kinetic
Forumsvar skapade
-
Klang: Smalare stance…hade själv precis samma problem med original-stancen (som är/var anpassad efter Bringdahl). Nu med smalare stance är problemet i princip helt borta, faktum är att jag kunde gått på en ännu smalare stance om man nu bara skall köra i ”pungdrag” när det blåser ap-mycket ( i förhållande till segelstroleken), men jag känner att den främre stroppen skulle kunna vara ytterligare 3-5 cm längre bak…
-
Arre: Som jag skrev, tändningslåset e generellt sätt kasst på VW runt mitten av 90-talet…man kan få måååånga skumma problem tack vare detta…Andra generella fel är tändspole samt relä-problem på vissa modeller (dvs om bilen har relä nr 30 o den beter sig konstigt typ stannar/startsvårigheter eller kanske ”död”)
-
Surfan: Tror du det kan bli nåt i TT imorgon? Enligt SMHI skall det öka uppemot 10m/s på eftermiddagen…Vore inte tokigt att ”stanna till” i TT på väg hem från ett vindstilla skåne…
-
Hm…Wacko att den går att rulla igång men att den inte startar när man kör på starten….Hade den inte gått starta alls (eller trögstartad) när den är varm hade jag gissat på läckande spridare, men knappast toligt i ditt fall…Kanske något med tändningslåset? VW runt mitten på 90-talet hade lite problem med tändningslåsen/”immobilisern”
-
Oj…de står på randen till KK…men vad jag förstår så finns det en ”lösning”, dock så måste de kapa kostnaderna (reklam mm)…Ser ut att bli ett tufft år för F2…
-
Man kan även köpa samtliga Lessacher fenor direkt från Wolfgang själv. Det man får då är en fena i kolfiber men med betydligt sämre finish än på varianterna från Tekknosport o MFC. Min personliga uppfattning är att finishen är tillräckligt god på fenorna man köper från Wolfgang, dessutom är det betydligt exklusivare material. En annan fördel är att när man köper från Wolfgang så var det iaf för min del ”Try and pay if you like them or send them back”….
-
Börja med ett tunt bladmått o jobba dig runt delningen, därefter med ett något tjockare bladmått osv så masten långsamt men säkert glider isär…
-
Man kan ju även maximera hävstången genom att sätta fast en bom o sedan vrida på så vis…Ibland kan det hjälpa att blöta ner masten, dvs ”dränka den”…
-
Jag förespråkar ”tamp o trädstams” modellen…Dvs dra en låååång tamp kring ena masthalvan alldeles vid delningen i en självlåsande ögla. Bind sedan fast masten mot ett träd…Sedan är det bara att vrida på den andra halvan för kung o fosterland, har alltid lyckats med denna metod. Tricket är att använda en sådan ”ögla” att den dras åt ju mer man vrider på masten, fördelen med att binda mot ett träd är att ett träd är förhållandevis mjukt men tåligt:-)
-
Det du kan göra är att kapa förlängaren där den har böjts o använda återstoden av förlängaren som en ”mini-förlängare”, är ju inte helt fel med en kort förlängare när man kanske inte behöver mer än säg max 15cm förlängning
-
Ja men jag förstår inte riktigt vitsen med höj/sänkbara trissor…Enda gången man möjligen kan tänkas ha nytta av det är om man inte kan få bommen att sitta högt nog, men generellt vill man ha ner seglet så nära brädan som möjligt…Det normala är iaf att ”triss-delen” inte går att flytta utan den är fixerad, som på förlängaren på bilden. Sen kan själva höjdjusteringen göras på olika sätt, tex med ”pinne” i steg om typ 2-3 cm, eller med ”o-ring” oxå i steg om 2-3 cm eller steglös inställning via o-ring mot räfflad yta samt en konisk ring som på så vis ”fastnar” på o-ringen…Har för mig att det fanns ”gängade” förlängare med, men det vanligaste idag är att förlängarna justeras i steg om 2-3 cm
-
Hm…Känns som om den där mastförlängaren är defekt…För det första ser det ut som om själva ”nedhalstrissorna” i förlängaren har på något sätt lossat från förlängaren (denna del skall sitta fast i färlängaren o inte gå att flytta, höjdjusteringen gör du med en ”ring” som du fixerar med hjälp av en stålpinne via hålen i förlängaren)
-
Ja den är köpt ny…Bommen heter ”Powerdrive CS Carbon with frontline and tap-out” (Contra 16.5 2006, ej bow!)
-
Jag hade en gammal Ascona en gång som började konstra med att gå bra i ca 4 mil för att sedan ”dö”…Efter låååång felsökning visade sig att det var förgasaren som läckte mellan sina ”halvor”, dvs billen fick alltför fet blandning varvid den blev tvärsur efter ganska exakt 4 mil…Väntade man ca 1 timme så startade den igen…Det var ett rent helvete innan jag äntligen hittade felet…I ditt fall gissar jag antingen på möjligtvis tändspole/tändningsrealterat men ja tror det är mer troligt att bilen ”fetar” på för myckte varvid den ”dränker sig själv” när den är varm…Du kan testa det som P Malmkvist skriver, men jag skulle skruva ut ett stift direkt efter att den stannat…Stinker det bensin då så har du svaret (dvs om bilen ej reagerade på startgas), om det däremot inte stinker bensin så är det nog förmodligen nåt på tändningssidan…
