 270 PTE, han fick låna mitt 6.8 (hans kommentar om seglet: ”Det går ju fan inte o stanna med detta segel!”:-) ) samt min bräda o vips så var han uppe i 31 knop med en gång…Brollan kan bli ”farlig” i framtiden*haha*.
Jag vågar påstå att du i princip kan köpa vilken bräda/segel kombo som helst (typ -06 framåt) o du kommer ha grejjer som e betydligt snabbare än vad du mäktar med…Begränsningen för min del iaf ligger absolut inte i grejerna utan det är jag som inte e ”bra nog”… -
Freed: Nu är jag ”partisk” men en BMW E39 (5 serien 96-03/04) är ett gott val. Det är en tämligen säker bil som rullar långt om den fått korrekt service. Skulle rekommendera en 523i Touring, snål (brorsan har en sådan automat o den ligger på ca 0.75 marschfartt kring 130-140), bekväm o säker. Naturligtvis finns det saker att se upp med, främst ”små rost” (vilket inte hör hemma på BMW, men dessvärre så ”rostar” E39 på en del ”osynliga” ställen). Mekaniskt är bilarna ”skottsäkra”, det man kan råka ut för på långmilare är: kylare som ger sig, glapp i nån led, egentligen inga konstiga saker…Ett tips om du nu intresserar dig för BMW är att du reggar dig som användare på http://www.autopower.se o kollar runt i forumet så lär du få veta ALLT om E39, hittar du sedan ett objekt kan du alltid få hjälp, synpunkter mm…Du får en ”fräsch” E39 523i Touring med rimliga mil för 50″, sen att folk begär betydligt mer är en annan sak, men de som blir sålda ligger runt 50″ (årsmodell kring -99)
-
Låter som vettiga segelstorlekar…Lite mindre bräda bara, typ iS 76 så lär det gå undan när det väl blåser…
-
Sunh: Lysande val av segel! Har själv ett SSR 7.6 -06, härligt segel som kan köras med allt från ”moderat” nedhal med bra buk, till ”ordentligt” med nedhal (dvs enligt spec på seglet) om det blåser ”lite mer”. Själv har jag oftast underhalat seglet ca 2-3cm o det funkar utmärkt (upptäckte detta när jag kontrollmätte mast+förlängarlängd), iofs kör jag på en 100% kol mast men så stor skillnad borde det inte bli med 75%-masten
-
6.5 i uppemot 20m/s? Mja…kanske om man har ”plattvatten” o heter Dunkerbeck i efternamn, ja förutom att man väger runt 105kg muskler då…
Skulle gissa att ”normala” seglare blir överriggade med 6.5 kring 16-17m/s i byarna, även om det är plattvatten…Jag har personligen gått ut med helt idiotiska segelstorlekar emellanåt, ibland funkar det över förväntan o andra gånger inte alls, men inte ens jag skulle få för mig att köra 6.5 i byar på 20m/s, inte ens på plattvatten…Iofs e jag en amatör då… -
Slägga kan funka men då bör du ha en hylsa eller liknande på bulten som du sedan dänger till ordentligt…
Annars funkar det alltid med värme…Men inte för mycket och för länge för då ”steker” du fettet i hjullagret..Biltema har en ”brännare” för 220kr inkl gas (http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=80640). Köp den o värm ordentligt på bulten (inga 10 sek utan snarare 2 min…), var dock rädd om fälgarna speciellt om det är alu…Sedan sätter du dit fälgkorset o förlänger med ett rör o lossar bulten… -
Jag skulle inte tveka att köpa ”fullrace” med en gång…Kan bara utgå från mig själv, köpte mitt första ”fullrace” (Gaastra Speedfoil Pro 5.0) -89/90, och jag var rätt (jäkligt) rudis på den tiden…Kan inte komma ihåg att detta segel var ”jobbigare” än mitt andra ”standardsegel”, snarare så var ”fullrace” seglet mitt favoritsegel…Så mitt tips: Det är billigare att köpa de grejerna man vill ha (tror sig vilja ha) från början än att så att säga ”ta små steg i taget”. Skulle det nu visa sig att du trots allt inte gillar ”fullrace”-segel så får du väl bita i det sura äpplet…Dock kanske lite overkill att köpa 3 ”fullrace” med en gång, börja med att köpa ett (förslagsvis som största segel, typ 7.5) o känn dig för…
-
kinetic
Medlem21 november, 2008 vid 14:58 som svar på: Vindsurfing är fortfarande snabbaste segelfarkosten…Eller upprätta en ny ”klass”: World speed record for windpowered crafts
