lars_k
Forumsvar skapade
-
lars_k
Medlem9 september, 2007 vid 18:18 som svar på: Windsurfare och Kite i Fågelviken Björlanda kile..Jag tror inte man behöver oroa sej för kitare som passerar, de brukar ha bra koll och lyfter upp kiten. Dock behöver de lite mer plats för ”lyftet” så man får svänga av lite ner i vind så de kan passera.
Kitare som gör höga ”hopp”, dvs hänger och dinglar en stund får man dock hålla sej ifrån så gott det går. De verkar inte alltid ha koll på var de dimper ner. Efter att jag plötsligt såg en skugga och sedan hörde en kitare plaska ner ett par meter ifrån mej har jag inget direkt förtroende längre. Dessutom var det mitt bland stora brytande vågor i Melkbos, SA. Kunde gått illa om jag trasslat in mej i hans linor… -
Ligger man och plaskar bland vågorna är det en bra idé att hojta till när det kommer någon farande. Även om man tror att man syns tydligt är det inte alls säkert att det är så. Framför allt om den som kommer rider en våg och lägger den mesta uppmärksamheten där. Hellre hojta en gång för mycket än för litet! Och använd hjälm för fanken!
-
Jag tycker dykare borde använda de här gamla hederliga hjälmarna, som tål ett och annat fenhugg som kommer i 25 knop. Snygga är de också:
-
Enligt fen-designern (Pio Marasco) verkar två fenor ge bra höjdtagning:
”The boards are looser, especially on smaller waves, and they can become very drivey on bigger waves. The top speed is fantastic and the upwind ability very good.”
Fast bra top speed med två fenor verkar inte gälla med tre fenor. Nackdelen med tre fenor är just toppfart enl witchcraft.
Blir intressant att se om twins återigen bara blir en övergående fluga… 🙂 -
Withcraft har haft tre fenor länge och verkar övertygade:
http://www.witchcraft.nu/trifin.php
De flesta fördelarna (och nackdelarna) med tre fenor borde gälla även för två fenor… -
@Oregistrerad 411996 wrote:
Är inte det likställt med att idiotförklara alla vindsurfare?
Nej inte alls. Ditt inlägg idiotförklarar dej däremot.
-
Jag tror en boj med en tydlig skylt där det stod ”DYKARE” hade varit ett bra komplement till flaggan som knappt någon vet vad den innebär…
-
Stort hjältemod av TDK där på slutet. Fällde en liten tår faktiskt. Vackert!
-
Köpa…? Jag GAV bort en Wild 270 för ett tag sen…
-
Nja. Oftast är väl FS lättare än FSW om man jämför brädor med samma volym och tillverkare. Dessutom är det pga större bredd mer total yta på en FS med samma volym som en FSW. Laminatet i sig måste då vara lättare för att FS-brädan ska komma ner i lägre vikt totalt sett.
-
Najs film Börje! Jag tror det får bli en surftripp till Hstad snart!
-
Plattlandningar ger inte bara lite dingar. Brädan går helt enkelt av på mitten! Och en freestyle är klart klenare (byggd för låg vikt – bra pop, tidig planing etc) än en FSW som ska gå att göra höga hopp med.
-
Ju längre mast och ju rejsigare segel, desto viktigare med rätta och lätta master. Fast å andra sidan har du så gamla segel så det kanske kvittar… Kör slut på grejorna du har och köp nya fina segel+master när studentlivet är över! 😉
-
Jag körde en linje Wave MC 04-or för några år sen. Höll ihop bra. Kanske lite för mkt drag för mej men det finns ju Hammer också.
Andrahandsvärdet är säkert lägre (jag sålde mina billigt), men så är ju även inköpspriset. Bra om man tänker köra flera år på grejorna. -
Hmm. Räknade lite… Spänningarna ökar en faktor 3 med samma pålagda böjmoment, fast med 90 graders olika riktning. Lite förlängning är nog det som gäller ja. Lurigt…