lars_k
Forumsvar skapade
-
Tror som Ola att det kan hålla ett tag. Men eftersom du sätter foten där i varenda gipp kommer det nog att mjukna efterhand. Skummet är ju långt ifrån lika starkt som epoxi när det gäller att binda ihop vävlagerna med divinycellen och det är ju tveksamt hur bra det har trängt in där det delaminerat.
Menmen. Det är ju en smart och enkelt gjord lagning. Om det håller… 😉 -
Jag förstår inte riktigt vad det skulle hjälpa att spruta in skum i brädan. Nästan all styvhet i decket kommer från sandwichen, cellplasten innanför kan man i princip betrakta som en luftvolym, som bara ger brädan dess shape under byggprocessen. Har du svikt i decket är det fråga om en delaminering. Då hjälper det inte att injicera mer ”luft”. Det är ”skalet”, dvs sandwichen, som ger brädan styvhet och styrka. Ska det bli bra måste du ta bort den skadade sandwichen och bygga upp en ny. Dvs ett lager väv, sen distansmaterial och sist ett yttre lager väv ihoplaminerat med epoxi.
-
Gaastras master är rätt speciella, toppstyva. Köp hellre Simmers master till Simmersegel. Då vet du ju att allt blir optimalt! Masterna har du sen i många år så om de kostar lite mer spelar ingen roll utslaget. Simmers böjkurvor är dessutom rätt standardmässiga (=powerex) och passar till många segel. Jag kör fortfarande på en Ezzy RDM ’03, som är en exakt likadan mast som en Simmer ’03. Pallar för allt.
-
Vilket håll texten är åt spelar ingen roll.
Så här ska de sitta, bakre stroppen med breda delen bakåt, främre med uppvinklade sidan utåt/bakåt:
http://www.dakine.com/windsurf/footstraps/core-contour-system/ -
Det finns en sats med epoxi+microballonger etc från Watski som man lätt kan hitta i en båttilbehörsaffär. Bör det ju finnas en i Umeå eller?
Vatten i brädan är inte kul, kan tränga in i sandwichen och göra den mjuk.
Ta in brädan i värmen, skruva ut luftskruven och ställ mot en vägg med nosen uppåt i några dygn. Så ska nog det mesta luftas ur (vattenångan stiger uppåt). Om det är så mkt vatten så det droppar ställ brädan med nosen neråt nåt dygn först förstås…
Efter du lagat brädan förvara den inomhus med luftskruven ur så försvinner de sista resterna vatten till slut. -
Du kan ju testa att bända upp sprickorna och peta in en kräm av epoxi/microballonger så mycket du kommer åt och får in. Linda sedan hårt runt flera varv med tejp + plattor med skruvtvingar medan det härdar så att delarna kläms ihop igen. Viktigast är att det håller tätt så att vatten inte sedan tränger in. Täta sedan sprickorna med en andra batch epoxi/ballonger. Slipa till och lacka sedan. Så kan du nog segla på fredag!
OBS detta är en riktig ful-lagning. Ska det göras seriöst kolla http://www.boardlady.com , eller skicka till CLS-Uffe!
Och aquasticken funkar som tillfällig tätning av smådingar, inte till krossade nosar. 😉 -
OK. Knappast värt att laga, om det inte är din supersuperfavoritbräda. Är det en 02 eller äldre? Knappt värd 2000 även i bra skick. En lagning skulle dessutom öka vikten med minst 0.5 kg och sänka andrahandsvärdet på brädan rejält. Och det är tveksamt om det blir starkt nog.
Du kan nog få en 2003-2005 freestylewave för 3-4000 spänn i bra skick. Hade nog jag satsat på. Bra läge att uppgradera! -
Bolleskären ska ju ge bra vågsegling på SSO sägs det….
🙂
-
Oj. Ser ut som brädan nästan gått av på mitten! För att den ska hålla behöver du nog laminera upp en ny sandwich runt sprickan. Dvs med flera lager väv plus distansmaterial, dessutom med vacuum. Svår lagning som nog borde lämnas till Uffe i VBG. Men då kostar det nog ett par tusen minst så frågan är om det inte är bättre att skrota brädan och köpa en likvärdig beggad…
Gurras teknik funkar OK på nosskador etc, men inte på en spricka i bottenlaminatet mitt på brädan. Blir stora krafter som ska tas upp här när brädan böjbelastas, tex när man landar ett hopp. I nosen är det inga direkta belastingar. -
Jag tror ni snackar om två olika filmer:
Plug and Play (splittad i Vol 1 och Vol 2), kom 2002.
Plug and Play 2, senaste filmen, 2007.…/messerschmittern 😉
-
En norsk gutt gjorde en guid här:
http://www.surfersinfo.no/index.php?showtopic=3307
Nytt grepp finns att beställa från en engelsk shop (riks.com) för 25 pund. Verkar lite meckigt att ta bort det gamla men blir nog fint om man är noggrann. -
Uffe bor i självaste Apelviken, direkt till vänster efter järnvägsbommarna. Är väl den ”enda” serösa brädlagaren i Sverige, eller i Norden tillochmed…?
-
Röda (4.0-4.5) och ett gult (5.0) Session 2007. Och Proofplankor med illröda undersidor! =)
-
Gutt Magnus. Ska hålla utkik efter ditt Hotsail på vattnet! 🙂
…detta verkar bli den bästa sommaren i mannaminne. Har aldrig kört så mkt våg som i år. Grymt!
-
Jag är laddad som fan! Hoppas det blir fett här hemma (och på Kreta, Basse!). Själv drar jag och sambon till hyrstugan i Klittmöller på lördag, stannar 2 veckor. Ser ut att bli riktigt sketväder. Gutt! =)